Bättre sent än aldrig och här kommer en rapport från mig, Vega och vårat oväntade men redan högt älskade lilla mirakel
På eftermiddagen i lördags upptäckte jag att Vegas juver var helt fullt och spänt, ringde genast hennes halvfodervärd (som själv haft ett sto som fölade tidigare i veckan) och säljaren för att ta reda på när Vega gick med hingst senast. En ordentlig undersökning senare kunde vi konstatera att Vega mycket riktigt var dräktig och skulle föla väldigt snart och 24 timmar senare såg en liten hingstunge dagens ljus
Vän av ordning kan såklart tycka att vi borde upptäckt det tidigare men det föll oss liksom inte in eftersom hon var negativ på två UL förra sommaren och det var tredje säsongen som hon inte tagit sig. Visst har vi reagerat på vissa saker men det var först i lördags som alla pusselbitar till slut föll på plats och "it all made sense".
Det blev till att bygga en fölbox i all hast och fölvaka hela natten men tack och lov tyckte Vega att det var bäst att föla mitt på dagen när alla kunde vara med
Så över en helg så har jag helt plötsligt två underbara små shetlandsponnyer istället för en och jag fattar knappt fortfarande vad som hänt och att jag blivit uppfödare till den här lilla skatten.
Visa bifogad fil 119000