Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

*KL*

Min konstantskimmelkille som snart är helt svart igen.
DSC_0003.jpg

Han fick skutta över ett litet dike och blev så här glad efteråt... (och nej, grimskaftet ligger inte i en loop kring min hand)
DSC_0022.jpg

Så här är det lätt att tro att han är helsvart
DSC_0008.jpg

DSC_0040.jpg

+ Seabaz

Tack :)
Jepp han är en riktig buse för tillfället!
Hoppar han inte staketet (som han försökte sej på med mej på ryggen igår) så dödar han pinnar... dvs att han gör ungefär likadant som rävar gör när de fångar sork - skutt rakt upp i luften och landa/stampa ner med frambenen först på en pinne/skugga.. Inte en jätteskön rörelse, speciellt inte när de kommer utan förvarning! Zenith själv är supernöjd efteråt :cool:

Ja Diamant är en riktig gentleman :love: och en riktig mattesgris :p skrattar matte så har man gjort rätt och då fortsätter man så ;)

Hejsan igen var ett tag sedan sist :)
Vad duktiga ni är på att skriva jag och Bullen har haft vintervila i två veckor, började skritta den här veckan och Bullen fick även Kraniosakral behandling, lite spänd i bakkärran som jag misstänkte.
Hos oss är det också snö och började frysa (ÄNTLIGEN!!), har varit som en soppa i hagen och på utebanan (tur vi har ridhus)
Hur ser det ut på marken hos er?

Har dock varit duktig och gett mig ut i snön på skritt med honom, det är ju bra mycket roligare än att skritta i ridhuset tycker både jag och herr grå :)

Såhär mysigt hade vi idag efter Horseshow :)
71946_1354298528.jpg

Hos oss är det kallt nu ca -10 grader. Vi har ju snö också men tyvärr hann det inte frysa först innan snön kom så underlaget är sådär. Kan tex inte rida nåt speciellt nu eftersom han får såna hemska styltor! Som tur är ska han skos på torsdag! Så vi har lite halvvila nu :)

Passade en liten fluffboll idag som fick följa med till stallet:D
8A519EE3-194B-4116-A375-A2C6B20C25D2-14116-0000133FB4711C46.jpg

kl

Dagsfärsk bild på min snygging :) Och vissa säger att stora hästar inte är söta, pfff!

b_redigerade04_50bb885addf2b33f7c0041d1.jpg

Han är jättesöt!

*kl*
Här är det riktigt kallt nu, -16 grader i morse och det har det varit hela natten....
Tingeling har numera fått en hagkompis och därför har hon inte fått på brodden ännu då vi inte ville släppa ihop dom för första gången med brodd på eftersom man aldrig vet hur vilt det går - men det var nog det lugnaste ihopsläppet jag varit med om! De började genast att äta hö ur samma hög...

Hon skulle fått på sig brodden igår men medryttaren som hade henne igår (eftersom jag tillbringade dagen i Globen) lyckades inte få på brodden så jag ska sätta på dom ikväll. Om jag lyckas... :crazy:

I övrigt så stormtrivs vi båda två i stallet fortfarande! Det känns sååå bra och även om vi i torsdags hade ett katastrofpass eftersom allt fortfarande var så nytt och hon hade överskottsenergi till tusen och det dessutom var nya människor och hästar i ridhuset så hade vi sedan i fredags ett riktigt trevligt pass i ridhuset igen när vi var ensamma. :)

Jag jobbar hemma i början av denna veckan...det ska komma kattungar hemma hos mig som är beräknade till imorgon...undrar jag hur många bebisar det gömmer sig i den lilla magen denna gången? Förra gången fick hon fyra men bara tre överlevde. Tycker inte att hon är riktigt lika stor denna gången så kanske blir det bara tre denna gång... :)

Idag har även vi fått snö!! Ca 15 cm.
Och vi brukar aldrig få snö... Bara slask! ;)

Jag och herr smutsbrun tog en uteritt idag. Han gick mer på bakbenen än på alla fyra..
Är det någon här inne som har erfarenhet av hästar som blir skygga för allting och "galna" vid kallt väder?
B blir svår att fånga, ovanligt skygg för snabba rörelser, spänd och bockig och spänd vid viss beröring...
Funderar på om han får ont i musklerna vid kyla.. Kan det vara så?
Han blir sån vid regn, blåst, snö och kalla temperaturer... :confused:
Jätteskumt och veterinären kunde inte direkt svara på det heller när hon var ute sist...

Annars är det bra med honom! Vi har börjat träna dressyr i repgrimma och det går bättre än med träns! :)

Sno.jpg

kl

Skulle ut och rida i den härliga snön och få lite härliga snö bilder. Det gick lite sådär kan man säga :laugh:

Först var pålle såhär spänd.
Riccosnouml053.jpg

Sen tappade han matte i snön:angel:
Och det var jättekul!
Riccosnouml068.jpg

Riccosnouml075.jpg

Tur att han är söt och att det var mjukt i snön;)
Riccosnouml044.jpg

lil-sis;
Åh vad söt !! Min favoritponny när jag var yngre var brunskimmel, väldigt bra färg. Smutsen syndes inte alls på henne :D

Coolfrees;
Skönt att se att det är fler än min som får fin smuts-skäck färg när man inte kan tvätta dem ordentligt :p

På min grabb märker man absolut av kylan för han blir superladdad främst när första kylan kommer. Med rädd för saker han aldrig annars tittat på och letar lite ursäkter för att få busa :bump:

Är väldigt noga med att hålla honom varm över rygg och kors när det är kallt så att han inte ska bli kall/stel. Busiga tycker jag inte att det är konstigt att de blir när kylan kommer. Men om de blir lite ovilliga och spända så kanske något är tokigt för det låter inte som en "normal" reaktion på kylan.

Eller så kanske hästen bara är extra känslig för väderomslag och inte tycker om att vara ute i alla väder av den anledningen.

oxo;
Men vilken buse :D

Var orolig för att det skulle sluta så för mig idag också. Hästarna fick komma in tidigare igår då de blåste och snöade väldigt mycket hela dagen. Mindre rörelse i hagen, ledigt och kyla resulterar i att min häst blir extra pigg. Sprang några vändor i snön idag i full fräs och var nog lika glada båda två. Hihi !

Ja han var lite väl busig:)

Vilken härlig film, det ser jättekul ut!

Han är sååå fin!! Gillar att han fortfarande är så mörk!

Jag som tyckte Tingeling var mörk när jag köpte henne för två år sen...men hon var inte ens så där mörk då. Och nu är hon nästan helt avblekt. Det är lite grått kvar på benen men det är också det enda...
Skulle tro att hon till nästa vinter kommer vara helt vit. Fast det är ju jättefint det också!

Imorgon ska vi äntligen ha träning igen! Första gången sen sparken förra månaden och första träningen i nya stallet.
Tingeling kommer vara galen! Haha! Men det är ju helt okej eftersom vi kommer tömköra först så hon får göra av med lite energi, och sen kommer jag att rida en stund.

Det är häftigt hur mycket hon mognat sen vi började tömköra, och jag önskar såå mycket att jag kunde göra det själv. Men eftersom det fortfarande är så nytt för Tingeling och hon ibland fortfarande blir lite upprörd så är det bättre att tränaren gör det som har rutin på hur man gör och reder ut situationerna när de uppstår än att jag som inte har en aning om hur man gör ska försöka göra det ihop med Tingeling som också som sagt är nybörjare...

kl

Försökte mig på att motionera min vita (eller gula..) springare i paddocken idag för ut i skogen med den vilden vågar inta jag mig ;) Det gick inte så bra haha. Vi skrittade inte många steg. Det var något passageliknande hela tiden varvat med busryck och givetvis missade fotografen snyggaste jättebocksprånget där jag faktiskt hängde lite löst ;)

c_redigerade02_50c347b79606ee3a7cbe8079.jpg

c_redigerade05_50c347c79606ee3abfb948ee.jpg

c_redigerade11_50c347ec9606ee3a7935ef2d.jpg

c_redigerade14_50c347fb9606ee3ab0f14ded.jpg

c_redigerade19_50c34815ddf2b32a4c001201.jpg

Varför är det alltid pensionärerna som är vildast?

Vilka härliga bilder! :)
Vill också ut och Busa i snön men vi har så mycket snö att jag väntar lite tills någon annan ridit upp ett spår, blir alldeles för mycket slit på lilla grå annars som det är nu, helt sjukt vad snö det kommit!

Har dock kommit igång och börjat rida igen nu efter hans lilla vinter vila och kraniosakral behandlingar och idag red vi i ridhuset för första gången på 4 veckor.
Han kändes fantastiskt fin, kändes som om vi aldrig vilat och tror behandlingarna gjort susen för nu gick det bra mycket lättare åt sidan :)
Åh ibland är det bara så kul att rida, ville inte sluta!

Har även passat på att ta lite nya bilder på honom, han har blivit jätte ljus!

Ett stycke charmtroll :P
530362_10152329775075092_1032755707_n.jpg

Han posa med, när han känner för det :)
380927_10152329775280092_114071746_n.jpg

14546_10152329774975092_1516053915_n.jpg

Jisses vad roligt, blir alldeles avundsjuk - vi vill också! Gulligt att du sitter och ler ;).

Vi har haft snöstorm förra veckan plus en del snöande efter det så snö har vi så det räcker och blir över. Väldigt fint är det i alla fall, jag älskar vintern! Har inte haft någon premiärtur i galopp nere på ängen än, får bli i veckan kanske :). Håller oss inne en del just nu och tränar på, förutom skritturer runt hotellet som uppvärmning. Svårt när man bara har broddhål i trakten, gillar inte att rida ut när det är halt med enbart två brodd per sko. Han ska skos i slutet på december så får se till att det blir broddhål både i trakten och tån då! :)

Har en del bilder också från förra veckan:
148217_10151116951951841_2074627088_n.jpg

Bild från igår när vi var på promenad i kylan (-16 grader)
47338_10151113742736841_1695819557_n.jpg

Efter träning i ridhuset
228384_10151113737371841_1031393483_n.jpg

577879_10151116916136841_1195212557_n.jpg

Bild från i lördags, nöjd häst efter markarbetetsträning. Jätteduktig var han :bow:

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 629
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
444
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 156
Senast: Derivata
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 411
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar