Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja de svenska myndigheterna praktiserar verkligen att sila mygg och sedan svälja kamelerna. De lagliga vapnen förekommer ytterst sällan vid brott..inte ens stulna jaktvapen är intressanta när både automatvapen och pistoler finns tillgängliga på den svarta marknaden.Jag tror att det skulle vara effektivare att underlätta för tullen att hitta smuggelvapen på väg in i landet än att skärpa reglerna för lagliga vapen. Min gissning är att de lagliga vapnen i Sverige används rätt sällan till att begå brott.
Polisen borde sedan länge ha fråntagits ansvaret att handlägga licenserna, då dom väger in personliga tycken & smak samt diverse rena fantasier i sitt beslutsfattande, som sedan leder till avslag.Mina barn har vuxit upp, vapnen är inlåsta i vapenskåpet...
Jag ser det som utmärkt med ett vapen = en licens. Väntetiderna för polisens handläggning är dock lite onödigt långa, men det verkar mera ha att göra med att Polisen inte tycks fungera så bra för närvarande, snarare än med problem med lagstiftningen.
Inser du, att om du kan köpa och bära vapen fritt, så får också dina antagonister göra det?
Det uppstår alltså en kapprustning, och ju räddare någon är, desto större är oftast risken för felbedömningar, alltså att det upplevda hotet är större än det reella hotet.
Vill du se vapenuppgörelser med skjutvapen i Vilda Västern stil för minsta känsla av att bli kränkt?
Att få en smäll på käften i t.ex. en krogkö är obehagligt och smärtsamt, men om smällen på käften ersätts av ett snabbt tillgängligt skjutvapen, så handlar det om svåra skador eller död.
Notera också att även stickande och skärande vapen är förbjudna att bära på allmän plats ("knivlagen").
Den mikroskopiska minoritet som har problem med att den inte får bära t.ex. fungerande armborst på allmän plats är inte intressant att ens diskutera. Alltför hypotetiskt för att vara relevant.
Vad yrar du om nu? inga dödsskjutningar på skyttebanorna eller under jakten = fakta. Inga dödsskjutningar i våra skolor = fakta. Så vad är det du vill ha en forskning på?På vilket sätt menar du att det är ett faktum? Hur kan du veta vad det beror på? Har du forskning som visar på att en sak beror på att alla har vapen och den andra att det bara är tur? För mig verkar det som att du mest slänger ut dig åsikter?
Du får nog bättre respons på FlashBack.Vad yrar du om nu? inga dödsskjutningar på skyttebanorna eller under jakten = fakta. Inga dödsskjutningar i våra skolor = fakta. Så vad är det du vill ha en forskning på?
Att det sistnämnda ännu inte inträffat kallar jag tur, och det är min åsikt om detta faktum.
För slapp är inte bra, för sträng är ännu värre. Men för all del, låt staten beslagta dom dryga 2 miljoner vapen som innehas av jägare och sportskyttar, och sen ser vi om dom dagliga skjutningarna kommer helt att upphöra
Slapp vapenlagstiftning är sällan av godo.
För slapp är inte bra, för sträng är ännu värre. Men för all del, låt staten beslagta dom dryga 2 miljoner vapen som innehas av jägare och sportskyttar, och sen ser vi om dom dagliga skjutningarna kommer helt att upphöra
Vad yrar du om nu? inga dödsskjutningar på skyttebanorna eller under jakten = fakta. Inga dödsskjutningar i våra skolor = fakta. Så vad är det du vill ha en forskning på?
Att det sistnämnda ännu inte inträffat kallar jag tur, och det är min åsikt om detta faktum.
Jag tror du har rätt..vi hade ngr överfall mot skyttar på pistolbanor för många år sedan, då dessa tränade ensamma med sina vapen. Rutiner lades om och sedan dess har nog inget häntJag frågade dig hur du drar slutsatsen att anledningen till att det inte sker dödsskjutningar på skjutbanor är att andra på samma ställe är beväpnade, då sa du att det är ett faktum och ingen slutsats. Jag har inte ifrågasatt om det skett dödsskjutningar, jag vill veta hur du kan veta att det beror på att andra är beväpnade? Jag vill nämligen tro att det beror på att de som har fått licens för vapen i Sverige är tillräckligt stabila och kompetenta för att inte skjuta ihjäl andra människor.
Här haglar konspirationsteorierna ser jag...Polisen borde sedan länge ha fråntagits ansvaret att handlägga licenserna, då dom väger in personliga tycken & smak samt diverse rena fantasier i sitt beslutsfattande, som sedan leder till avslag.
Kriminella går redan runt med skjutvapen så varför ser du det som ett problem om även övriga skulle göra det? men med det sagt, bara för att man skulle kunna få göra det betyder inte att alla kommer att göra det.
Det måste vara en typiskt svensk vaneföreställning att tro att det blir vilda västern om folk skulle gå runt beväpnade.
Jag tog upp armborstet eftersom det är licensfritt i nästan alla andra länder, att man skulle bära runt det på stan kommer från dej och inget jag anser lämpligt, dock skulle det vara ett utmärkt försvarsvapen i hemmet.
Vem om inte polisen skulle handlägga ärendena?Polisen borde sedan länge ha fråntagits ansvaret att handlägga licenserna, då dom väger in personliga tycken & smak samt diverse rena fantasier i sitt beslutsfattande, som sedan leder till avslag.
Kriminella går redan runt med skjutvapen så varför ser du det som ett problem om även övriga skulle göra det? men med det sagt, bara för att man skulle kunna få göra det betyder inte att alla kommer att göra det.
Det måste vara en typiskt svensk vaneföreställning att tro att det blir vilda västern om folk skulle gå runt beväpnade.
Jag tog upp armborstet eftersom det är licensfritt i nästan alla andra länder, att man skulle bära runt det på stan kommer från dej och inget jag anser lämpligt, dock skulle det vara ett utmärkt försvarsvapen i hemmet.
Här haglar konspirationsteorierna ser jag...
Personligt tyckande...Skulle det t.ex. vara att den som söker vapenlicens är dömd för brott...Eller är det att en vanligt fritidsjägare jägare inte anses behöva ett stort antal vapen, utan får nöja med en rimlig basgarderob?
Är det ett avslag på en licensansökan som ligger bakom skriverandet här?
Vilka är de länder där man får gå omkring på gatorna med fungerande armborst inklusive projektiler menar du?
Var vänlig verifiera dina påståenden med vederhäftiga länkar. Det är ett vanligt förfarande på det här forumet.
Nej, det är inte enda anledningen.Den enda anledningen till att det inte skett någon massaker på skjutbanan eller under jakten har ingenting med gällande vapenlagar att göra utan beror helt och hållet på att dom övriga åxå är beväpnade, så den som öppnar eld först kommer bli skjuten innan det hinner bli någon "massaker".
Att polisen nekar licens helt godtyckligt är ingen konspirationsteori utan ett faktum, förutom dom oacceptabelt långa väntetiderna så nekar dom utifrån deras eget tycke och smak, dom kan tex tycka att ett vapen ser för aggressivt ut, eller TRO att det går att bygga om till helautomat.
Dom ska hålla sej till lag, och är man dömd för nåt så regleras det i lag men vad dom tror tycker och anser är helt ointressant.
Menar jag vadå?! varför ber du mej verifiera något jag aldrig påstått? enda jag sa är att armborst är licensfria i flera länder och att det skulle vara lämpligt som självförsvar i hemmet, och du ber mej verifiera länder där man kan gå omkring med dessa på gatorna?
Lär dej läsa det du citerar.
hm...https://www.vk.se/1832635/jaktolyckor-har-ar-de-vanligaste-skadornaPolisen borde sedan länge ha fråntagits ansvaret att handlägga licenserna, då dom väger in personliga tycken & smak samt diverse rena fantasier i sitt beslutsfattande, som sedan leder till avslag.
https://www.svd.se/polisen-hittar-pa-regler-for-att-neka-vapenlicensDet är väldigt mycket som är faktum, har du några källor på det?
Du inser att det är hämtat från verkligheten om du pratat med jägare och skyttar som drabbats av detta https://www.jaktojagare.se/kategorier/kronika/polisens-vapenarbete-ett-trask/Du inser att det är två debattinlägg va?
Spelar mindre roll, men absolut inte nåt som har med staten att göra iaf. Att staten/polisen vet var alla legala vapen finns är ett hot och kan missbrukas vid ett eventuellt statligt övergrepp på befolkningen.Vem om inte polisen skulle handlägga ärendena?
Den farhågan känns inte helt verklighetsförankrad i Sverige...Spelar mindre roll, men absolut inte nåt som har med staten att göra iaf. Att staten/polisen vet var alla legala vapen finns är ett hot och kan missbrukas vid ett eventuellt statligt övergrepp på befolkningen.