Sista sommaren i lägenhet.

Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Min kommun skriver så här:
Miljö- och hälsoskyddsnämnden rekommenderar att i tätorten ska braskaminer enbart användas för trivseleldning och inte som komplement till befintligt uppvärmningssystem. Med trivseleldning menas eldning högst två gånger i veckan under högst två timmar per tillfälle.

Om mer omfattande eldning planeras bör pelletskamin väljas. Pelletskaminer har effektivare förbränning och ger betydligt lägre utsläpp än braskaminer. Kontoret bedömer att risken för olägenheter för närboende är betydligt mindre med pelletskamin än med braskamin.

Ovanstående brukar gälla i de flesta kommuner.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Men suck. Iofs misstänker jag att det där med eldning mer är en romantisk dröm än något jag alltid skulle orka göra, men jag skulle nog ändå vilja ha möjligheten om jag ville. Då får man kika bortom tätorten isåfall då.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Det beror väl på om man stött sig med grannarna eller ej :angel: Det finns nog ingen generell regel, men kanske lite sanning i det jag skrev. Det finns folk som köpt nya kaminer och fått eldningsförbud... Blä...
 
Senast ändrad:
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Bra att veta innan ändå så man inte köper drömhuset och glatt eldar på i tron att man är en god granne för att man inte festar, och så hatar alla en istället.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vi eldar i vår kamin, men inte varje dag under den kalla perioden. Grejen är att de flesta kaminer i vanliga villor är mest för mysfaktorns skull.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

En del har ju missat det och så klagar grannen och då blir det en olägenhet som min sambo får på sitt skrivbord :angel:
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Mitt bästa tips är att utgå från att det inte går att göra några klipp i Stockholmstrakten, oavsett årstid. Verkar nåt billigt eller svårsålt, då finns det en anledning till det. Man ska akta sig för objekt som har någon form av uppenbar nackdel tex en stor elledning i närheten som gör det svårsålt eftersom det kommer att vara lika svårsålt den dagen man själv ska sälja. Sen ska man inte undervärdera läget. På sommaren är det jättecharmigt att bo på Munsö tex (har hyrt stuga där ute) men det är superjobbiga kommunikationer från Ekerö med mkt köer eftersom alla ska passera en och samma bro, färjan är ju hutlöst dyr. Det är trots allt bara fyra-fem månader om året som man utnyttjar tomten så det gäller att boendet funkar även återstående månader. Det optimala (tyckte vi när vi var i er situation) hade varit en sommarstuga, men de är ju också ganska dyra tyvärr.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vi har kikat på det också, men de var som sagt rätt dyra de också. Fördelen med Ekerö är att jag jobbar 10-19 el. 10-15. Dvs, jag missar de vanligaste köerna. Sambon skulle förvisso behöva åka färjan.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vi köpte för 4 år sedan hus 5.5 mil norr om Sthlm, bor i en mindre by på landet med lite drygt 3000 kvm tomt och i år har vi satt upp växthuset, gjort i ordning trädgårdsland, har fruktträd, bärbuskar, syrenberså och höns på tomten. Huset är på ca 160 kvm och långt ifrån färdigrenoverat, behöver mer färg och nya tapeter och köket är inte heller riktigt klart och förhoppningsvis ska kakelugnarna upp innan hösten. Vi gav under miljonen för huset och taxeringsvärdet idag är på över.

Vi har lagt nya golv i matrum och kök, målat och bytt ut det gamla sunkiga köket mot ett nytt IKEA-kök som vi själva har monterat. Vi har en elförbrukning på under 15' kWh/år och eldar i köksspis och kamin vintertid. Vi har bra grannar, ingen insyn och vacker utsikt över fälten och skog. Jag kör in till stan på ca 40 - 45 minuter beroende på trafik, nederbörd och årstid. I mina ögon så har vi gjort ett klipp och bor både billigare och bättre än när vi bodde i centrala Sthlm. :cool:
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Kan bara hålla med alla ovanstånde skribenter!

Vi letade hus i ungefär ett år - var på 60 husvisningar!! - och hittade vår "dröm" nu i Juni och hade den fantastiska turen att få flytta in redan den första Juli.

Vi har tittat på ALLT! Från sommarstugor - som gick att bygga om - till uderbara gamla skolor med 5 (!!) kakelugnar och ett vardagsrum på 50 kvm, till detta hus vi slutligen köpte byggt 2006.

Mina bästa råd är:
1. Kontrollera med den bank/finansiär ni har hur ni ligger till kreditmässigt. Hur mycket får ni låna till vilken ränta idag.
Ränka sedan ut hur mycket ni skulle få låna om räntan sticker iväg till 6%.
Räntan KOMMER stiga och ingen vill ju ligga på gränsen!
(Ja jag är en trygghets/säkerhets-idiot! :) )

2. Att köpa billigt är OFTA att köpa DYRT!
Renoveringsobjekt, "dåliga" uppvärmningssystem, gammal byggnationsteknin mm är INTE att rekommendera!
I alla fall inte om man utöver att renovera skall orka/hinna pendla och jobba och dessutom ha ett liv!
Är man gift med en snickare som har en pensionerad snickare som pappa så kanske, men annars inte!

(Vi håller på att bygga om ett fd förråf till hundhus och trots att vi endast köpt lite brädor, isolering, några beslag och färg så är kostnaderna snart uppe i 20.000.-!!)

3. Läge, läge, läge! :) Ni kan ändra på allt annat än läget om ni har obegränsade resurser!
Har ni begränsade resurser - som vi har :) - så välj ändå det bästa tänkbara läget med det mest optimala huset för er budget!
Hellre en lite mindre tomt med bättre läge, än tvärt om!

4. Kontrollera följande:
* Uppvärmningssystem
* Avloppets "status" - enskilda avlopp måste numera vara 3-kammarbrunn med infiltration.
* Energideklaration - ger en fingervisning om husets energi-ekonomi.
* Om det är en gård - kontrollera med Miljö o hälsa om där varit några problem tidigare! (Klagomål fr grannar osv.) Det ger en fingervisning om den allmäna grannsämjan.

5. Det är ENKELT att köpa men SVÅRT att sälja!
Husmarknaden är som dödast på sommaren, höst/vinter/vår är mer aktiv vad gäller visningar, nya objekt osv!
Ta för vana att åka och titta på 2-3 hus/helg under några månader! Genom att göra det lär ni er mer och mer vad ni INTE vill ha... :)

6.Om ni väljer att köpa ett hus med renoveringsbehov trots allt, gör en ordentlig budget där ni räknar HÖGT på ALLT!
Inga "Om-vi-gör-det-själv-och-ber-våra-pappor-om-hjälp-så-kanske-det kan-bli-så-här-billigt!-kalkyler!

Många "pekpinnar" blev det kanske, men det är i bästa välmening!!

Lycka till!
Swat
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vill du vara en bit från stan för att få ner priserna så satsa på nåt som ligger nära pendeltåget, då går det ju förhållandevis snabbt in. Tumba och Tullinge tex är väldigt fint, har för mig att det tar 21 min från Tullinge till centralen och det är ju helt ok. Men även längre söderut nära pendeln kan vara helt ok, kolla på SLs sida. Personligen tycker jag inte att det är ok att ha 1,5-2 timmars pendling per dag och från norra Munsö tar det mer än en timme in med kollektivtrafiken. Otroligt mkt tid som går till spillo som man kan ha till nåt bättre.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vi kommer åka bil. Jag har med mig hunden till jobbet och är måttligt intresserad av att åka kommunalt med henne dagligen. Pendlingstider för oss räknas utifrån bilåkande, vilket ibland givetvis kan ta längre tid än med buss tex.

Eftersom jag jobbar i Bromma räknar jag med mindre än en timme från i stort sett hela Ekerö, när det inte är köer.

Var för övrigt och kollade i Lissma och Länna idag. Verkade mkt trevligt.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vad i hela friden ska man med ett stall med 4 hästboxar till men en såpass liten tomt?
Fast det går ju alltid att ha hundar i det...
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Ja, det undrade jag faktiskt också, men det kanske fanns snällt folk med bete i närheten tex. Eller små boxar för små hästar :-)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Har inte så mycket att bidra med här själv, men ville önska er lycka till!!
Letar själv mindre gård (dock i Skåne) själv med min sambo just nu och har förhoppningsvis hittat en som blir vår, därför skriver jag här så jag lätt kan hitta tillbaks! Mycket bra tips i tråden!!
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag är uppväxt där! Alltså i Vega som ligger precis vid Länna (det finns ingen tydlig gräns...). Ett mycket trevligt område med i huvudsak barn- och hundfamiljer. Min pappa bor fortfarande kvar där så jag är där regelbundet. Tycker läget är idealt eftersom det är nära natur, skog och mark samtidigt som man har nära till allt annat nödvändigt som affärer och sjukhus plus att det tar en 20-30 minuter in till stan.

Lycka till med husletandet! Låt det ta tid :)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Vad heter stationen efter Västerhaninge? Det är verkligen landet landet... Men för långt för dig skulle jag tro. Men ändå... Som någon skrev här innan. Kolla på allt! Helst på nätet som inte ens kostar något :p
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Den har jag sett någon gång på nätet. Ska jag vara petig hade jag velat ha större tomt och lite mer karaktär på huset, men i stora drag så ungefär så.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Typ mot Sorunda, Ösmo osv? Där ligger det faktiskt en hel del fint, men det känns för långt. Min kollega bodde i Ribby förut och pendlade, och efter att ha hört hans gnäll vill jag inte pendla lika långt.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 822
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 650
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp