Shettistråden!

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Apollo02
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 999
  • Visningar Visningar 246 077
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Wintec finns mig veterligen inte så små storlekar som en shetland behöver. Jag rekommenderar den bomlösa på Stall Vrå.

Okej, några ringar är jag inte i behov av då jag inte använder mig av inspänningar. Det finns en på Ponnybutiken tror jag, kolla där.

I sadel? Beror på sadeln. Mina maxade har jag testat en 14 tum på. De drunknade. De har en 10 tummare, westernsadel nu. Den sitter perfekt.

*kl

Här kommer jag o lägger in en bild på en av shettisarna i mitt stall:p

Solbackens Caruso.
25886_1290981367.jpg

Oj, hur stort är ett barn som kan rida i en 10-tummare?

Nu ska ju min ridas sporadiskt, det är ju körning och arbete vid hand som gäller mest, men det är ju kul att han kan bli riden.

35 kg tung är "gränsen", vilket blir 39 kg med sadeln inräknad.

Oavsett om det är sporadiskt eller inte, så behöver även shetlandsponnys en sadel som passar. Och det, det är svårt att hitta.

Sen skall man nog tänka på att en westernsadel mäts lita annorlunda. En fullvuxen ryttare har ju vanligtvis en 15" westernsadel, men kanske 15-17,5" i "vanlig" sadel.

35 kg tung är "gränsen", vilket blir 39 kg med sadeln inräknad.

Oavsett om det är sporadiskt eller inte, så behöver även shetlandsponnys en sadel som passar. Och det, det är svårt att hitta.

Absolut, jag har ju två hästar innan och sadeln är det viktigaste att den ligger bra. Så därför är jag lite nojig att hitta rätt och vad jag ska börja titta efter.

Barefoot har ju bomlösa ponnysadlar, den är 42 cm. Har inte "provmätt" på min lille, men tror ni att det blir för långt för våra små? Jag har tänkt att det skulle bli ett alternativ för mig om den passar längdmässigt. Min kommer inte heller att ridas särskilt mycket, men vill ju ha en passande sadel de gånger som de sker.

Det finns någon på Buke som har lagt ut bild på sin shettis i den sadeln. Ska bara komma på vem det är. Hmm... Det såg bra ut iallafall! :D

Jag minns tråden och tycker personligen att sadeln ser ganska lång och stor ut. En ordentligt välväxt och nästan övermaxad shettis hade den kanske legat bra på. Men å andra sidan så kanske sadeln inte skadar eller stör ponnyn, det finns ju en hel del korta isisar med de vanliga BF-sadlarna vars ägare lovordar Barefoot trots att sadlarna ser långa ut...

Här är tråden!

Min lille ligger redan på 102 cm i manken, och han är bara 1 år. Så förhoppningsvis kommer denna sadeln funka på honom. Lite lång är inte så farligt om man pratar ridning nån gång i veckan, knappt det. Förmodligen ett av de bästa alternativen till våra små om de inte är allt för små. Att hitta en passande bomsadel verkar ju att glömma om man inte vill specialbeställa. Någon som har klämt på den tilltänkta padden till denna bomlösa? Hur är de om man jämför med barefoot's "vanliga"?

Kul med bilder!

Och sen gör det ju inte så mycket om dom bomlösa är lite långa för trycket hamnar ändå inte över så stor yta:laugh:

kl

måste bara säga det, vilka underbara shettisar ni har allihopa! Härligare ras finns ju inte :love:

Sitter och tänker tillbaka på min ponnytravtid som jag hade 00-05.. Hade ett antal shettisar hemma då och det var speciellt en som gjorde avtryck i mitt hjärta, som inte försvunnit än. Har bilder på nästan alla som jag tänkte att jag kunde visa.

först ut, min allra första shettis. Chicko (Chicko III på travbanan) fick jag när jag var 9 år gammal. Gick från att vara tjock som en tunna med ton av päls till en superslimmad, skitsnygg guldfux! Den killen lärde mig så otroligt mycket, har honom att tacka för massor :love: Det var honom jag vann mitt första lopp, och fick mina första framgångar med. han såldes som barn/sällskapsponny efter 4 underbara år tillsammans.
1155542.jpg

Jambino var inte mycket för världen när han kom hem till mig. han var en väldigt liten kille med otroligt raka bakben, ingen trodde att han kunde visa några resultat på banan. Men vi fick faktiskt bra placeringar ihop, och han pinnade på riktigt bra det sista! Gjorde alltid sitt bästa trots att hans exteriör inte var den bästa. Hade bara honom på foder så han åkte tillbaka hem efter två tävlingssäsonger tillsammans.
1155480.jpg

Pralin var den sista ponnyn jag hade hemma innan jag slutade men ponnytravet, och henne det gick bäst med också. Hon vann kusk-sm tillsammans med min syster, och vi vann i princip alla lopp vi ställde upp i. Största framgången var derbyt för 4-åringar, där vi kom 2:a! Otroligt härligt sto, dock inte världens lättaste att hantera då hon hade mycket egen vilja, och det var mycket skit i kroppen som var tvunget att fixas till innan framgångarna kom.
Då jag bestämde mig för att sluta med ponnytravet så fick hon åka till Månstorps stuteri för att tävlas vidare.
1155506.jpg

forts. följer..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 562
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 660
Senast: lizzie
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist... 24 25 26
Svar
505
· Visningar
68 906
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka