Jag har sagt flera gånger, om något går fel så lider inte hästen av de lika länge som en egen häst gör, som man har tills den dör.
Självklart så ska man inte låta den svälta, men hästen är säkrare eftersom att den tillhör fortfarande ägaren (dom borde väll kunna åka och hälsa på sin häst, och ta hem den om den far illa?)
Det är sällan ägaren är så engagerad i en hyrhäst att den kommer och besöker ofta vad jag förstått. Man hyr ju ut den för att slippa ta ansvar för den av en eller annan anledning. Kanske för att man inte kan, inte har intresse, inte har tid osv. Det behövs inte särskilt lång tid för att hästen behöver ordentlig rehab eller är totalt förstörd om det vill sig illa så av den anledningen är det inte "okej" bara för att den är hyrhäst en tid. Inte alla människor hyr kortare tid såsom under sommaren heller. Hästen kan ridas fel, man missar sjukdomar, sår, hästen får ett illasittande överben och det finns inte kunskap att förstå merskadorna det kan ge etc. Detta missar även erfarna ryttare. Du kan inte skydda hästen mot okunskap, hur mycket du än vill.
Sen funderar jag på, hästar är ju en vara som "kommer och går". Man köper en häst, kommer på att man inte matchar, ekonomin förändras, intresset svalnar osv. Man säljer hästen. Man kanske har för många hästar, säljer av några stycken. Hästar är inte som kaniner och marsvin, de lever länge och de byter hem. Ofta. Annars hade du inte sett annonser på erfarna, duktiga hästar och ponnyer.