Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

*kl*

Får man vara med här? Jag har också en skimmel, ett sto född 2009. Importerades från Island i november i år, inridning kommer påbörjas efter nyår. Så jäkla cool häst! :love:

Hennes pappa är brunskäck och mamma är skimmel. Fröken B (som hon kallas) älskar den svenska vintern tydligen, det är såååå roligt att hoppa i snön. ;)

Här är lite bilder på min fina Bræla:
522520_10151287913789885_1746443685_n.jpg

CIMG7635.jpg

CIMG7652.jpg

20121125_113708.jpg

20121114_1331480.jpg

20121113_115630-1.jpg

:love: :love:

Vilken snygging :love:

Delvis kl.

Slänger in lite bilder på min som inte är så värst vit ännu men det kommer sakta men säkert... Undrar när hon kommer börja färga ut mer och mer så det syns mer?

Men i ansiktet är hon riktigt mörk runt ögonen och massvis med vita strån över nosryggen och runt ögonen osv.
Men även stickelhårig på hela kroppen!

12120918.jpg

12120917.jpg

12120919.jpg

12120916.jpg

12120915.jpg

Sådär =D

Åh vilken sötnos :)

Idag har min häst dragit vinstlotten och får flytta in i stallets största box :) Där han dessutom får stå ensam och har inga grannar att hetsa mot, tror det kommer bli jätte skönt för honom, där han stått nu har trots utbytt granne hetsat mot sina grannar bara jag kommit in till honom och huggt mot dem.

Enda nackdelen är att han måste gå ut i en ny hage med nya kompisar men då boxplatsen är mycket bättre så väger det upp, dessutom har en en polare i nya gänget :) Så hoppas på att allt går som det ska imorgon när de släpps ihop :)

Försökte julpynta med lite granris när han flyttat över och han var inte sen med att hjälpa mig, får se hur länge det sitter kvar :P

401629_10152337326255092_141976121_n.jpg

Tack snälla :love:! Jag gillar att han är lite mindre men ändå propotionelig, passar mig utmärkt :D. Har din något spanskt i sig? Har aldrig trott det innan men efter ridbilderna fick jag en annan bild av honom. Hur hög är han? Visst var han 6 år?

*kl*

Jag ger snart upp högergaloppen...tio fattningar och EN blir rätt...och då har hon inga problem att galoppera när vi tömkör på volt osv...då blir det rätt galopp hela tiden...
Så uppenbarligen sitter det ju hos mig, men jag har verkligen försökt allt just nu, att vara lugn, inte luta mig framåt, inte fastna i handen...och när jag sen väl får rätt galopp så kan jag inte ta henne i munnen alls för då studsar hon bara och tvärnitar i värsta fall...

Kruxet är ju att så här hade vi det när jag precis köpt henne, och då var det något som förra ägaren jobbade med...men sen dess har vi ju kommit framåt och innan vår konvalescens i somras så hade vi inga som helst problem att galoppera till höger, herregud vi började ju till och med nosa på enkla byten...
Men så är det som att hon efter den här hösten med alla dessa j-la skador har helt glömt bort att man även med ryttare kan galoppera till höger på volt i ridhuset...

Vänster galopp går däremot rätt bra....

Och nej, hon verkar inte ha ont någonstans...däremot så kan ju jag sakna min gamla sadel som jag satt helt fantastiskt bra i men som inte låg helt ultimat på henne...
Och ja, min tränare är informerad så jag hoppas på att vi ska kunna göra några underverk på träningen i helgen...jag har även kontaktat en annan kompis som hjälpte mig med galoppen för två år sedan och ska se om hon kan orka komma ut och rida henne några dagar på raken just för att enbart jobba med galoppen och galoppfattningarna igen...

Hatar att jag själv tycker att jag rider som en kratta när det blir så här....jag älskar min häst men hon är inte alltid så bra för självförtroendet för hon är helt enkelt en väldigt komplicerad häst samtidigt som hon ju faktiskt är väldigt trevlig...men som sagt, självförtroendet är inte på topp...

Jasså jag trodde din var ganska stor ;) Hur hög är han?

Nej, min är ett vanligt halvblod faktiskt, men i vissa lägen ser han ut att ha drag av spanjor i sig:) Pappan är en tysk hingst som heter Flaneur och mamman är av gammal svensk stam, Kaliber- Lansiär.

Jag har inte mätt han på ett tag men han verkar växa fortfarande, skulle tippa på att han är runt 162-165 nu. Han blir 6 år nästa år så han räknas fortfarande som en trotsig 5 åring ;)

Usch då hoppas att ni kommer till rätta med det. Vi hade också en period då det låste sig vid galoppfattningarna, det jag gjorde då var att fulrida och trava in i galoppen på volten, endast fatta för inner och vara väldigt mjuk i innerhanden. Efter det så släppte det och jag kunde börja fatta för sitsen igen.

Lycka till! Och du är ingen dålig ryttare, det låser sig för alla ibland!

Mmm, jag ska se om jag kan få hjälp av någon som kan rida henne med galoppfattningarna...med min dåliga balans har jag inte möjlighet att trava henne in i fattningarna utan de måste sitta ordentligt och göras balanserat för att det ska bli bra.

Men som sagt, jag har ju tagit hjälp förut och är inte avig till att göra det igen...jag är väl medveten om mina brister som ryttare...

Nu menade jag inte att du skulle "skentrava" in i galoppen utan mer att du har ett bra tempo, gärna under lättridning, hästen i en låg form där ni båda är avslappnade och utifrån det fatta galopp. Dvs inte göra så stor grej av det hela.

Men det är ju jättebra att du tar hjälp!

Vad roligt, då är inte min så mycket större, han är ca. 165. Har funnits några halvblod i stallet som varit upp emot 180 så har alltid sett min som ganska "lagom" liten ;).

Ja, det är lagom! Min förra var 178, snäll som tur var men det är lite väl stort.

Såhär ser ju min ut när han är i kondition. Då ser han mer ut som ett vanligt halvblod, men när han blir lite spänd som på dom tidigare bilderna bli halsen så kort :)
Ridlgerhgs28-29april058-Kopia2-Kopia.jpg

Nu menade jag inte att du skulle "skentrava" in i galoppen utan mer att du har ett bra tempo, gärna under lättridning, hästen i en låg form där ni båda är avslappnade och utifrån det fatta galopp. Dvs inte göra så stor grej av det hela.

Men det är ju jättebra att du tar hjälp!

Aha, du menade så... ja, så kan man ju kanske göra. Försöker att inte göra så stor sak av det hela utan jag rider lite i fel galopp när det blir fel och sen bryter jag av och försöker göra om...grejen är ju att oftast kan vi inte göra så många fattningar för hon blir så himla taggad...

Åh jobbigt med galoppen! Du har inte provat att någon longerar er och från marken fattar galopp? Så kanske du kan få till det ändå :) Jag red igång en häst som skadat sig ordentligt och stått ett år och honom fick man verkligen tvinga in i högergaloppen för han hade ju själv valt vänster hela tiden när han väl fått gå ut i hage igen. Jättejobbigt när det börjar krångla :mad: Hoppas det löser sig!

Jo, vi gjorde faktiskt så för några veckor sedan när min tränare hade tömkört Tingeling först. Och då gick det rätt bra, vi fick en felfattning men två korrekta. Så det är antagligen något sådant vi kommer att göra även nu. Men jag har ändå valt nu att lägga galoppen åt sidan lite igen när vi är själva. Det blir annars en ond cirkel och det är ju inte heller bra...

Idag slopade vi därför galoppen helt och red enbart i skritt och trav - och oj vad fin hon känns då! Idag var hon inte ens särskilt spänd ens i början vilket är väldigt positivt.

Det är väl som jag tänkt och gjort väldigt många gånger förut - två steg framåt och ett tillbaka!

Jobbigt med galoppen! =/
Vi hade en period när vi inte kunde galoppera alls utan att han hoppade jämfota bak mer eller mindre hela galoppen och var allmänt skitjobbig, nu är det galoppen som är lättast

Idag har vi förövrigt ridit Julshow på ridskolan med kandar och allt som Barbies, tänkte att jag kunde bjussa på en film, tyvärr syns inte min högklassiga sminkning

http://www.youtube.com/watch?v=8rlRszZYYVM&feature=youtu.be

Igår kom tränaren och en annan kompis ut och kompisen fick sitta upp på Tingeling eftersom vi alla insåg att det även sitter i mitt huvud som sagt...
Och det var nyttigt att se att det inte bara är jag som har problem att få henne att fatta högergalopp. Sen att hennes högergalopp är den bästa är ju en helt annan sak...

Däremot så gjorde hon klockrena byten till höger efter att hon fattat vänster och fått gå i förvänd galopp ett tag - det blev ju så jobbigt så då bytte hon mer än gärna....

*kl*

Wihoooo!! Man ska glädjas åt de små framstegen och igår fick vi EN klockren högerfattning!
Sen gjorde jag fem till fattningar till höger och fick två korrekta - tack vare en stallkompis så fick jag lite hjälp också och hej vad vi red! Framåt var det enda vi skulle tänka och det kändes som att det gick i 190 km/h ett tag där.

Hon kändes mer lösgjord än någonsin så oavsett om träningspasset i lördags inte lyckades med många högerfattningar så måste det ha gjort nytta gällande lösgjordheten...

Och ja, för att piffa till det lite och göra det lite roligare att rida igår så hade vi till och med lindor på oss och var matchade från hästhov till ryttarhjälm... ;)
Det enda jag inte var så matchad med var att jag red i stallkängorna istället för ridstövlarna - jag orkade inte gå i dom i den oplogade snön vägen ned till ridhuset (har ju så svårt att gå i dom på barmark så att gå i snö är som att be om att få stå på näbben! ;) )
Så jag är övertygad om att det var lindorna och matchningen som gjorde att det gick så bra! ;-) För inte kan det vara att jag försökte tänka på att vara avspänd?

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 515
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar