Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Min skimmel har både Rosafir och Furunäs Petronella i sin stam. :) Hans morfar Furunäs Fernando är ju helsyskon med stoet du hade!

Så fina! Mysigt med en sån gamling i gänget! Det är ngt specieltl med gamla hästar! De får nåt speciellt i ögonen.. En klokhet..

*kl*

Här kommer en liten uppdatering från oss. Idag var vi iväg på premiering, och hem kom jag med en liten 33 poängare. Inte så bra men det spelar inte mig någon större roll då han inte är tänkt för avel. Jag fick kommentarer på att han var kort i skritten och traven. Och han är inne i en fas nu när han får patellaupphakningar (vilket jag hoppas ska försvinna när han växt och musklat sig lite mer), kan det göra att dom är kortare i steget? En liten nyfiken fundering bara, självklart kan han vara kort i steget endå.

Tyvärr var det ingen vidare trevlig domare.

31681310.jpg

31681313.jpg

Vad var det för en domare? En växtfas kan ju allmänt ge sämre rörelser. Bara att visa igen! Hur gammal är han?

Måste säga att jag tycker han är jättefin! Älskar musblacka, och så han en så positiv uppsyn!

Senast ändrad:

Det är klurigt det där med utställningar/premieringar, det hänger så mkt på vad det är för domare som dömer. Jag visade min tjej på premieringen i Sundsvall för en månad sedan och hamnade snopet nog en ynka poäng från klass 1. Min vän visade också sitt sto för samma domare och hennes sto fick också 37 opäng. Månaden innan visades hon för en annan domare, då fick stoet 39 poäng.

Jag kommer inte att ansöka om RS-nummer på denna bedömning utan kommer att visa upp min tjej som fyraåring för en annan domare nästa år istället :)

+ -Catherine-

Han är 1 år, så självklart kan det vara en växtfas. Ska bli spännande att se vad han kan tänkas få nästa år för annan domare, nämner inga namn men denna domare var inte den trevligaste jag stött på.

Det konstiga i bedömningen är att han inte fick någon kritik som man kan härleda till att vara så dåligt som hans 33 p. Min storhäst har också fått 33 p (samt 36 p oxå är viktigt att tillägga tycker han ;) ), men i hans protokoll stod det klart och tydligt vad som var dåligt. Han är ingen stjärna extriört sätt, men go endå ;)

Det är lustigt att det kan variera så med poängen, jag har varit med om det i andra raser, där skiljde det 2 p för olika domare med 1 v mellanrum. Fast det är klart, ligger dom och väger mellan två olika betyg på två olika punkter så kanske hästen visar sig lite bättre/sämre ena dagen. Fast som hästägare blir man ju smått fundersam.

Ja, det är jättelustigt om man tittar i webbstamboken på vilka poäng en del har fått.. Min tjej har fått 38 poäng 2 ggr, med ett års mellanrum för två olika domare. (3 om man räknar med att det var 2 domare på riksen)

Igår började jag vänja Sickan vid skaklar! Blev lite rädd precis i början, sen brydde hon sig inte alls! Duktig tjej! Ska nog fortsätta iadag, och binda ihop "skaklarna" i änden. Vill ju gärna att hon är inkörd till i juni då hon fölar.

Vad duktigt! Hur gammal är hon nu igen?

*kl*
När har ni börjat tömköra era shettisar för att påbörja inkörningen?

Funderar på att börja tömköra lite smått med ledare och så efter nyår, eller är det för tidigt? Han är 1 år nu, blir då 1,5 år vid nyår. Vill absolut inte ha för bråttom med han. Nordsvensken jag har haft innan som var i den åldern började jag som 1,5 åring. Hon var mogen och välutveklad och det passade bra för henne, men misstänker att shetlandsponnyer kan vara lite sena i utvecklingen?

Sickan är hela 15 år! Försöker lära en gammal "hund" att sitta!*ler* Jag har ägt henne i drygt ett år sen aug 09. Min första shettis, och jag är så glad i henne! Hon är så speciell på många sätt.

Jag har också visat för den domaren, han ligger lågt i poängen på dom stora tycker jag..... Han föder upp minishetland själv, och när jag visade för honom gick minsta hästen först och största sist...... Och ett-åringar är ju ofta inte tilll sin fördel, så det går säkert bättre framöver! Tycker också att han kan vara lite otrevlig ibland, ffa så påpekade han bara negativa saker, inte ngt som var bra med min häst. många domare förösker att nämna ett par bra saker för att balansera.... Alla hästar har ju fördelar också!

Jag tycker han ser väldigt trevlig ut, även om han kanske inte är ngt hingstämne!

Det ska säkert gå jättebra! Visst är dom underbara shettisarna, så personliga :)

*EmblaAsk*

Kul att du gillade han! Nej, något hingstämne är han inte, utan jag satsar på att få en trevlig kör-valack. Ska bli spännande att se hur han kan tänkas utvecklas och vad han kan få för bedömning som 2-åring :) Ja, Akilles är ju ganska hög också om det kan spela någon roll för denna domaren. Även om inte hästen är det mest extriört korrekta som vandrat på denna jord så gillar man ju som hästägare hästen, så som domare kanske man kan tänka lite på hur man säger vissa saker. Även jag fick bara höra dåliga saker om min lille kompis.

Hoj är han musblack. Har ett litet sto som har Freeman of Marswood i sin stam. Jag är dålig på att lägga in bilder. Är du nyfinek så gå in på tåden hemma hos paxinarion på westernforumet sista sidan finns det bild på henne.

Lite nya bilder på våra

Seva Elizabeth, hon är även betäckt i sommar med Skäpperöds Sebastian.
31694396.jpg

31694415.jpg

31694369.jpg

Eliza Prematura
31694368.jpg

31694412.jpg

Jag var inne och tittade i den tråden, vilken liten sötnos :)

*Darina*

Vilka vackra ponnyer du har!

KL

Blir på fredag en mycket lycklig shettisägare. Bilder kommer när han är min på riktigt.

Har insett att det inte finns några tömkörningsgjordar till dessa små.
Hur i hela friden gör ni när ni tömkör, använder ni selen??

Finns det någon sida som har mycket shettissaker?

Grattis! Då hoppas vi på en närmare presentation och bilder när nytillskottet anländer :)

Jag fick mig en liten funderare när jag såg att du skrivit i denna tråden, och funderade på vad jag hade skrivit i denna tråden idag ;). Vi har ju så lika användarnamn :)

Jag kan inte hjälpa dig med vad man köper shettissaker, min är bara 1 år så han har bara en grimma och så har han fått ett regntäcke. Annars har han inga storleksbaserade saker :)

Ja det hade vi :laugh:

Ska bli så roligt tittade på han igår och tänkte nog stoppa in han i bagageluckan och ta med han hem på en gång.
Men man får ge sig till tåls tills på fredag.
Bara besiktningen går bra:eek:

*kl

Har följt tråden i tysthet ett tag. Jättefina hästar ni har allihopa. :laugh:

Tänkte passa på att presentera min älskade gamla skrutt som går under det imponerande namnet Erik Falcon von Knickeldicken. :D Dock Erik till vardags. :p
Min mamma köpte honom som sällskap till sin stora häst -86.
Jag föddes 87 och jag och Erik blev bästisar från start. Började rida honom tidigt och vi startade min allra första hopptävling när jag var 4 år. Tävlade under flera år och kom så långt som att hoppa 80 cm klasser. Inte så dåligt egentligen, när man tänker på att han mäter 86 cm över havet.
Han är, och har alltid varit lite grinig av sig, men det är egentligen bara ett spel han kör med. Han älskar att gosa, men han måste ju se lite sur ut först. Han är ju ändå kille. :D
Han är även en duktig körponny, men nu på äldre dagar kör vi bara lite korta turer då och då. Det är bland det bästa han vet, förutom att hoppa. ;)
Annars går han mest ute i hagen och njuter av livet tillsammans med mina stora pållar. Ibland slänger vi på selen o tömkör lite, eller tar en promenad i skogen tillsammans med min bror och hundarna.
Jag hoppas jag får många fler år med min skrutt, men han är nästan oförskämt pigg fortfarande så det är nog inte omöjligt.

27613996.jpg

På den här bilden är han typ 22-23 år gammal och ute på klubbtävling med sin dåvarande skötare.

Fick inte ha med fler bilder så fortsätter i ett inlägg till..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 245
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 914
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka