Ska vi ha en hårdare vapenlagstiftning?

Vill du verkligen sjunka till den där sandlådenivån? du kan hitta massvis av vapenhatande missvisande artiklar, och jag kan posta motsatsen men det kommer inte du tro på heller. Enligt den här listan utgör de striktaste staterna dom som har flest dödsskjutningar. Tex Louisiana och Michigan ligger väldigt högt, som jag redan påpekat tidigare. https://en.wikipedia.org/wiki/Firearm_death_rates_in_the_United_States_by_state

Vill du verkligen sjunka till den där sandlådenivån? du kan hitta massvis av vapenhatande missvisande artiklar, och jag kan posta motsatsen men det kommer inte du tro på heller. Enligt den här listan utgör de striktaste staterna dom som har flest dödsskjutningar. Tex Louisiana och Michigan ligger väldigt högt, som jag redan påpekat tidigare. https://en.wikipedia.org/wiki/Firearm_death_rates_in_the_United_States_by_state
Bilaga 1. Procent hushåll med skjutvapen och dödligt våld totalt (per 100 000 invånare och i antal) i genomsnitt över år 2004 till 2005, för länder i ICVS/EU ICS.
Dödligt våld Land

Skjutvapen Pistol Per 100 000
Antal Australien 6,20 0,30 0,90 181,50
Belgien 11,40 5,20 1,60 170,50
Bulgarien 9,70 6,60 2,60 203,00
Danmark 12,60 1,20 0,80 44,00
Estland 7,00 3,60 8,60 116,00
Finland 37,90 6,30 2,20 115,50
Frankrike 16,10 3,70 0,70 450,00
Grekland 20,60 1,40 1,00 110,00
Irland 12,40 1,00 0,70 31,00
Island 23,50 1,40 1,20 3,50
Japan 0,80 0,00 0,50 627,50
Kanada 15,50 2,90 1,70 545,50
Luxemburg 12,30 7,00 1,00 4,50
Nederländerna 4,80 1,30 1,10 182,50
Norge 26,10 3,70 0,70 34,00
Nya Zeeland 16,60 0,60 1,50 60,50
Polen 4,40 0,90 1,50 567,00
Schweiz 28,60 10,30 0,90 65,50
Spanien 12,00 0,50 1,10 487,00
Storbritannien 6,00 0,40 0,40 266,00
Sverige 19,30 1,60 1,00 89,50
Tyskland 12,50 4,20 0,60 489,50
Ungern 10,40 2,20 2,00 206,50
USA 42,80 17,60 5,90 17526,00
Österrike 15,10 5,60 0,80 64,00

En polis jag känner påstår att i länder där det är lätt att få tag på handeldvapen och man inte behöver betala så mycket för dem, dvs gott om lågkvalitativa vapen så ökar skadorna. Den som köper ett fint vapen hanterar detta ofta förnufigt.

Vill du verkligen sjunka till den där sandlådenivån? du kan hitta massvis av vapenhatande missvisande artiklar, och jag kan posta motsatsen men det kommer inte du tro på heller. Enligt den här listan utgör de striktaste staterna dom som har flest dödsskjutningar. Tex Louisiana och Michigan ligger väldigt högt, som jag redan påpekat tidigare. https://en.wikipedia.org/wiki/Firearm_death_rates_in_the_United_States_by_state[/QUOTE
Det här känns inte direkt strikt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Louisiana

Jag har en kompis som var aupair i usa. Hon blev tämligen förvånad när hennes arbetsgivare krävde att hon skulle lära sig skjuta...

Jag bor liksom i ett av de mest skjutnings drabbade områdena i Sverige. Inte vid ett enda tillfälle har jag varit in en situation där att inneha ett vapen hade varit till min fördel.

Möjligen om jag skulle råka köra på ett rådjur på väg till stallet typ.

Min erfarenhet av USA? Jag har bott i USA (Maryland, Colorado, Florida, South Carolina, Oregon och en av mina barn bodde i Arizona och jag har darfor ocksa spenderat mycket tid och har stor erfarenhet av den staten ocksa) i 20 ar ...
Vad det galler bakgrundscheck for vapen kop ar det en federal lag att vapen affarer i ALLA stater maste gora det ... att det inte gors for alla inkop beror pa att lagen bara reglerar vapenbutiker, inte privatpersoner och

Huh? Louisiana strikta vapen lagar? :confused: Louisiana ar en av de slappaste staterna.
I Louisiana behover man inte ha license for att bara vapen oppet (bara om man har ett vapen osynligt), sa att satta en revolver i ett holster pa hoften ar okay att ga in till de flesta affarer (de avgor sjalva, sa det sitter skyltar om man inte far ha "open carry" i butiken). Har man ett vapen liggande oppet i bilen ar det okay, men inte om man lagger det i handskfacket.
Louisiana ar ocksa den stat som har nast mest doda i vapen vald, (% per capita) slagen av Alaska med mycket liten marginal. De stater som har mest doda i vapenvald ar de stater som har minst license regler.

Texas ligger ganska precis i mitten av listan av doda i vapenvald.

Det har var en cool graf for att se vapenlagar i olika stater. Lagg marke till att hela Nord Ostra blocket, tillsammans med Californien ar de stater som har mest lagar ... och de ar ocksa de som har minst doda i vapenvald.
https://www.theguardian.com/world/interactive/2013/jan/15/gun-laws-united-states

New Orleans har strikta lagar... ligger inte det i Louisiana? eller får en stad i en stat ha egna annorlunda lagar? andra som ligger i topp i dödsskjutningar är Detroit, Baltimore och st Louis, samtliga omges av striktare lagar så varför upprepar du felaktigheten att striktare lagar skulle ha färre dödsskjutnigar? statistiken visar ju motsatsen.

Du har uppenbart en agenda och tycker riktiga skjutvapen är farliga men vad kan man vänta sej av en svensk tjej som kommer från landet där leksakspistoler tex airsoft klassas som skjutvapen, där signalpistoler som ingår i nödutrustning samt även fiskeredskap såsom harpun kräver licens (no offense!)

New Orleans har strikta lagar... ligger inte det i Louisiana? eller får en stad i en stat ha egna annorlunda lagar? andra som ligger i topp i dödsskjutningar är Detroit, Baltimore och st Louis, samtliga omges av striktare lagar så varför upprepar du felaktigheten att striktare lagar skulle ha färre dödsskjutnigar? statistiken visar ju motsatsen.

Du har uppenbart en agenda och tycker riktiga skjutvapen är farliga men vad kan man vänta sej av en svensk tjej som kommer från landet där leksakspistoler tex airsoft klassas som skjutvapen, där signalpistoler som ingår i nödutrustning samt även fiskeredskap såsom harpun kräver licens (no offense!)
Jag skulle gissa att antalet personer på det här forumet som har vapen är större än genomsnittet i landet då det är en hel del jägare här.

Det kanns konstigt att forsoka diskutera lagar allvarligt med nagon inte ens kanner till vad som ar stad och vad som ar stat ... och vad det ar for skillnad mellan dem.
Ge garna en kalla till varifran du hort att New Orleans har sa strikta vapenlagar och medan du letar reda pa den kan du ju ge oss kallan pa statestiken du ocksa hanvisar till. Ingen av dem stammer namligen med verkligheten.

New Orleans ar en stad i Louisiana, staden New Orleans har en mycket stor laginkomst population och stora problem med brott. De nya lagarna som infordes 2016 galler bara sjalva stadskarnan. Det ar som att ge Rosengard striktare lagar, medan resten av Malmo, tillsammans med resten av skane har nagra av de slappaste lagarna.
De nya lagarna galler att man maste meddela polisen innom 48 timmar om man fatt ett vapen stulet eller tappat bort det.:crazy: boter pa $250 om man inte gor det och vapnet hittas hos fel person.
Att inga vapen far tas till vissa parker och fritids platser innom New Orleans, $500 boter eller upp till 6 manader i fangelse om man inte foljer det.
Dessutom hojer de straffet om man har "concealed" weapon, trots att man har license, och ar drog eller alkohol paverkad.

Det ar de "mycket stranga" lagarna du refererar till.

/hastflicka som har ett skjutvapen i garderoben och som akte till skjutbanan med kompisar for att det var kul nar hon bodde i South Carolina. Som dessutom har provsjutit allt fran glock till AK-47/

Det kanns konstigt att forsoka diskutera lagar allvarligt med nagon inte ens kanner till vad som ar stad och vad som ar stat ... och vad det ar for skillnad mellan dem.
Ge garna en kalla till varifran du hort att New Orleans har sa strikta vapenlagar och medan du letar reda pa den kan du ju ge oss kallan pa statestiken du ocksa hanvisar till. Ingen av dem stammer namligen med verkligheten.

New Orleans ar en stad i Louisiana, staden New Orleans har en mycket stor laginkomst population och stora problem med brott. De nya lagarna som infordes 2016 galler bara sjalva stadskarnan. Det ar som att ge Rosengard striktare lagar, medan resten av Malmo, tillsammans med resten av skane har nagra av de slappaste lagarna.
De nya lagarna galler att man maste meddela polisen innom 48 timmar om man fatt ett vapen stulet eller tappat bort det.:crazy: boter pa $250 om man inte gor det och vapnet hittas hos fel person.
Att inga vapen far tas till vissa parker och fritids platser innom New Orleans, $500 boter eller upp till 6 manader i fangelse om man inte foljer det.
Dessutom hojer de straffet om man har "concealed" weapon, trots att man har license, och ar drog eller alkohol paverkad.
Det ar de "mycket stranga" lagarna du refererar till.

/hastflicka som har ett skjutvapen i garderoben och som akte till skjutbanan med kompisar for att det var kul nar hon bodde i South Carolina. Som dessutom har provsjutit allt fran glock till AK-47/
Jag frågade tydligt hur en staD i en staT kunde ha så annorlunda egna lagar jämfört med övriga och du påstår att jag inte känner till skillnaden mellan stad och stat, dock föga förvånande då du bygger allt på en massa antaganden. Tydligen är New Orleans kraftigt demokratiskt styrt och vi vet alla att Clintons hatar vapen så jag gissar att vi har svaret där. Från ca 5 min in i klippet
(men se gärna hela)

Mkt stränga lagar med amerikanska mått mätt! Och det blir rätt svårt att bötfälla någon för "borttappat" vapen när man varken behöver licens eller ens papper på skjutvapen, lyxlagar!

Slutsatsen är, som jag hävdat hela tiden: strängare vapenlagar = fler dödsskjutningar, å tvärtom. Du däremot hävdar motsatsen.
Klippet jag länkade till visar från wikipedia, som i sin tur länkar till bl.a FBI, men enligt dej så är FBI inte verklighet.

Senast ändrad:
De striktare lagarna har tillkommit efter att det varit mycket problem på dessa platser inte innan, samma med DC.
Men säj det från början då? du drar ju bara ut på ditt eget lidande eftersom du vet att jag har rätt i slutändan. Striktare vapenlagar = fler dödsskjutningar! det kan aldrig upprepas nog mkt. (men du kommer ju ändå aldrig att acceptera sanningen)

Men säj det från början då? du drar ju bara ut på ditt eget lidande eftersom du vet att jag har rätt i slutändan. Striktare vapenlagar = fler dödsskjutningar! det kan aldrig upprepas nog mkt. (men du kommer ju ändå aldrig att acceptera sanningen)
Skitsnack, ju färre vapen desto färre dödsskjutningar, enkel logik men jag förstår att det är för svårt för en konspirationsälskare att förstå.

Bilaga 1. Procent hushåll med skjutvapen och dödligt våld totalt (per 100 000 invånare och i antal) i genomsnitt över år 2004 till 2005, för länder i ICVS/EU ICS.
Dödligt våld Land

Skjutvapen Pistol Per 100 000
Antal Australien 6,20 0,30 0,90 181,50
Belgien 11,40 5,20 1,60 170,50
Bulgarien 9,70 6,60 2,60 203,00
Danmark 12,60 1,20 0,80 44,00
Estland 7,00 3,60 8,60 116,00
Finland 37,90 6,30 2,20 115,50
Frankrike 16,10 3,70 0,70 450,00
Grekland 20,60 1,40 1,00 110,00
Irland 12,40 1,00 0,70 31,00
Island 23,50 1,40 1,20 3,50
Japan 0,80 0,00 0,50 627,50
Kanada 15,50 2,90 1,70 545,50
Luxemburg 12,30 7,00 1,00 4,50
Nederländerna 4,80 1,30 1,10 182,50
Norge 26,10 3,70 0,70 34,00
Nya Zeeland 16,60 0,60 1,50 60,50
Polen 4,40 0,90 1,50 567,00
Schweiz 28,60 10,30 0,90 65,50
Spanien 12,00 0,50 1,10 487,00
Storbritannien 6,00 0,40 0,40 266,00
Sverige 19,30 1,60 1,00 89,50
Tyskland 12,50 4,20 0,60 489,50
Ungern 10,40 2,20 2,00 206,50
USA 42,80 17,60 5,90 17526,00
Österrike 15,10 5,60 0,80 64,00

En polis jag känner påstår att i länder där det är lätt att få tag på handeldvapen och man inte behöver betala så mycket för dem, dvs gott om lågkvalitativa vapen så ökar skadorna. Den som köper ett fint vapen hanterar detta ofta förnufigt.
Av alla världens länder ligger USA så pass lågt som på en 111:e plats när det kommer till mord /per 100 000. Och betydligt färre blir det när man tar hänsyn till det faktum att i USA så kan offret försvara sej, så i flera fall så har gärningsmannen åxå dukat under. Jämför detta med Sverige där offret inte har några möjligheter till försvar eller ens rättigheter alls, utan snarare istället kommer att åka dit om gäringsmannen tex skulle halka omkull på offrets gård och slå sej illa.

Och jag skulle inte ge mkt för vad en polis säjer, speciellt när det kommer till insynen i andra länder då dom inte ens begriper konsekvenserna i sitt eget land. Majoriteten av dessa poliser hatar bara tanken på att nån annan än dem själva ska få vara beväpnade. Dom har t.om erkänt att dom inte längre klarar situationen i landet och inte längre kan garantera våran säkerhet, ändå vill dom fortsätta förvägra oss redskapen till självförsvar. Det är även på polisens rekommendation som väktare, ordningsvakter, samt värdetransporter inte är beväpnade, inte ens heller vakterna vid kärnkraftverken (åtminstonde fram tills nyligen)

Sanningen är den att svensk polis har alldeles för mkt makt och på tok för lite att göra, så för att sysselsätta sej så missbrukar dom våldsmonopolet enbart för att kunna upprätthålla det.

Jag har bara kommenterat på rena faktafel som du har påstått och felaktiga resonemang. Du påstår att Lousiana har bland de striktaste vapenlagarna, detta är fel och du har inte bevisat det på något sätt vilket inte är så märkligt eftersom det inte stämmer.

Det andra är att du har dragit upp massa städer som exempel på att striktare vapenlagstiftning = mer problem med vapen. Problemet med det resonemanget är att platserna har haft problem med vapen och efter det har lagstiftningen ändrats.

Det är klart att om Irak, Afgahnistan och liknande länder är med så kommer en normal stat inte sämst. Men jämför man då istället exempelvis NATO staterna så blir den amerikanska placeringen inte så gloriös..

Vi har tagit ett gemensamt beslut att vi ska ha ett våldsmonopol här i landet.
Är det det som stör dig, att majoriteten anser att ingen annan än just polis ska få bruka våld för att genomdriva sina beslut.

Som privatperson har du rätt att bruka våld för att försvara dig och din egendom..men det är inte du utan brottslingen som sätter nivån på det våld du får använda

Att polisen har för mycket makt???nja där håller jag inte med, men att lagarna är för trubbiga och att åklagarna därför inte kan backa upp polisens åtangande är en annan sak.
förklara då istället varför malmö har en nuffra på 3,5 och chikago på 59....

Skitsnack, ju färre vapen desto färre dödsskjutningar, enkel logik men jag förstår att det är för svårt för en konspirationsälskare att förstå.
Skitsnack. 1 enda vapen hos en galning i en för resten avväpnad folkmassa resulterar i fler dödsoffer än om alla andra i samma folkmassa skulle ha varit beväpnade.

Jag har bara kommenterat på rena faktafel som du har påstått och felaktiga resonemang. Du påstår att Lousiana har bland de striktaste vapenlagarna, detta är fel och du har inte bevisat det på något sätt vilket inte är så märkligt eftersom det inte stämmer.

Det andra är att du har dragit upp massa städer som exempel på att striktare vapenlagstiftning = mer problem med vapen. Problemet med det resonemanget är att platserna har haft problem med vapen och efter det har lagstiftningen ändrats.
Och hästflickan rättade till det missförståndet, tydligen så har New Orleans lite egna annorlunda lagar och regler. Jag har tagit den diskussionen med henne så varför lägger du dej i det?

Det är klart att om Irak, Afgahnistan och liknande länder är med så kommer en normal stat inte sämst. Men jämför man då istället exempelvis NATO staterna så blir den amerikanska placeringen inte så gloriös..

Vi har tagit ett gemensamt beslut att vi ska ha ett våldsmonopol här i landet.
Är det det som stör dig, att majoriteten anser att ingen annan än just polis ska få bruka våld för att genomdriva sina beslut.

Som privatperson har du rätt att bruka våld för att försvara dig och din egendom..men det är inte du utan brottslingen som sätter nivån på det våld du får använda

Att polisen har för mycket makt???nja där håller jag inte med, men att lagarna är för trubbiga och att åklagarna därför inte kan backa upp polisens åtangande är en annan sak.
förklara då istället varför malmö har en nuffra på 3,5 och chikago på 59....
Det konstiga är ju att självklarheten vapen + självförsvar diskuteras aldrig, debatten existerar inte i Sverige öht när det kommer till att underlätta våra rättigheter. Ingen av våra riksdagspartier tar ens i frågan med tång. SD vill tex att pepparspray ska vara licensfritt och kunna bäras med i självförsvar, och Mikael Jansson har drivit frågan om att även moderna mynnings/kammarladdade gevär och revolvrar ska vara licensfria, som dom är i näst intill alla andra länder. Alltid nåt att ha i hemmet isåfall...

vad menar du med en nuffra på 3,5 och 59?

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar