Ska vi ha en hårdare vapenlagstiftning?

Det du besrkiver är inte en demokrati utan en anarki. Reglerna finns till för att vi ska ha ett fungerande samhälle för hela befolkningen.
Angående att måla om sitt hus så får jag måla i vilken färg jag vill utan att fråga någon om lov och så är det nog i de flesta kommuner (den saken strys av kommun, inte stat). Det kan finnas vissa områden även inom kommuner där färgvalet är fritt som av kulturhistoriska skäl har väldigt strikt färgskala.
Ditt exempel om sotning är så obegripligt så jag inte ens tänker bemöta det.
Du behöver inte sota..men försäkringsbolagen lär knappast försäkra din kåk om du inte sotar...;)

Tycker du på fullaste allvar att 1 licens för 1 vapen är bra? tex i Tyskland får man väl ha en sisådär 10 vapen på en licens, tex man visar bara upp licensen så kan man köpa... utan en massa papperstjaffs.

Det är ingen slutsats utan ett faktum, så vad är problemet är du inte nöjd så? vill du ha massakrer i skolorna eller? det ter ju sej i andra former iofs, istället för skjutvapen så används tex kniv eller svärd (om man nu kan kalla 3 mord för en massaker) och faktum är att om nån i närheten hade varit beväpnad så hade galningen kunna skjutas omedelbart.

Prata med amerikanerna själva om det faktum att det är överlag betydligt färre dödsskjutningar i stater med liberalare lagar, så en massa inskränkningar eller förbud kommer inte åt dom kriminella. Förresten vart var dem som gapade och skrek efter lastbilsförbud efter ihjälkörningarna i tex Frankrike och Tyskland?

Och nej, Australien har knappast världens striktaste vapenlagar.

I de stater i USA som kraver bakgrundscheck och licence for vapen ar det en licence och en bakgrundscheck for varje vapen. Dessutom ar det nagot som ser ut att gora skillnad om man tittar pa vilka stater som har mest vapen vald.
De stater i Sodra USA och mellan vastern som inte kraver licence eller bakgrunds check har mycket tydligt mer vapenvald och fler manniskor dor av vapnen an i de stater som kraver license och bakgrundscheck.
Arizona, som har "open carry" license, sa man bar vapnen fullt synliga, och inte har nagra license eller bakgrundcheck regler tillhor de stater med mest dods skjutningar och har procentuellt lika manga doda i vapen vald som Mexico.

Fast ingen pratar om forbud mot vapen (eller lastbilar) vad det pratas om ar LICENSE for vapnen ... och det maste man ju redan ha for lastbilarna ... samt ett korkort for att fa framfora dem. Sa varfor ar license och korkort pa vapen sa hemskt?

Hade du levt, arbetat och/eller studerat i ett flertal länder, så skulle du veta att din tro om att regler inte skulle finnas är, just det, bullshit.

Alla ordnade stater har regler och regleringar för det mesta av vad som finns för företeelser i samhället.

Antagligen har även svagt reglerade länder med klent fungerande samhällsinstitutioner fler regler och regleringar än vad du tror. Detta oavsett om staterna är att betrakta som diktaturer, demokratier eller om de befinner sig i kaos.

Förslag: försök att emigrera till USA, och du kommer att hitta ett väldigt reglerat samhälle. Du ska inte tro att det saknas regler för bygglov, eller för den delen vattenförbrukning (pooler t.ex.), eller hastighetsbegränsningar...
Reglerna är bara inte likadana där som i Sverige, Frankrike, eller Georgien.

Eller hur @hastflicka, visst finns det regler och regleringar av diverse företeelser i USA? Varierande mellan delstaterna då naurligtvis.

Tack och lov finns det regler for det mesta aven har i USA. Immigrations reglerna ska vi bara inte prata om. Det ar en lang och invecklad process som kraver en hel del for att man ska lyckas med.

Byggnadsreglerna i USA skiljer sig mycket stort beroende pa var i USA man ar, men till och med i Sydostra USA, langt ute pa landet, finns det regler for vad man kan bygga och var.
Nar jag hade en hastgard i SC kunde jag bygga en kompost 10 foot fran sidorna pa min mark, och 30 foot fran fram och bak grans. For byggnader blir reglerna mycket striktare och kan inte ligga sa nara gransen och aven dar var jag tvungen att komma upp med nagon sorts ritning for ett stall och fa det godkant.

Det finns regler for vad och hur man bygger mitt ute i oknen i vara okenstater. Da alla byggnader ska tackas av brandforsvar ar det viktigt att relerna foljs aven om man for ovrigt lever helt sjalvforsorjande i sin egen skogs eller oken platt.

Har i Oregon tex, dar vi har mycket berg och mycket skogsbrander da sommrarna ar torra, maste brandforsvaret inspektera infarten (att en brandbil med vatten kan ta sig in och vanda) till ett hus innan man far tillstand att bygga nagot att bo i eller ha verksamhet i (och till verksamhet raknas forrad).

Reglerna ar mycket varierande runt landet, men regler finns det.

Måde..Men min erfarenhet är att de som snackar om att försvara sig mot staten..är dem som vanligt folk i längden måste se upp med. För den gruppen är inte intresserade av den form av samhälle de flesta av oss vill ha.

Och i ena andetaget talar du om att myndigheterna inte borde känna till vilka som har vapen..för att då kan inte myndigheterna ta kontrollen och i det andra andetaget snackar du om att butiksägarna ska informera myndigheterna om vem som har vad i vapenskåpet..hur ska du ha det?
Din erfarenhet är inte lika med allas talan, vilken erfarenhet förresten?

Jag tog USA som ett bra fungerande exempel på hur det kan se ut utan licenskrav, och när vapenhandlarna gör en bakgrundskontroll informeras inte myndigheterna så jag har ingen aning om vad du yrar om nu.

Jag tog USA som ett bra fungerande exempel på hur det kan se ut utan licenskrav, och när vapenhandlarna gör en bakgrundskontroll informeras inte myndigheterna så jag har ingen aning om vad du yrar om nu.
som sagt var, USA ett bra exempel på hur det fungerar
Malmö, farligast i Sverige mordindex på 3,4
Chikago med sitt mordindex på 59
Så jag tackar för att du tog upp det perfekta exemplet som talar för sig självt:laugh:

Min erfarenhet? Tja politiskt versam i olika formen snart nog en mansålder. Jag har varit i ett stort antal länder, både diktaturer och demomkratier..din erfarenhet verkar ju inte nå utanför sandlådan...

I de stater i USA som kraver bakgrundscheck och licence for vapen ar det en licence och en bakgrundscheck for varje vapen. Dessutom ar det nagot som ser ut att gora skillnad om man tittar pa vilka stater som har mest vapen vald.
De stater i Sodra USA och mellan vastern som inte kraver licence eller bakgrunds check har mycket tydligt mer vapenvald och fler manniskor dor av vapnen an i de stater som kraver license och bakgrundscheck.
Arizona, som har "open carry" license, sa man bar vapnen fullt synliga, och inte har nagra license eller bakgrundcheck regler tillhor de stater med mest dods skjutningar och har procentuellt lika manga doda i vapen vald som Mexico.

Fast ingen pratar om forbud mot vapen (eller lastbilar) vad det pratas om ar LICENSE for vapnen ... och det maste man ju redan ha for lastbilarna ... samt ett korkort for att fa framfora dem. Sa varfor ar license och korkort pa vapen sa hemskt?

Tack och lov finns det regler for det mesta aven har i USA. Immigrations reglerna ska vi bara inte prata om. Det ar en lang och invecklad process som kraver en hel del for att man ska lyckas med.

Byggnadsreglerna i USA skiljer sig mycket stort beroende pa var i USA man ar, men till och med i Sydostra USA, langt ute pa landet, finns det regler for vad man kan bygga och var.
Nar jag hade en hastgard i SC kunde jag bygga en kompost 10 foot fran sidorna pa min mark, och 30 foot fran fram och bak grans. For byggnader blir reglerna mycket striktare och kan inte ligga sa nara gransen och aven dar var jag tvungen att komma upp med nagon sorts ritning for ett stall och fa det godkant.

Det finns regler for vad och hur man bygger mitt ute i oknen i vara okenstater. Da alla byggnader ska tackas av brandforsvar ar det viktigt att relerna foljs aven om man for ovrigt lever helt sjalvforsorjande i sin egen skogs eller oken platt.

Har i Oregon tex, dar vi har mycket berg och mycket skogsbrander da sommrarna ar torra, maste brandforsvaret inspektera infarten (att en brandbil med vatten kan ta sig in och vanda) till ett hus innan man far tillstand att bygga nagot att bo i eller ha verksamhet i (och till verksamhet raknas forrad).

Reglerna ar mycket varierande runt landet, men regler finns det.
Reglerna ang hus&gård är helt olika från stat till stat, det fattar till och med jag trots att jag inte bor där men ingenstans är det ens i närheten lika strikt som det är i Sverige. Och jag litar hellre på kunniga amerikaner än på en vapenhatande och skotträdd svenska som råkar bo där, speciellt angående det faktum att det är mindre dödsskjtningar ju liberalare det är, å tvärtemot. Flera städer i Texas har mindre dödsskjutningar än tex Stockholm och Malmö per capita, trots att vapeninnehavet är det mångdubbla i Texas och dom har en av USA's mest liberala lagar. Louisiana har dom striktaste men ändå så har New Orleans flest dödsskjutningar per capita, hur förklarar du det?

som sagt var, USA ett bra exempel på hur det fungerar
Malmö, farligast i Sverige mordindex på 3,4
Chikago med sitt mordindex på 59
Så jag tackar för att du tog upp det perfekta exemplet som talar för sig självt:laugh:

Min erfarenhet? Tja politiskt versam i olika formen snart nog en mansålder. Jag har varit i ett stort antal länder, både diktaturer och demomkratier..din erfarenhet verkar ju inte nå utanför sandlådan...
Detroit, Chicago, New Orleans ligger alla högt... dom ingår i stater som har dom striktaste lagarna i USA. Låt oss jämföra Malmö med Plano, Texas... 0.4! hoppsan. Texax har bland dom liberalaste lagarna och mångdubbelt så många skjutvapen per invånare än Malmö, så hur förklarar du bort det här?

Det totala snittet kommer ändå ligga lågt, eller tror du statistiken är påhittad? http://www.nbcnews.com/id/45791562/...plano-texas-tops-list-americas-safest-cities/
8 barn dör imorgon i vapenrelaterat våld o olyckor i USA...110 personer totalt sett. I Inget modernt demokratiskt land dör så många...varför?

Allting är relativt..jag var i Usa under de svåra kravallerna för ngr år sedan. Vi satt på verandan hos en god vän och jag frågade om de hade ngr rasproblem i stan där vi var. _ Noo sade han.. vi har ju Joe som har macken vid östra utfarten och honom har vi aldrig haft bekymmer med....

8 barn dör imorgon i vapenrelaterat våld o olyckor i USA...110 personer totalt sett. I Inget modernt demokratiskt land dör så många...varför?
Du missar en sida av myntet, vilket är att offret kan skjuta tillbaka. Vilken scenario föredrar du?
1. i Sverige där gärningsmannen kommer undan och offret hittas död.
2. i USA där offret skjuter tillbaka och i värsta fall dör bägge, vilket innebär dubbelt i statistiken.

Min erfarenhet av USA? Jag har bott i USA (Maryland, Colorado, Florida, South Carolina, Oregon och en av mina barn bodde i Arizona och jag har darfor ocksa spenderat mycket tid och har stor erfarenhet av den staten ocksa) i 20 ar ...
Vad det galler bakgrundscheck for vapen kop ar det en federal lag att vapen affarer i ALLA stater maste gora det ... att det inte gors for alla inkop beror pa att lagen bara reglerar vapenbutiker, inte privatpersoner och

Reglerna ang hus&gård är helt olika från stat till stat, det fattar till och med jag trots att jag inte bor där men ingenstans är det ens i närheten lika strikt som det är i Sverige. Och jag litar hellre på kunniga amerikaner än på en vapenhatande och skotträdd svenska som råkar bo där, speciellt angående det faktum att det är mindre dödsskjtningar ju liberalare det är, å tvärtemot. Flera städer i Texas har mindre dödsskjutningar än tex Stockholm och Malmö per capita, trots att vapeninnehavet är det mångdubbla i Texas och dom har en av USA's mest liberala lagar. Louisiana har dom striktaste men ändå så har New Orleans flest dödsskjutningar per capita, hur förklarar du det?

Huh? Louisiana strikta vapen lagar? :confused: Louisiana ar en av de slappaste staterna.
I Louisiana behover man inte ha license for att bara vapen oppet (bara om man har ett vapen osynligt), sa att satta en revolver i ett holster pa hoften ar okay att ga in till de flesta affarer (de avgor sjalva, sa det sitter skyltar om man inte far ha "open carry" i butiken). Har man ett vapen liggande oppet i bilen ar det okay, men inte om man lagger det i handskfacket.
Louisiana ar ocksa den stat som har nast mest doda i vapen vald, (% per capita) slagen av Alaska med mycket liten marginal. De stater som har mest doda i vapenvald ar de stater som har minst license regler.

Texas ligger ganska precis i mitten av listan av doda i vapenvald.

Det har var en cool graf for att se vapenlagar i olika stater. Lagg marke till att hela Nord Ostra blocket, tillsammans med Californien ar de stater som har mest lagar ... och de ar ocksa de som har minst doda i vapenvald.
https://www.theguardian.com/world/interactive/2013/jan/15/gun-laws-united-states

Du missar en sida av myntet, vilket är att offret kan skjuta tillbaka. Vilken scenario föredrar du?
1. i Sverige där gärningsmannen kommer undan och offret hittas död.
2. i USA där offret skjuter tillbaka och i värsta fall dör bägge, vilket innebär dubbelt i statistiken.

Föredrar nog sverige, eftersom där behöver man inte räkna med att varje blådåre har tillgång till vapen...
Jag som godkänd har tillgång till vapen. Hade förmånen att få en ingående utbildning på ett flertal vapentyper i det militära, allt från kronans ngt undermåliga tjänstevapen till diverse rör för pansarbekämpning.
Fick dessutom utbildning närstrid vilket gör att gubben fortfarande kan bita ifrån sig rätt bra.
Men som sagt, alla släpps inte till den godishyllan..de håller inte måttet ;)
I samband med en längre vistelse i USA fick jag prova på combatskjutning..rätt skoj. I samband med jakt i Tyskland kom jag i kontakt med långhållskytte efter gams. Det lärde jag mig en del av.
Så vapen är skoj, skjuta är skoj. Men alla ska inte få den möjligheten lika lite som alla inte får lämplighetsintyg.
Befinner mig ständigt i en gråzon vad det gäller knivlagen..bär alltid kniv. Utom i samband med krogbesök o festligheter.
Men eftersom jag alltid är antingen på väg till skogen eller på väg hem från skogen sä är det ok ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar