Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Får bli denna så länge i regnet!:laugh:

DSC06323.jpg

Min lilla tjej som fick stryk av en stor häst för ett tag sen, har nu en jättefin kal fläck på ena sidan efter att ha "bytt hud" där. Ser helt skabbig ut! Idag hoppas jag på att kunna ta mig tid o motionera henne lite granna!

*k*

Håll tummarna för att denna killen blir min nästa vecka :p

Prins heter/kallas han, 5 år och ca 63 cm hög :3

31868538.jpg

31868539.jpg

*kl*
Nu måste jag ju lägga in bild på mina tå lurvisar.

Benke *Eksogens Bailey* väldigt överväxt, närmare 120 än 110 cm:eek:
DSC00104.jpg

och lille Wirre *Wirituos* maxad pojk.
DSC00105.jpg

Ni med maxade shettisar, var har ni för storlek på utrustningen?

Min drar ponny i huvudet, gör dom det i annat också då, tex sele ,tömkörningsgjord
När det står shetlandstorlek är det för mindre shettisar då?

Svårt med storlekar är det:confused:

Till Benke kör jag med islandsutrustning:D
Wirre är svårare, en salig röra a shettis/ponny/island.

Vilken liten pyttehäst!!

Min är ca 102 cm , och har ändå ponny i huvudet. Beror nog inte enbart på höjden.

Måste ju bara... inte min ponny men han bor i samma stall som min häst. Världens sötaste lilla tjockis. Egentligen borde han motioneras mer men vi hinner inte och ägaren gör det ju inte. Så nu har vi lyckats hitta ett par grannungar som vill rida och köra så nu ska han i vart fall gå lektion varje söndag och vi andra i stallet har lovat oss själva att bli bättre på att ge oss ut med honom på olika sätt.

Funderar lite på om det går att ha honom som handhäst vid ridning kanske. Men det kan vara svårt, han är en shettis = väldigt egensinnig och vill försöka "ta ner" min shire... :angel:

P1010128.jpg

P1010130.jpg

Och jag blev ju tvungen att testa ett varv själv också... såg ju så roligt ut att köra kringelikrokbana...

P1010135.jpg

Innan eventuella kommentarer om vagn och sele så JA vi vet att det finns mer optimala utselningar. Men detta är det bästa vi kan få ihop, han har en loksele men då passar inte vagnen (skaklarna hamnar för långt ned och det blir tryck i däckeln) och eftersom det inte är min ponny får vi motionera honom med vett och sans i den utrustning han har. I backar går vi givetvis eftersom vi inte kan ha baksele till denna selning.

Vilken liten sötnos! Och vilket underbart stallgäng ni verkar vara som motioner någon annans ponny för att den ska må bra!:bow:

Jamen det är ju självklart att vi försöker. Ofta blir det ju att ponnyn får följa med som handhäst vid körning = inget kul säger ponnyn oftast men han får lite motion i alla fall.

Annars fyller han ju mest sin funktion som sällskap åt starthästen som blir helt oregerlig på trav om hon inte får ha sin ponny med sig... stallägaren behåller väl ponnyn mest för att han har den funktionen och i övrigt bryr han sig inte så mycket (eller ja, han ser förstås till att ponnyn får det han behöver i form av mat, ren box, vatten och sådant samt verkar honom vid behov). Men motion blir det ju inte tal om direkt.

Så vi gör vad vi kan. Jag vill inte ha djur som inte mår bra i min närhet om det går att åtgärda. Tack och lov är vi minst tre som känner så här och försöker hjälpas åt så gott det går. Nu har vi ju alla tre också egna hästar att ta hand om så det blir lite sisådär men allt är ju bättre till än från...

Ponny i grimma.
Shetland i sele. Selar i shetlandsstorlek brukar vara för hästar upp till cirka 115-120 cm.

Tack Har insett hur svårt det är med storlekar.:)

Inser att det knappt finns några tömkörningsgrejer till dessa små:confused:

Har ställt frågan förr men gör det igen vad har ni när ni tömkör????

Har en just nu klotrund herre som behöver en sadel.
Ja han är rund om magen nu men det ska vi råda bot på.:laugh:

Men han kommer alltid vara rund och platt/bred i ryggen, många shettisar ser väl ut såna och jag undrar vilken sadel som ni har.

Nån som har Wintec till sin ponny??? Han kommer ju ändra sig så tänkte det var smidigt att kunna byta kopparjärn

Ja Det kan man ju göra men skulle vilja ha fler ringar på gjorden, som på en riktig tömkörningsgjord.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 312
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 918
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka