Beror också på hur mycket man är på ridskolan, samt hur många dagar i veckan man tränar hos en tränare.
Men ja, allt lär man sig inte på ridskola. (Om man inte är stallvärd eller har en foderhäst där)
Och jag förstår inte vad du menade där, menar du att jag i detta fallet är en nybörjare?
Och det är klart att man får lära sig om hästar hur man vill, men det är det att jag förstår inte hur nybörjare tänker när dom köper en häst till ett stall som dom har hemma, utan hjälp.
Givetvis är det så, men oavsett krävs det i slutändan ändå oavsett ridskola eller inte ytterligare..Eftersom som jag skrev tidigare lär man sig oftast inte eller behöver inte lära sig på riktigt förns den dagen man behöver ett praktiskt utförande.
Har man då lärt sig vad hö är, vad korn, havre osv är..så måste man göra mer av den kunskapen: Hur mycket? Näringsinnehåll? Till vilken häst? I all oändlighet typ..Man måste dessutom ner på en individuell nivå..Varför jakten på kunskapen hela tiden fortgår, nybörjare eller ej.
Detsamma gäller sadelinpassning..det är ytterst svårt att lära sig till och med för fleråriga hästägare att man ändå måste ta hjälp utifrån.
Ridning..ja där finns inga gränser öht.
Tror du fattar min poäng.
Jag vände frågan mot dig eftersom att ämnet tycks beröra och oroa dig att man måste kunna allt glasklart. Så frågan är då, vem vill låna ut sin häst till just dig?
Det tar inte mer än ett par månader med hjälp hemma när man har egen häst att komma på fötter för att klara det grundläggande och återigen är det nog ytterst få som självmant "vägrar hjälp" eller kunskapssökande. Jag tror att de personer du tänker på nog har mer hjälp än du tror för det är typ omöjligt att hålla häst med total noll insikt eller kunskap.
Däremot tar det flera år i den takt som en ridskola ger och det vågar jag stå för..och det är inte alla som vill invänta att kunna ge sina barn häst tex om 10 år och väljer då att köpa häst som de får ha hemma samtidigt som de kanske går kvar ridskolan, har en bra tränare hemma osv. De som har möjlighet att skaffa häst har rätten till det och kan man erbjuda hästen ett gott liv finns det inget man kan anmärka på.
Jag tror faktiskt inte att detta är ett problem som du upplever utan jag tror att det grundar sig på missuppfattningar eller att man målar upp en felaktig bild eftersom att vi omöjligt kan följa andra människor i deras vardag 24/7..Allra oftast antar vi saker som inte stämmer överens med verkligheten alls.
Det mesta handlar om intresset. Det finns de som sysslat med häst i all evighet men fortfarande är de värsta hästägarna också..så det finns inget riktigt kvitto på hur bra man klarar att sköta en häst bara grundat på hur länge man har erfarenhet i tid av hästar..