Skadade hästar och konvalescenter

Jag tycker man märker skillnad om man ska göra något arbete när hästen fått pleg (tömköra eller rida), då har iaf min häst känts lite ”tråkig” eller vad man ska säga. Men håller med om att man inte märker skillnad alls vid promenader osv. De är som vanligt men klarar av att hålla nerverna i schack.

Min häst blir absolut tråkigare att rida med pleg, även på en kvarts dos. Lite sömngångare. Men om man inte känner hästen kan man nog luras av vissa hästar.

Särskilt om man provar en häst som marknadsförts som ”trygg och lugn”, då kanske man inte reagerar på den där udden av vakenhet som saknas.
Jag har minst en som jag nu är ännu mer säker på var drogad. Med en liten dos.
Den var rätt konstig på privridningen och kändes lite trött. Kom hem och hade aldrig mer någon känsla av att vara trött...

Usch nu är jag deppig igen. Det värsta med skadade hästar är ju att man inte vet och ingen annan heller. Om de kommer bli bra igen alltså.
Från att kota över och vara noll stabil i kotleden för några veckor sen till att vara rätt glad över att kunna skritta uppsuttet nu.
Men nu upptäckte jag att han blivit helt stel i det skadade bakbenet. Kotan är helt trög att flexa och även hasleden känns styv.
Veterinären säger att det kan vara permanent- eller så går det över. Jag blir så trött för det ända de sa i början var att han skulle bli helt bra men kunde ha en rörelsestörning i form av något dragande tå på det benet.

Fick rekommenderat en fysioterapeut som bara finns på kliniken och ett "kanske bra någon veterinär tittar också om det inte gått över på nån vecka till" . Det kan bli bättre med mer rörelse men han får inte gå i större hage och jag promenerar över en timme om dagen. Det är svårt att få till mer rörelse.
Så ledsen. Fina fina hästen går i sin ruta och möglar och tänk om han inte blir bra😪

I morgon kommer stallägarens nya häst, förutsatt att den går igenom besiktningen.

Planen blir att han och min skadade får stå inne i varsin box första natten, sen får min inte vara med vid hopsläppet på fredag, utan vänta tills vi ser att de har chillat ner sig. Det kan ju gå ganska snabbt när stökfröken är uttagen ur flocken. Min andra får nog stå inne en liten stund med den nya också och hälsa över boxdörren innan de får gå ut.

Hovslagaren avbokade skoningen i morgon förmiddag efter att han hörde om detta, han tänker att han ändå behöver komma i början på nästa vecka. :meh:

Annars är min häst ganska glad nu, vill gärna ut på våra tömkörningsturer och är modig vilket brukar betyda att han mår bra. Har börjat lägga till övergångar till trav (1-2 steg), är 2 veckor kvar till vi får börja trava, men han vill ju helst vräka sig iväg då så nu tränar vi på att vänta.

@Emuliiaa hur går det för er? 💙
Gulligt att du tänker på oss 🥹
Jag har bestämt mig för att ge det till hösten, och fram tills dess fortsätta med rehab och arbeta mest från marken. Hoppas på att kunna stärka henne såpass mycket att hon kan fungera i framtiden, även om jag aldrig ridit hårt utan mest ut tidigare har jag aldrig fokuserat på bommar och liknande så jag hoppas att arbetet vi gör nu fungerar. Imorgon kommer Optimal hästhälsa ut för att kolla hur hon rör sig under ryttare och på töm och se om hon kan ge oss tips!

Agora är väldigt pigg och framåt vilket känns hoppfullt. Även hovis sa i tisdags att hon inte hade slitit bakskorna ojämnt som hon alltid gjort tidigare och kändes mindre stel i bakkärran.

Satt upp 10min i söndags och travade, hon rörde sig renare än tidigare och hade ett framåttänk jag inte känt innan, om det bara var en tillfällighet eller inte vet jag inte. Men vi varvar promenader i skog och mark med tömkörning och så kanske jag lägger in lite kort uppsutten trav en gång i veckan för att stämma av!

Jag har bestämt mig för att ge det till hösten, och fram tills dess fortsätta med rehab och arbeta mest från marken. Hoppas på att kunna stärka henne såpass mycket att hon kan fungera i framtiden, även om jag aldrig ridit hårt utan mest ut tidigare har jag aldrig fokuserat på bommar och liknande så jag hoppas att arbetet vi gör nu fungerar. Imorgon kommer Optimal hästhälsa ut för att kolla hur hon rör sig under ryttare och på töm och se om hon kan ge oss tips!

Agora är väldigt pigg och framåt vilket känns hoppfullt. Även hovis sa i tisdags att hon inte hade slitit bakskorna ojämnt som hon alltid gjort tidigare och kändes mindre stel i bakkärran.

Satt upp 10min i söndags och travade, hon rörde sig renare än tidigare och hade ett framåttänk jag inte känt innan, om det bara var en tillfällighet eller inte vet jag inte. Men vi varvar promenader i skog och mark med tömkörning och så kanske jag lägger in lite kort uppsutten trav en gång i veckan för att stämma av!
Håller tummarna stenhårt att det ska gå vägen för er!

Bokat vetbesök nästa vecka och fysio också. Tänker att jag vill inte ångra att jag inte provade...

Jag minns att de sa att det finns en rätt stor risk för att det blir lösa benfragment och att de då måste opereras bort. Jag sätter en slant på att det det är varför han är halt I traven och att svullnaden i benet inte går ner. Och där kommer väl min vetvård gå över taket. Vet inte vad det kan kosta att ta ut fragment men gissar en 15 000 minst?
Behöver kanske sövas igen och bo kvar i några dagar?😬

Senast ändrad:

Se- ditt jobb gör skillnad. Heja er 🥰

Bokat vetbesök nästa vecka och fysio också. Tänker att jag vill inte ångra att jag inte provade...

Jag minns att de sa att det finns en rätt stor risk för att det blir lösa benfragment och att de då måste opereras bort. Jag sätter en slant på att det det är varför han är halt I traven och att svullnaden i benet inte går ner. Och där kommer väl min vetvård gå över taket. Vet inte vad det kan kosta att ta ut fragment men gissar en 15 000 minst?

När det var tal om op för min pga lösa fragment i hasen sa de ca pris på 20' med op och allt runt omkring det.

• Gilla
Reactions: Ray
Aah missade det! Min häst lösa benbit sitter i hasen.
Det är ju det vanliga att detnär lösa bebitar i leder som tas bort och det är ju rätt okomplicerat men ändå en led man ska in i.
Här är det att eltråden slitets av mot skenbenet och den kraften kan ha dödat lite bevävnad som sen lossnar och typ simmar runt där inne.
Det beskrevs som "man bara plockar ut" men jag börjar lära mig att det kan vara rätt avancerat ändå.
Du har inte opererat ut den biten då?

Det är ju det vanliga att detnär lösa bebitar i leder som tas bort och det är ju rätt okomplicerat men ändå en led man ska in i.
Här är det att eltråden slitets av mot skenbenet och den kraften kan ha dödat lite bevävnad som sen lossnar och typ simmar runt där inne.
Det beskrevs som "man bara plockar ut" men jag börjar lära mig att det kan vara rätt avancerat ändå.
Du har inte opererat ut den biten då?

Var helt inställd på det (också anledningen varför jag ringde upp kliniken som skulle utföra det för att förvarna checka av datum och få ett hum om priset då jag skulle få betala allt ur egen ficka) men hästen svarade så bra på kortisonsprutan så min mkt erfarna veterinär avrådde från det 😳 Får de hur det går, hästen är 15 så förstår tanken bakom att inte operera, men om det kommer krävas kortison flera ggr per år kommer jag ändå antingen operera eller ta bort 😔

• Gilla
Reactions: Ray

Min häst opererade ut tre stycken lösa benfragment i leden i framkotan och det gick på 12000kr, dom har säkert ökat priserna en del nu så skulle gissa på 15´ kanske.

Jag lämnade in honom på morgonen och hämtade honom på eftermiddagen pigg och glad. Dom gör det med titthål så det var bara 3 stygn som jag behövde ha lindat över så det inte kom inte smuts. Var väldigt enkelt och okomplicerat enligt dom, men såklart alltid läskigt att vara inne i en led då det alltid är risk för infektion.

Jag skickade Mirres journaler till hans gamla veterinär för att få en second opinion. Hon var ganska annorlunda mot hans vanliga veterinär och ville kolla mer på den lilla pålagring som fanns, men eftersom jag är inställd på att vila hästen och skadan var så liten som den var på ligamentet så tyckte inte hon att jag skulle behandla ligament eller benödem mer än korrigerande hovslageri. Såklart fanns inte benödem eller ligamentskada i imparligamentet på Svelands lista över diagnoser som de ersätter specialskoning för, så det kommer jag glatt få betala ur egen ficka.

I vilket fall tackade jag ja till en undersökning hos dem, för UL av pålagringen. Det är nog lika bra att kolla på den och ev behandla med IRAP så att det lugnar ner sig, om hon tycker att det är värt det.

Klinikbesök avklarat. Det gick väl ändå så bra som jag kunde förvänta mig. Det är röntgat och ultraljudat och inget annat är trasigt än vad som vi redan vet. Inga benfragment- även om man kan se en viss påverkan på skenbenet.
Veterinären var till och med imponerad över hur bra han rörde sig i skritt och erkände att om hela senan är av är det absolut inte alla hästar som återfår fullständig funktion igen. Sen är ju benet väldigt stelt i både kotled och hasled och efter röntgen och ultraljud så är gissningen att det är stelheten som är största problemet.
Sen tyckte fysioterapeuten att det som verkade vara största besväret är när han ska sträcka hasen. Vi såg tydlig på UL också att det är i hasområdet som ärrvävnaden börjar- vilket är högre än själva såret.

Fortsatt skritt men också mobileseringsövningar för kotled och hasled. Bomövningar på rakt och böjt spår.
Jag vet inte om jag kände att de tror på att han kommer hopptävla igen men jag kommer göra allt jag kan för det.

Hage är bra men han får inte springa då... Svårt dilemma...

Nelly är halt. Ganska säker på att hon har sparkat sig själv. Hittade en typisk ”begynnande överben”-punkt för snart två veckor sedan med värme, svullnad och ömhet. Då tyckte jag hon rörde sig ojämnt men ändå ganska lindrigt, men igår kollade jag igen och hon är tydligt halt bak.
Initialt hoppades jag att en kortare viloperiod skulle räcka men nu börjar det kännas som att det blir en lite längre grej.

Har en kliniktid nästa vecka, får se hur det ser ut.

Tur i oturen ändå att det är ganska bra timing för viloperiod. Jag har mycket på jobbet och kommer behöva jobba jättemycket under mars-april. Just nu känns det bara skönt att kunna vara snabb och effektiv i stallet efter långa jobbdagar.

Jag har nu efter en dryg vecka utan bandage på sista benet vågat ställa undan bandagelådan högst upp igen. Så efter ett sen i september bandagerat ett till fyra ben från kronrand till ovanför has/knä så verkar det ÄNTLIGEN som att det funkar utan. Flera tidigare försök har misslyckats, varav ett rejält.

Måste vara så otroligt skönt för lilla hästen att slippa benet i paket - och det är väldigt skönt för mattes plånbok med. Dessutom kan vi ju nu börja sätta igång på ett annat sätt!

Hoppas hoppas det inte kommer några större bakslag bara

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 918
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 158
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 640
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka