Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

Hej allihopa!! :) Längesedan nu.

Jag har jobbat så mycket att det inte blir mycket tid vid datorn... Men jag kikar in här ibland ändå.
Allt är bra med mig och Beckis. Jag har dock tappat min motivation lite nu när marken är frusen och man bara kan skritta... Tycker inte "vårt" ridhus är värt att betala så mycket för, så har inte så många alternativ.. Beckis har bara haft traktbrodd fram tills nu, så jag har inte direkt vågat göra så mycket med honom...
Därför står han på helvila nu och äter sig tjock... :grin:

Han tycker det är superbekvämt att mamma bara innebär mat just nu.
Så jag hade inte så mycket att säga egentligen... Ville bara visa att vi lever ännu. ;)

Min dam har varit nakenhäst ett par timmar i soliga hagen idag, sedan lade vi på täcket lagom som det började mulna på och då blev det rallytempo i hagen. Tyvärr, lite skakig mobilfilm, på avstånd. Men om man kisar, så ser man att det är en vit som trasslar omkring långt därborta mot staketet :D

http://youtu.be/s7WwTWBrYXc

Och annars är hon rätt vacker här.

407589_10151279631282620_1121898318_n.jpg

13020313_zpsf504112e.jpg

Dagens brunskimmel.

Husse har fotat snett bakifrån/underifrån, hon har inte riktigt så kort hals... :D

Min fina på promenad idag :)

Skritt_pa_lite_idag_Fick_hopa_av_och_ga_sista_biten_da_det_blev_for_kallt_ge_mig_var_nu_Men_imorgon.jpg

Imorgon ska vi börja jogga igång honom igen, hoppas han känns ok nu vill verkligen komma igång igen hatar verkligen dessa små skador!

Har hunnit med att byta hovslagare nu under tiden också då vår förra var helt hopplös, kom för sent, hörde inte av sig om han inte kom, svarade inte när man försökte boka tid, lyssnade inte riktigt på vad man sa osv..
Provade en ny nu som kom prick i tid och lyssnade på vad jag sa om hans hovar :)
Kändes jätte bra och för första gången på ett tag är hovarna inte långa direkt efter skoningen, får hoppas det ser bra ut även efter några skoningar.

Såg ut som att dom hade kul i hagen!

Mina skimlar tar det ganska lugnt just nu, allt jag gör just nu är att pussa lite på dom (hästarna alltså :p ).
Hoppas på att kunna rida igen i slutet av mars / början av april och känner jag mejsjälv rätt så kommer jag att sitta på Diamant innan dess.. jag menar att åka på honom en skritt tur i skogen kan ju knappast räknas som ridning ;)

Som tur är så har jag underbara föräldrar som hjälper mej med hästarna.
Mamma rider Diamant ett par gånger i veckan veckan + att han går 3-4 lektioner i veckan. Zenith jobbas från marken (tömkörs, handhäst, promeneras) av både mamma och pappa och troligtvis kommer mamma sitta upp och rida honom 2-3 ggr i veckan från nästa vecka. Toppenbra MEN jag vill ju kunna göra det själv!!

Anledningen till att jag inte rider eller gör nått annat med pojkarna nu är att jag har halkat och dragit sönder den inre menisken i v knä. Till på det så är både ledband och korsband skadade och som grädde på moset fick jag en spricka i foten.. Jepp det är RIKTIGT dumt att halka :(

Om någon av er andra skimmelägare har varit med om menisk och/eller korsband/ledband skador så får ni gärna dela med er tips och erfarenheter!
Kan ju ta det via pm så det inte blir för mycket ot här..

Tänk, jag har haft turen att få ha Diamant i mitt liv i 16år! Det är mer än halva mitt liv och absolut största delen av hans 20åriga liv!
419265_10151335542704843_1850866786_n.jpg

63245_10151335542129843_1410947560_n.jpg

540841_10151335532659843_816595903_n.jpg

Zenith har jag ju haft sedan han blev tillverkad ;) och har jag tur så får jag ha även honom tills han blir en gammal gubbe :D
11275_10151322734489843_1304054069_n.jpg

14066_10151322734559843_1799932233_n.jpg

Bjuder på en bild på min lilla skimmel :)

0bd0dff5-a76e-4468-b2a0-7c0a81c731c9_zps26727b20.jpg

Man ser dock inte han så bra, han gömmer sig lite bakom allt krimskrams ;)
Får leta upp en bättre bild senare

Vilken fin!!

*kl*

Vi har kommit igång med träningar regelbundet hela vintern nu sen vi flyttade och jag måste säga att det känns som att vi gör väldiga framsteg just nu!
Jag har redan bestämt att 2013 kommer att vara mitt och Tingelings år!!
Efter den tråkiga hösten 2012 som bara bestod av igångsättningar så är vi nu äntligen på G!

Senaste träningen kom jag även med lite på film, men måste nog redigera den lite så till vida att jag ska lägga till musik istället för tränarens kommentarer innan jag publicerar något...om jag nu vågar visa den...

Jag uppdaterar väl lite här igen nu då eftersom det verkar väldigt tyst bland skimmelägarna... ;-)

Jag och Tingeling hade träning i söndags igen och det var det bästa vår tränare sett oss sa hon!
Vi är på G nu! Det känns!

Och jag firar det med att ge Tingeling en veckas helledigt och en vecka på halvfart då hon inte haft någon vintervila ännu och den här veckan hade jag ändå inte kunnat rida något så det passar bra.

Nu till en VIKTIG fråga - hur gör ni som inte haft möjlighet att tvätta svansarna under vintern nu när det äntligen börjar bli så att man kan tvätta dom igen? Hur får ni dom så där riktigt, riktigt vita??

Ge mig tips!!

Nu har det gått ett par veckor till och pälsen bara flyger av, men det finns lika mkt kvar verkar det som. Mest LÅNGA strån som syns. Det syns lite olika väl på bilderna och filmerna.

Jag gör vad jag med min balans klarar av, borstar och stretchar lite. Men promenader, longering och annat vill jag nog ha hjälp med tills isen försvunnit helt. för både min och Timsans säkerhet.

Som om inte det vore nog med problem, så har jag fått efterstarr och det har gått fort, så på bara ett par veckor känns det som att jag är halvblind. Jag får förstora internetsidorna till dubbla storleken :D och skypetexten till stortext och fetstil. Men läkarbesök i morgon, så får vi se om jag hamnar i akutkö till operation.

Sista bilderna och film på den vita.

644313_10151355404697620_413526437_n.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=cXj_6yN5Tvg&feature=share

602108_10151357052827620_1702499636_n.jpg

Härligt att det går så bra!! :)
Jag brukar tvätta svansen med vanligt silverschampo från klippoteket.
Fungerar kanon och svansen blir riktigt vit! Skulle behövas nu igen på min pajas...

IngelaH: Låter jobbigt med operation... Men skönt om du kan minska storleken på texten sen igen. :D

KL

Jag börjar sätta igång min lilla vita som har vilat sen typ December... (Dålig motivation...)
Det känns bra än så länge. Han är sjukt stel, men har börjat få ett mycket bättre rörelsemönster i traven än någonsin. (Travar typ en volt i varje varv bara)
Nu ser man att han travar och inte leker symaskin! (Oftast) ;)
Allt är väldigt motigt i högervarvet. Han gör allt som han ska utan protester, men han känns mer som en planka i det varvet.. Vet dock inte om det beror på honom eller mig..
Ska äntligen ta mig i kragen och beställa tid hos kiropraktorn. (Åt mig!)
Är ca: 5cm sned i hela kroppen, så det kan ju vara jag som gör allt jobbigt..
Troligtvis blev jag skev efter en avåkning för ett par år sedan eftersom jag har haft ont i höften till och från sen dess.. Men kanske blir ordning på det snart!

Haha! Pålle hade vårkänslor i paddocken härom veckan! :D

piggelin.jpg

42812_1362952109.jpg

55245_1362952111.jpg

Tänkte bara börja emd att säga att det inte är ok att visa massa bilder utan snö :P Blir på tok för avis, här har vi fortfarande massa snö och is överallt, snön är stenhård så det går inte att rida i den och sen är det is på typ alla andra ställen >.<
Kanske bör tillägga att vi alla fall haft några få dagar med många plus grader och sol så jag kunnat släppa ut Bullen naken några timmar mitt på dagen :)

Min häst har hunnit komma igång nu tillsist *PepparPeppar*
Vi har hunnit starta en lite hopptävling på 1m bed. A felfritt och BulleBus var lycklig :)
Efter det har vi den här veckan hunnit med att nästan tappa skon, tur att hovis kunde komma samma dag och slå i några sömmar, sen har han fått behandlig där det jobbades med lite låsningar samt lyckats rulla fast i boxen, så nu har han vilat en dag så får vi se om jag tänker vara fräsch eller inte imorgon :P

Kan ju tillägga att även jag har fått lite behandlingar mot min låsta länd, tog två behandlingar att få ordning på det ^^

734584_10152654482555092_282954213_n.jpg

226849_10152619025395092_256995741_n.jpg

62478_10152618154985092_1119672883_n.jpg

Haha. Förlåt... :angel:
Vi fick dock igen det igår kväll... Har snöat hela dagen idag med....
Och här var man lycklig för att våren var här och mjukt i marken så man kunde sätta igång hästen... Suck. Tillbaka på ruta ett igen.

Hoppas det inte blev något utan att Bullen får fortsätta vara fräsch! :)

Bjuder på en icke snö-bild från i förrgår. Dagen före snöovädret!
Vi var iaf på väg att komma igång igen. (Och ja, jag sitter som en påse blöta muffins..) ;)

BusBell.jpg

Kul att se Bullen igen! :)
Och skönt att ni verkar vara "på bättringsvägen" båda två.

Våra (stallet jag jobbar i) grållar, halvsyskon;

Nanook:
http://stallmalmborg.se/2012-11-02 001 035 (709x880).jpg
http://stallmalmborg.se/2013-03-09 001 003 (880x587).jpg

Eskimo:
http://stallmalmborg.se/stall malmborg 7926.jpg

http://stallmalmborg.se/2013-03-09 001 059 (880x643).jpg

http://stallmalmborg.se/Eskimo-3399-XL.jpg

Deras äldre bror, som nu är ridhäst...
http://s165.beta.photobucket.com/us...3&o=64&_suid=13632163256730027247040503949105

Senast ändrad:

Fina :)

Hur går det för alla skimmlar?

Jag och Bullen har precis kommit hem ifrån en träningsvecka i Luhmühlen, där det alla fall var en aning mindre snö?.. Ja kanske inte..

Vi red dressyr i två dagar för Elisabeth Lundholm, som gav oss lite tips och några punkter att tänka på.
Vi hoppade för Peter Eriksson som hade lite olika övningar med avstånd och teknik där vi red en banan på 10 hinder, 14 språng på ca 110cm, kul och gick helt ok, vi har lite problem bromsen stundtals när, men för det mesta blir det fina språng :)
Vi lyckades rida terräng ute också trots att banan i Luhmühlen var oridbar men Christoffer Forserg tipsade om en annan banan vi tränade på :)
Gick kanon första dagen, hoppade smalhinder på olika linjer, vi som knappt hoppat smalhinder innan O.o
Andra dagen gick ok till en början men han fick lite psykbryt efter ett tag, avslutade dock bra, så är helt klart nöjd :)

Bullen var lycklig idag när han fick komma ut i hagen för första gången sedan fredag förra veckan :P
Jag vart också glad när jag insåg att det faktiskt har börjat smälta lite :)

303371_10152714741960092_320010017_n.jpg

644233_10152714752990092_1092810805_n.jpg

1622_10152714773830092_138857825_n.jpg

Vilken trevlig modell! Hur stor är pållen? :laugh:

Och vad är det för rockard du har till den? (jag är i rockard-letar-tagen ;) )

Vi har varit iväg på första bortaträningen för säsongen - och tanken var att min tränare skulle rida men eftersom min häst då var som en fiolsträng och därför blev studsig så fick vi kasta om så en kompis till tränaren fick rida istället eftersom jag inte hade ridkläder med sig (min tränare skadade två ryggkotor för ett år sedan och klarar inte av när hon studsar som hon gör eftersom hon inte riktigt känner henne).

Riktigt spänt till en början men sen när hon slappnade av så blev hon superfin!

Kändes dock lite surt för hon har gått som tåget hela veckan och i måndags hade jag ett pass som nog var vårt bästa någonsin....
Men, men, planen är att åka iväg lite oftare igen nu så då kommer hon förhoppningsvis slappna av även på bortaplan...och så får nog tränaren sitta upp på henne när vi är på hemmaplan första gången...

Jag måste bara visa något som gör mitt hjärta alldeles varmt i alla fall. Hästarna fick frukost och när den är slut brukar Tima alltid bara vilja gå UT, för att äta hö och dricka vatten. Men idag... :love:

http://www.youtube.com/watch?v=EhyIcZfu4v4

Jag motade ut henne i hagen i alla fall och åkte till McD för frukost och höll på att somna där. Tillbaka i stallet strax före halv elva och tänkte börja mocka. Men jag säckade ihop på bänken i solen och där hittade min gamla ridskolekompis S mig när hon kom.

Hon mockade och donade i ordning innan vi släppte in hästarna. S hade tyckt via senaste bilderna att Tima tunnat ut igen. Men det fick hon ta tillbaka och höll med mig om att när pälsschabraket försvann på ryggen, så blev det däremot mer synligt att muskler saknas.

Efter rejäl pälsvård, tog vi en promenad upp mot Runnaby kvarnväg. Tima hade hög fart, hoppade till för gångare, cyklister och fågelkvitter. Vid Frippebo stannade jag och sa att de fick fortsätta en bit till. Och jodå full fart vidare, men så tyckte Tima att nån fattades. Då satte S på gummisnodd och så vände de mot mig och lika hög fart åt andra hållet och hem.

Så gissa om vi är peppade alla tre på att få igång mig och Tima på allvar igen.

Och betänk då att damen fyller 29 år 23 april :) Men jo, vi ska igång, för det var så underbart att äntligen sitta på damen igen i höstas. :love:

IngelaH;
Härligt det är med gamla hästar, de har något visst i blicken ! Hälsade på en kompis och hennes gammelhäst som också är 29 år idag :love:

Coolfrees;
Han ser minst sagt ut att ha vårkänslor ja :D

supercassie;
Åhh Eskimo var ju bara för söt och syskonen var fina de också !
Fullblod kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

Zelecta;
Alltså ni är bara SÅ fina !
Wow vilken härlig helg det låter väldigt lärorikt och framför allt kul :)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 517
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar