simsalabim

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
Sv: simsalabim

crazy skrev:
Kanske det ;)
En avelsvärderad enfärgad hingst (gäller ej isabell);
" Du borde nog välja en godkänd hingst...men det blir säkert bra ändå"

Det här har jag missat totalt, eller förträng. Friska upp minnet på mig är du snäll. Jag har då aldrig påstått något sådant. Icke godkänd= Används ej i mina ögon.

Öhh vad menar du???Vad skulle vara riktat mot dej??Jag fattar inte riktigt???

Vad skulle du ha med det inlägget att göra???

Du avlar ju med godkända hingstar på ditt isabellsto precis som jag tar godkända hingstar till mina skäckston.....

Här var bara en poäng med att folk är snällare om något råkat uttrycka sej om att betäcka med en avelsvärderad hingst som är enfärgad...att jag skrev (ej isabell)...beror på att de skriker nästan lika högt vid val av en avelsvärderad isabellhingst som en skäckhingst-nja kanske inte riktigt lika mkt-men nästan.Fel färg liksom.Förstår du nu??

crazy skrev:
När man tänker efter...varför ylar de inte lika mkt när det gäller andra avelsvärderade hingstar måntro?Finns ju flera avelsvärderade hingstar som är enfärgade...tex en Donnerhall son bland annat....

Det här...

Jo jag har ett sto som är isabell som jag avlar på. Men som du skrev och jag fattade det så menade du att jag färgavlade.

Japp, nu var vi där igen. Missförstånden. Jag råkade bara skriva isabeller för att hon skulle veta vem du är. Sedan menade jag att du (tror jag iaf använder godkända hingstar) och det var det jag menade att jag förstod att du opponerade dig. För jag skrev ju sedan att man vill ju tjäna pengar det lilla man får. Eftersom det är ju dyrt med uppfödning. Sedan tog jag ett ex på min egen fjording.

Vilket jag INTE gör.
Oops det trodde jag. För hur det än är så borde väl en isabell häst bli lite dyrare än en vanlig.
Färgen är bara ett pluss, individen går i första hand
Ja, det hoppas jag. :D

Näe, du får inte mer betalt för ett isabell föl än för någon annan färg, om inte individen i sig är bra. Som för vilken fölunge som helst.

Nu begriper jag ännu mindre-vad har enfärgade avelsvärderade hingstar med dej att göra???

Nog tycker jag att isabeller har varit lite dyrare att köpa som föl. Men ok då du vet väl eftersom du har sådana. No problem.

Men det var ju det jag undrade också. Jag frågade ju om du syftade på mig. Men uppenbarligen gjorde du inte det.

Har jag använt någon knapp som är din av misstag eller???

Nej jag har absolut inte syftat på någonting som skulle ha med dej att göra på något vis....

Blev bara lite förvånad för jag fattade inte vad du syftade på riktigt.

Det jag skrev var riktat mot hur folk i allmänhet beter sej vid ev betäckning med avelsvärderad hingst...och hur konstigt det är att de inte ylar lika mkt när det handlar om en enfärgad individ...

Mitt sto har ju fått 6 föl.

4 Isabeller, 3 av dom sålda, min son har den fjärde.
1 Fux, osäker fortfarnde om hon har gulanlaget, men det ser man när man betäcker henne med fuxhingst. Skall bli enormt kul att se det, när den dagen kommer.
1 Gul/brun (bork)

Av dessa 6 är fyra sålda. Ingen av dom har heller inbringat några större summor vid försäljning. Lite pluss har det blivit, men långt ifrån några stora förtjänster. En av dom har jag gått rejält back på, då jag satte ett pris till en släkting innan den var född, och tyvärr fick stå för det efteråt.

Så tyvärr är det inte speciellt större vinst på Isabell föl. Iof spelar det ingen roll, vill inte byta bort mitt sto i alla fall. Oavsett om hon hade haft en annan färg.

Ja precis, och eftersom att jag ylade i denna tråd så antog jag att du syftade på mig också med det inlägget.

Jo, men nog tycker jag att tex isabeller är snyggare än tex bruna hästar. Så dom borde inbringa lite mer i inkomst. Hade jag haft en isabell som fick isbellföl så hade jag tagit mer betalt. För jag tycker dom är så himla vackra.
Men min fuxvalack är också vacker när solen lyser på hans kropp. mmmmmmm

Problemet är att du får INTE mer betalt oavsett om det är isabell, för du måste se till individen också. Jag har det problemet att mitt sto har inga egna meriter, pga av en sparkskada. I dagens läge vill köpare helst ha ett meriterat möderne på avkomman också. Men förhoppningsvis så kommer hennes avkommor dom som nu hamnat hos rätt folk att tävla dom, så hon på det viset kan hävda sig.

Ha,ha vi är nog rätt duktiga på att yla bägge två.

Jag har bara noterat skillnaden på folks reaktion...jag menar vore det riktigt så skulle de ju vara lika förfärade oavsett VILKEN avelsvärderad hingst som används-inte bara när det handlar om en hingst med en udda färg.

Jag förespråkar inte att använda avelsvärderade hingstar...tycker bara att saker och ting ska vara likvärdigt.

Lilla Sverige tror att de är nåt som vanligt...kollar man utomlands på de så kallade "godkända" hingstarna med färg förstår inte folk att i Europa så funkar det ju precis som ett avelsvärderingssystem många gånger...dvs de skäckhingstar,isabeller mm de har där behöver inte vara ett dugg bättre än de vi har här.Men med snygga hemsidor med proffsiga foton...så kan det mesta se seriöst ut....

Troll är osså raggig, vilken päls han har alltså. Och fäller för fullt nu. Är dessutom ruskigt hög bak.
Men det blir nog bra med tiden. :D :D

Jaha, är det hemsidan och fotona det hänger på. (Tar fram kameran och springer ut, solen skiner ju idag ;) får kanske ta tag i min hemsida igen då)

Ja allt är ju en smaksak...rätt häst till rätt person så går det nog även att få betalt.
Men det ligger en hel del i att använda hingstar som efterfrågas av köparna enligt deras önskemål.

Men det syntes inte på bilderna, dom är ju egentligen inte speciellt vackra så här års. Får se om jag vågar mig på att lägga ut ett nutt kort. Måste kolla dom lite noggrannare bara.

Mmm jag har inte gjort något med hemsidan på hela tiden...har inga roliga foton att byta med direkt(dessutom omständigt).De är så fula nu när de liknar isbjörnar med all päls....

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2