Seriös hunduppfödare

P

persson

Jag tog kontakt med en uppfödare via mail för en vecka sedan, hon ville ha kontakt via mail eftersom hon var svår att få tag på, angående några valpar hon har till salu.
Jag såg för 4 dagar sedan att hon läst mitt mail, detta såg jag via löstkvittot jag fick.

Men jag har inte fått något svar ännu, och nu undrar jag.

Skulle ni se denna uppfödare som seriös när den beter sig på detta sätt?
Hon kunde ju ha skrivit att hon läst mitt mail och hör av sig senare men jag har inte hört något.

Hur skulle ni göra?

persson
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Det beror helt på hur mycket man har att göra.
Jag kan läsa mail, för att se om det är något riktigt viktigt, men vänta med att svara tills jag har tid/orkar.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Även hunduppfödare är människor och kan ha mycket att göra.
Även hunduppfödare är människor och har således andra intressen än bara hund. Familj etc. Ha lite tålamod är mitt råd.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

"Beter sig på detta sätt", hurdå, skulle hon automatiskt vara oseriös för att hon tar lite tid på sig att svara på mail? Jag försöker allra oftast svara på mina viktigare mail omgående, samma dag eller senast dagen efter, men ibland KAN det köra ihop sig så att man faktiskt inte hinner, det faktum att hon öppnat mailet betyder ju inte att hon hunnit läsa ordentligt och författa ett svar... I det fallet skulle jag som du säger skriva ett snabbt svar och säga att jag hör av mig så fort jag kan, men där tycker folk säkert olika där.

Som sagt, även uppfödare är vanliga människor som kan ha mycket att göra - extra mycket när man har valpar som ska ha sin omvårdnad + blivande valpköpare som har frågor, vill höra hur allt går och se nya bilder vid sidan av de vuxna hundarna + de icke hundrelaterade bitarna av livet... Är du angelägen så kan du ju alltid maila igen eller pröva att ringa upp.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Det är antagligen så att hon har fullt upp. När vi skulle köpa hund mejlade jag uppfösaren, sedan svarade de inte, några dagar senare åkte jag till en utställning de var på och tog kontakt med dem där. De hade helt enkelt haft mycket att göra i veckan, med parning, utställningsträning mm.

Prova ring om hon inte hör av sig.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Eftersom hon var svår att få tag på har hon väl mycket att göra..
Min mamma är ansvarig för valpförmedlingen i vår rasklubb (bla lägger ut kullar för försäljning på hemsidan) och det har hänt att folk efter ETT DYGN har bett att få bli borttagna från listan då de blivit så nerringda att de inte fått ngt annat gjort.. (detta var iofs när rasen var som mest poppis)..
Vänta är mitt tips..
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Jag är själv uppfödare på Lapsk vallhund :)
Jag svarar på alla mail så fort jag har tid, Bäst så då får man ju svar fort :=)
Sen har jag oxå turen att hon som sitter i Avelsrådet för våran hundras hjälper mig massor!! :)
Hon har hjälpt mig med alla mia valpar och gett råd och tips och förmedlat köpare till mig..
Fick 3 valpar på första kullen nu och jag hade kunnat sålt säkert det dubbla.. För det var så många intresserade. Men nu är dom i nya hem som passar dom! kontakt med ägarna till valparna har jag regelbundet :) Kan komma någon bild då och då. mm mm

Tankarna är att vi ska ta en till kull på henne om 2 år som kommer att bli hennes sista då hon då är 5 år och sen ute ur avel.
Hemsida har jag ifall nån vill kika!

Om ni funderear över nått ang min avel eller mig som uppfödare är jag tacksam för frågor! Tips och råd! Lycka till alla vovvsingar och hussar/mattar..
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Min fråga var inte Vill ni skälla på mig och tycka jag är hemsk utan
Tycker ni det är seriöst. detta kan enkelt besvaras med ett Ja eller ett Nej.


Jag ser saken utifrån att driver man ett företag så är man angelägen om att sköta kontakten med kunderna.
Jag har tidigare i mina jobb, där jag haft stor ansvar, sett till att kunderna eller andra kontakter fått svar samma dag, kanske bara med ett så enkelt svar som att jag har läst ditt mail och hör av mig imorgon.
Det är därför jag frågar om det är seriöst eftersom jag inte har någon erfarenhet att detta tidigare och stött på det ett antal gånger under några månader.
Jag har tidigare ägt 5 hundar och alltid fått respons från hundkenneln omedelbart.
persson
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Visst kan hon ha mycket att göra.
Men jag tycker nog man kan svara snabbt att man skriver senare när man har mer tid.
Sen kanske hon inte var intresserad av ditt mail, men då tycker jag också hon kan skriva att valparna är sälda eller dyligt.
Fast jag kallar henne inte oserös för hon inte svarar.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Att vara uppfödare är inte som att ha ett "företag" som vilket som helst, man har ju med levande varelser att göra och det är väldigt mycket som händer inom några veckor. I det här fallet kan man ju inte veta om det har hänt något; hon kan vara sjuk eller det kanske är nåt fel med valparna eller nåt annat. Så att utgå ifrån att det är en "oseriös" uppfödare tycker jag är lite väl häftigt. Varför inte maila en gång till? Hon kanske helt enkelt har glömt bort ditt mail.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

vi har en mindre kennel min familj å jag... har man valpar så går tiden fort iväg! man kan ju inte sluta leva sitt liv runt omkring bara för att valparna har kommit! man måste handla, tvätta, städa, skjutsa, jobb, skola osv osv... visst är vaplköparna viktiga men tiden är ju knapp... jag hade skrivit ett kort svar att jag hör av mej så fort jag har tid (som nån ovan skrev)


mitt svar på din fråga är nej.. jag anser inte att man ska hänga ut någon för att vara oseriös för att svaret dröjer!
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Jag skäller inte, jag förklarar hur det kan vara. Alla valpköpare förstår inte att man som uppfödare ofta har mycket att göra då man har en valpkull hemma - som köpare har man vanligtvis bara en uppfödare att hålla kontakt med, medan uppfödaren å sin sida har ett helt gäng valpköpare som alla vill ha svar på frågor och uppdateringar, utöver skötseln av valpkullen som kräver en hel del tid.

Men som sagt, jag håller helt med dig om att hon kunde skicka ett kort mail och säga att hon hör av sig så fort hon hinner. Jag skulle absolut ha gjort det om jag för ovanlighetens skull inte hann svara inom kort. Men saker kan ju köra ihop sig för den bästa, någonting kan "skita sig" totalt så man inte har tid med mail, man kan bli av med internetuppkoppling tillfälligt osv, skulle det hända mig någon gång skulle i varje fall tycka att det var tråkigt att bli utskåpad som oseriös för en engångsgrej så jag vidhåller att du gott kan höra av dig igen och ge henne en chans till så att säga.
 
Sv: Seriös hunduppfödare

Hur skulle ni göra?
Jag skulle ringa till en annan uppfödare och ställa mej i en annan kö för att få köpa en valp. Har de inte tid att hjälpa mej när jag vill köpa hund, har de knappast tid att hjälpa mej om någonting går fel med den valpen jag har köpte utav dem.
För mej handlar det inte om att uppfödaren inte är seriös eller inte, utan vad som ingår i köpet av valpen.
Jag säger alltid till mina valpköpare att jag har 24 timmars jourtelefon. Det är viktigt för mej som säljare att ha kontakt med köparna, samt det är viktigt för köparna att kunna känna att jag bryr mej och kommer att vara där för dem i framtiden, och inte bara nu i köpet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 899
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 665
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp