Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

Åh va glad han var!!! :love:

oxo: Hoppas du har fått tag i en bra instruktör, för då är det riktigt roligt! Gjorde underverk för mig och min sirande jag red CR!

lil-sis: Söööt! :)

Jag och beckis jobbar på för fullt! Blir mer och mer galopp för varje gång nu. Bara avsaktningarna som är ett problem eftersom han är så sjukt skumpig. ;)
Red ut barbacka själv och tänkte att en liten galopp är väl inte fel.. Men då började han bocka, så vi fortsatte med traven istället.
Han vågar testa lite mer och mer allt eftersom han känner att min balans blir bättre. ;)

Jag måste säga att jag blir lite avis på er som kan rida barbacka. När jag rider barbacka så blir det i skritt...haha! :D

Jag och Tingeling gör framsteg hela tiden nu - vi tränade i söndags och det var den bästa träningen på riktigt, riktigt länge. Jag hade en trevlig känsla hela ridpasset och fick beröm av tränaren.
Även förra helgen när vi var iväg så var vi duktiga - och konstaterade att allt sitter i mitt huvud.
Nu har vi nämligen börjat plocka bort allt vad hjälptyglar heter och så länge jag fortsätter att rida som jag gör när hjälptygeln sitter där så är det ju inga problem...vilket jag kunde konstatera igår. :)

It's all in my mind....

Ja, det var roligt :) Sen hade jag nog fått ut mer av det om jag inte hade varit gravid och haft en stor mage i vägen. Men jag får väl rida lite fler lektioner efter att kotten har kommit ut :)
Det var kul och lärorikt och jag tror att man kan ta delar ur det och använda sig av i sin vanliga ridning.
Plutten fick gå två timmar för min syster fick hoppa in på en plats lite snabbt då ett av ekipagen inte kunde komma.
centreradridning10juli076_zpse773e678.jpg

centreradridning10juli084_zpsa4259bb5.jpg

centreradridning10juli089_zpsd4e79ec7.jpg

Vi är lite tjocka båda två men vi hade kul iaf :)

Haha. Det var bara skritt för min del i början också. Men allt eftersom blev det stabilare. ;)

oxo: Härligt! Jag tyckte också att man kunde kombinera in det bra i det vanliga dressyrarbetet. Helt sjukt hur stor skillnad det kan bli bara genom att andas olika och vinkla kroppsdelarna på andra sätt.
Jag tyckte det var väldigt roliga och avslappnande lektioner. :)

Okej alla skimmelägare! Jag har ett stort problem och hoppas få råd av er!
Min pålle är superkänslig och kan vara väldigt rädd för allting och som jag skrivit för längesedan, svår att fånga i hagen.
Varning för långt inlägg!

Idag hände följande:
Kom till stallet och skulle hämta honom i hagen. Han är superglad, står vid grinden och väntar och följer glatt med in.
Borstar och grejar och han är jätteavslappnad.
Går ut i paddocken och tränar lite NH löst. Allt går fint.
Tränar både inkallningar och löslongering och hela tiden är han lugn och fin.
Som en blixt från en klar himmel får han ett ryck. Bara tokgalopperar runt.
Jag tänkte att han var på bushumör, kallar in honom och precis när han ska nosa på min hand, så slänger han sig runt och flänger iväg.
(Måste understryka att jag aldrig någonsin slagit honom eller liknande.)
Varje gång jag närmar mig vänder han baken mot mig och börjar skaka innan han sticker i full galopp igen.
40 minuter tog det för mig att få tag i honom och då var han jättestressad och blöt av svett.
Tog in honom för att svampa av honom och så fort jag närmade mig honom så slet han sig i stallgången. Varje gång jag rörde honom började han darra och man såg hjärtslagen tydligt. Han spärrade även upp ögonen mycket.
Efter en stund var det bättre. Tog ut honom i hagen och då var han gosig igen.
Fyllde på vattenhinken i hagen och när jag skulle gå förbi honom för att gå ut, så började han bete sig likadant igen. Jag var inte ens nära honom.

Ska självklart prata med veterinären IGEN, men har ni någon idé? Känns som att vi kollat allt som går på honom...
Detta händer kanske en gång varannan vecka max.
Vad fan gör man? Känner mig så otroligt uppgiven.
Oftast är han ju jättefin, men om det är någon form av "lynnesfel" så kanske det är dags att ge upp?
Det ska ju vara roligt att ha häst och de gånger han är sån här är det precis tvärtom! Förjävligt! Blir bara ledsen!
Vill inte behöva ta bort min vän. Älskar ju honom något så otroligt! :cry:

Jag får sällan så här fina bilder på Tima... Ja, fina så menat med uppställning och glad min/glada öron...

Så idag, får ni ursäkta färgen... :p

5828_10151511384017620_294509008_n.jpg

1610_10151511384042620_565744242_n.jpg

Damen är i alla fall ursäktad för mitt merarbete med Magic Brushen. För idag, var det full fart i paddocken för första gången sen helgen jag hittade henne tvärhalt vänster bak. Hon har bara fått gå o skrota i hage och jag har väntat ut henne. För hon har bara "skridit fram", när hagkompisen rejsat. Så jag har inte vågat hitta på något. Men nu känns det som att det är dags igen. Jag har semester veckan efter midsommar, jag får se om jag passar på då att försöka få känslan igen.

Vad tråkigt att det är så! Händer det ofta? (Jag har inte följt er så länge..)

Om det är till någon tröst så var min valack likadan förut. Han hade blivit dåligt behandlad och var väldigt känslig. Vi jobbade extremt mycket från marken, precis som du verkar göra med inkallningar och löslongering. Det tog lång tid, flera tränare sa att han var livsfarlig (han var även svårriden och skenade iväg flera gånger osv) men till sist gick det över och han blev lugnare.

Idag är han som en helt annan häst, det tog lång tid och blod, svett och tårar men i dagsläget slänger jag upp vem som helst på hans rygg, vem som helst får hämta honom i hagen och göra i ordning honom. Jag litar på honom till 110% och kan till och med släppa honom lös i skogen när vi är ute på promenad för jag vet att han stannar hos mig.

Med detta sagt vill jag säga att jag hoppas verkligen att ni får ordning på det, att det blir bättre! För jag vet själv hur det är och det är inte roligt alls..

*kl*
Min skimmeldam har börjat byta färg igen! Nu kommer ålen längs ryggen fram och hon blir mer brun i pälsen. Jag som trodde att hon äntligen skulle bli ljusare..

Sen har hon fått ett eget regntäcke, ett rött. Så nu är hon Lady in Red!

Har ägt honom i lite mer än tre år och efter att en tjej slagit ett grimskaft i ansiktet på honom i hagen så var han väldigt svårfångad ett tag...
Det har varit mycket blod, svett och tårar efter det men i det senaste kommer människoskräcken mer och mer sällan. Tror det var åtta månader sedan sist, men nu under ett par veckor har han varit lite svårfångad ca en dag varannan vecka. Fram tills igår då han flippade mitt i träningspasset. Nästan som om han fick en psykos.

Under gårdagskvällen skulle vi ut och ta på klenisen ett täcke och självklart stack han så fort han fick syn på mig.
Man ser hur han letar flyktvägar och han klättrade t.o.m över en bred stenmur för att komma bort från mig.
Mamma gick då in och hade fångat honom på tre sekunder. När jag då närmade mig dem så slet han sig och sprang iväg i panik.
Så det verkar bara vara mig han är rädd för. :cry:

Därför tänker jag att han förknippar mig med smärta, men han är ju precis utredd av både veterinär och massör, plus att jag aldrig gjort honom illa.

Skulle bara ut i hagen och ge honom mat idag för att han skulle slippa gå in och jobba.
Samma visa. Han kom travandes mot grinden när han såg maten, men så fort jag gick in så flög han iväg i panik.
Slutade med att jag bara satt där inne och grät i typ en halvtimma, tills han äntligen vågade komma och ta godis...
Hela vår underbara relation rasade på några få sekunder, utan synbar anledning.
Jag är så förstörd! :cry:

Har funderingar på att släppa honom på lösdrift hos en kompis under ett års tid där jag bara kommer och umgås med honom ett par dagar i veckan, så han bara får vara... Och se om han har repat sig mentalt efter det.
Just idag känns det som om vi behöver läka båda två och jag vet att jag förtjänar en "stabilare" häst som jag kan ha kul med.
Eftersom veterinären kollat honom noga, så kan man nog utesluta smärta. Men om problemen ständigt kommer tillbaka så har jag funderat på att ta bort honom.
Låter hårt, men han skulle säkerligen inte få det bra av att säljas vidare och jag vet inte hur många saker jag orkar gå igenom med honom.

Men vad tror ni om idén? Med veterinärs godkännande, tror ni det är en bra idé att låta honom få släppa alla krav och vara häst samtidigt som jag köper en till häst och har roligt med så länge?
Vill så gärna slippa ge upp hoppet om honom...

Btw. Vilken otroligt fin pålle du har!!! :)

Usch vad tråkigt! :(

Det kan vara smart med lösdrift i ett år ungefär. Våran fick fång, och efter det fick han stå länge på lösdrift och det funkade men då var vi ändå ute och kollade till honom dagligen. Det kan hjälpa. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er.

Tack, hon är min pärla! :) Förutom just nu när hon är inne i en fjantig period och slänger sig hit och dit för minsta lilla. Råkar man nudda hennes öron slänger hon sig, tar man fram flugsprayen slänger hon sig bakåt eller springer runt en i cirklar. Suuuuck!

Låter precis som min! Han är också sån i perioder. ;)

Tror det blir lösdrift för honom. Jag kommer vara där ca tre dagar i veckan och hantera honom och de andra dagarna kommer hans uppfödare som är en av mina bättre vänner att se till honom.
Börjar med ca ett halvår och får sedan se. Han är väldigt fräsch i kroppen nu iaf, så han behöver nog lite distans ifrån alla krav.
Han har alltid varit skogsmulle innan, så det kanske är så att han inte klarar det som jag krävt av honom. Får se vad tiden utvisar.
Idag var han helt som vanligt, vilket var skönt.
Ska bara ta in och borsta de närmsta dagarna och se vad han tycker om det. :)

kl

Min vita var jättefin att rida idag! Har undvikit paddocken i ett par veckor för det har varit så hårt och torrt, så idag blev det lite dressyr igen. Pigg och ambitiös häst utan att busa iväg - det gillar vi. Hade nog kunnat sitta hur länge som helst :D

ae15d714d5b411e2ae7222000aaa0519_7.jpg

Det ska vara roligt att ha häst! Så att börja med att släppa honom på bete eller lösdrift kan vara en bra idé. Om han nu varit en skogsmulle hela sitt liv så kanske han tycker att det blivit lite för mycket. Speciellt om det är en känslig häst. Du får köpa dig en till skimmel så att du kan fortsätta att berätta om allt du gör :)

kl

Köpte mig ett baucherbett och har nu provat det :) Han verkade trivas bra på det och kändes mjuk och fin i munnen. Dock var han otroligt lat efter nästan en veckas vila. Han borde egentligen skickas på uppfostringsanstalt för man märker verkligen att han känner av att matte inte rider som vanligt.

B12C78E0-00B0-40DC-87CB-13F52B81C9F1-8976-00000B2497B91EF0_zps497bd0fc.jpg

kl

Blev lite bilder på mig och min inte så vita vita häst :D

curraipaddock08_51d069379606ee509b7de774.jpg

curraipaddock15_51d069759606ee250ddd4e7b.jpg

curraipaddock18_51d069889606ee24019d0bd4.jpg

curraipaddock22_51d0699de087c35c28790797.jpg

Kissnödig häst så han var lite seg haha :meh: :D

Fin han är! Ser ut som en riktig gentleman :)

kl
Tömkörde idag. Ut en sväng och sen på en äng. Plutt var lite pigg idag:D
1016189_10151742852660196_1736535253_n.jpg

998514_10151742853485196_1743733348_n.jpg

1017387_10151742849395196_640465557_n.jpg

+ en liten film från början av passet på ängen då han var lite piggelin och fick jobba lite i sluttning.
http://www.youtube.com/watch?v=nGuX-nnodSE

Va fin han ser ut! :)

Kollade på en häst flera gånger, som jag blev överförtjust i. En treårig korsnings valack.
Allt klickade så jag började jaga veterinär för besiktning. (Svårt att få tid eftersom det är sjukligt mycket sårskador och fång nu...)
Hur som, jag fick första tjing och de lovade att hålla honom åt mig eftersom de ville ha honom så nära.
Igår fick jag ett sms där ägaren meddelade att de inte ville vänta på en besiktning, så de hade sålt honom till en annan...
Blev såklart jätteledsen eftersom de hade lovat, men samtidigt är det skumt att de inte kunde vänta två dagar till med att sälja honom...
Osar kanske lite "det är något fel på hästen..".

Jaja, Beckis har vilat en evighet känns det som och jag kunde inte låta bli att hoppa upp en stund idag. Satt iofs bara på i två minuter, men ändå... ;)

Bjuder på en film från idag.
Beckis är jättepigg nu när han vilar och tände till lite med mamma på ryggen.
Får man inte slänga av mamma så får man hitta på något annat.
Jag och min mamma knäckte oss totalt när han började.
Vill poängtera att jag INTE ber honom om detta! Vi skulle bara stå still. :D

finis.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=pBV6Y33X6BY&feature=youtu.be

Men fy vad trist! Hoppas du hittar någon annan häst!

Hihi han visar ju bara upp att han kan spanskskritt ;) jättesöt!

Gör ett test för PSSM, det kostar cirka 300kr och är rätt så enkelt. PSSM är kortfattat en genetisk muskelsjukdom som gör att hästarna överinlagrar glukogen i musklerna och kan inte förbränna dem. Det finns många exempel på konstiga psykiska symtom såsom fysiska men främst stelhet och ojämnhet till rena muskelkramper. Svenska veterinärer vet i princip inte om detta även om det finns i många raser utöver quarterhästen (där den mesta forskningen kring PSSM sker)

Ett tiotal tagel i en påse till England, det är allt. Du kan PMa mig eller söka efter PSSM info Sverige på fb där mer info finns.

(kikade in trots att jag sålde Elmer förra sommaren!)

*kl*

Fina hästar alla har :)

Jag hoppas att jag blir skimmelägare snart. Lånat en D-ponny över sommaren som behövt vila sig på grund av lite inflammationer m.m. Hon har fått gå som sällskap till min ridtravare på sommarbete, men jag har fått klartecken om köp för att ha henne som sällskap till honom även fortsättningsvis. Bara prislappen som inte är helt klar. Men idag ska jag diskutera mer med ägaren, spännande :)

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 524
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar