Martina_m
Trådstartare
Men så är det ju lite här oxå. Det är inte lätt att hitta en gård idag. Det känns ju som en möjlighet att få den här chansen. Även att det inte är en hästgård, så går det ju att göra den betydligt mer hästvänlig med ridbana bla.Att svärfar lämnar er i fred.
För att det skall fungera så måste ni köpa loss i alla fall huset och gräsmattan.
Som "hyresvärd" så har han rätt att kräva att gräsmattan är klippt.
Det där måste ni koppla bort honom från.
Mitt förslag är att ni försöker stycka av så mycket som ni behöver av gården och köper det.
Så får svärfar behålla sin skog som är viktig för honom.
Och ni kan hävda hemfrid på er del.
Sedan så kan ni bygga vad ni behöver ha på er avstyckade del.
Alternativet är annars att flytta till något eget med ett bättre läge vad gäller kommun, vänner och arbete.
Jag bor på min sambos släktgård.
Sambon är 4de generationen här och jag trivs bra som det är för oss.
Men ett sådant här ställe som vi bor på är i princip omöjligt att köpa.
Om det över huvud taget skulle finnas till salu så är priset i en härad som i princip är omöjlig för de allra flesta.
Om vi ska stycka av, och han behålla skogen. Så blir det ändå ett frågetecken ang maskinhallarna. Han måste ju ha sina maskiner någon stans. Och för att komma till dem måste man köra förbi huset. O han behöver sin verkstad för att ta hand om maskinerna. Och el för att ta hand om/klyva veden till sitt hus några km bort (veden förvaras vid vårt hus).