För något år sedan sköts en shiba till döds utanför en fårhage, skytten trodde det var en varg. Skytten var jägare (även jaktledare) samt tillika veterinär.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För något år sedan sköts en shiba till döds utanför en fårhage, skytten trodde det var en varg. Skytten var jägare (även jaktledare) samt tillika veterinär.
Bor också i ett vargrevir, är man värmlänning har man inget annat "val" om man ska bo utanför samhällena. Hos mig har gråben inte varit o hälsat på, än, men närmsta grannen med häst har vargen springandes på deras uppfart o runt hästhagen "i stött". Jag har "enbart" ridit ikapp en flock på fyra st, iofs inte långt hemifrån alls, men intalar mig ändock att de inte bryr sig om att besöka mig...Tack för att du delade, jätteviktigt!
(bor i ett vargrevir där det bedrevs licensjakt förra vintern men inte denna säsong)
Kanske, och så klart, sker en större avskjutning inom ett begränsat område märker man initialt stor skillnad men det är inte säkert att beteendet ändrats för det. Licensjakten som jag uppfattar den är nästan enbart till för jägarnas intressen och tillgången på jaktbart vilt.Lokalt märker vi stor skillnad.
Varför är du emot licensjakt?
Det beviljas för övrigt ganska ofta skyddsjakt på varg i mitt län i samband med tamdjursangrepp. Senast var väl på vargarna som den här tråden handlar om.
@Anders du har helt fel i att jakten är jägarstyrd eller mest efterfrågad av dem. För oss som bor i rovdjurstäta områden på landet är den viktig och jakt för övrigt är för mig helt ointressant. Ingen i min familj jagar och väldigt få i bekantskapskretsen. Jag känner ingen som jagar varg heller för den delen.
Du vet ju vart jag jobbar och min bild är att det generellt upplevs likadant i vår del av landet. Jakten är viktig, för folket på landsbygden och för lantbruket - inte primärt för jägarna.
Har du mer detaljerad info? Jag hittade inte en enda beviljad skyddsjakt för tamdjur utom ren för 2017.Det beviljas för övrigt ganska ofta skyddsjakt på varg i mitt län i samband med tamdjursangrepp. Senast var väl på vargarna som den här tråden handlar om.
Jag tror du missar att det är licensjakten jag är mot, inte jakten i sig, och jag tycker att den bör utformas så att den gör mest nytta.
Har du mer detaljerad info? Jag hittade inte en enda beviljad skyddsjakt för tamdjur utom ren för 2017.
De var en varg som fälldes 2018.Ja som sagt de som tråden handlar om.
De var en varg som fälldes 2018.
Jag såg fel, jag tittade på statistik för 2016. Men det ändrar inte min ståndpunkt.
Jag såg fel, jag tittade på statistik för 2016. Men det ändrar inte min ståndpunkt.
@athena Så om jag förstår det rätt tycker du att licensjakt är att föredra framför skyddsjakt på de individer av vargstammen som orsakar mest skada?
Har du något mera konkret, jag hittade för 2016 enbart inom renskötselområden.Inte min heller , och vad beträffar 2016 beviljades det skyddsjakt även då.