Ska vi ha en hårdare vapenlagstiftning?

Jag minns faktiskt inte, det är ju några år sen, men jag har för mig att den påminde mer om en startpistol än en apportkastare.
Startpistolen vi har är förresten licenspliktig (9 mm).
Jag gissar att det var nåt i stil med dom här: http://www.nethirlap.hu/subshow2.php?m=2302564 http://www.muzzle.de/N4/Schreckschuss/Rohm_RG_Rapid_Launcher/rohm_rg_rapid_launcher.html
enligt en kunnig person på flashback så var dessa iaf helt licensfria, men det var iofs för flera år sedan och som sagts här tidigare - lagarna kan ha ändrats, men isåfall borde ju polisen ha kunnat hänvisa till gällande lagändring när jag frågade... men dom kunde ju inte ens hänvisa till nån lag öht. Det är ju skrämmande att polisens egna bedömningar gäller som lag.

Jag gissar att det var nåt i stil med dom här: http://www.nethirlap.hu/subshow2.php?m=2302564 http://www.muzzle.de/N4/Schreckschuss/Rohm_RG_Rapid_Launcher/rohm_rg_rapid_launcher.html
enligt en kunnig person på flashback så var dessa iaf helt licensfria, men det var iofs för flera år sedan och som sagts här tidigare - lagarna kan ha ändrats, men isåfall borde ju polisen ha kunnat hänvisa till gällande lagändring när jag frågade... men dom kunde ju inte ens hänvisa till nån lag öht. Det är ju skrämmande att polisens egna bedömningar gäller som lag.

Ptja, Lucky Launcher påminner ju om de där och den är ju helt licensfri.

Det var något i stil med den andra du visade, har för mig att vi skulle köpa från Norge och att grejen var att det skulle vara enkelt att ha den som startpistol också. Man kan ju ha en vanligt licensfri apportkastare för skott, men vi har krav på 9 mm i våra regler. Oavsett, det kändes ganska godtyckligt när de nekade licensansökan, tyvärr.

Det är tyvärr helt olika :( luckyn är mer som ett pistolhandtag med axelstöd, som tillverkats för att passa till redan licensfri apportkastare av typen "dra och släpp"

Ja, jo, men funktionen och utseendet är ju likt :)
Pistolliknande, båda har avtryckare och de laddas med blanka 22: or eller liknande. Den har ju inget magasin iofs men. På luckyn drar du ju upp slagstiftet manuellt, men det gör du ju på en vanlig pistol också (fast på ett annat sätt).

Ja, jo, men funktionen och utseendet är ju likt :)
Pistolliknande, båda har avtryckare och de laddas med blanka 22: or eller liknande. Den har ju inget magasin iofs men. På luckyn drar du ju upp slagstiftet manuellt, men det gör du ju på en vanlig pistol också (fast på ett annat sätt).
Kom just på att det även finns "dra och släpp" apportkastare med magasin... så då kan man ju undra vad som gör en sort licenspliktig medans andra är helt licensfria?: tydligen ingenting. polisen har alltså inget som helst lagstöd för deras krav på licens. Finns det nån jurist här inne som kan bekräfta det ena eller det andra?

Kom just på att det även finns "dra och släpp" apportkastare med magasin... så då kan man ju undra vad som gör en sort licenspliktig medans andra är helt licensfria?: tydligen ingenting. polisen har alltså inget som helst lagstöd för deras krav på licens. Finns det nån jurist här inne som kan bekräfta det ena eller det andra?

Ja, men typ Lucky Launchern spänner du ju bara slagstiftet genom att dra upp, sedan trycker du ju på avtryckaren för att den ska gå av :)
Men jag tror det är för att startpistolerna har en öppen mynning och är relativt enkla att konvertera till skarpa vapen, det har ju inte apportkastarna.

Ja, men typ Lucky Launchern spänner du ju bara slagstiftet genom att dra upp, sedan trycker du ju på avtryckaren för att den ska gå av :)
Men jag tror det är för att startpistolerna har en öppen mynning och är relativt enkla att konvertera till skarpa vapen, det har ju inte apportkastarna.
Startvapen är i princip omöjliga att konvertera till riktiga vapen till skillnad mot för polisens påhittade historier, som är en ursäkt enbart för att kunna strama åt vapenlagarna ytterligare. Om vi tar en revolver som exempel så håller trumman inte ens i närheten av samma kvalite som på en riktig, dessutom sitter den inte heller i exakt nivå, å till råga på allt så sitter det en järnstång inuti "pipan" (som egentligen inte är nån riktig pipa) och denna ingjutna järnstång är tillverkad av betydligt kraftigare material än vapnet i övrigt , så skulle man försöka bryta bort den eller borra upp så kommer man att förstöra vapnet totalt.

Polisen vägrar ju till och med att utfärda licenser för startvapen som har utblåset rakt fram genom pipan, utan dom kräver ju att hålet ska sitta upp till (en regel dom kommit på själva)

Vad som däremot skulle vara väldigt enkelt att konvertera är ju just den licensfria typen av apportkastare, det är bara att såga av den längst fram precis innan hålet/hålen (1 eller 2, beroende på modell) går ut på sidan, tex där o-ringen sitter, och sen kan man skjuta skarpt.

Hur ska man strama åt den mer? Det är väl lag på licens redan? Samt knivlag.

Smugglingen och illegala vapen kommer inte minska för det. Ska man få bukt på det krävs ökade resurser till landets alla tullar
Om man ser praktiskt på hur jag skulle vilja kunna genomföra ett eftersök så skulle jag vilja kunna avsluta det så säkert som möjligt. Jag skulle vilja ha en grovkalibrig pistol eller revolver med en mjukspetsad amunution för att snabbt avsluta djurets lidande utan risk för farliga rikoschetter . Men det förbjuder svensk lagstiftning. Istället ska jag gå in med en älgstudsare vars kula kan dra iväg ngn kilometer..allt för att antivapenlobbyn bestämmer det.

Å det låter som drömlandet USA - mänsklig rättighet att få bära vapen :banghead::banghead::banghead:

Tja jag hade vapen när jag bodde i Florida. En S&W .357 Magnum. Dock har FL en 3-dagars vänteperiod (så du inte blir förbannad på flickvännen o får för dig att köpa ett vapen o skjuta henne t.ex) Dessutom måste du ha FL ID och en fast FL adress, kommer du från annan stat så blir du nekad.
Frihet under ansvar, nåt vi borde praktisera mer här i landet. FL har ju också stränga straff, visst du kan ju skjuta nån men straffet blir ju därefter, 25 to life (och det är livstid d.v.s du dör i fängelset, inte som här där livstid = 20-25 år, eller dödsstraff)

Tja jag hade vapen när jag bodde i Florida. En S&W .357 Magnum. Dock har FL en 3-dagars vänteperiod (så du inte blir förbannad på flickvännen o får för dig att köpa ett vapen o skjuta henne t.ex) Dessutom måste du ha FL ID och en fast FL adress, kommer du från annan stat så blir du nekad.
Frihet under ansvar, nåt vi borde praktisera mer här i landet. FL har ju också stränga straff, visst du kan ju skjuta nån men straffet blir ju därefter, 25 to life (och det är livstid d.v.s du dör i fängelset, inte som här där livstid = 20-25 år, eller dödsstraff)

Du har väl den självklara rätten att skjuta i självförsvar där borta? är väl extremt sällan man åker dit för det till skillnad mot för det här sjuka landet, där tex en hjärtsjuk 67 åring fick flera års fängelse för att ha skjutit 2 knivbeväpnade ynglingar som försökte ta sej in genom dörren (i USA hade han gått fri)

Vi måste vara det enda landet på jorden där den självklara mänskliga rättigheten till självförsvar inte ens räknas som en anledning till att inneha skjutvapen, och i massvis av europeiska länder såsom tyskland, polen, ungern, österrike, schweiz, tjeckien, slovakien, turkiet (gissar även på england och norge) kan man helt licensfritt köpa en så kallad "home defender" tex som revolver eller gevär, som man laddar med gummikula framför blanka skott. Kända märken är tex zoraki och keseru.

Du har väl den självklara rätten att skjuta i självförsvar där borta? är väl extremt sällan man åker dit för det till skillnad mot för det här sjuka landet, där tex en hjärtsjuk 67 åring fick flera års fängelse för att ha skjutit 2 knivbeväpnade ynglingar som försökte ta sej in genom dörren (i USA hade han gått fri)

Javisst. "Stand your ground" är lag i Florida självklart har du rätt att försvara dig, din familj och din egendom. Dock måste man varna först -I am armed you have 5seconds to leave the property.
Men det är ju omöjligt att bevisa hit eller dit så därför frias man alltid.
Förövaren får helt enkelt skylla sig själv, precis som det ska vara i ett samhälle.
"After sixteen hours of deliberations over the course of two days, on July 13, 2013, the six-person jury rendered a not guilty verdict on all counts.[5][6]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Trial_of_George_Zimmerman

2 skjutna i dag. En i Malmö och en i Uppsala. Väntar med spänning på att polisen går ut med att skotten avlossades av ett jaktvapen.

Du har fel.
Dödsstraff är varken en proportionell eller rimlig påföljd för t ex hemfridsbrott eller ens tillgreppsbrott.
Tyvärr är det mycket vanligt att förövaren är beväpnad i USA (och som synes även här i det nya Sverige) och att då försöka försvara sig med händer o fötter är ett säkert självmord. Vad skulle du göra? Be?

You don't bring a knife to a gunfight.

Tyvärr är det mycket vanligt att förövaren är beväpnad i USA (och som synes även här i det nya Sverige) och att då försöka försvara sig med händer o fötter är ett säkert självmord. Vad skulle du göra? Be?
Det är ju inte förbjudet att försvara sig i Sverige heller, med det våld nöden kräver. För att gå straffri i en nödvärnssituation får självförsvaret inte vara oförsvarligt i relation till angreppet, och där vägs hela situationen in. Det finns till och med utrymme för dödligt våld, om än i undantagsfall. Min poäng är att det inte är rimligt att t ex uppsåtligt skjuta en inkräktare, med mindre än att man (eller någon annan person) är direkt hotad till livet - eller på goda grunder upplever sig vara det. Och det finns ett ganska stort spann mellan att t ex ha ett obeväpnat fyllo på gräsmattan och att konfronteras av en attackerande beväpnad angripare.

En rättsordning där det är tillåtet (läs: straffritt) att bruka oproportionerligt mycket våld i en självförsvarssituation, tror jag är en dålig idé.

@Snubbelfot Fast jag tycker förövaren får skylla sig själv om hen attackerar någon.
Hur kan någon bestämma vad som är ''nog mycket våld''.

Jag är otroligt vek och skulle aldrig klara att försvara mitt liv utan verktyg, läs kniv eller pistol.
Om jag då skjuter någon för att rädda mitt egna liv, eftersom det finns nada jag kan göra med enbart min kroppstyrka.
Någon bedömer att jag visst skulle kunna försvara mig och jag får fängelse i 25år.

Nej, den som gör illdåd får faktiskt skylla sig själv. Det verkar som att Sverige tycker mer synd om de som attackerar än de som måste försvara sig. :wtf:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar