Sista sommaren i lägenhet.

Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jo tomten är stooor, och man verkar inte se några grannar! (jag vågade inte köra ända ner på tomten) Men dom är bara ett stenkast bort! Det första jag tänkte var att tomten är perfekt, man kan nog tom lägga spår i skogen precis bakom huset!!!

Jo jag skrev bygglov pga att jag trodde att det var en tomt! Jag vet att det är väldigt restrektivt häromkring. En vän till oss väntade över ett år på att få godkänt på en renovering av ett ödehus... Så fråga mäklaren och ring gärna fastighetskontoret i Sigtuna och dubbelkolla!
Ta med en lista på saker som ni vill fråga om. Man blir lätt blind...
Erbjudandet om "närortsskvaller" finns kvar!
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

..och det tackar jag för. Jag vill bara inte snöa in på ett område innan vi bestämt oss. Skulle vi bli seriöst sugna dock är nog dina tips ovärderliga!

Det där med spåret i skogen var det första jag tänkte på :-)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Nu har vi varit på visningen av huset mot Almunge till.
Tomten var onekligen väldigt fin, men grannen väldigt nära. På ena sidan då, tre sidor var fina. Tyvärr var huset hemskt. Ombyggt och tillbyggt tills 80 kvadrat kändes trängre än våra nuvarande 50. Visst kan man riva varenda vägg i huset, men det vore nog inte billigt. Inflygningen störde faktiskt en del, det kom några plan när vi var där, och det lät ordentligt.

Det var bara vi och en liten familj till där, och de gav sig iväg rätt fort. Jag stannade kvar för att prata med mäklaren och fråga om servitut, storlek och rikting på bygglov, fornminnen, ålder på taket, staket, anticimexkontroll, provtryckning av skorsten, banklån osv. Kände mig rätt grundlig:-)

Dock blir det inte detta hus, men tomten...den var fin.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Tråkigt! Men nu vet ni...
Jag är ju uppväxt här vid arlanda, så jag hör kanske inte planen längre!?
Att det inte var fler som var på visningen visar ju bara att det faktiskt är köparens marknad!!! Men ändå konstigt, eftersom det är ett toppenläge!
Hoppas att ni hittar huset med stort H! Det tar sin tid och man får räkna med att bli besviken ett par gånger på vägen!

Lycka Till!
och håll oss uppdaterade på hur går!
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Just i det här fallet kändes det lite som köparens marknad, eller så hade fler listat ut utifrån annonsen hur skicket på huset skulle vara. Lättare renovering är ok för mig, men här såg jag inte ens några möjligheter. Skulle man köpa det skulle ett helt nytt hus vara lösningen tror jag, men då får man ju lägga på en mille och uppåt.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Att det inte var så många där beror nog även på att det legat ute rätt länge, om jag inte missminner mig helt. Troligen har de redan hunnit ha flera visningar.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Njae. Det tror jag inte. Den på travarvägen som I_U också visade hade legat ute sedan april, men för det här huset var det första visningen som jag uppfattade det.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jättebra! Jag tror att man måste träna på att ställa alla frågor!

Jag tänker på tak och om grunderna måste grävas om. Det är ju kostsamma saker. Byta fönster är heller inte gratis om det måste göras. Det är så mycket att tänka på så man inte står där med skägget i brevlådan ;) Sen kan man så klart kalkylera in sådana saker också och då är det helt okej!

Jag tycker också att flygplanen stör. Jag har släkt som bor under Arlanda *brr* Det räcker med inflygningen om man bor där ni bor.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag har inte sett det här huset tidigare, men däremot ett annat lite längre ifrån affären!
Köper man hus härikring ska man ha i åtanke att bygglov, ombyggnad och ersättningshus inte alltid beviljas. Detta pga att LFV inte vill ha fler grannar... Vilket garanterar att det inte blir mer tätbefolkat!!:bow::love:
Men jag tror att många får sig en kalldusch när dom inte får igenom sin vilja hos byggnadsnämnden!

//
En som trivs på landet nära stan!
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Sådant är jättebra att tänka på innan!

Eller som min sambo som träffade på ett par som just köpt hus och de inte kunde få vattentoalett... snacka om kalldusch när de hade räknat med det innan...
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Hjälp mig nu, tänker jag fel som kollar på hus. Är det för dyrt, för osäkert, för mycket som kan hända? Jag blir så orolig när jag läser allt som ni skriver som kan hända, som folk som luras eller byggnadslov som saknas. Jag är också rädd att alla pengar ska gå till huset och att jag aldrig kommer kunna resa igen tex.

Ska jag kika på bostadsrätter med huskänsla istället? Typ denna: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/481967
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag är supertrött på att gå omkring i en liten lägenhet. Jag vill ha gräsmatta, altan, grill, potatisland, litet växthus, rabatter. Jag vill kunna släppa ut hunden på egen morgonkiss, jag vill kunna elda i en köksspis, ha gott om plats i stor frys och stort skafferi.

Vad hände med anledningarna till att ni ville bo i hus??

Självklart är det ett stort steg att köpa eget!
Men kreti och pleti klarar det ju! Se bara till att ni inte tar er utgifter överhuvudet, vi såg till att kunna klara av ett par månaders sjukskrivning, vi bad helt enkelt bankmannen räkna på hur det skulle se ut im olyckan var framme. När vi hade det klart för oss så var det bara att köra! se till att använda en bra bank och en erkänd mäklare, våga ställa alla obekväma fråga, men det verkar du ju reda göra!!!

Det kommer att gå bra, bara man inte är allt för blåögd!

Lycka till!
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Bostadsrätten jag länkade till har gräsmatta, plats för altan, grill, potatisland, plats för växthus, rabatter och hundkiss. Vad den tyvärr inte har är spis för eldning, och enormt med plats.

Jag vill ju fortfarande ha hus, men det känns som om så oerhört mycket kan gå fel, och kostnaderna bara stiger och stiger. Har man inte flera miljoner är man inte i närheten av ett trevligt hus verkar det som, medan stället jag länkade till skulle kosta 700 kr mer i månaden än vad vårt boende kostar idag.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Ok, har för mig att skylten suttit uppe ett tag annars, men jag kan ju minnas fel. :cool:
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Med ett välskött hus har man ju framförhållning med allt som måste göras. För någon gång måste ju saker bytas ut. Ligger det 5-10 år fram i tiden kan man ju planera!

En del verkar inte tänka efter alls. De köper hus och verkar tro att det är som att bo i hyreslägenhet.

Jag tror inte alls att ni ska tveka med att köpa hus för att ni inte skulle klara av det, för det tror jag ni är smarta nog att göra :P Det gäller ju bara att hitta rätt objekt så ni inte står med höga reparationskostnader som ni inte räknat med. En besiktning av huset, och information innan så klart, ger ju er en bild av vad som eventuellt måste göras direkt. En del bor ju verkligen snorbilligt i sina hus. Ibland kan det vara värt att köpa ett lite dyrare hus där man inte måste göra så mycket. de som flyttar in på t.ex. Stäkethöjden behöver ju inte direkt bry sig om huset alls de närmaste åren (men vem f*n vill bo där????)

Vi tvekar också att börja titta mer seriöst på hus just för att vi inte vill binda oss. Jättegulligt med barn på tomten, men efter 4 veckor på landet vet vi att sonen stannar på gården ungefär 5 minuter innan han drar någon annanstans = vi måste inte köpa hus för att han ska leka på gården. Jag är också rädd att vi måste vara hemma och underhålla huset på somrarna och inte bara dra ut på landet hela semestern... Nu kan vi vara borta sex veckor utan att skämmas.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag är rädd för att ha spenderat min sista krona om man säger så. Jag älskar ju även att resa och är rädd för att bli låst. Ska höra lite med banken vilka ekonomiska möjligheter vi har, så ser jag var vi hamnar.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Men suck. Iofs misstänker jag att det där med eldning mer är en romantisk dröm än något jag alltid skulle orka göra, men jag skulle nog ändå vilja ha möjligheten om jag ville. Då får man kika bortom tätorten isåfall då.


Jag bor i Väsby och rätt så lantligt även om det är ett villaområde. För det första kan jag ju säga att det är så gott som omöjligt att hitta en så stor tomt i Väsby med omnejd, kanske till och med större delen av Stockholm. Min tomt är 1400 kvm och den anses stor av de flesta. Om du trots allt hittar en så stor tomt är den nog väldigt dyr och hamnar nog inte inom er budget.:cry:

Då det gäller eldning så är det en tyst överrenskommelse i mitt område att man inte håller på och gnäller på sina grannar och de flesta värmer också upp huset med ved på ett eller annat sätt.
Jag själv har inte mina el-element på alls på vintern, utan eldar helt enkelt när jag kommer hem.
Jag har däremot värmegolv i hallen för att skor ska torka och i badrummet eftersom det inte är så kul att duscha när det är 12-15 grader, vilket det kan vara på morgonen eller när man kommer hem från jobbet.
Mitt fristående hus på runt 60 kvm kostar i snitt under 1000:- / månad i el, så jag spar en hel del på att elda. Men visst kan det vara rätt jobbigt att tända kaminen varje eftermiddag, att hämta ved varannan dag. För att inte tala om att fixa ved för vintern under resten av året...
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag är rädd för att ha spenderat min sista krona om man säger så. Jag älskar ju även att resa och är rädd för att bli låst. Ska höra lite med banken vilka ekonomiska möjligheter vi har, så ser jag var vi hamnar.

Jag är ensam och har bostadslån på 150000:- och jag bor väldigt billigt för att bo i Stockholm. Just den här månaden betalar jag 1750:- i ränta, som mest när räntan var hög betalade jag 7500:-. Sophämtning kostar c:a 100:- / månad och elen c:a 800:-, vatten c:a 250:- / månad. Facit: 2900:- - 8650:-/ månad. Det är rätt lite med tanke på vad jag får.
Stor tomt, grill, veranda, badtunna, gräs under fötterna, vinbärsbuskar, äppelträd osv.
En trea i Väsby kostar mer än så.

Jag har dessutom under dessa 4 år haft råd med ytrenovering, veranda (40+ kvm), grill, badtunna, kyl/frys, möbler, resor och har lyckats lägga undan en buffert. Ni är ju två, det ska inte vara några problem.
Vad jag förstår är du ganska ekonomiskt lagd, så du kommer kunna leva ett gott liv ändå.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 822
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 650
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp