Ska klubben vara med i WRAS?

Sv: Ska klubben vara med i WRAS?

Frågan om pengar är brännande intressant. Visst kan man som klubb känna sig robbad på att 100 kr avgår vilket multipelt blir några tusen, men vad är det man inte kan finansiera utan dom?

Och vad är full valuta på en skala? Egentligen ska väl WRAS verka på uppdrag av sina klubbar med distrikten att luta sig på som uppsamlingsforum regionalt.

Det går nog inte heller att komma ifrån att man ibland kanske upplever WRAS som för självständiga precis som ofta medlemmar tycker att dom blir toppstyrda av sin valda styrelse.

Beträffande hundringen - jag förstod att det inte var den enskildes plånbok - men vilken kostnad ska föreningen ta ut av medlemmen i årsavgift och hur ser allting ut om 5 - 10 år om man helt slopar WRAS ?

Och , jo jag tycker det är lämpligt att WRAS driver på tränar- och utbildningsfrågor på alla fronter.
Håller helt med om vikten o nyttan av det

Du slår huvudet på spiken tycker jag när du kallar WRAS hemsida en spindel. En organisation som sammanfattar all westerridning och gör det lätt för utövarna att hitta information om klubbar, tävlingar, tränare mm.
Låt sedan varje del i westernsverige sköta det de är bäst på tex att reningförbundet håller ett SM i rening som Monke ju förordar (hon är väl ordförande där om jag fattat rätt - men kan ha fel). Se bara till att de bästa kvalar dit, inte bara de som har lust att anmäla sig just då. Oavsett ras så klart.
Att låta WRAS sköta ett tävlingspoängsystem som de ekipage som inte tillhör någon amerikansk moderförening ha nytta av vore väl bra.
Att låta WRAS utbilda tävlingsfunktionärer, utarbeta ett svenskt tävlingsregemente, hålla SM i de klasser som inte har ett special förbund mm

Jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg, och vem säger att vi är långt ifån varandra?

Monke:confused:
Blir ett lite sent svar ska försöka förklara
När jag kollade runt så var det inte för att få fram vem som var störst bäst och vackrast, utan hur ser det ut i westernsverige vi får det att låta så otroligt stort och att det finns så mycke folk som är engagerade och många tävlingsekipage, vi använder oss av förkortningar på förbund och föreningar så för en novis blir det en enda röra. Sen så tror jag att även fast att flera föreningar i dag sammarbetar så kan det bli bättre. du har nämnt allbreeds klasser och det är ju helt ok förutom att det för min egen del minst 30 mil enkel väg till närmsta tävling vilket jag tror att det avskräcker fler än mig att åka iväg på spesiellt eftersom det skulle vara i gröngölingsklasser den enda som jag har sett ha med det i propp var bökeberg (ca 60 mil enkel väg) så för mig är WRAS och klubbar som tillhör WRAS viktigt det ger mig möjlighet att komma igång med ridningen och tävla i mitt närområde det var lite åt det hållet jag ville komma med mitt inlägg ser jag på ridklubbar och ridföreningar så inom en 10-mils radie så finns det minst 8 klubbar som arrangerar tävlingar i hoppning och dressyr,medan det finns 3 westernklubbar i hela länet (inom distriktet finns det flera ca 9 st ) och vad jag vet så är det endast WRAS anslutna klubbar som arrangerar westerntävlingar i mitt län.(menar inte att det ska finnas 8 westernklubbar inom en 10mila-aria)utan alla som håller på med westernridning oavsett nivå eller ras tjänar på så nära sammarbete som möjligt,vart det lite klarare monke.;)

Bra sagt, det är nog ungefär vad jag menar, bor ju inom samma distrikt fast i grannlänet och situationen är densamma här. Enda chansen att slippa braka iväg på flerdagarsresa för att få tävla är ju just WRAS-tävlingarna.
Gissar att situationen i södra Sverige ser liiite annorlunda ut, jag har helt allvarligt funderat på att flytta, men det är inte lätt när man har gård, jobb och barn här....

Tror att vi kan göra något bra av WRAS, verkar ju iallafall finnas många som har vettiga åsikter och som VILL att vi ska kunna finna lösningar som passar om inte alla så iallafall de flesta.....

Tycker att det är så synd när kubbar lämnar WRAS, det vore mycket bättre om vi kunde försöka skapa en bra organisation TILLSAMMANS! Att de inte finns med när diskussionerna går vidare är ju enbart en nackdel, de har ju då inte chansen att påveka utvecklingen....

Optimist som jag är så tror jag att vi kommer att ha en bra och väl fungerande organisation inom en snar framtid, fast det är nog väldigt viktigt att skynda långsamt....

Puttar upp..........
Funderar nämligen på ett inlägg i denna högst intressanta fråga :)

Ride on!
/Mike

Vad gäller att få in WRAS (eller annat westernförbund) under ridsportförbundet så är det inte något nytt att det har jobbats på det. I många år har WRAS och Ridsportförbundet försökts enats så att detta skulle kunna bli verklighet. Men det har av olika anledningar inte gått.
Det finns för stora skillnader.
Tex vägrar RF (iaf sist jag var med i några disk) att rucka på regler som hjälmtvång och tränstvång...något som helt enkelt inte funkar i ett westernförbund. Annars tror jag det var intentionen och viljan från båda sidor att WRAS skulle falla under Ridsportförbundet!

Inom engelsk ridning är det ju hjälm tvång upp till en viss nivå i dressyren, sen bär även de hatt! Så ser inte problemet, måste ju gå att lösa?

Skulle det vara så svårt att kompromissa ihop regler som funkar även för western här? På de låga tävlingar jag deltagit i inom western har det ju varit hjälm tvång för ungdomar under 16 år, varför skulle det vara omöjligt att kräva att även westernryttarna är rädd om sina huvuden upp till en viss nivå?! :idea: Sen vart man drar gränsen för att tillåta hatt... kan ju vara en diskussion i sig.. :D

hmm... tränstvång? Avsutten på tävling eller tvång på träns med bett när man rider??? Mig veterligen borde inte detta utgöra något problem eftersom distans är en gren ansluten till svenska ridsportsförbundet... Och där är då reglerna på denna fronten väldigt mycket slappare än inom hoppning och dressyr! ;)

(Har aldrig varit med om ett ekipage som blivit utesluten pga användande av grimma på tävlingsplats tex. hahaha... inte många distans ryttare som skulle bli godkända då!!!) ;)

hmm... tränstvång? Avsutten på tävling eller tvång på träns med bett när man rider??? Mig veterligen borde inte detta utgöra något problem eftersom distans är en gren ansluten till svenska ridsportsförbundet... Och där är då reglerna på denna fronten väldigt mycket slappare än inom hoppning och dressyr!

Tränstvånget har ridsportsförbundet när man latar /lastar ur hästen. Vet tyvärr inte hur det är på distanstävlingar, om dom är slappare med det där eller om alla lastar sin hästar med träns?

Tränstvånget har ridsportsförbundet när man latar /lastar ur hästen. Vet tyvärr inte hur det är på distanstävlingar, om dom är slappare med det där eller om alla lastar sin hästar med träns?

Haha... under mina 13 år som distansryttare har jag aldrig varit med om att någon blivit utesluten eller ens tillsagd, för vistelse eller lastning på tävlingsområdet med grimma! ;)

Faktum är att de flesta distansträns är konstruerade som en grimma där man bara knäpper på ett bett, så är det ett träns. När man knäpper av bettet blir det i praktiken som en grimma (med pannrem, dock) ... :smirk:

Men det hör ju inte hit egentligen... Vill bara säga att kan distans sporten godtas som gren inom ridsportsförbundet, borde western också det! ;)

Distansen har fått dispans för tränsregeln, så länge man använder sunt förnuft.

Distansen har fått dispans för tränsregeln, så länge man använder sunt förnuft.

Och western människor skulle inte använda mer sunt förnuft än distansryttare? :rofl:

hahaha... Det sunda förnuftet sitter ju inte i ett träns, säkerhetsväst eller dyliga attiraljer... tycker ialf. inte jag! :bump:

Hehe.......
Jo jag vet :)
Men jag funderar allltså på att SKRIVA ett..........

Jag skall bara orka läsa genom hela tråden igen.

Det har ju hänt en del på sistone, i en del frågor som diskuterats i tråden.

Jag återkommer

/Mike

Jo alltså....... Det finns en massa man skulle kunna skriva i ämnet.

En del av diskussionerna gäller bl a vad WRAS använder alla sina pengar till, och vart licenspengarna går.

Går man in på WRAS hemsida och läser det senaste infobladet, så står där en del intressant. Framförallt om licenspengarna.

Folk verkar ofta tro att WRAS är och har varit en pengastinn organisation som bara robbar ryttarna för att bygga på bankkontot. Behöver jag säga att dessa personer i regel har noll koll på vad dom säger, och absolut inte skulle ge sig på att kontrollera dessa uppgifter själva. Det skulle ju kunna visa att dom har fel :)

Få är medvetna om att när vår nuvarande förbundsordförande tillträdde, så var WRAS så nära bankrutt man kan vara.
Förbundsstyrelsen var t o m tvungen att låna pengar av ett av sina distrikt för att överhuvudtaget kunna genomföra höstkonventet det året. Inte många är medvetna om hur illa det faktiskt var.

Idag har förbundet byggt upp en vettig ekonomi, och kommer fr o m 2008 att kunna återföra medel ut i det som WRAS skall hålla på med: tävlingsverksamheten.

Jo, det är ju faktiskt så, att anledningen till att bilda WRAS överhuvudtaget var att de klubbar som startat i sverige skulle kunna tävla tillsammans och startade då WRAS som paraplyorganisation för detta, för att sätta upp gemensamma tävlingsregler et c.

WRAS ser sig idag som ett Westernridningens Ridsportförbund, vars främsta uppgift är att arbeta för att främja westerntävlingar och de tävlande.

Har man inga tävlande i föreningen, och inte har något intresse av tävlande, så kanske klubben inte skall vara med i WRAS?
Det är ju upp till varje enskild klubb att avgöra..........

Lite funderingar såhär i december.....

Hug your horses!

/Mike - ordförande WRAS Distrikt Syd

Vi har fört diskussionen men kommit fram till att med de nya anslagen till klubbarna som utgår från de regional nätverken, för tex. tävlingsarrangemang, och det faktum att WRAS faktiskt går runt för första gången på åratal (om någonsin i förbundets historia) är det värt att vara med. För tillfället i alla fall.

Anneli Werelius, ordförande i Habo Western Riders

Bra och tänkvärt;)...Jag är för att EWR är med i WRAS + att jag gått med på att bli suppleant...:eek:...om det går igenom vid årsmötet:crazy:. Blev först tillfrågad om en ledamotsplats men tar det om nåt år istället...Men, som sagt, jag är för fortsatt medlemskap i WRAS och jag har inte fått några indikationer att klubben har andra tankar...:cool:

SbWR i Skåne valde att på ett extra årsmöte i september lämna WRAS. Det var dock inte ett särskilt välbesökt möte vad jag hört så de flesta medlemmar verkade inte bry sig om vilket tycks det.......
Det var dock så att röstetalet för att stanna kvar i WRAS blev lite högre men då ansåg mötet att eftersom man på ordinarie årsmöte i våras med lika liten marginal röstade för att gå ur WRAS så blev det det som gällde.
Har dock för mig att det i stadgarna står att två möte ska rösta för en förändring för att den ska träda i kraft så jag är något konfunderad över resultatet.:confused:

Hej Apache!

Du har delvis rätt, och är delvis ute och cyklar........ :)
Jag återkommer i ärendet, så får du reda på hur det giclk till.

/Mike - som var närvarande vid bägge mötena.

Ska bli intressant att få din version eftersom jag av olika anledningar inte varit med på något av mötena utan bara har andra hands information.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 844
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025