Sista sommaren i lägenhet.

Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag älskar Norrtälje och områdena ut mot havet, men jag gillar tyvärr inte alls Rimbo och trakterna där, det kryper i mig när jag bara hör det nämnas, det är en sådan grå och smaklöst deprimerande miljö, jag vet dock inte riktigt varför jag känner så.

Till viss del förstärks det nog av en traumatisk tunnbrödsrulle-upplevelse jag hade där:eek:

Rimbo i sig är jättetråkigt, men trakterna runtikring är ju jättefina! Massor med sjöar, och böljande jordbrukslandsskap. Det är väl allt annat än grått, snarare grönt?;) Smaklöst skulle jag inte heller kalla det, det är ju mest skog, hagar och åkermark med små byar och samhällen, typisk uppländsk landsbygd, liksom.

Däremot skulle jag inte bosätta mig där försåvitt jag inte arbetade norr om stan.

Gabbi: med tanke på var era jobb ligger, så skulle nog inte jag leta norr om stan, särskilt som priserna där drivs upp av både stockholmare och uppsalabor.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Att pendla med bil genom Stockholm varje dag, det är faktiskt rena döden.
Och något som i alla fall jag aldrig skulle ge mig på.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Nej, ni har rätt. Vi har provåkt lite och känt på avstånden, och det kommer inte bli så långt bort som Rimbo. Visserligen kommer sambon kanske förflyttas till city, men det blir nog ändå inte Rimbo.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Stor tomt, grill, veranda, badtunna, gräs under fötterna, vinbärsbuskar, äppelträd osv.

Jag har dessutom under dessa 4 år haft råd med ytrenovering, veranda (40+ kvm), grill, badtunna, kyl/frys, möbler, resor och har lyckats lägga undan en buffert. Ni är ju två, det ska inte vara några problem.

Vad jag förstår är du ganska ekonomiskt lagd, så du kommer kunna leva ett gott liv ändå.

Alla dessa saker OCH lite smicker! Jag kanske ska hyra in mig hos dig istället!!:)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Så, nu har vi kikat på den ute på Färingsö. (Är det nån som förresten vet varför ingen säger Färingsö? Är det ett mindervärdeskomplex? Alla jag någonsin har känt därifrån säger Mälarö eller Ekerö som för att mörka att de egentligen bor på Färingsö.)

Iallafall. Mysig känsla, men dåligt planerad. Kändes lika liten som vår tvåa fast den var 50% större. Dålig mäklare också som inte visste nåt utan bara svarade "Neeeej, DET tror jag väl inte" på allt. Jag saknade direkt känslan av att få ÄGA, jag ville sätta staket, bygga trall, fixa osv och allt var så osäkert om man fick. "Det kan ju vara fint utan staket också" tyckte mäklaren, och det tror jag visst, men det är mest för att grannarna ska slippa få en schäfer som drar repor över tomten.

Jag står och velar. De 5000 man lägger i avgift är ju motsvarande räntorna på ett större lån. Vi har bläddrat fram några radhus i H-by villastad med hyfsade hörntomter vi ska kika på nästa helg.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Bor i Länna, super mysigt område nära landet och massor av stall:), men samtidigt nära stan och bra kommunikationer. Oxå nära motorväg om man åker bil. Nu bor vi iochför sig i ett nybyggt villaområde så vi fick ge ganska mycket pengar för vårt hus, men det finns många fina mindre lite äldre hus och sommarstugor i Länna/Lissma området. Kan bara rekommendera området nära till Drevviken också vilket är ett plus under sommarens badsäsong.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Angående staket... *he he* Jag låter så tråkig hela tiden. Men ibland finns det områdesbestämmelser som säger hurdant och hur högt staket man får sätta upp, OM man får sätta upp :angel: Jag vet att grannarna till mina svärföräldrar har fått söka dispens för att sätta upp vanligt Gunnebostängsel (pga att deras dotter är sjuk fick de det) Ja ja, nu gäller väl sådant här bara i vissa villakvarter och är kanske inte så vanligt, men köper man hus för 2.5 miljoner eller nått skulle man väl bli snopen om man inte fick sätta upp ett staket på sin egen tomt...

Jag har släkt i Hässelby villastad, det är riktigt mysigt där!! De bor väl 50 meter från vattnet eller så.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vi var i Länna i helgen och undrade faktiskt varför vi inte bosätter oss söder om stan :) Där finns det verkligen mycket fint! Men... Tja är man inte riktigt hemma där så känns det enklast att bo på andra sidan!
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag har funderat på det där... Det är nog bättre att äga... Vi har bostadsrätt nu och jag är lite iriterad över att vi aldrig kan få bostadskostnad 0:-, inte ens om vi vann på lotto och betalade bort allt. Nåja, bor man i hus måste man ju lägga undan en summa varje månad i repfond. Men det är iaf pengar man kan förvalta som man vill och som man får ränta på ;)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Ja, jag inser att jag kvalar in i ligan veligast i stan, men nyaste idén är att kanske inte åka på den hyfsat dyra afrikaresa jag först hade planerat, och istället lägga undan lite mer handpenning. Då borde vi ha råd att köpa något för 2,5 miljon nästa år. Det får man ett radhus för...iallafall vissa radhus.

Det där med staket skulle jag givetvis kolla upp innan, alt titta på ställen som redan har en viss avskildhet. Det är inte så att vi måste ha staket, men det vore enklare än att alltid passa hunden så att hon inte sticker över till grannen.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag har en kompis med staket och det ÄR skönt. De behöver inte alltid ha koll på sin hund. Det går hundar förbi dem och då kan hunden ändå vara ute själv :) Ja sen beror det ju på vart ni hittar hus osv. Det beror ju på omgivningen och allt sånt. Men det är alltid bra att fundera när mam gör en sådan stor investering :) Här är det ju inte riktigt lika lätt att hitta billiga braiga hus *suck* vi ska bo kvar här något år till så nu försöker vi amortera som galningar. Det är svårt att bestämma sig för om vi ska leva på vatten och hårt bröd och bara amortera eller leva enkelt men vettigt och amortera mindre. Det enda som gäller är ju att ha mycket pengar... Så enkelt är det om man ska ha råd med något... Så... skittrist, men ni skulle kanske behövt dina Afrikapengar ;) Vart ska du? Tanzania? Jag var i västafrika för två år sedan. Häftigt... Min sambo har drillat mig hårt och jag har insett att det bara går ut på att spara pengar *suck*
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Tanken var att jag och chefen + några vänner skulle åkt till de tre stora sjöarna, via Uganda och Tanzania. Tyvärr tycker jag resekostnaden drog iväg med bilar och allt, jag är van att resa så himla billigt i Afrika.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Haha. Ni är så gulliga som letar hus! Det var trevligt, men tyvärr är det ju avståndet igen. Samtidigt blir priserna bättre då. :-)

Det går sådär med husletandet. Har varit på några visningar till, men fick svårt att precisera för mig själv vad jag ville ha. Hittade ett superhus i Enhörna, men det hade givetvis varken el eller vatten indraget. Var troligtvis därför jag gillade priset :-)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag vet att jag borde hålla truten och spara pengar, enbart! Men, kolla det här:

http://www.hemnet.se/beskrivning/717997?r=3

Hur fint var inte det? Tomten i minsta laget för mig, och visst ÄR det långt att åka. Sambon har dock bytt jobb och jobbar from augusti i city, och jag själv kommer att jobba omväxlande Bromma och Barkarby.
Tyvärr fortfarande för dyrt för mig. jag har helt enkelt inte handpenningen, men får vi ihop den så borde det inte vara några problem att få ett motsvarande lån.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 817
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 647
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp