Skicka iväg på lastträning

service

Trådstartare
Någon med erfarenhet av att skicka iväg dom till tränare för hjälp med lastträning?
Hur blev resultatet efter?
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Jag gjorde det med en häst för ett antal år sedan, de tränade bara på att gå in och ut massor med gånger och åkte inte en meter. Resultatet var att hästen gick på jättefint när jag hämtade henne men efter transportfärd hem gick det inte att få på henne något mer.
Fick komma på en egen lösning och har idag en häst som jag bara släpper på rampen.
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Jag tog ut en tjej som hjälpte mig som en vanlig lektion,vi kom jättelångt på det,och oftast så kan jag skicka in hästen direkt nu. Dock hade vi inga jätteproblem,lite åsna bara som kunde vara för mycket åsna i bland,men efter att tidigare hästen aldrig ens gick i närheten av en transport utan lugnande i sig så ville jag ta tag i det direkt,och vi lyckades bra. Näst sist tog det en kvart,sist gick han på direkt,skickar in han utifrån. Hade inte åkt/lastat på nästan ett år när det tog en kvart,och när han gick på direkt så var det 5 månader han åkte gången innan,så tycker det har funkat bra. Nu är det jag som är dålig på att underhålla det bara. :o Tränaren vi använde oss av är iaf värd sin vikt i guld.

Eftersom du också bor i Dalarna kanske vi tänker på samma person/företag? Vet att hon som jag menar tar emot träningshästar för allt mellan himmel och jord. Och hon är vettig nog att åka med dom också och inte bara lasta. ;)
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Tror inte ett dugg på att skicka iväg dom . Däremot att du tar hjälp och är med när du får hjälp .
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Problemet är väl att för just lastträning så ligger ju svårigheten vid lastningen och då kan det vara väldigt svårt att "skicka iväg" hästen. Bör vara bättre med någon som kommer hem till en och hjälper till med träningen än att skicka iväg.
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Bättre att ta hem någon duktig person och lastträna. Det är du, din häst och platsen som ska fungera, inte någon annan, din häst och okänd plats! :)
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Måste nog hålla med Mackan här, det beror ju mycket på "förarens" inställning, kroppsspråk mm. Så hästen kan gå på fint med tränaren men kan sedan vägra gå på med ägaren! Så ta hjälp när du är med istället så ni får upp ett förtroende mellan varandra! :)
Lycka till!
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Förstår vad ni menar och jag håller med er absolut.
Men det var inte riktigt det jag var ute efter i denna tråd.


Var nyfiken på resultaten av dom som har skickat iväg sina hästar på lastträning.
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Eftersom du också bor i Dalarna kanske vi tänker på samma person/företag? Vet att hon som jag menar tar emot träningshästar för allt mellan himmel och jord. Och hon är vettig nog att åka med dom också och inte bara lasta. ;)

Jo jag vet vem du syftar på tror jag.
Jag har varit i kontakt med henne förut, men hon har/hade ganska dåligt med tid. :/
 
Senast ändrad:
Sv: Skicka iväg på lastträning

Förstår vad ni menar och jag håller med er absolut.
Men det var inte riktigt det jag var ute efter i denna tråd.


Var nyfiken på resultaten av dom som har skickat iväg sina hästar på lastträning.

Min erf. är det jag försökte skriva och andra även indikerat?

skicka iväg går ofta jättebra för den du skickar iväg till. sen har du samma problem när hästen kommer hem på ett nafs. Eftersom du inte varit med i träningen själv och det är dig och hästen det handlar om inte att gå in i transporten i sig osv. Bortkastade pengar att skicka iväg, enligt de jag sett, och vet faktiskt ingen som gör det, eller ens lasttränare som rekommenderar det utan de som tar betalt för sånt, insisterar på att lastträningen ska ske med ägaren involverad?
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Kallas för O**a? Hon var iaf ute hos oss för nån vecka sen,och då sa hon att nu började det då lugna ner sig med allt. Hon har ju köpt egen gård nu så har varit lite fullt upp med att få klart stallet innan vintern,men nu är det klart. Sen har hon haft många inridningar,kurser och uppvisningar under sommaren.

Rekomenderar verkligen henne som sagt iallafall och hon är värd att vänta på om det skulle vara så...
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Fast man lär ju gå igenom allt med tränaren? Den jag syftar på har som "krav" att man är med minst två pass under tex inridningen. Och då får lektioner av henne. Kan tänka mig att dte gäller allt hon gör. Hon är mycket för att verkligen visa noga,sen ber hon en själv visa för henne samma sak,är det någon hon tycker är fel så får man göra om det med en förklaring på vad man ska ändra på. Hon är mycket noga att man har rätt kropsspråk och inställning. Hon skulle aldrig ta hem en häst på träning,sen skicka hem den igen utan att ha sett att det funkar för ägaren lika bra som för henne. Blir det sen problem i framtiden så kommer hon naturligtvis ut igen och visar/hjälper till.

Om man har en häst som är mycket svårlastad,tex som min förra,hon skulle verkligen behöva ha intensivträning,om ens det skulle hjälpa,då är det svårt att få tid/råd att få tränaren att åka ut flera dagar i veckan. Kanske svårt att lösa transport också om man inte har egen heller utan måste hyra varenda gång,blir ju väldans dyrt.

För att komma iväg så kan man kanske ge lite lugnande eller lägga en heldag på att lasta. Nu vet jag som sagt inte hur svårlastad ts häst är,men är den som min förra var så hade det enda alternativet varit att köra den på intensviträning,och ta sig dit med lite lugnande.

Tror mer det handlar om att komma till rätt tränare istället.
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Min erf. är det jag försökte skriva och andra även indikerat?

skicka iväg går ofta jättebra för den du skickar iväg till. sen har du samma problem när hästen kommer hem på ett nafs. Eftersom du inte varit med i träningen själv och det är dig och hästen det handlar om inte att gå in i transporten i sig osv. Bortkastade pengar att skicka iväg, enligt de jag sett, och vet faktiskt ingen som gör det, eller ens lasttränare som rekommenderar det utan de som tar betalt för sånt, insisterar på att lastträningen ska ske med ägaren involverad?


Ja alla svar är bra, men svaren jag var ute efter var mer det Mitrolle skriver.
Kanske var otydlig.

Att det beror på mig själv och relationen med hästen samt kroppsspråk osv.
Är jag helt med på, och det vore absolut det bästa och kunna lösa detta på hemmaplan.
Vilket vi jobbar för fullt på :)
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Det kan funka om DU sedan är med o blir korrigerad i ditt agerande.

Synd bara att lastningen o också mkt troligen körningen till tränaren kan förvärra problemet.

Man bör ha ngn med som också ser över körstilen. Om hästen slutar att vilja gå in är det troligen triggern.
 
Sv: Skicka iväg på lastträning

Säger som flera andra här, att jag tror inte att skicka iväg på lastträning löser problem med svårlastad häst eftersom problemet oftast inte ligger i problem med lastning utan snarare förtroende mellan häst och ryttare.
Jag har haft en häst som absolut vägrade gå in i transporten, det tog sällan under 2-3 timmar varje gång vi lastade. Jag fick hjälp av en jätteduktig kille som kom ut till mig. Jag var med och kollade och tog till mig när han skötte lastningen. Efter bara ett par gånger så gick hästen direkt in i transporten helt själv med just den här killen.
Och när jag senare skulle lasta så gick det bra första gången för mig, och andra gången. Sen tredje gången vägrade han gå in och vi var tillbaks där vi startade- Så jag insåg att det är jag själv som måste göra lastträningen för att få det att funka. Så med massor av tålamod och tid så lyckades jag tillslut att nå dit jag ville komma. Och nu har jag aldrig några problem med den hästen.
En häst som inte är panikslagen av transporen utan bara envis och inte vill gå in är nog svårt att låta nån annan träna upp och att du sen ska ta över där denne slutade.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 507
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag gillar ju inte att prata i telefon så mailar till kundtjänst om nåt är fel etc. Det kan ju bli några mail fram och tillbaks då innan...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 724
Senast: Dimmoln
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp