Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Vilka fina shettisar! :love:
Det är verkligen en underbar hästras.

Jag har ingen shettis sen vi var tvungna att ta bort familjens gamla trotjänare Paloma.
Hon blev hela 31 år och vi hade henne 30 av dem. :love:

Paloma och min syster Karin

Min student, bästa åket!

Jag och Paloma

Paloma

Jag är nyfiken om det finns några släktingar bland shettisarna här?

Furunäs Paloma
u: Furunäs Petronella
e: Rosafir of Transy
ue: Rosolio of Transy
ee: Rosethorn of Transy

Kram, Maya

Rosolio of transy är en mkt känd häst, som måånga har i stammen, däribland min dam. Är nog mer ovanligt att INTE ha Rosolio stammen skulle jag tro! Vad söt hon var Paloma!

Vad kul att höra, hur långt bak i hennes släkt finns Rosolio of transy?
Hon var en väldigt fin häst, väldigt rejäl, kändes inte som bara 96cm.
De flesta shettisar jag möter känns så små och klena i jämfört med henne. ;)
Kram, Maya

*kl* Här vill jag också vara med! Har för tillfället tre shettisar.

Först ut är Lilla Fridolf, som visserligen kanske inte riktigt räknas som en shetlandsponny då han inte har någon känd stam men jag räknar honom dit. Han är en valack som är 11 år.

ShowUserFile.aspx

Sen har vi Kango av Friheten, tvåårig hingst. E: Liberty U: Karamell av Friheten.
ShowUserFile.aspx

Och sist men inte minst Ideal av Friheten, en treårig hingst. E: Anirac´s Berhnard U: Furunäs Isolde.
ShowUserFile.aspx

Haha, han får väl vara svart då ;)

Lite kul att mina två "nej" när jag letade ponny var ingen fux eller svart. Men så blev det just det :o

Jag är nyfiken om det finns några släktingar bland shettisarna här?

Furunäs Paloma
u: Furunäs Petronella
e: Rosafir of Transy
ue: Rosolio of Transy
ee: Rosethorn of Transy

Kram, Maya

Åh! Vår gamla Lisa, eller Furunäs Setball som hon egentligen hette, var uu: Furunäs Petronella och ue: Rosafir of Transy (u: Furunäs Petra, e: Highball of Marshwood).

Hon somnade in i somras, 26 år gammal.

Vi har 2 av hennes avkommor kvar som är 16 respektive 18 år gamla.

Det är det som är så bra med shettisar, dom finns i alla färger! Skulle vilja ha en av varje bara för att :D

Ja, eller hur! Skulle oxå kunna ha hur många somhelst, helst i olika färg! Fast jag har en mörkbrun, och det kommande fölet blir nog samma färg, eller svart!

Vad roligt att du har släktingar till vår Paloma, du har inte bilder på dem att visa?
Tråkigt att er gamla tjej inte finns mer, hur länge hade ni henne?
Kram, Maya

Jo, jag ska slänga upp lite bilder, så fort jag bytt dator. :D

22 år fick vi med henne. Vi (eller mormor rättare sagt) fick hem Lisa när hon var 4, 1988, samma år som jag föddes och avkommorna är uppvuxna hos oss. :)

Jag är lite sugen på en svart faktist, men jag har fullt upp med mina egna. Den ena ska ju köras in nu framför här så. :)

Jag lånar din knapp, måste berätta om min lille korv!

Idag var det kolsvart när jag äntligen kom iväg till stallet, så vi påbörjade våran trickträning som tyvärr legat på tankestadiet tills nu...

Började med början till buga, han förstod efter bara ett par visningar att jag ville ha ner hans huvud vid frambenen, och efter 7-8 repetitioner var han så djupt ner och under att han fick böja på benen rejält :laugh:, duktiga killen! Nästa gång ska jag visa honom hur han ska hålla sitt framben för att komma ner ordentligt.

Dessutom kom första gnägget ikväll, han har varit väldigt glad när kidsen och jag kommer hela tiden, men ikväll gnäggade han till mig när jag hade varit en sväng till sadelkammaren. Han hade mat i boxen, jag har aldrig godis med mig och det var inte dags för hinken, så jag vill gärna tro att han verkligen pratade med mig :love:

Visst blir man GLAD?! Kul att lillen lär sig så fort!!
Jag var ute och gick med min tjej imorse. Hon har ju ofta försökt nappa åt sig gräs, men efter kursen och ledarskapsövningarna så har det minskat REJÄLT!
Försökte en gång imorse, då gjorde jag en av övningarna(få henne att flytta bakdelen) sen försökte hon inte mer. Skönt! Trodde inte det skulle få det här resultatet! Lägger ut en bild, tagen då jag precis tagit hem henne, ovårdad och dan!
28981662.jpg
[/url][/IMG]

Vad härligt att ni fått växa upp tillsammans, det är så det ska vara! :love:
Jag ser fram emot bilderna. :bump:
Kram, Maya

Ja, vad vore livet utan shettisar?

Bilderna är nog visade här innan, men inte i den här tråden. Det var de jag lyckades rota fram nu, men det ska finnas fler och klart bättre.

Furunäs Setball aka Lisa
Lisas stam

28898236.jpg

28898243.jpg

15938284.jpg

Carl Emanuel aka Calle
Calles stam

15938278.jpg

15938286.jpg

Mimita aka Mimmi
Mimmis stam

15938285.jpg

Och så ett par bilder på allihop och Lilla W under hopsläppet.

15938287.jpg

15938282.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 245
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 914
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka