Sv: Sista sommaren i lägenhet.
Förklara detta lite närmare är du snäll. Hur märker jag som köpare av säljarens gamla affärer rörande huset?
Du nämnde tidigare pantbrevsavgiften. Det är en avgift som du måste betala på nya pantbrev. Dvs - om tidigare ägare redan har tagit ut pantbrev på det belopp ni vill låna på huset, så behöver ni inte betala pantbrevsavgift för dom pantbreven, för dom är ju då redan uttagna (eventuellt måste man betala någon administrativ avgift, det minns jag inte).
Så om det inte finns några befintliga pantbrev på huset, eller pantbrev till väldigt lågt belopp, så kommer pantbrevsavgiften bli högre för er, och tvärtom.
Jag är nog lite bakvänd för jag är mer av en "impulsköpare" när jag köper hus. När vi köpte vårt nuvarande hus så hade vi bara börjat fundera så smått på att köpa hus, hade vara varit på en enda visning innan för att börja kolla marknaden. Jag såg husannonsen på fredagen eller nåt, var på visning på söndagen och skrev kontrakt på måndagen. Jag var inte alls beredd - hade inte alls sparat ihop så mycket som jag hade räknat med och inte ställt in mig på att flytta, men det gick bra ändå.
Nu har vi återigen "impulsköpt" ett hus... Jag har längtat ut från stan lite och suttit och drömt mig bort på hemnet, och visat annonser för sambon mest "på skoj". Bara det att han nappade på en av annonserna, och nu har vi plötsligt köpt hus igen!
Nu ska vi bara försöka sälja vårt nuvarande hus, vilket inte är det lättaste. Som sagt: Att köpa ett hus är lätt, att sälja är svårt...