Sv: Shettistråden!
kl
Shetlandsponnyer är fantastiska! Har alltid velat ha en (eller två), och nu har jag äntligen skaffat dem
Har dock "bara" haft dem i tre månader så ursäkta hullet
Har inte lagt ner mig på att banta så mycket. De har dock blivit smalare sen jag fick dem.
~
WAYNE
Född 1995
Mörkbrun (Fast registrerad som svart. Dock tycker jag inte han är svart någonstans)
105 cm
E. Valentijn v.d. Amstelhof
U. Wendy v.d. Vuurbaak
Wayne är världens snällaste! Pigg och glad och älskar att arbeta. Inte en "typisk" shettis i huvudet. Vill alltid vara till lags och gör alltid sitt bästa. Han är både inriden och inkörd. Tror att han har tävlat lite som ung. Var hingst ganska länge så han har ganska mycket massa. Har även börjat tömköra med mycket gott resultat! Han är lite bakrädd men han blir säkrare för varje dag.
Wayne är jättegullig och kan gå lös ute i skogen, trots att det växer mat överallt. Halkar han efter så smackar man lite så springer han ikapp i trav
Enda minuset är kanske att han, utan att förmänskliga honom, är väldigt känslig och svartsjuk. Låter man honom vila två dagar eller mer och samtidigt bara tar ut den andra ponnyn under dessa dagar är det bara att börja om igen. Då tittar han med bitchig blick på en några dagar och man måste verkligen
förtjäna hans kärlek. Fast klappar man på honom ett tag så brukar han bli sig själv igen
GUS
Född 2004
Fux med genomgående bläs (lite stickelhårig)
Inte mätt men ca 107 cm hög
Ej godkänd stam men;
E. Valle
U. Silvan
Gus är verkligen världens charmigaste! Han är alltid glad och nyfiken, och så SÖT med sin jättelugg och stora bläs! Även han är supersnäll.
Gus är totalt orädd för allting. Han hänger med på allt och vill alltid att det ska hända saker. Han är väldigt pigg och alert, men ändå lydig och blir inte "laddad" och omöjlig om han får vila några dagar. Inkörd men inte inriden än. Han är jätteduktig på att hoppa, är väldigt snabb och har ett fint steg, så han kan mycket väl bli en fin allround-tävlingsponny om några år ("har" en liten ryttare som kan rida honom).
Hans minus är väl att han gärna vill bestämma själv
När man kör eller tömkör och ska vända hemåt så vill han oftast gå 20 mil till, så då ska han resa sig. Då är det enda gången han kan bli lite sur. Sen så kan hans "pigghet" och nyfikenhet bli lite väääl mycket ibland. Han är otroligt rastlös och vill helst inte stå stilla för en sekund.
Eftersom han har okänd stam är det ju inte helt omöjligt att det finns någon annan ras i honom, och jag har funderat på om han inte är lite welsh också. Han har welshponnyns utstrålning och kvickhet, samt lite längre ben och luftigare gångarter än en renrasig shettis. Sedan är ju stor vita tecken och stickelhår mer vanligt hos welshar än hos shetlandsponnys. Men jag vet inte. Han kanske bara är en ädel shettis.