Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

Idag fyller Beckis 10 år!!! :love:

Beckis_fyller_10_ar_idag_3.jpg

IngelaH;
Dessa uuuunderbara vita hårstrån som man har med sig överallt i fällningstider :)

Hon är verkligen härlig din tant! Hoppas att min får bli lika gammal och må bra. Blir alltid lika glad av att se gamla pigga, friska och glada hästar.

Zelecta;
Tänk vad viktigt det är med alla detaljer för att våra pälsklingar ska må bra. Ibland är det svårt att sätta fingret på vad som är fel mer än en känsla om att någonting inte stämmer.

Skönt att det inte var något mer bak och då låter det ju som att dåliga underlaget kan vara orsaken. Då är han snart fit for fight igen!

Arabizar;
Vilken härlig kille du ser ut att ha!

Seabaz;
Ja nu var det länge sedan han var med på bild din fina :)

Coolfrees;
Det är flera av våra fina hästar som har fått åka till veterinär nu. Så nu får de bli friska tsm också!

En illapassande sadel kan absolut ställa till med mycket problem så nu får vi hoppas att det inte är något annat som bråkar.

Vilken jättefin bild på 10-åringen!

Grattis i efterskott till Beckis!

Pluttas blev fräsig i sina nya boots:D
2B60CB47-891F-4018-9E95-0CDBE8A695A7-37547-0000315D18AB0B84_zps4b282240.jpg

Skönt när det är fint väder och hästarna kan stå utan täcke och sola. Plutten höll på att somna förra veckan ute i solen :)
385A74C5-9DF1-4615-A776-FD89AE811C62-42821-00003869EA137248_zps8ba8115a.jpg

Nä hoppas verkligen inte det!
Hade massör ute till honom idag och hon tyckte att han kändes överraskade fräsch! Och berömde hans muskling trots att han vilat hela vintern. ;)

oxo: Beckis tackar ödmjukast!
Å herregud vilka fräsiga boots!! *börjar fantisera om B i ett par sådana*

snuttarna.jpg

Beckis och bästa kompisen är inte sena med att gassa i solen!

Idag fyller Bullen hela 7år!
Tänk vad fort tiden går snart har jag haft honom i två år!

Vår otur tycks dock bara fortsätta, som om det inte räckte med att han är halt och inte får gå ut = livet suger enligt Bullen.
Så har han fått biverkningar av Metacamet (gissar vi alla fall) och slutat äta sitt hö från hönätet, han äter bara om han får stå och doppa det extremt mycket i vattnet.

Så nu bryter vi mot hans boxvila och har gjort honom en gräshage så han i varje fall äter.

Nu blir det lite huskurer och inget mer metacam så får vi hoppas att det ger sig annars får vi kolla magen med på återbesöket

maj_038_51866d04e087c3317e8af9a6.jpg

maj_043_51866cfc9606ee095b31ee9d.jpg

Stackars Bullen som fick fira sin födelsedag på det viset. :(

KL

Hur går det för alla skimlar där ute?
Beckis är superfräsch nu efter att ha fått massage, vilket känns kul.
Han har blivit väldigt mjuk och har lättare för att böja sig nu.

Så nu sitter vi i träsket med att inte veta vem som ska prova ut sadel till honom.. Så lätt att det blir fel.

Bonusbild på plutten som markarbetas i galopp. :)
bell_518d6472ddf2b320225f8a17.jpg

Hoppas ni hittar en sadel som passar. Är det en dressyrsadel du letar efter?

Min pålla blev skodd igår och sen var vi ute på en liten joggingtur. Idag blir det en längre tur då vi ska möta upp en kompis! Annars mår vi bra, funderar på att släppa henne på lösdrift igen men kan inte riktigt bestämma mig...

Chansa inte på huskurer, ge honom en kur Gastrogard istället. Väldigt typisk magsårssymptom! Min blev likadan och det blev inte bra förrän han fick Gastrogard. Kan ta lång tid innan ett magsår självläker, om det öht gör det.

Det är dyrt men det enda som har dokumenterad effekt på magsår hos hästar.

Ja precis. En dressyrsadel är det som jag har mest användning av i dagsläget.
Vet inte vilken typ som skulle kunna passa bäst. Känns som att det blir svårt att hitta någon till honom eftersom har har så sjukligt kort rygg!
Vill helst ha en vanlig dressyrsadel, men islandssadel kan funka om den ser ut som en dressyrsadel.
Sen vill jag ju inte att den kostar mer än själva hästen. ;)

Va kul att det går bra med din Pålla! Skönt att hon får må bra igen! :)
Hade också gärna haft lösdrift till min igen. Häromkring finns det dock inget nära och det man hittar kostar multum...

Vad krångligt! Vad finns det för märken som gör islandshästsadlar? Hatar att fumla runt i sadeldjungeln, det verkar aldrig finnas nåt som passar!

Ja, hon trivs ju super på lösdrift men efter kolikerna ville jag inte släppa ut henne igen. Nu har jag dock hittat en annan lösdrift som jag hoppas ska fungera bättre så det lutar åt det :)

Igår var vi som sagt ute på en längre tur och vilka fina ridvägarna vi hittade, hästen var så jäkla glad och kunde inte riktigt lägga band på sig själv så till dagens ridtur hade jag inskaffat en martingal och ett annat bett, haha! Rider vanligtvis på novabett men det blir lite för milt ibland. Martingalen hoppas jag ska rädda mig från att bli nockad medvetslös när jag säger till hästen att hon inte får galoppera mer ;)

Har faktiskt ingen aning... Sadlar är verkligen inte mitt ämne... ;)
Så sjukt jobbigt när man har en häst som är så "svår" att hitta sadel till. Speciellt när han och jag har så olika behov...

Jag kommer inte ihåg om ni kom fram till vad som utlöste kolikerna?
Hoppas att den andra lösdriften kan passa er bättre!
Så kan hon samtidigt göra av med lite energi där förhoppningsvis.. ;)
Men kul att hon är pigg ändå!

KL

Haha. Jag stod och masserade Beckis igår och han blev väldigt avslappnad.
Passade då på att mäta honom för att det kan vara lite kul..
Mätaren visade då på 149,5 cm!
Hooooo! Jag har typ en ponny! Med min längd också! O_o

Usch sadelträsket är inte kul, jag har tur att ha en häst som verkar lätt att hitta sadel till :)

Bullebus har återfunnit sin aptit igen nu :) Det räckte med att ta bort metacamet och han är nu åter överpigg och tar alla chanser att fara i luften, han tycker inte att han är det minsta halt inte och ser ut som om han skulle starta en 2* terräng vilken dag som helst!

Imorgon ska han på återbesök, önska oss lycka till, har varit nervös i flera dagar nu.

Eftersom jag inte får rida passade jag på att fota honom igår :)
maj_119_copy_518e8952ddf2b3200289ee61.jpg

maj_174a_518e8837e087c336f67077cc.jpg

maj_096_copy_518e884f9606ee5f44162695.jpg

Den här bilden beskriver väldigt bra hur han är just nu, som en tickande bomd
maj_184a_518e8853ddf2b32011ef670a.jpg

Jättesvårt ju... Behöver du en 17" sadel? Om du kan ha 16" blir det väl lite enklare iaf :) Roligt att du mätte honom! Det skulle jag också vilja göra med min.

Hon fick förstoppningskolik. Första gången var för att vattenkoppen förmodligen hade frusit och att den tyvärr satt lite dåligt till. Sen gav det sig aldrig riktigt så hon blev väl extra känslig. I den nya lösdriften står vattenkoppen mitt i hagen och ska fungera även på vintern men självklart är jag nervös. Allra helst vill jag att det ska finnas en thermobar.

Skimmel eller skäck? Ibland undrar jag vad det är jag har ståendes i stallet O_o

935285_635115513181271_742448762_n.jpg

/B

Hur gick återbesöket? Höll tummarna för er!
Så vacker han är lilla Bullen. :)

Guldaskig: Rumpan hade säkert kunna tryckas ner i en 16 tum sadel, men benen däremot... Har så sjukt långa ben, så därför måste jag ha 17 tum..
Men borde väl finnas modeller som är byggda så de inte ligger bakom revbenen på honom ändå tycker man..
Vatten är så himla tråkigt på vintern.
När Beckis stod på lösdrift så hade de cirkulerande vattenkopp. (Tror det hette så) Det frös i varje fall aldrig vilket var super! :)

Babe: haha. Jag har också en skäck här hemma! ;)

Kl

Igår tömkörde jag lite på volt och gissa vad? Beckis såg oren ut på höger fram igen...
Så himla drygt. Ska prata med veterinären idag om vad hon tror. Om det fortfarande är mycket spänningar efter skitsadeln eller om vi måste in och utreda honom. Igen....

Hoppas att det inte är något allvarligt med era hästar!

Kl

Jag och herr Plutt fastnade på några bilder idag.

D18F519C-2E06-4427-9978-E37816250104-51611-000044123090E30F_zps1068aa61.jpg

DD17F893-AB66-42C0-B5B2-83BB97A14749-51611-00004412412AE72E_zpsf175743e.jpg

6EDB19D3-BD08-40A6-B7EA-B3F9B236CC2B-51611-000044124967328D_zps7eab1286.jpg

Hur går det för alla skimlar där ute?

Jag har inte varit aktiv här alls på väldigt länge sen känns det som...livet har så mycket annat i sig just nu...

Jag och Tingeling fortsätter i alla fall att göra framsteg och på senaste träningen fick vi öva på förvända slutor samt nosa lite på förvänd galopp!
Jag var och är sååå stolt och glad!

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 522
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits