Sv: Skimmeltråden nr 2!
2013-11-09
2013-11-10
2013-11-11
2013-11-12
2013-11-09
splittrad men bra dag
idag har jag varit hästägare i 12 år.
14.00 veterinärbesiktades hon, ivrigt påhejad av sin ettårige hingstson phergus e notariat ox.
Och 15.00 tog jag och fd ägaren i hand över fikabordet och överlämnade pengar/köpehandlingar och andra papper.
16.00 satt jag i bilen medan karin och förra ägaren lastade tima.
18.30 lastade vi ur henne i gällersta utanför örebro där hon flyttade in i en "hallonröd box" välströad, gott om hö och välkomsthavre i krubban.
Vit fåntratt hade börjat plocka ner sin fina hökrubba planka för planka när jag kom till stallet i morse. Hästarna fick frukost och utetäcken på sig. När den vita fåntratteb ätit upp sin morgon kraft stod hon och kastade boll med i stort sett tomt hönät som hängde på väggen, monterade ner hökrubba och gjorde istt bästa i att slita ut järnsko på vänster fram.
Det kändes som att det började bra... Inte... C skulle hämtas 11 och jag fick leta fram transportlindor åt henne, för det hade köparna inte tänkt på. Men jag har lite att välja på...
Nu behövdes inte det, för de stannade tydligen på vägen och fick tag på transportskydd.
hej då corrie och lycka till i borlänge. Fatima gnäggade och såg lite fundersam ut, men gick sedan för att glatt äta vidare på sitt hö.
När jag mockat, vinkade jag av tima när jag gick ner mot bussen, för att åka till hovsta ett par timmar.
efter mat och kaffe, skjutsade mor o far tillbaka mig till stallet en stund, för att s och jag skulle snygga till timas box och pyssla en stund. Det slutade med att tima fick flytta in i milles gamla box i stället, den är större och har roligare utsikt mot framsidan, hagarna och vägen.
När jag kom till stallet, spöregnade det, så jag ställde in tima i corries box med lunchmat som hon kastade i sig och sen ställde sig min upprörda häst och sov en timme, tills s kom. Det syns rätt bra att corries box är en typisk ponnybox. Den är bra mkt mindre än övriga boxar.
nu verkar det som det är lugnt till tisdag... Onsdag om det behövs... Herr o fru a åker nog inte förrän då.
Mor o far hämtade upp mig igen vid halv sex och nu ska det bli hamburgare idag mår jag riktigt bra och såna dagar behövs.
Och otroligt roligt med alla gamla och framförallt nya bloggläsare. Så här många läsare som jag haft senaste tiden, har jag nog inte haft på länge.
Kram!
2013-11-10
hyfsat lugn - men inte riktigt nöjd...
När jag kom i morse, var det lite tjuriga grimaser...
hon körde ner mulen i betfor/lucern och äpplefrukosten men slängde irriterat med mulen efter att ha ätit ett par tuggor. Jag tyckte inte hon behövde gå ut än... Eftersom det fortfarande var gråmörkt ute... Så hon fick en rejäl tuss hö, som hon faktiskt fick i sig. Jag öste upp frukostmaten i hink, bar ut en påse hö i hagen och tog på damen täcke.
Hon smet förbi mig och rusade bort till andra stalldelen vid sadelkammare, vattenkran och annat där det egentligen är för trångt för en häst i normalstorlek. Men tima är ju smidig... När hon såg att det inte var någon kompishäst där heller, kom hon tillbaka.
Vi gick ut till hagen och där var det lite galopp och skutt och rullning innan damen övergick till att äta hö. Jag mockade och pysslade, samt var kvar i stallet ett par timmar. Tima for inte rundbana och hade sig, men stod och såg lite olycklig ut emellanåt. Jag pytsade ut en kasse till hö och det föll damen på läppen och sen gick jag ner mot bussen.
Bella hojtade upp mig på fejjan och frågad eom hon fick hälsa på tima. Jag berättade att hon var ensam och sa att hon kunde åka upp så att hon kunde ta in tima om inte herr och fru a gjorde det. Och det skulle hon.
När jag kom till hovsta åt vi mat, sen kom brorsan med sambo och vi tog kaffe och tårta. Sen var jag totaltrött gick o lade mig på mammas säng och somnade i två timmar. Mat igen och sen pratade jag med bella en stund igen.
Hon hade varit i stallet och tima var redan inne. Hon hade fått mer hö och smitit ur boxen igen...
bingolotto, kaffe och sen förbi stallet för att natta tima. Det lös i stallet och radion stod på och tima stod och sov. Hon hade inte ätit upp insläppsmaten, så jag fyllde på med lite äpplen och rejält med hö för natten innan jag klappade om henne släckte och for hemåt.
Det blir tidig sänggång, tror jag, bassängträning och lite annat pyssel i morgon...
2013-11-11
ingen vettig rubrik - för jag känner mig inte så vettig just nu...
Bassängtränat, pratat i telefon och ombokat lite möten...
Fixat hantlangning...
Köpt jacka o skor, så jag är presentabel när jag ska ner på travianparty i skåneland igen...
Sen stall
2013-11-12
fatima 1984-04-23 -- 2013-11-12
den vackraste vita galopperade över regnbågsbron klockan 10.
http://youtu.be/txd7w-n-i8m
allt gick bra, chauffören kom tidigare än jag trodde... Sen förmiddag känns inte som kvart i tio... Men det var rätt skönt.
Jag hämtade damen i hagen, pappa o jag proppade henne full med morötter. Vi hjälptes åt att ta av täckena innan jag lämnade över grimskaftet till elisabet kocken-nilsson och gick in i stallet. Pappa och jag stod i stallet tio minuter, sedan gick jag till lastbilen och betalade.
Den vita vackra låg så fint i gräset i haghörnet. Vi gick in en snabbis i stallet för att hämta betfor o lucern som elisabet fick ta med till sorella. När vi kom ut, hade chauffören redan lastat den vackra vita.
Jag kan varmt rekommendera svensk lantbrukstjänst. Fantastiskt lugnt, värdigt och en varm chaufför. Han sa att fatima var väldigt rund, vaken och fin för sin ålder även om man såg att hon var gammal. återigen... *hug your horses*
de sista åren tima stod i kollektivstall med flera hästar, samt lösdrift började hon tackla av och föll ur rejält på vintrarna.
Men det här sista året, som jag hade henne i kiltorp. Där hon fick vila när hon behövde i stallet, eller i egen hage, samt äta sin mat i lugn och ro utan att de andra kastade i sig sin portion och sedan skuffade undan tima och stal hennes mat, så har tima och jag fått ha ett fantastiskt bonusår.
Tack vare peppning från vänner, foderleverantörer och veterinär som stoppat mig två gånger, när jag tänkt ta bort henne på grund av hälta efter krumelutter i hagen...
Men nu var det dags. Vintrarna är tuffa för gamla hästar och tima har haft sin artros att slåss med i ett par år. Det var helt enkelt dags.