Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Det handlar mer om att rakrikta genom att flytta ut den andra bogen, än att "trycka in" den som sticker ut!

Grunden är att man lär hästen att tömtag betyder att man ska gå ditåt, dvs tar man i höger töm ska den omedelbart ta ett kliv ditåt (inte bara titta ditåt eller ramla ditåt utan balanserat kliva ditåt). Det kan man sen förfina så att hästen på en liten kram på tömmen bara plockar ut den bogen. Man får jobba med eftergifter också, om hästen söker sig fram till bettet så kan man länga ut en sida genom eftergift på den tömmen. Sen handlar det förstås mycket om tajming... När i steget man ger hjälperna osv. Sånt som jag inte kan förklara över dator. (Eller alls... Jag är ingen pedagog ;) )

Senast ändrad:

Det handlar mer om att rakrikta genom att flytta ut den andra bogen, än att "trycka in" den som sticker ut!

Grunden är att man lär hästen att tömtag betyder att man ska gå ditåt, dvs tar man i höger töm ska den omedelbart ta ett kliv ditåt (inte bara titta ditåt eller ramla ditåt utan balanserat kliva ditåt). Det kan man sen förfina så att hästen på en liten kram på tömmen bara plockar ut den bogen. Man får jobba med eftergifter också, om hästen söker sig fram till bettet så kan man länga ut en sida genom eftergift på den tömmen. Sen handlar det förstås mycket om tajming... När i steget man ger hjälperna osv. Sånt som jag inte kan förklara över dator. (Eller alls... Jag är ingen pedagog ;) )

Jo då, det är du visst det och du förklarar bra :)

Men det du skriver är ju grundläggande, även om det inte riktigt funkar så i travlopp ;)

Men frågan just nu var ju att Tacitus blev väldigt bekymrad och sen tyckte det var en bra idé att idiotförklara mig för jag frågade hur man skulle flytta in en utskjutande bog med enbart töm.

Att rakrikta och ställa hästen är en självklarhet, men vi pratade om skillnaden mellan att ha skänkel och med den trycka in en bog eller enbart töm, jag flyttar naturligtvis bogen med tömmen, den hakar ju på när jag svänger hästen, annars svänger vi ju inte.

Men springer hästen och ställer, för den tex är trång i gången och jag vill att den ska jobba rakt och inte springa snett, så är det enkelt att flytta rumpan med bara töm, men svårare att flytta in bogen med bara töm, om du förstår hur jag menar.
Men visst kan jag få hästen att springa rakt, men då genom att mjuka och ställa och jobba med den, inte genom ett enkelt tag med tömmen o vips är hästen rak.

Nu förklarar jag nog sämre än du påstod dig göra, hoppas någon kan förstå ändå ;)

Vill bara påpeka att i ett travlopp kan man inte göra så mkt just under tävling... självklart kan man dressyrköra och träna hemma :) Men på tävling kan man inte direkt lägga in dressyrmoment, och om jag återkommer till grunden för den här diskussionen så började den väl med om varför huvudståg används? :)

typ KL eller lite så :P

Vill säga till er som kanske trodde att hästarna kördes med en stum stång på ena sidan kanske tänker fel. Det är ett hjälpmedel som man KAN behöva på VISSA hästar under tävling och snabbjobb på bana- Inget man kör med i vanlig träning. ( om de inte handlar om något sorts specialfall då..)

Exakt! Det är snudd på omöjligt att påverka i ett travlopp. Det förstår tom jag som bara kört lite. Dock har jag kunskap om hästars rörelsemönster och energi.

Det finns ju skäl till varför ökad trav kommer sent i dressyrprogrammen. Det tar helt enkelt tid att lära in ökningar i balans. Och ökningarna rids på raka spår.

Travlopp ska köras med yngre hästar och de ska dra och inte bära. Det blir annan muskulatur som jobbar även om de inte behöver dra tungt. Men de har ju en annan arbetsform än en dressyhäst tex. Man har dem uppkäkade och måste ha dem "rakriktade"(brist på annat ord för dressyrmuppshjärnan) på ett annat sätt än om man rider. Blir hästen för böjlig och sladdrig och är ung och oskolad kan det bli illa med vagn. Man vill mer ha dem att gå fram och inte böja igenom hgela kroppen och släppa till svans och höft på samma sätt som dressyrhästar. Det går inte i sulky. Och det skulle bli vingligt på en ung häst som inte lärt sig hålla mankens balans vid böjning så.

Att sitta och korrigera en häst i den energin är också något man bör undvika. Man utbildar och korrigerar i låg energi, dvs varken piaff eller ökningar. Sen när skolning och lydnad sitter lägger man in mer energi.
Måste man ha mycket energi i hästen hade iaf jag valt att inte försöka korrigera just då utan mest bara styra.
Jag hade inte försökt påverka en häst för mycket mitt i en rusande flock eller i en paniksituation heller. Det är inte optimalt. De tar inte in infon på rätt sätt då. Man får ta det i rätt situation.

Ska hästen gå premie vid 2 års ålder så hinner man inte lära dem samma som en skolad dressyrhäst kan. Att få en häst helt safe är ju ngt som är väldigt mycket viktigare med vagn än vid ridning. Skadorna blir mkt större om den drar med vagn eller slänger sig och har sig. Så jag förstår att man lägger krutet på det. Det kan man om man vill skippa lite mer i ridvärlden.

Instämmer :)

Men vill oxå tillägga att vi faktiskt inte kör fullt blås jämnt o ständigt, vi bygger upp dem genom motion och lätta snabbjobb efter deras kapacitet och speciellt långsamkörningen (jogging) försöker man ju jobba hästen avslappnat, rakt och bygga upp dem.

Så Anna är inte helt fel ute i det hon skriver, även om hon pratar om en annan typ av körning, så sitter även vi och jobbar hästarna rakt och viss "dressyr" för att få dem följsamma och att de ska lyssna på kusken.
Sen är det ju inte direkt önskvärt att små tag i tömmen ska få hästen att svänga, det skulle ju vara direkt livsfarligt eftersom man skulle fälla halva fältet med en sån manöver. ;)

Sen korrigerar man ju hästen även i lopp, tex via sidostången på sulken och genom att krama tömmen eller visa pisken o be om uppmärksamhet.
Ge och ta för att anpassa hastigheten och höger och vänster töm för att byta position.
Men det är bara ett förtydligande så ingen tror vi hänger som vantar bakom en okontrollerad häst :)

Senast ändrad:

Det är lugnt. Bra att det förtydligas för de som inte varit med. Vi körde våra mest långsamma jobb, klättrade och red. Och hästarna var inte helvilda alls. Lydiga, men inom det signalsystem och ramar man har i travvärlden. För att det ska passa jobbet de ska prestera optimalt. Så som en häst som drar tungt måste skolas för den uppgiften och en dressyrhäst för sin.

Det jag menade på att just under snabbjobb och löp är inte platsen för att pillra för mkt med smådetaljer. Det tar man i lugnare miljö och långsammare jobb. Och man tar de detaljer som stör travjobbet. En travhäst utbildas inte likt en fyrspannshäst eller likn. Den skolas för sitt jobb på den tidsram man har.

Det är lugnt. Bra att det förtydligas för de som inte varit med. Vi körde våra mest långsamma jobb, klättrade och red. Och hästarna var inte helvilda alls. Lydiga, men inom det signalsystem och ramar man har i travvärlden. För att det ska passa jobbet de ska prestera optimalt. Så som en häst som drar tungt måste skolas för den uppgiften och en dressyrhäst för sin.

Det jag menade på att just under snabbjobb och löp är inte platsen för att pillra för mkt med smådetaljer. Det tar man i lugnare miljö och långsammare jobb. Och man tar de detaljer som stör travjobbet. En travhäst utbildas inte likt en fyrspannshäst eller likn. Den skolas för sitt jobb på den tidsram man har.

Vi är helt överrens :D

Nej. Dom flesta som håller på med trav har stora kunskaper om hästens träning, och har dom inte det så skickas dom ofta till proffsträning. Och det läggs ner betydligt mer tid (omvårdnad) och pengar på travhästar än på ridhästar. Ridfolk kan lära sig SÅ mycket om häst och hästhantering inom travet! Sen att fd travare oftast hamnar hos unga oerfarna tjejer är oftast för att dom tror att hästarna får det bättre. För tro det eller ej så är travkarlarna ganska blödiga när det kommer till att ta bort sina träningskompisar. ( även om det i många fall skulle vara bättre för hästarna )

Exakt! Det är snudd på omöjligt att påverka i ett travlopp. Det förstår tom jag som bara kört lite. Dock har jag kunskap om hästars rörelsemönster och energi.

Det finns ju skäl till varför ökad trav kommer sent i dressyrprogrammen. Det tar helt enkelt tid att lära in ökningar i balans. Och ökningarna rids på raka spår.

Travlopp ska köras med yngre hästar och de ska dra och inte bära. Det blir annan muskulatur som jobbar även om de inte behöver dra tungt. Men de har ju en annan arbetsform än en dressyhäst tex. Man har dem uppkäkade och måste ha dem "rakriktade"(brist på annat ord för dressyrmuppshjärnan) på ett annat sätt än om man rider. Blir hästen för böjlig och sladdrig och är ung och oskolad kan det bli illa med vagn. Man vill mer ha dem att gå fram och inte böja igenom hgela kroppen och släppa till svans och höft på samma sätt som dressyrhästar. Det går inte i sulky. Och det skulle bli vingligt på en ung häst som inte lärt sig hålla mankens balans vid böjning så.

Att sitta och korrigera en häst i den energin är också något man bör undvika. Man utbildar och korrigerar i låg energi, dvs varken piaff eller ökningar. Sen när skolning och lydnad sitter lägger man in mer energi.
Måste man ha mycket energi i hästen hade iaf jag valt att inte försöka korrigera just då utan mest bara styra.
Jag hade inte försökt påverka en häst för mycket mitt i en rusande flock eller i en paniksituation heller. Det är inte optimalt. De tar inte in infon på rätt sätt då. Man får ta det i rätt situation.

Ska hästen gå premie vid 2 års ålder så hinner man inte lära dem samma som en skolad dressyrhäst kan. Att få en häst helt safe är ju ngt som är väldigt mycket viktigare med vagn än vid ridning. Skadorna blir mkt större om den drar med vagn eller slänger sig och har sig. Så jag förstår att man lägger krutet på det. Det kan man om man vill skippa lite mer i ridvärlden.

Du är nästan min nya Idol :D ....Allt du skrivit här är så precis som jag själv skulle vilja författa det, men jag ids aldrig skriva så långt ....

:bow::bow::bow:

Haha.. Kul för mig som dressyrmänniska framför allt att höra från en travmänniska!
Men trots allt är hästar hästar oavsett vad man sysslar med för gren. Rörelsemekaniken är ju den samma. Hur de funkar mentalt med.

Som den form av tränare jag är måste man ju babbla och förklara så mkt när man har ridlektion. Du är väl travtränare som jag förstår. Då slipper du babbla så mkt iom att du lär hästarna och inte andra människor.;)

Det finns människor som dressyrtränar med vagn, det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra.

Jag har inte sagt att det ska småpillas under loppet, det jag säger är att istället för att lägga ner tid och möda på att utbildning och gymnastik av hästen så väljer man många gånger att ta till "quick-fix" metoder - däribland med huvudstång.

Personligen är jag ju sådan att om inte hästen kan gå rakt i balans under ett lopp så skulle jag inte ställa upp, skit samma om hästen inte kommer till start innan 8 års ålder men när den är där så ska den vara väl förbered.

Som jag ser det så finns det inget som helst självändamål att starta 2 åringar som inte är mogna för det, där förstör ju pengarna något våldsamt mycket.

Tyvärr finns det även allt för många även på ridhäst sidan som vill gå för fort fram och som tävlar eller hårdtränar alldeles för unga hästar, kan man inte ha lite tålamod ?

Kan ju tillägga att den absolut mest framgångsrika racehästen någonsin var Eclipse (galopphäst under 1700-talet) som inte gick sin första start förrän som 5-åring, men som efter det aldrig förlorade ett lopp.

Du kan träna tills hästen är 1200 år och fortfarande ha en häst som behöver huvudstång eller någon annan typ av hjälp.

Ofärdiga hästar ska inte starta oavsett ålder, men hjälpmedel behöver inte betyda ofärdig.

Huvudstång är ovanligt numera, så det är kanske inget du behöver hetsa upp dig så mycket över, för det låter som var och annan går med huvudstång och så är verkligen inte verkligheten.

Har en som e 5år aldrig startat o han är mkt dressyrtränad men när ska springa riktigt fort så får han inte plats. o då blir det att han springer snett. ingen hittar nåt fel på han heller.

Har en som e 5år aldrig startat o han är mkt dressyrtränad men när ska springa riktigt fort så får han inte plats. o då blir det att han springer snett. ingen hittar nåt fel på han heller.
Och då inser ju du direkt att det inte är dressyrträning din häst behöver?
De flesta hästar som springer snett så är det träning som gäller. Några har en rörelsestörning som alltid kommer att finnas där...och endel har ont någonstans som är svårt att få reda på var. Det kan ta lång tid och många olika pusselbitar måste provas innan man har turen att hitta den rätta. (ibland gör man inte det heller-tyvärr)
gulan

Han har ju dressyrtränats för jag trodde att det var det som fattades.
har varit till olika vet, et och massörer med han och massörerna hittar inte ens några muskelspänningar på han.

Han har ju dressyrtränats för jag trodde att det var det som fattades.
har varit till olika vet, et och massörer med han och massörerna hittar inte ens några muskelspänningar på han.

Det är vad Gulan menar, dryssyr träning är inte alltid lösningen.

Sen beror det ju på vad du menar med att "springa snett".

Av någon anledning så verkar många travare dra med en bog i taget, men detta går ju att träna bort relativt enkelt.

Har själv en kallblodstravare som i princip bara går framför 4-hjulsvagn och hon har haft egenheter som att vilja dra med en sida i taget och att vilja "falla inåt" på volt - men detta gick ju att jobba bort relativt enkelt.

Handlar mycket om att flytta en bog i taget vid körning på volt bla.

Och nej, jag är inte känd för att köra långsamt i undertempo. Vi har varit uppe i 450-500 meter per minut tempomässigt med 4 hjulsvagn, debutantnivå fälttävlan ligger på 490 meter per minut som jämförelse (ni får räkna ut kilometertider själva om ni är intresserade av sådant) fast då använde vi ju galoppväxeln och inte trav iofs.

Sen beror det ju på vad du menar med att "springa snett".

Av någon anledning så verkar många travare dra med en bog i taget, men detta går ju att träna bort relativt enkelt.

Har själv en kallblodstravare som i princip bara går framför 4-hjulsvagn och hon har haft egenheter som att vilja dra med en sida i taget och att vilja "falla inåt" på volt - men detta gick ju att jobba bort relativt enkelt.

Handlar mycket om att flytta en bog i taget vid körning på volt bla.

Och nej, jag är inte känd för att köra långsamt i undertempo. Vi har varit uppe i 450-500 meter per minut tempomässigt med 4 hjulsvagn, debutantnivå fälttävlan ligger på 490 meter per minut som jämförelse (ni får räkna ut kilometertider själva om ni är intresserade av sådant) fast då använde vi ju galoppväxeln och inte trav iofs.
Jag har förlänge sedan lämnat övertron på dressyrrträning, och jag är inte missnöjd med våra hästars prestationer. Jag undrar hur många som skulle tycka att mitt råd om att sätta käk på ridhästarna och cantra dem i trav i intervaller för att få upp flåset skulle vara ett gott råd......
gulan

Det skulle ridhästar behöva! O dom flesta skulle behöva tappa 100kg mage också.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka