Ska vi ha en hårdare vapenlagstiftning?

Sv: Ska vi ha en hårdare vapenlagstiftning?

Jag antar att du menar där en person skjutit en annan? Vid självmord är ju användandet av lagliga vapen relativt vanligt.

Det vanligaste redskapet för självmord är utan jämförelse kniv o gaffel..

:D

Annars ligger nog det egna vapnet, den egna bilen och det egna repet högt upp som redskap för män som begår självmord.

Damerna väljer att knapra piller...

men nu var ju diskussionen om licensinnehavare som begår brott, och självmord
är väl inte längre brottsligt?

Nej, det är inte olagligt med självmord vad jag vet. Jag undrade mest för jag ville vara säker på vad du menade med de siffrorna du skrev.

Nej, det är inte olagligt med självmord vad jag vet. Jag undrade mest för jag ville vara säker på vad du menade med de siffrorna du skrev.

Vad som är tämligen klart är att legala vapen är inblandade i en försvinnande del av den grova brottsligheten. Att stulna "svenska" vapen står för en bråkdel av sagda grova brottslighet. Samt att den tunga delen av de vapen som verkligen används vid grov brottslighet är insmugglade vapen.

Då är frågan, ska vi göra som "pendelkråkan"* vill skjuta in oss på att skärpa lagstiftningen för dem som hittills verkligen följt lagen eller ska vi skjuta in oss på det verkliga problemet, innehav av olagliga vapen?

*=Tage Erlander blev Tage Slingerskank, Bertil Ohlin (FP) blev Bertil Pendelkråka och kommunistledaren C H Hermansson blev Giftrik Halvröder eftersom hustrun var miljonär, Gunnar Hedlund blev Gunnar Sluge och Gunnar Sträng blev Gunnar Hakfast.

Jotack. Vi fick avslag på en apportkastare, för det framgick inte tydligt vad den skulle användas till :confused: Apportkastare är ju faktiskt ganska vanligt, inte mer knall i den än i en vanlig startpistol:banghead:
Varför i hela fridens namn söker ni licens för något som är helt licensfritt? självklart att polisen kommer säja nej, dom tar ju varje chans dom får för att "avväpna" oss, trots att det inte är något vapen som man sökt licens för. Direkt från polisen själva finns att läsa: (notera nr 6)

I det följande ges exempel på föremål som det inte krävs tillstånd att inneha:
1. Luft- eller fjädervapen som innehades före den 1 januari 1992
och som enligt äldre föreskrifter fick innehas utan tillstånd.
2. Start- eller signalvapen som före den 1 januari 1988 var tillståndsfria,
om innehavaren hade vapnet vid denna tidpunkt.
3. Pil- eller slangbåge, innefattande även s.k. compoundbåge eller
andra jaktpilbågar.
4. Vapenrepliker eller vapenattrapper som har en konstruktion
som innebär att en projektil aldrig har kunnat skjutas ut ur
vapnet.
5. Choketub.
6. Apport- eller burkkastare som inte kan användas som skjutvapen.
7. Salutkanon som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner.
8. Rekylbroms och ljudriktare.
Vid tveksamhet om ett föremål omfattas av vapenlagens bestämmelser
bör ett yttrande inhämtas från Statens kriminaltekniska laboratorium.

sorry gammal tråd men kunde inte låta bli att svara eftersom det här med apportkastare intresserar mej!

Varför i hela fridens namn söker ni licens för något som är helt licensfritt? självklart att polisen kommer säja nej, dom tar ju varje chans dom får för att "avväpna" oss, trots att det inte är något vapen som man sökt licens för. Direkt från polisen själva finns att läsa: (notera nr 6)

andra jaktpilbågar.
vapnet.
5. Choketub.

sorry gammal tråd men kunde inte låta bli att svara eftersom det här med apportkastare intresserar mej!
Det beror ju på hur apportkastaren ser ut, just den vi ville ha då krävde licens. Vi har en licensfri nu, inte mer med det.

Polisens egna tycke & smak och godtyckliga bedömningar spelar ingen roll och ska fullständigt ignoreras då en apportkastare är en apportkastare - inget annat. Exakt vilken apportkastare ville ni ha licens på?

jag har själv varit i kontakt med polisen, återförsäljare, jurister hos jägarförbundet och ingen av dessa har kunnat klargöra exakt VAD som eventuellt skulle göra en sorts apportkastare licenspliktig, medans andra är licensfria.

Nej.
Vem har licens på en AK 47a som dagens människor sköts med i Östberga??
Ingen, alltså är vapnet från de forna öststaterna och därmed olagligt insmugglat, vilket är naturligtvis enkelt när vi inte har någon gräns längre.
Poäng! och för att besvara frågan i tråden, nej vi har redan världens i särklass hårdaste vapenlagstifftning, faktum är ju att den är så restriktiv så att den inskränker våra mänskliga rättigheter att utöva självförsvar.

Eftersom tråden är från 2013 kan det ju vara intressant att veta om det blev hårdare vapenlagar inom EU som var poängen med tråden. Det torde ju vara klart nu? :angel:

Eftersom tråden är från 2013 kan det ju vara intressant att veta om det blev hårdare vapenlagar inom EU som var poängen med tråden. Det torde ju vara klart nu? :angel:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/vapendirektivet-antaget-i-eu-20170314/

De blir lite strängare, men för Sverige som redan har en sträng vapenlagstiftning kommer det inte märkas någon större förändring eftersom kompromissen röstades igenom och inte det strängare förslaget som var först.
Det är typ om du har ett vapen med ett magasin med fler än 10 skott, och inte är sportskytt som du blir begränsad. Dvs, typ ingen :p Normalt är ett magasin med 3 eller 5 skott på jaktvapen. Det är typ 22: orna som kanske har ett magasin om 10, möjligtvis. Men de används ju sällan i jakt utan främst för övningsskytte.
Det kommer införas under 2018.

andra jaktpilbågar.
vapnet.
5. Choketub.

Brukshundklubbarna behöver inte licens för startpistol heller. Har för mig att jag läst det i det stycket, på polisens hemsida?

Efter påståenden om brottslighet o stulna vapen som används i samband med brott så "lobbar" nu en folkpartistisk eu representant för just ytterligare åtstramning av vapentillstånd..

Vem ska då kunna jaga varg;)

Nej det behöver vi inte. Snabba på handlägningstiden i västragötaland så det inte behöver gå ett halv år innan mam får licens.
Men givetvis ska man ha godkänd förvaring till vapen o tänka på vart ev nycklar o lösenord förvaras.
Det är inte jaktvapen som är de som används vid skjutningar på gatan som exempel.

Men olagliga vapen borde det vara stränga staff på. I Trafik o post till landet fraktas en hel del olagliga vapen mm borde kollas upp mer.

Å det låter som drömlandet USA - mänsklig rättighet att få bära vapen :banghead::banghead::banghead:
Tja, i Sverige är det inte olagligt med handgranater, så ibland funderar man väl på hur lagstiftningen fungerar. Jaktvapen är det hårda krav på, men handgranater går bra.
När jag bodde i USA hade jag en revolver. Men jag sköt aldrig någon för det.

Tja, i Sverige är det inte olagligt med handgranater, så ibland funderar man väl på hur lagstiftningen fungerar. Jaktvapen är det hårda krav på, men handgranater går bra.
När jag bodde i USA hade jag en revolver. Men jag sköt aldrig någon för det.

Jag tycker inte att handgranater i Sverige verkar vara ett så stort problem. Däremot så är jag övertygad om att USAs liberala vapenlagar är ett stort problem även om just du lyckades hålla dig från att skjuta nån ;)

Jag tycker inte att handgranater i Sverige verkar vara ett så stort problem. Däremot så är jag övertygad om att USAs liberala vapenlagar är ett stort problem även om just du lyckades hålla dig från att skjuta nån ;)
Problem?! dom stater i USA som har dom liberalaste vapenlagarna har i särklass minst antal dödsskjutningar... skulle vara kul att jämföra med Sverige.

Efter påståenden om brottslighet o stulna vapen som används i samband med brott så "lobbar" nu en folkpartistisk eu representant för just ytterligare åtstramning av vapentillstånd..

Vem ska då kunna jaga varg;)
Hur ska man strama åt den mer? Det är väl lag på licens redan? Samt knivlag.

Smugglingen och illegala vapen kommer inte minska för det. Ska man få bukt på det krävs ökade resurser till landets alla tullar

Polisens egna tycke & smak och godtyckliga bedömningar spelar ingen roll och ska fullständigt ignoreras då en apportkastare är en apportkastare - inget annat. Exakt vilken apportkastare ville ni ha licens på?

jag har själv varit i kontakt med polisen, återförsäljare, jurister hos jägarförbundet och ingen av dessa har kunnat klargöra exakt VAD som eventuellt skulle göra en sorts apportkastare licenspliktig, medans andra är licensfria.
Jag minns faktiskt inte, det är ju några år sen, men jag har för mig att den påminde mer om en startpistol än en apportkastare.
Startpistolen vi har är förresten licenspliktig (9 mm).

Jag minns faktiskt inte, det är ju några år sen, men jag har för mig att den påminde mer om en startpistol än en apportkastare.
Startpistolen vi har är förresten licenspliktig (9 mm).

Jag tror att startpistol alltid är licenspliktig, eftersom den har magasin?
Undantaget brukshundklubbar.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: TantEster
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 097
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar