Singeltråden 55

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Singeltråden 55

Vad ska det julbakas?

Vi ska baka i helgen, men listan är ganska inkomplett än så länge.

Väldigt enkla grejer, något annat orkar jag inte med. Lussebullar, mjuk pepparkaka och mozartkulor.

Mozartkulor verkar ju vara komplicerat!
Å andra sidan är jag kanske inte rätt att uttala mig då det är ett under att mannen ens släpper in mig i köket :angel:

Vi ska göra lussebullar, knäck och någonting mer. Mjuk pepparkaka kan nog vara ett alternativ! Mannens mor kommer upp med mannens syster och systerdotter nästa helg (och ska klappa på valpen), det känns vuxet och bra att ha en hemgjord kaka att bjuda på då :D

Min variant är det inte ;)

Min skär nougat i små kuber, sen tar man en bit marsipan och plattar ut den lite innan man lägger nougatbiten i mitten och rullar ihop marsipanen till en kula. Sedan smälter man mörk choklad i ett vattenbad och doppar alla marsipankulor i en efter en innan man lägger dem på ett bakplåtspapper för att kallna.

Enkelt. Brukar sätta mig framför en julfilm och rulla dem eftersom man inte behöver stå vid spisen fören vid slutet.

Här är det dags för det årliga pepparkaksbaket i helgen! Det är en av få traditioner vi har haft i min släkt. Under hela min uppväxt träffades min familj och min morbrors familj hemma hos mormor och morfar för att baka pepparkakor med ett hemligt (;)) recept som min mormor fått av sin mormor. När mormor dog 2003 försvann traditionen lite men jag ärvde receptet av mormor så jag och min mamma har hållit igång baket varje år, men med vänner istället för släkten. Nu i år är första gången jag är "värd" för baket och dessutom ska min ena kusin komma med sin familj, jag bjöd in honom för jag tänkte att det kunde vara kul för hans barn att uppleva den tradition deras pappa är uppväxt med. Dessutom kommer min bästa killkompis också och han har aldrig varit med på baket innan. Så jag ser väldigt mycket fram emot baket på söndag :)

Blev visst lite långt inlägg här kände jag :D

Vad mysigt att baka.Jag & M skulle ha bakat i år men det kommer nog inte bli av pga tiden.

Nu har jag varit på intervju.Blev svart men med en vinrött linne med.Får se hur det går nu men jag vill så gärna ha det!

Åh vad mysigt det låter :love: Jag ska också ha ett hemligt recept när jag blir stor.

Nu är ju inte jag så huslig av mig, men tänker att jag kan visa mina barnbarn något knep när det gäller att beställa pepparkaksdeg. Och så kan jag sitta där med en tjusig hatt, elegant manikyr och pimpla champagnemojitos. Och så ska jag vara en sån där mormor som säger "Kalla mig inte mormor! Kalla mig B". Eller kanske Auntie B... Måste ta en funderare över det där.

Jag tänker mig att jag ska bli JUST PRECIS så här när jag blir gammal:

tumblr_lsi74d5i5C1qkess4o1_500.png

Du får lov att kopiera det hemliga bakljuset! Det tänds när baket börjar och släcks när baket är slut. Tänk magin när Auntie B samlar barnbarnen och säger "Nu kära barn ska Auntie B tända det magiska ljuset!" och så gör du en klassisk Arne Weise och fortsätter med "Nu får ni lov att öppna pepparkaksdegsförpackningarna" och sen tar du en slurp champagnemojito!

Fint liv, huh?!

+flurry och undret:

Det är på morgonen :) på kvällen tar de nog lite mer känt folk ;) titta gärna, får se om jag är nöjd eller skäms efteråt :angel: Enda problemet är att jag är vrålförkyld, och lär inte må bättre imorgon :(

Har dessutom genrep plus föreställning av en musikal där jag har en av de större rollerna, på kvällen :crazy:

Åh, typiskt. Jag har lovat att hjälpa till med stalltjänst på ridskolan imorgon kl 07. Men jag hoppas att det går att se på hemsidan sen! :)

Tror det kommer gå jättebra för dig!

Åh, typiskt. Jag har lovat att hjälpa till med stalltjänst på ridskolan imorgon kl 07. Men jag hoppas att det går att se på hemsidan sen! :)

Alltså vad är det med göteborgarna i tråden (du får ändå räknas som göteborgare)? Ni känns som helgon hela bunten! "Lovar att hjälpa till med stalltjänst" KLOCKAN SJU PÅ MORGONEN (EN LÖRDAG), gör en massa fina saker för era män och vänner, är superdriftiga och produktiva, snälla och allmänt superbra.

Jag fattar inte hur ni gör. Men jag är väldigt imponerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 580
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 768
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Relationer Tack för du tänkte på mig och ringde 112 inatt. Älskar min älskade chihuahuaterrier @dobbis :heart Och till er övriga med. Tack för...
Svar
5
· Visningar
1 849
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Smörja skrittmaskin