Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Jag har tänkt att fortsätta jobba han som jag gjort innan med lite olika övningar och trickträningar, för att skapa bättre kommunikation. Sedan har jag tänk att lära in alla röstkomandon innan jag börjar med tämkörning, det kan han i och för sig helt okej, men det kan ju alltid bli bättre såklart :) Jag har även tänkt att dra saker såsom dunkar mm i ett rep, samtidigt som jag går med honom. Då är han ju sedan relativt förberedd för ljudet sedan när han ska dra det själv :)

Haha, vilken lustig fråga! Jag fick samma fråga när jag häll på med en av skolhästarna för ett halvår sen, "är det en ponny?" Problemet är bara att denna frågan kom från en tjej som tävlade ponny, och "min" häst var 175 cm i manken ;) Hon hade nog missuppfattat detta med "ponny".

Vad trist att det slutade så med halvblodet. Min råkade ut för samma sak fast av en b-ponny, gick helt ok de första dagarna men sen small det. H*n hade bara trängt in shettisen i ett hörn och sparkat... Tur nog upptäcktes det nog ändå "tidigt" pga turliga omständigheter. Men en "skakande, svettig och full i bulor"-ponny... usch vilket syn :(

Ja, det var verkligen hemskt för mitt samvetes skull!*ler* Och så himla synd om henne!
Där var som mest svullen byter hon nu hud. Stora fläcker där hunden håller på lossna. men hon verkar inte särskilt öm längre tack o lov. Men jag väntar med att sätta däckel på henne. Ska dit upp nu, funderar på o tömköra utan däckel, kan va spännade o prova, blir väl med "longreining" då.

Har spanat lite på tråden i tysthet nu och det är väl dags att skriva någonting nu :angel:
Måste börja med att gu vilka fina shettisar ni har allihoppa! Shettisar är ju bara för söta! :)

Tänkte även göra ett försök till att slänga in en bild på min ''medryttarhäst'' Rudolf, shettis född 95 :laugh:

photo.php

Vet dock inte om det funkade, men ja.. ett försök va det ju iaf.. :p

nae, såg nu att det inte fungerade.. men vet tyvärr inte hur man gör för är ny här på buke :p

Nu får jag ta å ansluta mej till denna tråden =)

Jag blir på söndag ägare till 2 småttingar..

Sto född 2003 (ca 80 cm) + hennes hingst föl. Bilder kommer när jag tagit hem dom =)

tyvärr har ingen av dom stam =/ men jag ska dna typa bägge å se om de kan vara så att man hittar stammen så =)

KL

Jag tittar in i tråden lite... Har lite funderingar(rätt mycket) på att snart skaffa en liten. Behöver sällskap till min ponny och är sugen på en framtida körponny. Det jag dock kollar mest efter är föl!:o Skulle vara så roligt att få vara med ifrån början och forma själv.
Problemet är dock att jag inte har någon erfarenhet av föl... Har hållt på med hästar i 13år, haft fyra egna(varav två shettisar). Den yngsta har dock varít 4år och det är ju lite skilland mot ett föl..
Vad tror ni?

KL
Ska köpa utrustning till min blivande shettis.:D

Vad har ni för storlekar på sadeln till era små? Tips på bra sadlar?

Vad tömkör ni med?

Han drar ponnystorlek.

Här har ni Solhagas Atoll eller Tolle som han kallas till vardags ;) Han är en herre i sina bästa år! F 95
Tog han på foder när han var 2 år gammal som blivande travponny.Tyvär kom vi aldrig till start då ridningen lockade mer =)
Efter ett par år och jag växte ur han så tyckte mamma att vi skulle sälja han,men det tyckte inte jag! Vi köpte då han då jag lovade mamma min att jag skulle sköta om och köra han ;) Och det har jag gjort, vi har varit på utställningar tävlat agility tränat trickträning mm han är nog mer uppfostrad än min hund!
Men som sagt så är han en väldigt typisk shettis då tex barn ska rida på han så sköter han sig exemplariskt när man tittar, vänder man bort blicken så är ungen på backen och Tolle står brevid och tittar!

Vinterpäls =)

Betäcker han? :laugh:
Nu har jag inget shettis sto, men en kompis har och dom skall betäckas när 1 åringen är 3! :laugh:

Åhhh tänk att få en kopia av honom! :love:

Men som sagt så är han en väldigt typisk shettis då tex barn ska rida på han så sköter han sig exemplariskt när man tittar, vänder man bort blicken så är ungen på backen och Tolle står brevid och tittar!

Vadå typiskt? Gör fler shettisar det än de som inte håller på så? Jag tycker det är så himla trist när man skyller ouppfostran eller dumheter på att "de bara är sådana". :cool:

För övrigt är han jättefin, jag brukar inte gilla svarta men han var himla uttrycksfull. :)

Vadå typiskt? Gör fler shettisar det än de som inte håller på så? Jag tycker det är så himla trist när man skyller ouppfostran eller dumheter på att "de bara är sådana". :cool:

För övrigt är han jättefin, jag brukar inte gilla svarta men han var himla uttrycksfull. :)[/QUOTE

Oj jag ber om ursäkt om jag drog med alla shettisar när jag skrev! Jag vet att min kille är mycket uppfostrad med mig i närheten.Men när jag inte är med och barn ska rida så stannar han tar ner huvudet och ruskar. Och det är lite svårt att få ur såna dumheter när han aldrig gör så när någon vuxen är med. Han är smart nog att fatta att man inte gör så då.

Min första shettis var världens snällaste, jag red på henne själv när jag var liten och när man tappade balansen så stannade hon och väntade på att man skulle få tillbaka den. Red man ut så busvisslade mamma och hon vände och gick hem igen.En genom snäll ponny =)

Så alla shettisar är inte som min ouppfostrade hingst ;)
Och nej han betäcker inte har aldrig gjort och kommer inte göra det heller.

Här är den underbara lilla skapelsen så som alla shettisar borde vara =)

30 år blev Sessan =)

KL

Var ute på en ridtur med storhästen idag och min mor tog en promenad med Mumin. När vi stannade för en fotopaus passade han på att lägga sig och rulla lite...mycket skönare än att måsta röra på sig :D

31849122.jpg

Ok, varför har du kvar honom som hingst då?

Trevligt svar btw! :grin:

Jag hade planer att visa han och se om han kunde bli godkänd. Men tyvär så fick min lillebror cancer dom åren Tolle var i toppform.( Brorsan klarade sig iallafall! :love: )Och jag kände att det inte var så viktigt att ha han godkänd. Sen nu är han 15år och har inte lika bra kondis och han har en gräsmage. Och jag tror inte han blir mindre hingstig/mer valack om jag kastrerar han i den här åldern. Han går bra med valacker och innan vi tog bort Sessan ( vita shettisen ) så gick han med henne utan problem =)

KL

Nu är jag äntligen shettisägare!:banana:

Till en kille e. Make my day u. Ariel.:laugh:

Jag är helt kär!:love: Kommer troligtvis bli min framtida körkompis.:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 918
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka