Ska vi ha en hårdare vapenlagstiftning?

@Snubbelfot Fast jag tycker förövaren får skylla sig själv om hen attackerar någon.
Hur kan någon bestämma vad som är ''nog mycket våld''.
Försöker någon t ex stjäla din gräsklippare och du slår ihjäl tjuven med tio slag med en kofot så är det förmodligen uppenbart att du gjort dig skyldig till oförsvarligt våld utifrån situationen. Försöker någon stjäla din bil på parkeringen och du skjuter tjuven i huvudet så har du också använt oförsvarligt mycket våld för att försvara din egendom, och du kommer sannolikt inte att gå straffri. Har någon slagit dig på käften och sedan sticker, och du springer efter och ger igen, så kommer du sannolikt inte heller att slippa straff.
I många fall är bedömningen kring nödvärn och nödvärnsexcess inte så svår.

I andra fall, som t ex det med pensionären som sköt ihjäl två angripare på sin gård i Vallåkra 2015, är det inte lika lätt. Samtidigt finns det en gråskala och en värdering av omständigheterna i varje enskilt fall. Därför fick exempelvis pensionären, efter en samlad bedömning av händelseförloppet, till slut inte 18 år för två mord (eller 4 år för två mord som tingsrätten först dömde) utan 2 år för två dråp. Vilket förmodligen, imho, är en ganska rimlig påföljd. Det fanns å ena sidan andra alternativ än att direkt döda båda angriparna. Å andra sidan var pensionären på goda grunder livrädd.

Det jag uppfattade att @Oldie och även @GoldEagle argumenterade för är begreppet stand your ground, som innebär en långtgående rätt att konfrontera och avvärja ett reellt eller upplevt hot i sitt hem/tomt (motsv) med våld, inklusive dödligt våld, även om man har möjlighet att avvärja angreppet på annat sätt eller fly.

Det är ju inte förbjudet att försvara sig i Sverige heller, med det våld nöden kräver. .

Hur har du tänkt att försvara dig och kanske även dina barn om inkräktaren är beväpnad och du inte kan fly fältet?
Sen när han är där säger han till dig att du ska klä av dig ....
I en hyresrätt på 3:je våningen kan du ju inte hoppa ut genom fönstret.
Ring 112?
Det är många som ringer just nu men du är placerad i kö, du behåller din plats i kön.

Bor du sen i Dalsland där det finns 1 polispatrull?
DALSLAND. En enda polisbil som bevakar hela Dalsland - ett område stort som Storstockholm.

Försöker någon t ex stjäla din gräsklippare och du slår ihjäl tjuven med tio slag med en kofot så är det förmodligen uppenbart att du gjort dig skyldig till oförsvarligt våld utifrån situationen
Nu skrev jag ju rätt tydligt, trodde jag ,att det gällde om någon försöker ta mitt liv.

Då ska man lagligt sett få ha ihjäl den.

Sveriges lagar gör mig RÄDD.

Nu skrev jag ju rätt tydligt, trodde jag ,att det gällde om någon försöker ta mitt liv.

Om du är i en situation där du är hotad till livet och inte har möjlighet att fly eller avvärja angreppet på annat sätt så är det god chans att du går fri från straff om du fredar dig med grovt våld, även dödligt.
Tycker du inte att det är rimligt att man bedömer den specifika situationen och dömer utifrån den bedömningen? Eller skulle du hellre vilja ha ett frikort att alltid döda en angripare helt oavsett omständigheterna?

Sveriges lagar är inte skrämmande alls om man sätter sig in i dem litet grann.

Hur har du tänkt att försvara dig och kanske även dina barn om inkräktaren är beväpnad och du inte kan fly fältet?
Ring 112?
Det är många som ringer just nu men du är placerad i kö, du behåller din plats i kön.

DALSLAND. En enda polisbil som bevakar hela Dalsland - ett område stort som Storstockholm.

Jag tror att man får titta litet på sannolikheter.
Sannolikheten att en beväpnad angripare hotar mig och mina barn till livet är låg på gränsen till obefintlig.
Sannolikheten att något barn skadas av ett laddat vapen i hemmet, eller att någon granne i hyreshuset skadas, tror jag är större.
Jag tror att man behöver vara realist, men det innebär ju att varken förminska eller förstora risker.

Sveriges lagar är på det stora hela rätt bra. Nödvärn är som sagt en bedömningsfråga och rent krasst, som vit kvinna har du mycket större chans att få en lindrig bedömning/ev dom. Vår lagapparat är stort sett bra men vi når inte hela vägen fram alltid.

Att ha rätt att göra samma sak mot någon annan som den försöker göra mot dig är hämndlagstiftning vilket inte är något vi ska backa tillbaka till.

Ring 112?

Fast jag har svårt att se hur fler vapen ska minska risken för att bli attackerad med vapen? Jag är väldigt glad för Sveriges strikta vapenlagar, tänker ofta på hur många fler som skulle ha dödats i dådet på Kronan i Trollhättan om gärningsmannen haft ett skjutvapen istället för ett svärd.

Fast jag har svårt att se hur fler vapen ska minska risken för att bli attackerad med vapen? Jag är väldigt glad för Sveriges strikta vapenlagar, tänker ofta på hur många fler som skulle ha dödats i dådet på Kronan i Trollhättan om gärningsmannen haft ett skjutvapen istället för ett svärd.

De allra flesta brott som begås med skjutvapen involverar inte lagliga vapen (undantaget jaktbrott då och även där förekommer det olagliga vapen). Dvs en eventuell skärpning av vapenlagarna skulle bara slå mot de som redan sköter sig, inte buset.

Det är ytterst få vapen som stjäls och sedan används till brott. Jag kommer inte ihåg siffran men det var inte många. Dvs lagen om förvaring av vapen fungerar.

Håller helt med i det. Amerika är obehagliga med sina ''fria'' vapenlagar, helt offattbart.

Asien är väl väldigt bra med vapen? Finns inte många ute på gatorna och de är hundra gånger svårare att få ''svart'' än i andra länder.

De allra flesta brott som begås med skjutvapen involverar inte lagliga vapen (undantaget jaktbrott då och även där förekommer det olagliga vapen). Dvs en eventuell skärpning av vapenlagarna skulle bara slå mot de som redan sköter sig, inte buset.

Det är ytterst få vapen som stjäls och sedan används till brott. Jag kommer inte ihåg siffran men det var inte många. Dvs lagen om förvaring av vapen fungerar.

Ja, jag kan inte säga att jag direkt argumenterar för en skärpning, tycker bara inte att det behöver bli enklare att få tag på vapen. Sen är det ju ett väldigt stort problem med illegala vapen men det är ju en annan fråga.

Ja, jag kan inte säga att jag direkt argumenterar för en skärpning, tycker bara inte att det behöver bli enklare att få tag på vapen. Sen är det ju ett väldigt stort problem med illegala vapen men det är ju en annan fråga.

Fast mycket av byråkratin och reglerna kring lagliga vapen är helt galna. Där skulle det faktiskt vara bra med en förenkling för att få ner den administrativa kostnaden. Det skulle fortfarande inte göra det enklare att få ha vapen men billigare för oss skattebetalare.

Håller helt med i det. Amerika är obehagliga med sina ''fria'' vapenlagar, helt offattbart.

Asien är väl väldigt bra med vapen? Finns inte många ute på gatorna och de är hundra gånger svårare att få ''svart'' än i andra länder.
Asien är väldigt stort, med stora skillnader, du kan t ex inte jämföra Japan med IS kontrollerade områden, eller för den delen Yemen med Turkmenistan.

Sverige hade utmärkt kontroll på de legitima vapen som finns ända till vi gick med i EU och implementerade Schengen. Efter det avskaffades ju pass/gränskontroller som fick till följd att kranarna öppnades för vapen från det forna Jugoslaviens inbördeskrig och gamla Sovjetstater. Vill man ha ner vapen så återinför man gränskontrollerna, då får man även bukt med illegala invandrare.

Det är ju inte förbjudet att försvara sig i Sverige heller, med det våld nöden kräver. För att gå straffri i en nödvärnssituation får självförsvaret inte vara oförsvarligt i relation till angreppet, och där vägs hela situationen in. Det finns till och med utrymme för dödligt våld, om än i undantagsfall. Min poäng är att det inte är rimligt att t ex uppsåtligt skjuta en inkräktare, med mindre än att man (eller någon annan person) är direkt hotad till livet - eller på goda grunder upplever sig vara det. Och det finns ett ganska stort spann mellan att t ex ha ett obeväpnat fyllo på gräsmattan och att konfronteras av en attackerande beväpnad angripare.

En rättsordning där det är tillåtet (läs: straffritt) att bruka oproportionerligt mycket våld i en självförsvarssituation, tror jag är en dålig idé.
Du får under inga som helst omständigheter använda skjutvapen i självförsvar i det här sjuka landet. Lek med tanken att en galning med granatkastare är inne på din gård och skjuter sönder ditt hus, skjuter du honom åker du dit direkt och alla vapen och licenser ryker... det korrekta tillvägagångssättet är att ringa 112, och sen snällt vänta tills huset rasar ihop.

USA är ett föredöme när det kommer till vapenlagar, tyvärr så väljer fler och fler stater att införa en massa restriktioner som hindrar bärandet av skjutvapen, vilket i sin tur gör att det inte finns några beväpnade laglydiga medborgare runt omkring som kan stoppa dödsskjutningarna.

USA är ett föredöme när det kommer till vapenlagar, tyvärr så väljer fler och fler stater att införa en massa restriktioner som hindrar bärandet av skjutvapen, vilket i sin tur gör att det inte finns några beväpnade laglydiga medborgare runt omkring som kan stoppa dödsskjutningarna.
Som tur är så är det väldigt få som resonerar som du.

Du får under inga som helst omständigheter använda skjutvapen i självförsvar i det här sjuka landet. Lek med tanken att en galning med granatkastare är inne på din gård och skjuter sönder ditt hus, skjuter du honom åker du dit direkt och alla vapen och licenser ryker... det korrekta tillvägagångssättet är att ringa 112, och sen snällt vänta tills huset rasar ihop.
Fantasin är det då inget fel på. :)
Jag tror att det kan vara intressant att läsa på litet kring lagstiftningen kring straffrihet vid nödvärn, och framför allt läsa litet domar kring nödvärn för att förstå resonemangen, hur lagen appliceras praktiskt och varför. Det finns inget uttryckligt generellt förbud mot att använda skjutvapen i nödvärn, men omständigheterna behöver vara sådana att det är - eller på goda grunder framstår som - det enda alternativet för att avvärja ett angrepp där liv är hotat. I praktiken uppstår ganska få sådana situationer, där det inte är möjligt att fly eller på annat sätt undkomma angreppet. De specifika omständigheterna och händelseförloppet i varje enskilt fall avgör den rättsliga utgången, det är inte så svart eller vitt som du ger uttryck för.

Fantasin är det då inget fel på. :)
Jag tror att det kan vara intressant att läsa på litet kring lagstiftningen kring straffrihet vid nödvärn, och framför allt läsa litet domar kring nödvärn för att förstå resonemangen, hur lagen appliceras praktiskt och varför. Det finns inget uttryckligt generellt förbud mot att använda skjutvapen i nödvärn, men omständigheterna behöver vara sådana att det är - eller på goda grunder framstår som - det enda alternativet för att avvärja ett angrepp där liv är hotat. I praktiken uppstår ganska få sådana situationer, där det inte är möjligt att fly eller på annat sätt undkomma angreppet. De specifika omständigheterna och händelseförloppet i varje enskilt fall avgör den rättsliga utgången, det är inte så svart eller vitt som du ger uttryck för.
Har du några domar att hänvisa till där den som blev angripen fick ha kvar sina vapen efter att ha varit tvingad att använda dessa i nödvärn? (bara det faktum att en nödvärnssituation går till rättegång är ju en rättsskandal) jag kan lova dej att i 100% av fallen så har vapen & licenser rykt, eftersom man endast kan få licens för antingen jakt eller målskytte.

I princip kan man väl säga att det är angriparen som sätter nivån på det nödvärn man får använda.
Hot med dödligt vapen får besvaras med dödligt vapen. Men en knivbeväpnad får itne skjutas ner på 25 meter...han utgör inget dödligt hot då. Men i ett rum kan det vara befogat att använda skjutvapen för att stoppa en knivbeväpnad. Åldringen i skåne som skjöt två ligister, skulle ha väntat tills de tog sig in i hallen...då hade han gått fri. Nu skjör han igenom dörren på killarna som stod utanför...därför en fällande dom.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar