Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Provar här lägga ut en bild på Apache

image.jpg

Tackar, i mina ögon så är han det sötaste som finns.

Här är bilder på han och hans kompis

image-2.jpg

image-1.jpg

*kl*

Jag hade ju missat att det kommit en ny shettistråd :laugh:

Här är mina småttingar vid tävlingsdebuten i par förra helgen, vi körde LA dressyr.

68565_435988985949_582600949_5756143_2223910_n.jpg

Nikolina (fuxen) f -97, 105 cm. Hanna (svartskimmel) f -02, 99 cm.

Ja sådana staket har de i alla hagarna i mitt stall, kanon fint.
Tömkörde Giovanni(skäcken) häromdan och han var lite spookie över mig....trots att han är tömkörd, men så fort jag hamnade bakom honom på körvis och inte på volt lugnade han ner sig så undrar om han kanske är körd med skygglappar.

aleksis: Vilken sötnos! Nyfiken av sig verkar det som!

Anna_ Vad fina ni är!!!

I förra veckan fick min lilla tjej sjukt mkt spö av ett stort halvblod. Stackrs liten! har så dåligt samvete! Hon har gått i en hage "i hagen" så att säga, de andra har gått i den större. Det har gått jättebra, och halvblodsvalacken har inte visat nåt. De har nosat på varandra i stallet och så. Så fick jag för mig att släppa ut min tjej i deras hage, då hon gått ensam så länge nu pga av att jag inte vill hon ska få i sig så mkt gräs.
Allt var lungt, så efter nån halvtimme lämnade jag dem. Kom upp på eftermiddagen och möts av 3 hästar, ingen liten shettis..
Ropar, och får ett ynkligt litet gnägg tillbaka. Springer ner längst ner i hegen där det kom ifrån.
Möts av en ponny som är helt täckt av intorkat svett, ÖVERALLT!! Hon står o skakar. När jag ska leda ut henne ur hagen kommer valacken som en idiot o ska flyga på henne igen. Jag motar bort honom.
Väl inne i stallet ska jag försöka borsta ut lite av svetten, och inser att hon är FULL av bulor o svullnader av alla sparkar o bett hon fått ta emot. Lossanr en massa hår på ryggen, jätteöm var hon.
Vet inte hur många gånger jag bad om förlåt, vad det nu hjälper. Känner mig så sjukt elak att jag utsatt henne för det där. Liten shettis mot stort halvblod, snacka ojämn fight!

Jag har gjort så att jag alltid har en del av hagen som är avstängd för stora hästar, med en hög tråd, så att småhästarna kan komma undan första tiden när man släpper ihop dem, småttisarna kommer snabbt på att det är en fredad zoon där och de slipper kämpa för sitt liv hela dagarna...

Hos oss går stora och små ihop utan problem. Jag tror mer det beror på individer som inte fungerar ihop än att det har med ras/storlek att göra. Men det är ju jättejobbigt om de bråkar, då är det ju inte så lätt att vara liten :(

Hon får såklart fortsätta gå kvar ensam i sin lilla hage till elakingen har åkt hem från "betet". Hemskt, men har det gått så nära varnadra o det funkade i 30 minuter tror man ju inte det plötsligt skall spåra ur sådär.

Det gör de hos mig också, men just vid första hopsläppet så kan det vara ganska bra har jag lärt mig...:)

Igår åkte elakingen hem så idag får hon sällskap i hegen igen, det ska säkert gå bra. Den ena har hon gått med förut, den andra är bara 1,5 år. Ska starx upp o släppa ut dem, var upp vid 9, då hade de inte ätit upp.

*kl*

Jag är ingen shettis-människa, men jag bara måste dela med mig av den här beskrivande meningen om shetlandsponnyn jag hittade i en bok från 1939:

"Små lurviga, lustiga hästar, vilka dock äga rent otrolig styrka, seghet och energi." :D:love: Något som känns igen?:angel:

Lurviga lustiga hästar! Klockrent! Haha, det var ju rätt roligt! Styrka, seghet och energi! Som sagt, ganska träffande!

Vilken underbar förklaring på våra små pållar! :)

*KL*
Vi är inne i en lågsäsong. Jag har lovat mig och lilleman att oktober skulle bli en vilomånad, det enda som gjorts med han är den dagliga hanteringen. Han är ju bara 1 år och jag vill ju inte att det ska bli för mkt för han, men i november tänkte jag börja jobba han mer på marken samt förbereda inför den kommande inkörningen.

Hur ska du förbereda det?

Jag tog en lång promenad med Sickan idag, så mysigt! Stannade o pratade med en som bor i byn, så frågan han; "Är det där en ponny?" Haha, det var ju lite roligt tycker jag! ja, en shetlandsponny blev ju svaret såklart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 282
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 124
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 915
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"