Re: Fakta & Myter Strassermetoden
din analys stämmer med min uppfattning, men liksom brodd är ett allternativ för skodda hästar är lösskor typ Old Mac ett alternativ för oskodda. Hur mycket is man kan förvänta sig varierar med var man bor i landet och aktuell terräng.
O ja, det är ju enorma skillnader över landet, men man tenderar att 'glömma bort' dem och om man bor på etts tälle där det är mycket is så tycker man att 'inga kan gå barfota vintertid' och ett ställe där de har mer SNÖ än is att 'det är iiinga problem alls barfota på vintern, det går att rida som vanligt'. Att BÅDA sidor måste försöka tänka på hur det ser ut för andra och attd et som fungerar på ena stället inte fungerar på andra, även med samma häst.
Problemet med 'tofflor' är att FÅ av dem är gjorda för att kunna has på 12-14 h per dag, dvs även i hagen. De är bara avpassade för ridning. Och då återstår problemet med att de spänner sig (i värsta fall) hela dagen i hagen, och det känns inte riktigt sjysst att sen kräva att den hästen ska prestera under ridning och hux flux bli mjuk och fin i musklerna. Dessutom så är det ännu färre 'tofflor' som klarar djupsnö sådär riktigt bra i hagen.
Jag var ju inne på att skaffa tofflor till valacken. Han har bra hovkvalitet men är likaledes skodd året om. På vintern för att kunna brodda, på sommaren för att han sliter ner sina hovar alldeles för hårt (jag rider uteslutande på grusväg 365 dagar/år) så det inte finns nåt att spika i när skorna ska på för vintersäsongen. Att jag inte haft tofflor sommartid har varit en ekonomisk fråga (då är det ju bara vid just ridning de behövs), jag har helt enkelt inte haft råd att prova mig igenom sortimentet tills jag hittat de som passar honom bäst (han är rysligt skavkänslig). Men jag la ner tanken när jag från tillverkare efter tillverkare fick höra att "nejnej, 12 h per dag, det kan du inte ha dem då blir det för instängt för hästens hov/de kommer slitas ut på nolltid/de kan ge skav/bla bla." De enda som tyckte 'inga problem' ang 12 h anv/dag var just OldMacs. Dock går de inte att brodda så där föll det (nu har jag hört att nån försökt/tänkte försöka med bilbrodd i dem, men nu är det ju tyvärr inte läge att ta av skorna på valacken, han behöver dem av medicinska skäl).
Sen var det det där med snön. Ingen tillverkare ville utlova att deras boots skulle klara 12 h i djupsnö i hagen. Och medgav samtliga att risken för isbildning i kanten var överhängande. Och (med valacken nu) så det där med att det blir is var ett helvetes problem bara med skydd eller boots i hagen och anledningen att jag slutade med det och tar ev broddtramp istället. I kanten av boots/skydd så blir det en iskant, det är snö som smälter av kroppsvärmen men hinner frysa om till is innan den hunnit torka, så byggs det på mer och mer och eftersom han är fjantigt skavkänslig ledde det till att kronrand och/elelr karled skavdes sönder.
Åringen däremot kommer jag försöka ha oskodd, och hoppas att det tilsl det är dags för henne att sättas i arbete så finns det ett broddbbart alternativ som klarar heldagsanvändning i hagen =)
Men det visade sig tyvärr inte 'bara' vara att slänga på 'tofflor' med brodd för att bortrationalisera skorna i hagen vintertid =/ (Jag har btw kuperade hagar och livliga hästar, så det röjs en hel del och mer än en gång har unghästen stått på öronen så det sjungit om det pga isen. Fast jag drar en definitvt gräns vid att spika på skor på en åring bara för att kunna brodda. Och de HAR alltid isfria delar att busa på i hagen, men favoritsträckorna blir ju isiga för de trampar till där =/)