simsalabim

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
Sv: simsalabim

Jag kan inte läsa mellan raderna och veta varför du svara mitt inlägg så jag tycker inte att det är fel att jag reagerar.

Jag håller själv mest på med islänningar och tycker att skäckfärgerna är så läckra! Så det är inget fel alls på färgen utan bara det att hingsten inte är godkänd.

Han var jättefin din islänning!

Ha det bra nu och njut av dina hästar!

Kram Anneli

Snääälla!!
:banana: Sluta va så irriterade hela tiden.
Är det nån som känner till Simsalabims tidigare avkommor, dom som är så pass stora att inridning är påbörjad och kanske t o m ridna ett tag. Hur rör dom sig, är dom lättlärda. Skulle vara intressant!! ;)

:banana: Han ser ju himla go och rar ut din trollunge, vet inte om jag är helt fel ute, men hade han en "travar"-mamma. Jag har för mig att du "sagt" det eller om jag läste det nånstanns. Hade själv ett vbl-sto som jag tänkt betäcka, men av olika anledningar så blev det inget, utan nu lånar jag ett halvblodssto istället. Hoppas att allt kommer att gå bra, med tanke på att jag lånar. Inte kul om nåt skulle hända, oavsätt, men särskilt inte när det är en lånad häst.. :smirk: :crazy:

Försökte själv ladda upp lite bilder på mina hästar för att lägga på min Yahoo-sida, gick inget vidare, vi har inte bredband, väntade över 30 min utan att en enda hel bild blev färdig, snacka om att det tar tid att bo i skogen. Lägger ner den tanken :idea: tills vi fått bredband...

Jaha, håller du också på med islänningar?!
Trodde du att min islänning var en skäck?
Ser du fotot men inte dom andra. Konstigt tycker jag.

Ursäkta stall banal: nu har vi kommit bort oss totalt från Simsalabim. Men en fråga bara, ser du min islänning? :angel:

Försökte själv ladda upp lite bilder på mina hästar för att lägga på min Yahoo-sida, gick inget vidare, vi har inte bredband, väntade över 30 min utan att en enda hel bild blev färdig, snacka om att det tar tid att bo i skogen. Lägger ner den tanken :idea: tills vi fått bredband

Men såååå lång tid tar det ju inte ens för mig fast jag bor i skogen också. :rofl:

Nej Gejsa!!
Jag ser inte din islänning...Har svårt att slita mig från det här forumet

Det är ju bra att du lånar ett vettigt hbl sto istället för att avla på ett vbl och få en korsning....(även om Cosmiq Queens Troll är bedårande).Då får du ju åtminstone ett rent hbl om än att det är en enbart avelsvärderad pappa...dvs ett högre värde på fölet och en kanske något säkrare framtid för hästen i sej. ;)

Angående godkänd och avelsvärderad...visst kan man ha åsikter åt alla håll.Men som sagt vill man ha skäck, så finns det ju inte så mkt att välja på om man just vill välja en skäckhingst...ja det är ju om man vill köpa ett färdigt skäckföl med fulla papper i såfall.Ett skäckföl med fullständiga papper är naturligtvis en kostnadsfråga...men i det stora hela-så lägger vi ju mkt pengar på våra hästar år ut och år in. ;)

Faktum är att även en avelsvärderad hingst har vid avelsvärderingstillfället gått igenom en fullständig veterinär besiktning och vore det grava fel som har betydelse rent hälsomässigt, så skulle det inte vara lagligt att använda hingsten heller.Avel får inte bedrivas om det kan anses orsaka onödigt lidande. ;)

Det är ett himla ylande om man använder en avelsvärderad hingst...fast å andra sidan så tycker jag rent hälsomässigt vad det gäller godkända hingstar börjar det gå käpprätt åt skogen ändå vad det gäller hälsan.Lägre medellivslängd,dåliga ryggar,dåliga leder,sköra hovar mm. :angel:

Personligen tycker jag nog att det är en hel del som behöver ses över vad det gäller även när det kommer till godkända hingstar.Lika så så behöver nog mer än en person se över sitt stomaterial också...många gånger kan man förvånas över de som år ut och år in avlar på sina ston-som som lämnar så dåliga föl att det står skrivet i pannan på dem...men ändå fortsätter de... :eek:

...jag tycker inte de är bättre än någon annan, även om de fölen råkar få rätt färg på papperna så att säga. :smirk: :angel:

Ja jag håller på med islänningar överlag om säger så, jag trodde inte att din islänning var skäck men varifrån jag fått den uppfattningen vet jag inte???

Jag ser bilden hur bra som helst!

Anneli

crazy skrev:
Det är ett himla ylande om man använder en avelsvärderad hingst...fast å andra sidan så tycker jag rent hälsomässigt vad det gäller godkända hingstar börjar det gå käpprätt åt skogen ändå vad det gäller hälsan.Lägre medellivslängd,dåliga ryggar,dåliga leder,sköra hovar mm. :angel:
Grejen med godkända hingstar är att exteriören ska motsvara en så hållbar häst som möjligt. Att inte hästarna håller ändå kan ju ha med en mänsklig påverkan att göra, dvs vi tar inte hand om våra hästar på rätt sätt.

Lite imponerad blev jag allt av Simsalabims mammas avkommor. Vilken avelsvärdesbokstav har hon?

Ja, det stämmer att mamman är vbl, hennes första föl är det. CosmicQueen heter hon.
Slänger in en bild på henne med. ;)

1432491.jpg

Några likheter med fölisen Troll el har han ärvt efter pappa? Ni som är duktiga på att se, jag är så dålig på sådannt...

Tyvärr vet jag inte vad hon har för värdebokstäver idag.

Hon ser väldigt trevlig ut.

Jag tror nog han liknar dem bägge.Kolla en sak för skojs skull...kolla om han har ärvt hennes ganascher.Av någon konstig anledning så brukar det nedärvas från travston...likadant kotorna...och ofta hovskägg.Men det behöver inte synas så mkt nu...travarinslaget syns oftast tydligare när de blir äldre.Min vbl korsning liknade ett angloföl som liten, fast idag kan man se travardragen rätt så tydligt nu när han är vuxen-men vad gör väl det-han är ju duktig som få!

Men jag skulle nog aldrig göra om den kombinationen idag...just för att man är medveten om att riskerna är större att de hamnar i fel händer.Min fölis kom till en som avgudar honom och är där än idag...men sån tur har man ju inte alltid liksom...

Intressant, det ska jag kolla framöver.

Sidan mina bilder ligger på vrkar ligga nere för tillfället. :mad:

Senast ändrad:

Det verkar som om Gejsa lyckats reta upp dom flesta här inne, kanske dags att stryka ett sträck över allt och diskutera det ursprungliga temat. Simsalabim, avkommor och Sto-Hingstlinjer i hans "häst-familj"

Håller nån med mig??

Ja med dom komentarerna hon kommer med hela tiden så är det inte så konstigt. Konstigt bara att hon inte förstår att det är hennes inlägg vi blir sura på. Utan bara skyller ifrån sig, är ju knappast bara jag som reagerat.

Tyvärr är skäckar, samt avel med icke godkända hingstar ett tillfälle då folk ventilerar sina funderingar. Har inget emot att diskutera Simsalabim, så länge jag inte blir påhoppad av någon. För då är jag inte tyst.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka