T.ex att hyra hästar istället för att köpa direkt. Över sommaren, vintern, i ett år osv. Då har man inte hästarna i flera år, men då är det som att ha egen häst.
Så man behöver inte köpa häst för att lära sig det sista.
Men jag tycker att man ska åtminstone kunna en del om grunderna inom skötsel, t.ex hur mycket hö behöver den här hästen? Hur mycket kraftfoder?
Sen så tycker jag också att man borde ha släppt ut och tagit in en häst i hagen, mockat, ryktat, osv. Så att man vet hur man gör och hur det är.
Och jag har inte sagt att man måste kunna ALLT glasklart, man ska kunna grunderna och som en del har sagt, man ska vilja lära sig. Då kan det oftast gå bra. Och när du menar låna ut, menar du då en gång för att rida och sköta? Eller menar du som medryttar/foderhäst?
Om man är villig att lära sig så går det bra, men om man är en oerfaren familj som skaffar hästar, och kanske inte ens tänker på en tränare, läser inte på så mycket om hästar, osv.
Med ett stort intresse, tränare/erfarna, hjälp och att läsa på så borde det gå bra. Desto mindre intresse man har, desto mindre vill man vara med hästen.
Du snurrar in på annat och läser inte det viktiga jag poängterar riktigt.
Nej man måste inte köpa en häst för att lära sig detta heller, men fortfarande så är det viktiga praktiska bitar som är mycket svåra att lära sig före om man inte måste utföra dem.
Därför köper inte jag och säkert många fler det du argumenterar för att man tex måste ha si och så lång erfarenhet från ridskola eller annat där man måste kunna exakt vissa bitar prickfritt före för att det blir svårt att nyttja fullt ut ändå när du står där med egen häst.
Ingen superkritik mot dig, men du ställer konstiga krav också som tror att du kommer lära dig allt du tror är nödvändigt under en sommar.
Jag har haft egen häst i 10 år och erfarenhet av häst i säkert 15 år..det finns fortfarande massor av saker jag frågar andra om.
Grunder i skötsel går att läsa sig till i princip, men återigen så måste man lära sig mer under tiden. Du vet aldrig i förväg hur mycket foder eller vilken fodersort som fungerar bäst på en häst som du inte ska tillämpa någon utfodring på då det inte fungerar att inte tänka på den individ du sköter om, det finns ingen "idealhäst" som i skolboken eller i de teorilektioner man får, info från kursen osv.
Idag har vi så otroligt lätt att skaffa oss kunskap jämfört mot på tex 90-talet. Idag finns typ allt man behöver veta på internet som underlättar. Allt som sägs kring tex foderkunskap finns att ta del av där även så man kan på egen hand bli mycket påläst utan att någon behöver tala om för dig verbalt hur du ska gå tillväga.
Att lära sig mockning tar typ en dag hur det ska göras, likaså ryktning och är inget man behöver flera års vana av att lära sig att utföra. Leda hästar till/från hagen likaså förutsatt att det är snälla hästar kan en 3-åring leda en häst. Det finns många ställen m nybörjarkurser för föräldrar som behandlar grundläggande kunskaper, ofta ett par tillfällen.
Låna ut innebär likväl att man hyr ut sin häst till någon annan, dvs du vårdar någon annans häst en tid.
Vart upplever du ens dessa problem som du beskriver?
Vilka är det som inte skaffar hjälp som du beskriver?
Har det inträffat problem i samband med detta?
Senast ändrad: