skäller på barn

Seabaz

Trådstartare
min hund skäller på barn.
Hur får man bort det?

Man kan ju inte direkt träna bort det då barnen blir rädda när han skäller.

Det hjälper inte att säga nej skarpt. det är himla olustigt när man möter en förrälder med sitt barn och jycken börjar skälla.
Man vill ju verkligen säga till på skarpen men jag kan ju inte stå och skrika på honom.
Och förräldern blir ju lika arg den.

Sv: skäller på barn

Skäller han av glädje? rädsla? agressivitet? är det något av det sistnämnda bör du snarast ta hjälp att få honom att se barn som roliga istället för farliga.

Du kan försöka avleda uppmärksamheten då ni stöter på barn sätt hunden med ryggen till, ge godis och berömm när han har kontakt med dig och säg nej om han vönder sig om.

Har problem med dragande hund som vill hälsa på allt och alla, kommer ta flera månader att få bort, säkert samma i ditt fall.... konsekvens är a och o.....

En bekants hundtränare berättade en bra sak. En hund han tränade för ett tag sedan var mycket osäker på barn och det hela ledde till att matte drog sig längre och längre bort från allt vad barn hette och det löser ju inte problemet. Han tipsade hundägaren om en bok ( som jag tyvärr inte vet vade den heter ) som var skriven för barn om hur man umgås med hundar på rätt sätt. Hur man hälsar, var man klappar osv. Den boken inhandlades varpå hundägaren besökte den skola/dagiset som de bodde invid och pratade med personalen om deras problem och bad dem arbeta med boken tillsammans med barnen. De var ju mycket intresserade av att det skulle fungera eftersom hunden ofta skällt på barnen och alla var osäkra på hur de skulle hantera det. Uppföljning gjordes och nu visste barnen hur de skulle hälsa på hundar utan verka vara ett hot. Ägaren och hunden kom på studiebesök till skolan och passade sedan på att hälsa på barn så ofta det var möjligt. Det gick mycket mycket bättre sedan!

Jag vet inte. han är ju inte arg på barnen men han kan kanske inte riktigt "sätta fingret på dom".
Han förstår inte vad dom är, dom är ju mindre än människor men konstiga.

Kan tänka mig att han är både osäker och nyfiken på dom och resultatet blir att han skäller på dom. kanske för att få någon slags respons?

Moheed: det lät som en kul idé det med boken. Kan bli lite svårt men man kan ju höra med dom..
Kan tänka mig att dagiset måste prata med förräldrar också osv..

Jag har ett liknande problem med min hund, fast han skäller på hundar istället.

Han var inte sådan när vi bodde i stan, men nu bor vi på egen gård sen ett år tillbaka och träffar inte så många andra hundar.

Den ända vi träffar är en dam med sin "schäferrädda" golden som hon hoppar in i buskarna med alternativt försöker bära den förbi oss. Så det blir en rätt så stor grej av det. Min vill bara leka!

Men men jag gör så gott jag kan med att avleda uppmärksamheten (inte så lätt med en gapande "kärring" intill) det är ett långt och arbetsamt projekt, men det går faktiskt framåt, sakta men säkert... :banana:

Min Loka har svårt för små barn (dvs 6 år och neråt ungefär), detta för att hon inte har lärt sig att umgås med så små barn. Hon löser det genom att backa, skälla och visa stark osäkerhet.

Jag väljer då att lugnt sätta mig ner och prata med barnen på avtånd, med henne bredvid mig. För om matte pratar med dem så kanske de inte så farliga... Då slutar hon skälla och tar stöd hos mig. Jag skäller aldrig på henne, eftersom det är osäkerhet och kan inte jag hantera barnen och situtionen så hur ska hon kunna göra det...?

Är det mycket barn, ex barngrupper osv, så undviker jag dem, varför ta sig vatten över huvudet??? Jag tillåter heller aldrig barn gå fram till henne utan att hon har fått titta på dem först och jag har visat att jag inte tycker att de är äckliga. Dessutom får de aldrig klappa henne, bara om hon stryker sig mot dem. Hon är heller aldrig själv med barn, skulle någon passa henne så upplyser jag alltid att hon har svårt för barn.

Äldre barn är inga problem, hon har umgåtts mycket med barn/ungdomar och de är toppen. Men dessa små barn som inte har koll på sin kropp, helt plötsligt börjar skrika eller ramlar, de är för oförutsägbara för henne.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar