Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?
Är det skillnad på att vara farmor eller mormor? (Eller farfar/morfar, för manliga bukefalister.) Är mormödrar oftare närmare barnbarnet än farmödrar, eftersom släktbandet är till mamman, som ju burit barnet i sin kropp?
Jag hör en del farmödrar/mormödrar
säga att det är det. Men jag säger att det i så fall bara har samband med dels hur engagerad fadern till barnet är och hurdan kontakt han och hans mamma (farmor) har. Om mamman har huvudansvaret och är "förstaförälder", om hon är den som är föräldraledig mest osv så tror jag absolut att det lättare
riskerar bli så att mormorskontakten är mer regelbunden och bättre.
Det enda tillfälle när det egentligen spelar roll vem som bär barnet i sin kropp är ju just när barnet bärs i kroppen; under graviditeten. När barnet väl är ute så handlar det ju om något annat.
För mig är det rätt naturligt att var och en av de vuxna parterna är "huvudansvariga" för just
sina föräldrar. Vill man att barnet ska ha en bra kontakt med far- morföräldrar så är det enligt min mening
jag som är huvudansvarig för att så sker med
mina föräldrar och
han är huvudansvarig för kontakten med
sina föräldrar. Sen tycker jag självklart att även jag kan besöka/tala med/ ha kontakt med hans föräldrar och vice versa också. Men jag blir lite irriterad när jag hörde en farmor mer eller mindre uttalat påstå att det var mammans ansvar att se till att farmor o farfar får bra kontakt med barnbarnet också. Alltså; det skulle alltså vara kvinnans/mammans ansvar att upprätthålla varenda familjekontakt inom familjen; inte bara sin egna utan även mannens!
För vår del så är farmor
superengagerad i sitt barnbarn (mer än både hon och vi trodde innan han kom). Hon bor nära oss (vilket också är en faktor som påverkar relationen) och har besökt oss
minst 2 ggr/vecka sen vår son kom. Oftast är hon nog här var och varannan dag! Hon stannar ofta en kort stund; kanske 30min till ett par timmar. Och hon är (nästan
) alltid välkommen!
Mormor är också engagerad, men bor längre bort. Så oftast besöker vi varandra en gång i veckan sedan sonen kom. Morfar är också intresserad och med på noterna, men inte lika intresserad som mormor tycker jag.
Farfar finns också väldigt nära geografiskt, men är inte så särdeles jätteengagerad ..... ännu. Jag tror det kommer sen. Han vet nog inte riktigt vad han ska göra med ett så litet barn. Tyvärr; för det är ju NU man börjar bygga relationerna.
Jag kan känna att det är ett slags
ömsesidighet i det här med kontakten med mor- och farföräldrar. Visst är det vårt ansvar som föräldrar att uppmuntra och underlätta sådan kontakt. Men det är också så att jag vill att de själva ska
visa intresse och engagemang. Det skulle inte vara så roligt att tjata för att få dem att träffa honom - så det gör ingen av oss. Vi säger att de är hjärtligt välkomna och sen är det faktiskt mest upp till dem att pallra sig hit om de vill träffa honom. Eller för all del; fråga oss om det passar oss att komma till dem emellanåt också.