Sv: Skimmeltråden nr 2!
Haha. Det var bara skritt för min del i början också. Men allt eftersom blev det stabilare.
oxo: Härligt! Jag tyckte också att man kunde kombinera in det bra i det vanliga dressyrarbetet. Helt sjukt hur stor skillnad det kan bli bara genom att andas olika och vinkla kroppsdelarna på andra sätt.
Jag tyckte det var väldigt roliga och avslappnande lektioner.
Okej alla skimmelägare! Jag har ett stort problem och hoppas få råd av er!
Min pålle är superkänslig och kan vara väldigt rädd för allting och som jag skrivit för längesedan, svår att fånga i hagen.
Varning för långt inlägg!
Idag hände följande:
Kom till stallet och skulle hämta honom i hagen. Han är superglad, står vid grinden och väntar och följer glatt med in.
Borstar och grejar och han är jätteavslappnad.
Går ut i paddocken och tränar lite NH löst. Allt går fint.
Tränar både inkallningar och löslongering och hela tiden är han lugn och fin.
Som en blixt från en klar himmel får han ett ryck. Bara tokgalopperar runt.
Jag tänkte att han var på bushumör, kallar in honom och precis när han ska nosa på min hand, så slänger han sig runt och flänger iväg.
(Måste understryka att jag aldrig någonsin slagit honom eller liknande.)
Varje gång jag närmar mig vänder han baken mot mig och börjar skaka innan han sticker i full galopp igen.
40 minuter tog det för mig att få tag i honom och då var han jättestressad och blöt av svett.
Tog in honom för att svampa av honom och så fort jag närmade mig honom så slet han sig i stallgången. Varje gång jag rörde honom började han darra och man såg hjärtslagen tydligt. Han spärrade även upp ögonen mycket.
Efter en stund var det bättre. Tog ut honom i hagen och då var han gosig igen.
Fyllde på vattenhinken i hagen och när jag skulle gå förbi honom för att gå ut, så började han bete sig likadant igen. Jag var inte ens nära honom.
Ska självklart prata med veterinären IGEN, men har ni någon idé? Känns som att vi kollat allt som går på honom...
Detta händer kanske en gång varannan vecka max.
Vad fan gör man? Känner mig så otroligt uppgiven.
Oftast är han ju jättefin, men om det är någon form av "lynnesfel" så kanske det är dags att ge upp?
Det ska ju vara roligt att ha häst och de gånger han är sån här är det precis tvärtom! Förjävligt! Blir bara ledsen!
Vill inte behöva ta bort min vän. Älskar ju honom något så otroligt!