Skillnad vara farmor eller mormor?

havreflinga

Trådstartare
Är det skillnad på att vara farmor eller mormor? (Eller farfar/morfar, för manliga bukefalister.) Är mormödrar oftare närmare barnbarnet än farmödrar, eftersom släktbandet är till mamman, som ju burit barnet i sin kropp?
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Jag tror absolut att det är skillnad, men kanske inte i samtliga fall.

Jag står min mamma enormt nära och eftersom min graviditet har varit väldigt lik den hon hade med mig så har jag frågat ofta om råd och fått ett enormt stöd från henne. Det stödet skulle jag inte kunna få från min svärmor (dvs, barnets farmor) - oavsett hur bra kontakt vi har.

I grunden anser jag att mor- och farföräldrar har lika rätt till kontakt med barnet, men i verkligheten kan det nog te sig annorlunda, av olika skäl - inte bara för att morföräldrarna kanske står närmre mamman.

För min egen del så saknas släkt på min mammas sida så jag har alltid haft bäst kontakt med mina farföräldrar. För mitt eget barns del så kommer vi ha bäst kontakt med morföräldrar (mina föräldrar) pga stort geografiskt avstånd till farföräldrarna.

Jag och barnets far kommer dock att göra allt för att farföräldrarna ska känna sig lika delaktiga som morföräldrarna naturligt är.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

I mitt fall så är det lite avancerat. Jag bor 35 mil från mina föräldrar och ca 3 mil från mina svärföräldrar. Så min dotter träffar sin farmor och farfar mycket ofta men inte sin mormor och morfar. Däremot så pratar ju jag mer om personliga saker med min mamma och det blir lite mer allmänt med svärmor.

Så jag tror inte mamma och pappa känner sig utanför men om det hade varit tvärtom, att svärföräldrarna bodde långt bort, så tror jag det hade varit svårare för dem att lära känna sitt barnbarn.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Beror på far/morföräldrarna. Hos oss har det alltid varit farmor och farfar som brytt sig om, bjudit barnen på övernattning, påskäggsletning, middag mm.Mormor har inte tid, hon har fullt upp med sitt och prioriterar inte barnbarnen. men det är hennes val.
Alla bor i samma stad och är i samma ålder.

Nu när barnen är tonåringar, vem tror ni de hälsar på spontant? Jo, farmor, där det alltid finns tid för en fika och en pratstund.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

När jag var liten så hade jag mer kontakt med farmor och farfar. Min morfar och mormor hade mig knappt.
Min dotter har en nära och bra kontakt till sin mormor och morfar. Lite mindre kontakt med sin farmor och farfar eftersom dom bor 18 mil ifrån. Dom ringer inte utan bara ha henne när hon besöker sin far. Tråkigt nog.

Mvh
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

eftersom släktbandet är till mamman, som ju burit barnet i sin kropp?
Ditt resonemang bygger på - eller ger åtminstone mig intryck av att bygga på - uppfattningen att ett barn alltid står närmare sin mor än sin far. Du är i så fall inte ensam om den synen, som utgår från att modern är den mest "riktiga" föräldern eftersom hon burit barnet i sin kropp.
Den uppfattningen ser jag som otidsenlig och stötande, möjligen delvis för att jag är man. :angel:
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Själv uppfattar jag det resonemanget som att jag som kvinna diskuterar mer intima saker med min mor än med min svärmor. Jag vill inte sitta och diskutera avslag och sönderbitna bröstvårtor med någon som jag känt så kort tid.

Sen att de engarera sig i barnet och får en bra relation dem emellan är ju upp till var och en som man anstränger sig.

Men nej, min svärmor är inte lika delaktig i det som rör barnet och de intima delarna av min kropp. Där lämnas hon mer utanför även om hon får rapporter från sin son om vad som händer.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Själv uppfattar jag det resonemanget som att jag som kvinna diskuterar mer intima saker med min mor än med min svärmor. Jag vill inte sitta och diskutera avslag och sönderbitna bröstvårtor med någon som jag känt så kort tid.
Förhoppningsvis har man väl kanske känt sina svärföräldrar mer än bara kort tid... ;) Men oavsett det så syftade ju TS på relationen med barnet, inte med barnets mor.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Här är morfar närmast, sedan farmor, sedan mormor och sist farfar... och allt beror på tiden dom spenderar med sitt barnbarn...
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Här är det mormor & morfar som gäller, de bort 35 mil bort, Vincents farföräldrar bor ca 18 mil bort, sambon pratar mest med dem i telefon.
Framförallt hjälper mina föräldrar till väldigt mkt med allt annat runt om oxå, & verkar mer angelägna om att träffa våran son ofta.
Vincent känner dem bättre & det är de som får vara barnvakt pga det, jag vill inte lämna bort honom till folk han träffar var 4-5e månad, det blir för stora glapp & skulle nog få honom att bli osäker.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Ditt resonemang bygger på - eller ger åtminstone mig intryck av att bygga på - uppfattningen att ett barn alltid står närmare sin mor än sin far. Du är i så fall inte ensam om den synen, som utgår från att modern är den mest "riktiga" föräldern eftersom hon burit barnet i sin kropp.
Den uppfattningen ser jag som otidsenlig och stötande, möjligen delvis för att jag är man. :angel:

Det skulle jag också göra om jag var man, men kan glädja dig med att det finns undantag, det finns de döttrarna som växt upp med att bo med sin far och ser det mest naturliga att stå honom närmast... :p:p:p
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Förresten, det har ju kommit fram att barnbarn i det stora har mer kontakt med morföräldrar än farföräldrar, så oavsett om folk tror att vissa tycker morföräldrarna & mamman är bättre så finns det svart på vitt så att säga.
Många farmödrar har inte alls samma kontakt med sina barnbarn som mormödrar.
Detta finns oxå i samhället i familjer utan barn, det är helt enkelt vanligare att dottern har mer kontakt med sina föräldrar.detta läste jag oxå i en undersökning.
Stämmer såklart inte på alla, men i mitt fall tex.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

I mitt fall är det både och. Stoffe vars pappa jag inte bor tilsammans med har bättre kontakt med min mamma. Han träffar inte sina farföräldrar så mycket, vilket jag tycker är bra. Då jag itne tycker att de är speciellt bra förebilder. Men min sambos och vår son kommer nog komma närmre hans föräldrar då vi bor 5 km ifrån dem medan mamma bor 10 mil bort.

Sen pratar jag ju bara om intima saker nu i gravidteten med min mamma och det är ju henne jag kommer prata ammning och sånt med. Min sambo får prata med sin mamma, jag vill prata med min som står mig väldigt nära. Skillnaden är väl också att mamma läger handen på magen och känner sparkar, medans hans föräldrar inte gör det.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

stor skillnad,min mamma barnets mormor träffar mit barn ca 6g i veckan och passar han ofta,köper mkt till han som kläder och så(blir ju så då jag har hästarna där),bor ca 2mil från oss och jobbar natt och e ledig ganska ofta, farmor t barnet träffar sitt barnbarn max 2g i månaden tyvärr, hon bor ca 3,5-4mil ifrån oss. och jag e arblös och åker ofta te mina hästar och mitt barndomshem mitt på dagen och då blir det så.....
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

men när jag var liten så hade jag bättre kontakt å gillade farmor mer.men det farmor bodde ca 4mil från oss och mormor uppe i stockholm och träffade henne max 2g per år
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Jag bor över 60 mil ifrån min mamma, och har i princip ingen annan släkt på mammas sida kvar i livet. Min pappa dog när jag var 16 år, och mormor kort därefter. Någon morfar har jag aldrig haft.

Min farmor är döende, och min farfar dog när jag var liten.

Pappans föräldrar är i livet, och bor bara några mil ifrån oss. Således träffar dom vår son oftare än vad min familj gör, men Sebastian har nog en helt annan kontakt med sin mormor, morbror och moster än vad han har med dom på sin pappas sida. Helt enkelt för att vi spenderar veckor i Sthlm i taget, och han umgås intensivt med dom då. Sen har jag en mycket närmare kontakt med min egna familj, trots att jag träffar svärföräldrarna någon gång i veckan oftast. Det kanske påverkar också, att Sebastian känner det helt enkelt.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Det finns ingen regel som säger att man måste ha känt sina svärföräldrar länge för att man skaffar barn tillsammans med någon.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

I vårt fall så har vår son mer kontakt med morföräldrarna. Det finns olika orsaker.

Farfar, mormor och morfar bor i vår stad (nåja, i samma storstadsområde9 så det är ungefär lika nära till båda. Men min man har under många år haft dålig kontakt med sin pappa som under den perioden hade det jobbigt i livet. Han har det nu harmoniskt och är omgift. Men i och med att maken käner att han inte riktigt känner sin far och inte är helt nära honom finns alltid ett litet avstånd där, dessutom lever farfar ju inte ihop med makens riktiga mamma utan en kvinna som vi lärt känna som vuxna.
Mina föräldrar,dvs morföräldrarna, har jag alltid stått nära. Mormor har haft vår son en dag/vecka när vi arbetata när han var 8-12 månader samt 18-26 månader. Hon arbetar inte och har haft tid att komma dagtid, "i panik" etc. Dessutom är de måna om kontakten.
Farmor bor 70 mil bort och vi ses någon gång/år. Då blir det inte lätt för henne att komma lika nära. Dessutom har vi tyvärr av andra omständigheter snarare kommit varandra längre ifrån än närmre (och nu menar jag inte avständsmässigt).
Jag har hört flera säga att det tycks vara lättare att som mormor komma med goda råd till modern än som farmor. Vet inte om det stämmer men har säkert en poäng. Ofta är ju modern den som är hemma först med det nya barnet och kanske därför får ta flest goda råd.
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

Mina barn har en egen relation med sin farmor och farfar (de är skilda), vilket de inte har med sin mormor och morfar.

Eftersom jag inte har en bra relation till min mamma och pappa så har jag verkligen försökt att mina barn ska få en egen relation till dem men de märker ju hur de behandlar/har behandlat mej så de vill/kan inte få till en relation, min mamma och pappa är heller inte så bra på relationer så tyvärr har det inte blivit något alls:(

Barnens farmor har de istället en annan relation till, hon jobbar och bor i samma stad som de går i skolan (den stad vi bodde i förut) så det har varit helt naturligt för dem att hälsa på ibland och hon blir alltid lika glad:)

Barnens farfar har också "jobbat" för att få en relation till barnen, han har alla sina barnbarn en vecka eller två varje sommar för att som han säger "få rå om dem ordentligt utan föräldrar":love: han gör också saker som barnen verkligen vill och är intresserade av, tex gör och flyger modellflygplan, åker till sommarland osv.

Jag och mina barns pappa gick isär när barnen var 2,5 år resp. 9 månader och jag har varit noga med att de ska ha en bra relation till alla mor och farföräldrar, jag tycker att det är viktigt!
 
Sv: Skillnad vara farmor eller mormor?

JAG kan ju lätt att säga att mormor är "viktigast", eftersom hon är MIN mamma, men våra barn träffar farmor oftare då hon bor närmre.

Knepigt. De är dessutom väldigt olika i sina personligheter... Mormor är lugn o mysig, farmor är vild o galen o buskul!:)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 517
Senast: cherie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 821
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp