Shopping till katterna!

@Linta @hoppeloppe
Selen anlände ikväll och är provad! :up:
Den var lite i det större läget även när jag gjorde den så liten som möjligt, men jag tror att det blir lagom för Alice då den inte är så lös (får in typ lite mer än ett finger mellan). Men hon är ju en ragdoll och ganska stor. Men selen kändes väl ganska bra även om kanske lite stor för en katt :angel: måttet runt midjan gick att ändra men inte den runt halsen, kan vara bra att veta men den gick lätt runt kattens hals och huvud. "Kopplet" var ganska kort tyckte jag, men det är ju i och för sig bra då vid krock så ska ju hon inte slungas iväg så långt. Men å andra sidan så kan hon nog inte ligga i korgen samtidigt som hon är kopplad till bältet, får se hur jag gör :cautious:

Alice i sig klagade lite lågmält över att hon skulle vara så stilla när jag justerade storleken på den :angel: den satt inte på så länge men hon försökte åtminstone inte direkt slita av sig eller backa ur den iallafall - så jag väljer att se det som positivt! :D
I och för sig så tror jag inte att hon skulle kunna backa ur den, henne vanliga tunna sele kan hon lätt ta sig ur om hon vill det men denna är mera robust och kändes mera åtsittande faktiskt :up:

Luna fick för några veckor sedan en Lucky Kitty kattfontän. Jag var först osäker på om hon drack ifrån den, men nu när vi är tillbaka från vår resa och fontänen är tillgänglig igen så har jag sett henne dricka från den flera gånger. :love:

Jag har även fyllt på Da Bird-förrådet lite. En ny refill + en Da Wild Thing som vi bara har kollat på som hastigast men som verkar lovande.

Annars går alla kattpengar till dyrt veterinärfoder. :meh: Väntar nu på ett 48-pack våtfoder som förhoppningsvis blir den sista omgången. Jag håller tummarna för att vi ska kunna fasa in på vanlig mat snart igen.

@Asko Luna är tack och lov fortfarande ung och tokig, så hon tycker att ALLT är roligt. Hon kan fortfarande börja spontanleka med stillaliggande små leksaksmöss som hon plötsligt minns är JÄTTEROLIGA. :p Jag kan helt ärligt säga att jag inte har köpt en enda sak till denna lilla flicka som hon inte har använt (och jag köper en del saker). Hon är väldigt tacksam att handla till.
Dock kan jag tänka mig att den inte är lika kul som Da Birden - jag svängde den lite i luften för att testa den, och den kändes bara som en död klump i jämförelse med Da Birden som alltid darrar lite. Men Luna verkade intresserad ändå. :)

@Asko Luna är tack och lov fortfarande ung och tokig, så hon tycker att ALLT är roligt. Hon kan fortfarande börja spontanleka med stillaliggande små leksaksmöss som hon plötsligt minns är JÄTTEROLIGA. :p Jag kan helt ärligt säga att jag inte har köpt en enda sak till denna lilla flicka som hon inte har använt (och jag köper en del saker). Hon är väldigt tacksam att handla till.
Dock kan jag tänka mig att den inte är lika kul som Da Birden - jag svängde den lite i luften för att testa den, och den kändes bara som en död klump i jämförelse med Da Birden som alltid darrar lite. Men Luna verkade intresserad ändå. :)
Ungkatter är tacksamma, min har redan blivit medelålders och hon fyller tre i sommar :cautious: Men det kommer småryck och da birden är den bästa någonsin, den dödar hon ända in i det sista medan de andra leksakerna hamnar i ett hörn och dammar till döds :grin:
Men ja, the wild thing är ingenting i jämförelse med da birden, den rör sig inte alls i luften. Inte värt pengarna tycker jag. Och katten.

Vad ska jag köpa för aktivitetsbräda för godis? Den måste vara svår.

Utöver det funderade jag på att shoppa ett galoppträd. Men jag blev snål. I Kväll står förhoppningsvis mitt egenbyggda träd i matsalen. Shoppade delar igår, ca 200 kr :D

@Linta @hoppeloppe
Selen anlände ikväll och är provad! :up:
Den var lite i det större läget även när jag gjorde den så liten som möjligt, men jag tror att det blir lagom för Alice då den inte är så lös (får in typ lite mer än ett finger mellan). Men hon är ju en ragdoll och ganska stor. Men selen kändes väl ganska bra även om kanske lite stor för en katt :angel: måttet runt midjan gick att ändra men inte den runt halsen, kan vara bra att veta men den gick lätt runt kattens hals och huvud. "Kopplet" var ganska kort tyckte jag, men det är ju i och för sig bra då vid krock så ska ju hon inte slungas iväg så långt. Men å andra sidan så kan hon nog inte ligga i korgen samtidigt som hon är kopplad till bältet, får se hur jag gör :cautious:

Alice i sig klagade lite lågmält över att hon skulle vara så stilla när jag justerade storleken på den :angel: den satt inte på så länge men hon försökte åtminstone inte direkt slita av sig eller backa ur den iallafall - så jag väljer att se det som positivt! :D
I och för sig så tror jag inte att hon skulle kunna backa ur den, henne vanliga tunna sele kan hon lätt ta sig ur om hon vill det men denna är mera robust och kändes mera åtsittande faktiskt :up:
Du kan förlänga med rep, band, fler hakar eller andra innovativa lösningar :) Tanken är ju dock att det ska vara kort för att katten inte ska gå runt i bilen eller slungas längre än nödvändigt vid en krock.

Bilder! :up: Felvända dock men ni får ta hänsyn :grin:
20160621-193830.jpg

Urk sa katten :angel: Men nu är hon bilsäker! :up::cautious::p Som synes så är det mera en punkt på bröstet som är bred men remmen under magen är lite vadderad den också. Den var lite smalare än vad jag mindes efter ha minskat den till absoluta minsta storlek men det blir jättebra ur säkerhetssynpunkt och jag får fortfarande ett finger mellan.
Fast hon klagade efter någon liten stund i den och såg lite patetiskt på mig så jag undrar om hon står ut med den i ett par timmar :angel:
20160621-193847.jpg

Medan hon stirrade in i väggen (:angel::rofl:) passade jag på att ta en bild från sidan - såhär ser den ut från det hållet :up: Inga säkerhetslås på spännena men jag vet inte om det är nödvändigt. Finns en liten praktisk fåll där man kan lirka in spännet (öh vad heter den delen:o) till säkerhetsbältet när man inte behöver den :up:

Bilder! :up: Felvända dock men ni får ta hänsyn :grin:
20160621-193830.jpg

Urk sa katten :angel: Men nu är hon bilsäker! :up::cautious::p Som synes så är det mera en punkt på bröstet som är bred men remmen under magen är lite vadderad den också. Den var lite smalare än vad jag mindes efter ha minskat den till absoluta minsta storlek men det blir jättebra ur säkerhetssynpunkt och jag får fortfarande ett finger mellan.
Fast hon klagade efter någon liten stund i den och såg lite patetiskt på mig så jag undrar om hon står ut med den i ett par timmar :angel:
20160621-193847.jpg

Medan hon stirrade in i väggen (:angel::rofl:) passade jag på att ta en bild från sidan - såhär ser den ut från det hållet :up: Inga säkerhetslås på spännena men jag vet inte om det är nödvändigt. Finns en liten praktisk fåll där man kan lirka in spännet (öh vad heter den delen:o) till säkerhetsbältet när man inte behöver den :up:
Sitter bältesspännet fast i selen alltså?
På min är det som en separat sele och ett koppel, så jag kan fästa vilket koppel jag vill i selen om jag inte vill använda den med bältesspänne

Sitter bältesspännet fast i selen alltså?
På min är det som en separat sele och ett koppel, så jag kan fästa vilket koppel jag vill i selen om jag inte vill använda den med bältesspänne
Ja, men det går nog (ska gå enligt beskrivningen) att fästa ett koppel ändå även om spännet sitter där. Den är lite tung men inte så farligt. På den positiva sidan så känns det ju säkert med att den sitter fast på selen.

Och jag vet inte om Alice vill ha den på sig även på promenader :angel::p då har hon en tunn lätt sele som hon kan snirkla sig ur :p:cool:

Ja, men det går nog (ska gå enligt beskrivningen) att fästa ett koppel ändå även om spännet sitter där. Den är lite tung men inte så farligt. På den positiva sidan så känns det ju säkert med att den sitter fast på selen.

Och jag vet inte om Alice vill ha den på sig även på promenader :angel::p då har hon en tunn lätt sele som hon kan snirkla sig ur :p:cool:
Tänkte mest att det blev svårt att förlänga mellan bältespryl och katt om det satt ihop. Min kan jag ju sätta dit en extra bit på mellan de två delarna så att säga :)

Tänkte mest att det blev svårt att förlänga mellan bältespryl och katt om det satt ihop. Min kan jag ju sätta dit en extra bit på mellan de två delarna så att säga :)
Sant men som du sa (väl?) så är det ju meningen att den inte ska vara så lång :)

Nä, det är mest praktiskt om katten av någon anledning behöver lite mera längd (som för att det ska nå fram till en bur :) )
Äsch det hade Alice behövt nu :arghh:

14666844360581154972866.jpg

Jag fick byta till den mindre selen då den nya mest kom lite i vägen. Alltså, hon är petig - hon vill ha burdörren öppen men ligga i den så att hon kan titta ut ordentligt. Och så vill hon kunna titta fram mellan framsätena och fråga
"Är vi framme snart?"

:meh: Jag lovar, hon låter verkligen som att hon frågar det. Hon tittar lite runt och frågar klagande innan hon suckar och går tillbaka till buren :grin:

Kopplet är för kort! :arghh: Och jag som betalade den igår :banghead:
Kanske går att fixa någon förlängning ändå dock...

Edit: Ansiktet på fotot är bedrägligt - tro inte henne en enda sekund, hon är inte alls sådär fridfull :cautious:

Nu när min blygis har visat att han vill börja gå ut är jag på jakt efter en bra sele! Något som har tips på något bra märke eller vad jag ska tänka på?

Önskemål:
* Passa på en rund, överviktig katt och sitta stadigt. Nuvarande (billiga, enkla) sele glider runt.
* Rymningssäker
* Mjuk! Han är väldigt skavkänslig.

Om man köper i butik, brukar det vara okej att ta med hem och prova och lämna tillbaka om den inte passar?

Tandborste - nån som testat ett gummifinger för katt-tandborstning?

Veterinären kommenterade viss tandsten hos fröknarna och föreslog tandborste... Googlade lite snabbt och hittade dessa:

yk-297_small2a.jpg

Nån som testat? Fröknarna är lite griniga med maten, så extra torrisar går bra men de tuggar inte på ben eller liknande. Veterinären var inte särskild upprörd över deras tänder, men när jag sa att de bara äter mjukmat så rekommenderade hon tandborstning och lite torrisar varje dag för att "slipa" tänderna.

bollar_och_moess_9.jpg
1403_federwedel_la59841_02_2014_fg_dsc3702_4.jpg
x3
50788_PLA_Schulze_Crunchy_Feather_Katzenangel_5.jpg

469979_sparpaket_extreme_classic_9.jpg
Bästa kattsanden jag någonsin provat!
Bilderna är från zooplus

Katträdet jag köpte senast var enormt :eek: Så funderar på om jag verkligen ska köpa både klöstunna XXL och klösstam XXL, vårt hus är inte så stort och vi har redan fått möblera om för att få plats med trädet.. Får fundera mer och mäta och ha mig... Eller så får vi flytta :angel::p

Senaste beställningen fick jag för övrigt med en enorm hundsäng i memory foam O_o Dags att skaffa hund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 707
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama