Det är inte slarvigt, det beror på att det är vilda djur, som beter sig som vilda djur. Dvs de strövar omkring, byter områden och går tillbaka till samma områden.
Problemet uppstår när många vill tro att en vargjakt kan gå till som när man skickar kor på slakt - "Jaha, nu har Rosa 857 gjort sitt, nästa vecka på onsdag kl 07.50 går lastbilen för henne".
Det fungerar liksom inte så. En varg kan vara i ett område ena veckan, och lagom tills att den blivit identifierad och sägs uppehålla sig på den platsen kan den vara någon helt annan stans.
Jag har väldigt svårt att tro att man i de vargtäta områdena har koll på vilka vargar som finns i reviret just nu, alla resultat visar ju på motsatsen. Att säga att jägarna är väl medvetna om vilka djur som finns eller inte finns i reviret och särskilt skjuter vargar som inte hör till reviret, stämmer inte.
De enda vargarna som verkar hålla sig till sitt område är de som är skabbangripna och sjuka av det.
När länsstyrelsen kan bekräfta att vargparet i revir x är ute på vandring men att vargpar från revir y har närmat sig det aktuella jaktområdet så har de nog hyfsad koll. Jägarna och lst har dessutom varit ute och rekat innan jakten. När även jägarna själv vill utöka ett område då de inte hittat vargparet så är man åter igen och ska skjuta på fel ställen.
Om man nu bortser från detta så sitter vargarna inte på en stubbe i reviret och väntar på att bli skjutna så där är en anledning till att utforma jakten på annat sätt (eller inte ha den alls om jag fick bestämma). Jakten sköts väldigt dåligt och ställer till mycket problem. För människor som inte bryr sig alls om varg spelar det ingen roll men jag ser hellre att man har bättre balans i skogarna än vi har nu och på det viset minska riskerna för angrepp på tamboskap.
Det finns bättre sätt!!