Skillnad vara farmor eller mormor?

Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Ja, jag tror absolut att det är skillnad att var farmor än mormor. Att vara farfar tror jag är som att var morfar dock.

Varför?
Jo, för att jag antar att det är väldigt häftigt när ens dotter blir gravid helt enkelt, cirkeln blir sluten när det barn man själv burit i magen bär ett eget barn i magen... Självklart kan inte det slå lika högt att ens sons fru/flickvän bär hans barn i magen.

Jag känner själv stor skillnad, inte minst för att min svärmor också har en dotter som fött barn...

Är det verkligen så? Min svärmor är överlycklig över att hennes son ska få barn, med mig. Jag känner mig ompysslad som aldrig förr. (Hon är dessutom väldigt bra på att pyssla om annars också).
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Jag tycker att från personal på sjukhus, bvc etc alltid har fått bra bemötande där de vänt sig till pappan lika mycket. Bett honom klä på barnet etc.

Mina svärföräldrar är värst :crazy: Till och med när min sambo överräckte ett par blommor så frågade de MIG om de skulle snittas *eh* Än värre med barnbarnet... Men jag vet att min svägerska som har första barnbarnet älskar att ha den centrala rollen så de är van vid den tågordningen... Tragiskt för de har en mycket kompetent son... Mina föräldrar är jätteglada över min sambo och är jätteglada att vår son har en sådan engagerad pappa. Det är synd att hans egna föräldrar inte kan se det.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Här står nog mormor närmast dottern, sedan farfar, efter det kommer farmor & morfar.

Fast egentligen är alla lika kära & nära dottern, hon umgås med alla.

Mina föräldrar bor ca 500 m bort, så där är ju dottern ofta (så fort hon ser dom vill hon dit). Mormor är mer intressant just nu än morfar för mormor är mer intresserad av "tingeltangel" & glittriga barbies (:banana:) & morfar gillar att titta på sport (:cool:)
Farfar bor ca 1,5 mil härifrån men han är ofta här på helgerna & lever rövare med barna.
Farmor bor ca 30 min härifrån & tyvärr har vi inte haft lika mycket kontakt det sista pga av att hon har fått börja jobba skift & de har även precis köpt ett hus så de har haft fullt upp med flytt, helt förståeligt.
Men förhoppningsvis ska det bli mer farmor/barnbarn-tid framöver igen :)

Sonen är fortfarande så liten (5 mån) så han är nöjd vem som än konkar omkring på honom alt. gör pruttljud & annat :D
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Jag hade själv lika bra kontakt med mormor,morfar som farmor, farfar och både jag och min sambo är noggranna med att både mina och hans föräldrar ska få lika tillgång. Nu har vi det rätt lättsamt eftersom vi allihopa bor nära varanda. Både mormor och farmor hämtar tidigt från förskolan en dag per vecka så våra barn har väldigt nära kontakt.
Jag kan faktiskt tycka att en del män verkar rätt flata med att kämpa för deras föräldrars kontakt om det av någon orsak blivit så att farföräldrarna kommer i skymundan. Sedan kanske det i vissa fall finns en större rivalitet mellan svärdotter och farmor än mellan svärson och morfar?!
Sedan går det inte att komma ifrån geografiska avståndens betydelse samt individernas personlighet, vissa mer eller mindre förverkar sin kontakträtt med barnbarnen p.g.a. olämpligt uppförande.
Sedan kan jag också häpna över hur många som säger upp kontakten med sina/partnerns föräldrar för (i mina ögon) rena struntsaker....

Jag tror det är en balansgång första tiden som farförälder för att inte komma med okänslig kritik ang. amning etc som faktiskt berör kvinnan lika mycket som barnet, där blir det nog många gånger fel. Det är lättare att säga åt sin mamma och pappa att backa...
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Är det verkligen så? Min svärmor är överlycklig över att hennes son ska få barn, med mig. Jag känner mig ompysslad som aldrig förr. (Hon är dessutom väldigt bra på att pyssla om annars också).

Vänta nu - ska du ha bebis?
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Jag har en sambo som är enda barnet, och dessutom med en familj som är väldigt liten (iallafall i Sverige), så han OCH jag är min svärmors "allt". Hon är väldigt mammig men samtidigt rädd för att vara ivägen, och hon är nu när jag är gravid jätteengagerad, frågar huir jag mår, köper saker (men hon frågar om lov först) och hon ser fram mot bebisen nästan lika mycket som vi :) I början störde det mig lite men nu har jag mer omfamnat tanken på det och låter henne vara med i lagom utsträckning. Jag tror vår bebis kommer få jättebra kontakt med farmor/farfar just för deras helhjärtade engagemang och all kärlek de bara häller ur sig.

Men det är ju lättare att man under graviditeten mer omfamnar mormor - helt enkelt för att kvinnan är den som är gravid och hon tar stöd av SIN mamma/pappa. Och då blir det ju lite att det fortsätter när bebisen är nyfödd, och vidare .. kanske? Jag vet ju inte än, har ju bara SNART en bebis :)
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Men det är ju lättare att man under graviditeten mer omfamnar mormor - helt enkelt för att kvinnan är den som är gravid och hon tar stöd av SIN mamma/pappa.
Det kan jag hålla med om. Å andra sidan så kan ju farmor o farfar vara ett utmärkt stöd för sitt barn; dvs pappan; under graviditeten. Hans känslor, frågor, oro eller undringar kan ju också vara rätt påtagliga.

Men... för många män är det nog mycket mer overkligt att det verkligen ska bli ett barn när deras kvinna är gravid. De kan ju känna sparkar utanpå osv, men som kvinna påminns man ju hela tiden om barnet i magen. Både utifrån hur man mår, när barnet rör sig och inte minst för att omgivningen hela tiden SER och märker att man ska bli förälder snart. När pappan inte är bredvid sin gravida kvinna vet ju ingen att han snart ska ha barn så att säga.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Åååå GRATTIS !!! Vad kul!

Hur länge har du vetat detta? Och varför är du inte med i gravidtråden? :D

Tack. Grattis själv! :)

Har inte vetat om det så länge :crazy: Några veckor bara. Lekte lite struts innan jag tog mig i kragen och testade. :o
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Några veckor får man inte vänta serru :D Uppdatera genast gravidtråden och börja räkna ner med oss andra :)
Fick för mig att du hade nämnt något om att du inte ville ha smått, men vi får hoppas att du ändrar dig under resans gång i så fall :D
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Det kan jag hålla med om. Å andra sidan så kan ju farmor o farfar vara ett utmärkt stöd för sitt barn; dvs pappan; under graviditeten. Hans känslor, frågor, oro eller undringar kan ju också vara rätt påtagliga.

Självklart. Men oftast så blir det ju väldigt mycket om kvinnan allt cirkulerar. Min svärmor har gått från att skämma bort sin son till att skämma bort MIG :D Det lär ju försvinna när bebisen kommer, då får nog den skämma-bortandet. De är ju ett stöd för min sambo också, men är mer fokuserade på mig som bär bebisen. Så jag tror tyvärr ofta att mormor har ett 'försprång'. Jag är så glad att det förmodligen inte är så i vårt fall, utan att vår liten kommer ha precis lika mycket tid med farmor/farfar som mormor/morfar :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 517
Senast: cherie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 821
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp