Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

2013-11-09

splittrad men bra dag

idag har jag varit hästägare i 12 år.

14.00 veterinärbesiktades hon, ivrigt påhejad av sin ettårige hingstson phergus e notariat ox.

Och 15.00 tog jag och fd ägaren i hand över fikabordet och överlämnade pengar/köpehandlingar och andra papper.

16.00 satt jag i bilen medan karin och förra ägaren lastade tima.

18.30 lastade vi ur henne i gällersta utanför örebro där hon flyttade in i en "hallonröd box" välströad, gott om hö och välkomsthavre i krubban.

Vit fåntratt hade börjat plocka ner sin fina hökrubba planka för planka när jag kom till stallet i morse. Hästarna fick frukost och utetäcken på sig. När den vita fåntratteb ätit upp sin morgon kraft stod hon och kastade boll med i stort sett tomt hönät som hängde på väggen, monterade ner hökrubba och gjorde istt bästa i att slita ut järnsko på vänster fram.

Det kändes som att det började bra... Inte... C skulle hämtas 11 och jag fick leta fram transportlindor åt henne, för det hade köparna inte tänkt på. Men jag har lite att välja på...

Nu behövdes inte det, för de stannade tydligen på vägen och fick tag på transportskydd.

1450081_10151801881752620_1948344229_n.jpg

hej då corrie och lycka till i borlänge. Fatima gnäggade och såg lite fundersam ut, men gick sedan för att glatt äta vidare på sitt hö.

När jag mockat, vinkade jag av tima när jag gick ner mot bussen, för att åka till hovsta ett par timmar.

994057_10151801905742620_1372917837_n.jpg

efter mat och kaffe, skjutsade mor o far tillbaka mig till stallet en stund, för att s och jag skulle snygga till timas box och pyssla en stund. Det slutade med att tima fick flytta in i milles gamla box i stället, den är större och har roligare utsikt mot framsidan, hagarna och vägen.

När jag kom till stallet, spöregnade det, så jag ställde in tima i corries box med lunchmat som hon kastade i sig och sen ställde sig min upprörda häst och sov en timme, tills s kom. Det syns rätt bra att corries box är en typisk ponnybox. Den är bra mkt mindre än övriga boxar.

941840_10151802225102620_1640329148_n.jpg

nu verkar det som det är lugnt till tisdag... Onsdag om det behövs... Herr o fru a åker nog inte förrän då.

Mor o far hämtade upp mig igen vid halv sex och nu ska det bli hamburgare :) idag mår jag riktigt bra och såna dagar behövs.

Och otroligt roligt med alla gamla och framförallt nya bloggläsare. Så här många läsare som jag haft senaste tiden, har jag nog inte haft på länge.

Kram! :love:

2013-11-10

hyfsat lugn - men inte riktigt nöjd...

När jag kom i morse, var det lite tjuriga grimaser...

1450097_10151804014867620_1024889789_n.jpg

hon körde ner mulen i betfor/lucern och äpplefrukosten men slängde irriterat med mulen efter att ha ätit ett par tuggor. Jag tyckte inte hon behövde gå ut än... Eftersom det fortfarande var gråmörkt ute... Så hon fick en rejäl tuss hö, som hon faktiskt fick i sig. Jag öste upp frukostmaten i hink, bar ut en påse hö i hagen och tog på damen täcke.

Hon smet förbi mig och rusade bort till andra stalldelen vid sadelkammare, vattenkran och annat där det egentligen är för trångt för en häst i normalstorlek. Men tima är ju smidig... När hon såg att det inte var någon kompishäst där heller, kom hon tillbaka.

Vi gick ut till hagen och där var det lite galopp och skutt och rullning innan damen övergick till att äta hö. Jag mockade och pysslade, samt var kvar i stallet ett par timmar. Tima for inte rundbana och hade sig, men stod och såg lite olycklig ut emellanåt. Jag pytsade ut en kasse till hö och det föll damen på läppen och sen gick jag ner mot bussen.

Bella hojtade upp mig på fejjan och frågad eom hon fick hälsa på tima. Jag berättade att hon var ensam och sa att hon kunde åka upp så att hon kunde ta in tima om inte herr och fru a gjorde det. Och det skulle hon.

När jag kom till hovsta åt vi mat, sen kom brorsan med sambo och vi tog kaffe och tårta. Sen var jag totaltrött gick o lade mig på mammas säng och somnade i två timmar. Mat igen och sen pratade jag med bella en stund igen.

Hon hade varit i stallet och tima var redan inne. Hon hade fått mer hö och smitit ur boxen igen... :p

bingolotto, kaffe och sen förbi stallet för att natta tima. Det lös i stallet och radion stod på och tima stod och sov. Hon hade inte ätit upp insläppsmaten, så jag fyllde på med lite äpplen och rejält med hö för natten innan jag klappade om henne släckte och for hemåt.

Det blir tidig sänggång, tror jag, bassängträning och lite annat pyssel i morgon...

2013-11-11

ingen vettig rubrik - för jag känner mig inte så vettig just nu...

Bassängtränat, pratat i telefon och ombokat lite möten...

Fixat hantlangning...

Köpt jacka o skor, så jag är presentabel när jag ska ner på travianparty i skåneland igen...

Sen stall

1395811_10151807342147620_1328762303_n.jpg

1391819_10151807342192620_1918692189_n.jpg

2013-11-12

fatima 1984-04-23 -- 2013-11-12

den vackraste vita galopperade över regnbågsbron klockan 10.

http://youtu.be/txd7w-n-i8m

allt gick bra, chauffören kom tidigare än jag trodde... Sen förmiddag känns inte som kvart i tio... Men det var rätt skönt.

Jag hämtade damen i hagen, pappa o jag proppade henne full med morötter. Vi hjälptes åt att ta av täckena innan jag lämnade över grimskaftet till elisabet kocken-nilsson och gick in i stallet. Pappa och jag stod i stallet tio minuter, sedan gick jag till lastbilen och betalade.

Den vita vackra låg så fint i gräset i haghörnet. Vi gick in en snabbis i stallet för att hämta betfor o lucern som elisabet fick ta med till sorella. När vi kom ut, hade chauffören redan lastat den vackra vita.

Jag kan varmt rekommendera svensk lantbrukstjänst. Fantastiskt lugnt, värdigt och en varm chaufför. Han sa att fatima var väldigt rund, vaken och fin för sin ålder även om man såg att hon var gammal. återigen... *hug your horses*

de sista åren tima stod i kollektivstall med flera hästar, samt lösdrift började hon tackla av och föll ur rejält på vintrarna.

Men det här sista året, som jag hade henne i kiltorp. Där hon fick vila när hon behövde i stallet, eller i egen hage, samt äta sin mat i lugn och ro utan att de andra kastade i sig sin portion och sedan skuffade undan tima och stal hennes mat, så har tima och jag fått ha ett fantastiskt bonusår.

Tack vare peppning från vänner, foderleverantörer och veterinär som stoppat mig två gånger, när jag tänkt ta bort henne på grund av hälta efter krumelutter i hagen...

Men nu var det dags. Vintrarna är tuffa för gamla hästar och tima har haft sin artros att slåss med i ett par år. Det var helt enkelt dags.

Vilken superuppdatering!
Men va ledsen jag blir! Fina Tima! :cry:
Detta har ja helt missat, men skickar över en mängd varma kramar till dig!
Hoppas hon träffar och leker med min gamla skrutt där uppe! :love:

Vila i frid Tima

Låter som om ni fick ett härligt sista år =)

För oss har det mest gått utför och jag har noll motivation till någonting just nu.
Vi red några starter i somras där där han placerad i sin sista start som 3:a
Tyckte dock att det inte kändes helt 100 och han låste ihop sin höger sida mer och mer ju mer jag red, vilade han var han riktigt fin dagen efter men sedan tillbaka till en helt låst höger sida, han har ju alltid blivit bättre när jag ridit.
Provade även med att mamma bara lullade skogen med honom men han vart lika låst för det.

Nåja bara att boka tid på kliniken:
Hovled höger fram bedövades och han såg fin ut, jag red men det kändes riktigt illa även om han för ögat såg väldigt fin ut.
Mycket ont i ryggen höger sida.
Bedövade bägge baknäna samt drogade eftersom det inte gick att sticka honom, ingen som helst skillnad i ridningen, men drogad och av spänd fanns en tendens till hälta höger bak så vi bedövade hasen och plopp så kunde min häst gå på tygeln igen även om det inte kändes bra.
Vi pratade om kors och si-leder om det kunde finnas problem där

Röntgade och behandlade, inga förändringar.

Återbesök, mycket bättre, behandlade om och bokade tid hos jocke mossenberg som hittade sendställningar i nacken, en kropp i obalans och problem i övergångarna nacke -halskotpetare- manke-rygg-länd-kors, ja hela vägen.

Fick alla fall börja skritta honom uppsuttet några dagar innan återbesök klinik.

På återbesök, mycket bättre häst, liten hälta höger fram som i vänstervarv på hårt underlag som värmer ur efter 3 varv, dock öm i ett ligament i ryggen, så vi väljer att röntga efter ett vet frågat om försäkringen.

Resultat: Skleros på ett tornutskott samt tätt mellan två. Bifogar bild där han är rakad så ser ni vart det sitter skleros, vid strecket närmast manken även där han är öm
image_5283eb409606ee6e890b21f6.jpg

Hem och börja sätta igång och återbesök om ca 4 veckor för att behandla om hovleden och avgöra hurvida ryggen är ett problem eller ej och hur vi ska behandla den. (detta var två veckor sedan)

Hann skritta honom kanske 1 vecka innan han blev stående med gultsnor och feber, idag var första feberfria dagen och han är snorpigg, dock blir vårt återbesök hos jocke inställt eftersom vi inte får lämna stallet innan dess och ja vår igångsättning blev också lidande.....

Och ja det är där vi står just nu imorgon blir det första uppsuttna skritten på nästan en vecka om han fortfarande är feberfri och o snorig

Lilla grå b-ponny jag red lite i våras när Bullen var halt, får i veckan galoppera vidare till de evigt gröna ängarna efter att för tre ca. månader sedan dragit på sig en bakbenshälta där han var minst 3 gradigt halt och vi har inte hittat felet, röntgad, ultraljudat, bedövat...
Hittar ömhet i området runt bäcken men finns ingen fraktur på ultraljudet, han har fått 2 omgångar Butta samt två antiinflammatoriska sprutor och är idag 2 gradigt halt trots att han stått mer eller mindre helt stilla, ju mer han rör sig desto värre blir det, någonting är troligen av någonstans och han kommer helt enkelt aldrig bli frisk, Tyvärr, en fin och ung ponny med en enorm livglädje....Men ibland måste man helt enkelt ge upp

Lite bilder också.. Såklart :)

Från årets sista tävling där han placerade sig som trea
falttavlan_botkyrka_045a_523f1785ddf2b3718de9eff4.jpg

Bilder från hösten :)
blandat_augusti_021a_5212498ae087c314a3ad5bc2.jpg

blandat_augusti_159_copy_5212498e9606ee251e803e7b.jpg

foto_oktober_2013_286a_5293aedb88e59d070625728d.jpg

Vila i frid fina Spiderman
spindeln_055_519a7b799606ee5ebca3fac9.jpg

IngelaH;
Ni verkar ha haft det väldigt fint tillsammans. Skönt när man ändå känner att "nu är det dags". Det är inte alla som får vara med så länge som Tima. Vila i frid !

Zelecta;

Hoppas att ni snart är igång igen du och din fina häst. Håller tummarna att ryggen inte ställer till det och att problemen har kommit av snedheten och de behandlade ställena !

Tråkigt med ponnyn också.

Vi har äntligen varit iväg på dressyrträning för första gången på lääänge. Alldeles underbart kul var det. Han var så duktig min fina :love: Det har lätt varit värt alla månader med skritt och långsam igångsättning för att få komma hit.

Grattis på födelsedagen! Kul att komma igång igen!

IngelaH: Ledsamt med din fina gamla dam. Men fint att ni fick ett så bra avslut.

Zelecta: Hoppas att din fina häst blir bra! Trist med ponnyn!

Snart kommer min prins hem igen efter att ha varit iväg! Hjälp vad jag har saknat honom. Ska bli riktigt kul att komma igång med ridningen igen:D
D81A468F-4BDA-4A88-B07C-F38123FC78E8-17669-00001834729F2311.jpg

Finaste Plutt!

kl

Min vita hade lite kul i hagen förra veckan :)
Jag har börjat skritta honom nu efter att han stått med svullet ben pga att han troligen sträckt sig på på något vis men han är ohalt och jättejättejättepigg och har precis börjat förstår att man kan skritta och inte behöver gå och takta eller piaffera hela vägen.

ahastbus09_528904d29606ee1b095f1f07.jpg

Det borde inte vara ok att vara såhär söt :D

ahastbus06_528904b79606ee7a05625789.jpg

ahastbus08_528904c82a6b2207f69c19bd.jpg

ahastbus19_5289052488e59da04d4d3c13.jpg

Lite rund om magen men det får man vara när man är 21 ;) Väldigt fin i övrigt!

ahastbus13_528904f5e087c36b9ad3dd9a.jpg

Detta är Eddie, en ridskoleponny som jag är skötare på och rider så ofta jag får tillfälle.
Bilden till vänster är från när han precis kommit till ridskolan som 6 åring (tror jag) och bilden till höger är från oktober 2013.
Eddie är nu 17 år (född 1996).

nuochda_529b270888e59d869e233b7b.jpg

Vad fin och glad han ser ut! Kul att se så pigga gamlingar :)

Hej ni! :) presenterar min dam sen september här i tråden. Fatima född -07 efter Sevillano XLIX (pre) och mamman är arab. Inriden i somras och innan dess bara gått i lösdrift. Otroligt duktig och anpassat sig bra, fantastisk häst med energi som jag är väldigt glad över :)

Veckan innan vi häntade hem henne

Tre veckor sen, kompis som rider :)

Men gud så söt då!

kl

Jag var ute och "skrittade" min snälla, söta häst idag. Han var såå laddad och det var väl med nöd och näppe som det gick att hålla honom till något skrittliknande/piaff/passage-aktigt. Hjälp så mycket energi en häst kan ha, ALLT är jättejättekul!

Och efter att man varit helt odrägligt pigg en hel ridtur så är man såhär söt när man kommer tillbaka på stallplanen. Kan man misstänka att den här kan vara en överspeedad rakethäst?

11584dbc5c2311e38e5d121b2a62da1f_8.jpg

Kul att han är pigg, han blir ju 22 i januari men det märks inte minsta lilla..

Jättesöt =) Fridaxi

Härligtatt han är så pigg och glad Mily =)

Någon mer som är piggelin igen är Bullebuslus som lät mig tugga grus , när jag kaxig som man är skulle ut och skritta, han är ju så snäll..... eller inte, först tog han sig firheten att galoppera iväg efter att ha blivit "skrämd", för att sedan dra till med en härlig bockserie när jag äntligen trodde jag fått stopp..., Nåja han mår ju inte så dåligt alla fall, vet dock inte riktigt vad hovleden tyckte om hans hyss....

Och tillsist lite fina bilder i minne av Spiderman =)
Glad ända in i slutet var han trots 2 gradig hälta rakt ut, känns dock extremt surt att vi inte kunde hjälpa honom, har aldrig tidigare träffat en sådan positiv och vänlig individ med en sådan livsglädje

spindeln_012_519a7b6addf2b34f83c927fe.jpg

spindeln_041_519a7b73e087c3062d027276.jpg

spindeln_079_519a7b849606ee5f1033dd2c.jpg

spindeln_095_519a7b609606ee5ef413a272.jpg

Vad glad man blir av att höra om den pigga "gamlingen" :). Såg väldugt busig ut på bilden, söt!
Zelectq: gråa ponnn op bilderna va verkligen fin !

Och tack ni båda :). Skönt att damen min inte verkar explodera av kylan (hittils), inte mer än vanliga energin hon har! Hon har lite vintervila nu lagom när skolan är som mest intensiv och innan lovet, då ska det blir snöridning! :)

fridaxi;
Vilken fin tjej du har, men med en sådan tjusig pappa så kan man väl inte blir annat !

mily;
Hihi kul med pigga hästar :D
Extra roligt när de börjar bli äldre men ändå har livsgnistan kvar

Zelecta;
Brukar i.a.f vara ett gott tecken när de är pigga och glada.

Vad fin han var ponnyn ! Tråkigt att han inte gick att få frisk. Ibland önskar man nästan att de kunde protestera och visa lite mer när de har ont så man förstår att något är fel.

*Tilda*;
Åhhh så söt :love:

Knapplån

Var evigheter sen jag visade upp min kille. Tyvärr får han idag lida lite extra nu när jag gått och blivit dålig i ryggen efter borrelia. Men det är nog mest mitt samvete som lider än han i själva verket!

Två från i höstas.
1383360_10151593269606367_1944095244_n.jpg

IMG_20131013_151632.jpg

Didrik och hans bästa polare.

*tilda*: nämem den va ursgullig grå sak:D himla roliga bilder in avtion!!

lamaya ser klok ut :) flrsta bilden var härlig med ljuset med! Tråkigt med borrelia, inget roligt :(. Hästen lider nog verkligen inte så låt samvetet lida mindre :)

Egna pållen och jag ska nu bettäda sadeldjungeln... *suck

Vilken läcker häst! Så stor med connemara/tinker? Vad spännande :D riktig snygging iallafall :d

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 527
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar