Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Du ersätter delvis tömmens funktion med stången, tömmar och tyglar använder man för att påverka huvud och bogar hos hästen.

Alltså är stången en ersättning för bristande tömhantering hos kusken och/eller bristande utbildning hos hästen - i förlängningen en ersättning för tömmen även om tömmen råkar sitta kvar i bettringen.

Huvudstången e ju till för att hästen inte ska böja på halsen o det e jättesvårt att rätta till det med bara tömmen.

Eftersom jag är travmänniska så har jag koll på vad en huvudstång är och hur och vad den används till. ;)

Det jag ville ha svar på var vad du menade med det du skrev tidigare:

Har man en häst som bryter ut så likriktar man inte hästen utan då kör man med stång istället för töm på ena sidan - som typexempel.

Du skriver ju stång istället för töm och det är det jag hänger upp mej på.

man sätter ju inte på en stång det första man gör heller. brukar testa med en murphy. o i vissa fall räcker det med en cant see back rulle.

Du ersätter delvis tömmens funktion med stången, tömmar och tyglar använder man för att påverka huvud och bogar hos hästen.

Alltså är stången en ersättning för bristande tömhantering hos kusken och/eller bristande utbildning hos hästen - i förlängningen en ersättning för tömmen även om tömmen råkar sitta kvar i bettringen.

Nej, huvudstången ersätter inte tömmen.

Skillnaden mellan trav och ridningen är att trav är en teknik gren i full fart, i trav.
Även om aveln gått framåt och de flesta är naturtravare, alltså väljer gångarten trav framför andra, så finns det några som tex är för trånga i gången, behöver mer stöd än andra och då finns hjälpmedel för att hjälpa dem att ta stöd, inte tvinga dem, huvudstången är idag ganska sällsynt, men används oftast på de individer som behöver hjälp att springa rent (alltså inte slå sig) de tar stöd i den och blir hjälpta av den.

Du använder tygeln för att påverka huvudet och skänkel för att flytta bogen, vi har ingen skänkel när vi kör, därför finns hjälpmedel, det handlar inte om quickfix, utan att ge hästen stöd att trava väldigt fort.

Nu pratar jag givetvis om friska hästar.

Isåfall kan du nog vara tyst du också eftersom du garanterat inte är världsbäst i din gren :idea:

:cool:
Gör ett nytt försök och ska samtidigt vara lite mer konstruktiv i min kritik så kanske du förstår bättre.:)

Du skriver att travet struntar i hur hästarna har det så länge de springer in pengar och som belägg för det kommer du med ett befängt påstående om att vi medvetet skulle låta verka våra hästar snett.:crazy:

Det är både kränkande och provocerande för alla de människor som faktiskt lever för och älskar sina travhästar.

Om fler bättre kollade upp alla konstiga påståenden som finns om travet skulle vi kanske slippa endel onödig smutskastning.

Vad gäller bogarna så är det allra mest grundläggande inom körning för andra ändamål än travbanan hur man just flyttar hästens bogar med tömmen.

Det behövs inga skänklar för att flytta hästens bogar mao.

Och du kan ju knappast heller bara kategoriskt påstå att det bara är inom STC som man har fart på hästarna, i fälttävlan så lunkar man inte omkring i sakta mak i terränghindren utan där är det full fart som gäller precis som hos körekipage i maratonhinder.

Behöver en häst sådant stöd för att kunna springa rakt fram så är det något grundläggande fel som inte i första hand ska fixas med huvudstång.

I värsta fall är det aveln som måste ses över men i åtskilliga fall tror jag att regelbundet tränande och gymnastik av hästen kan lösa dessa problem på ett bättre sätt än med diverse attiraljer ur sadelkammaren.

Precis som jag anser att gramantygel är ett förbaskat oskick så anser jag alla sådana "quick-fix" som dåliga... oavsett gren.

Vad gäller bogarna så är det allra mest grundläggande inom körning för andra ändamål än travbanan hur man just flyttar hästens bogar med tömmen.

QUOTE]

Skulle du vilja förklara lite närmare hur man flyttar bogarna med endast tömmen?
Jag menar, de löper ju genom däckelringarna och verkar således endast bakåt.
Inom ridning håller jag dock helt med dig om att det inte behövs några skänklar för att flytta bogen.:)

Och hur gör du det, när tömmen går via bett-hals-ovanpå sele?

Och du kan ju knappast heller bara kategoriskt påstå att det bara är inom STC som man har fart på hästarna, i fälttävlan så lunkar man inte omkring i sakta mak i terränghindren utan där är det full fart som gäller precis som hos körekipage i maratonhinder.
Fast det påstod jag inte heller.

Behöver en häst sådant stöd för att kunna springa rakt fram så är det något grundläggande fel som inte i första hand ska fixas med huvudstång.
Som sagt, hästen kan tex vara för trång i gången och slår därför på sig, vilket gör att den springer snett för att skydda sig, och några av dessa kan ha hjälp av en huvudstång för att balansera upp sig.

I värsta fall är det aveln som måste ses över men i åtskilliga fall tror jag att regelbundet tränande och gymnastik av hästen kan lösa dessa problem på ett bättre sätt än med diverse attiraljer ur sadelkammaren.
Det är jag helt övertygad om att det är i de flesta fall och sen kommer de andra fallen som faktiskt behöver hjälpen.

Precis som jag anser att gramantygel är ett förbaskat oskick så anser jag alla sådana "quick-fix" som dåliga... oavsett gren.
Som jag påpekade i det inlägg du svarar på, så pratar jag om friska hästar som kan behöva hjälp o stöd.
Sen får du ju naturligtvis tycka det är fel.

Jag tror inte så mycket på det där med travar-rasism. Bla för att jag själv jobbat mycket med omskolning av travare och har haft rätt många elever som har travhästar av både vb- och kb-modell. Har de kunnat någonting och skött sina hästar har de bemötts på samma sätt som de med andra raser.
Men också för att jag själv har både en "skithäst" och en "fin häst" enligt halvblodsmodellen. Jag har en gammal Islandskorsning på 28 år. Han är överbyggd och har kass ridfysik plus att han är 4-gångare(och femtielva orena gångarter). Min dressyrhalvblod är 5, snygg modell med bra stam. En vacker häst med lätt för sig. Men! Vilken häst blir folk mest impade av? Jo, min gamla skitponny. För att han kan det han kan trots sin kassa exteriör. Det gäller även många tränare. De tycker det är hur coolt som helst att han utför vissa saker bättre än halvbloden som är avlade för det.

Så tror jag de flesta ridtravare bemöts med. Man bemöter dem efter vad de kan, hur de sköts etc. Tyvärr är det svårare att skola om en häst. Och det är svårare ju svårare de har fysiskt för att utföra sin uppgift. Därför bör man ha större kunskap om man ska skola om en varmblodstravare. Men få som har det väljer den rasen. Därför möter både jag och tränarkollegor inom både dressyr och problemlösning ofta vb-travare som uppför sig trist i ridningen. Det är inte för att hästarna är dumma. Tvärtom har de ofta mer arbetsvilja än halvbloden. Men de har tyvärr oftare hamnat lite fel.
Det är få som vill betala för att få sina halvblod korrekt utbildade idag, trots att de kostat det tiodubbla travisen kostade.

Läs bara trådarna på Ridning här och se hur mycket trådar det är om VB-travare. Slå ut det på hur många de hästarna torde vara jämfört med andra raser.
Jag stöter iaf på väldigt många felhanterade såna. Att ta en proffstränad häst i startkondition och placera hos Lisa 13 år ensam i skogen säger sig självt hur det går tycker jag. Gärna om Lisa inte ens har ridlärare, okunniga föräldrar(ett måste när de köper en sån häst), de köper billigaste sadeln utan hjälp med inpassning, drar på stångbett för att hästen "inte lyssnar" när de rejsar med kompisarna i skogen.
Det där tror jag alla problemlösare eller tränare öht kan vittna om att de sett till leda.

Att slakta dem är barmhärtigare. Men även där finner jag det märkligt att man tycker det är ok att föda upp hästar för att ta bort dem i förtid.

Men jag är en hycklare full av dubbelmoral. Det vet jag. För jag äter kött och använder läder.;)

Men på något sätt känns det för mig mer ok.

Håller dock med om att det är lika mycket tidspress och hets att prestera i ridvärlden så fort tävlingar är involverade. Det är rätt vanligt att hästar inte får tid nog även där.
Sen har ju givetvis jag annorlunda bild av vad tid nog är jämfört med andra.

Och som tillägg i skodebatten har jag inte träffat travare hos proffstränare som verkats snett. Att de verkas med satans långa tår har jag dock sett en hel del. Det i komb med rätt hårda banor tror jag inte är helsunt för benen. Det blir ju sällan en vettig hovvinkel av det.
Knackiga löphästar med benproblem tror jag vi alla stött på då de pensionerats. Och det finns väl skäl till varför de får reservationer vid försäkring.

Huvudet på spiken.

Jag upplever att om man pratar löst om vbl travarna så är det oftast "Lisa i skogen" som är vad folk har erfarenheter av och är emot. Mina travare har jag aldrig någonsin hört ett ont ord om, men då rids de främst i en gren som passar väldigt väl och blir vettigt utbildade.

Jag tror också distans kan vara bra för vb-travare. Iaf som du säger på upp till 8 mil ca. Och få ryttare har väl kunskap och tid och ork att träna någon häst för mer.

Jag var nyligen hos en ung tjej med vb-travare som jag blev så impad av. Men det är en tjej med extraordinär talang och en väldigt kunnig mamma. Hon har också tränarhjälp av en mkt kunnig tränare. Och har en envishet och vetgirighet som är helt otrolig. Så hon har ju lagt så mycket tid på den där hästen att man nästan svimmar(och då är jag likadan i tidsperspektiv och envishet ;)).
Men det var SÅ kul att se en häst som var så väl förstådd av sin unga matte. Och se samspelet mellan dem. De uppträde på travhästens dag på Kalmar-travet rätt nyligen. Då visade de bla vad man kan göra med sin vb-travare efter löpkarriären är avslutad. Såna tjejer hade man hoppats fler skulle landa hos.
Men ärligt talat, för tjejens skull hoppas jag att hon får en häst som har lättare för sig. Så hon själv kan utvecklas vidare mer och lära sig sånt som hennes häst inte fysiskt förmår.

Jag har en annan vän som har en vb-travare hon tränar dressyr med. Den impas jag också av. Trots att hästen har så svårt så kämpar den med sån energi och vilja. Där hade många andra raser visat fingret och bett ryttaren göra det själv om det var så himla lätt.;)
Matten har också gjort ett bra jobb med hästens utbildning.

Om du inte har mer insikt än så om hur en töm eller tygel kan användas så blir jag bekymmrad för vartåt hästsverige är på väg.

Vad tror du att du gör när du svänger med en häst framför vagn ?

När du inte får med dig ytterbogen i "svängen" så märker du det väldigt tydligt - då vrider hästen bara över huvudet och "ramlar in" helt obalanserat om du ens öht lyckas med svänga dit du hade tänkt dig.

Och att gå från att "svänga" till att göra en bakdelsvändning med hjälp av tömmen är en hårfin skillnad som man kan lära sin häst, ganska användbart när man ska vända på liten yta med vagn - som tex inom brukskörningen där man måste kunna hantera alla hästens ben endast med tömmarna och sin röst.

Japp, du kan i viss utsträckning tom använda tömmen för att påverka bakbenen, det är en fråga om timing i hjälperna.

Precis som en skänkel kan såväl öka påskjutet såväl som öka samlingen om den läggs till på samma plats på hästen beroende på med vilken timing den skänkeln ges i förhållande till var hästen har sitt bakben.

Och hur tusan tror du att man gör för att träna sidvärtsrörelser när man tömkör ?

Tömmarna är en otroligt förfinad signallina mellan kusk och häst/hästar och med en stadig men samtidigt mjuk och följsam hand så kan en kusk åstadkomma underverk med ett par tömmar.

Om du inte har mer insikt än så om hur en töm eller tygel kan användas så blir jag bekymmrad för vartåt hästsverige är på väg.

Vad tror du att du gör när du svänger med en häst framför vagn ?

När du inte får med dig ytterbogen i "svängen" så märker du det väldigt tydligt - då vrider hästen bara över huvudet och "ramlar in" helt obalanserat om du ens öht lyckas med svänga dit du hade tänkt dig.
Fast nu menade jag naturligtvis hur du trycker in bogen med hjälp av tömmen, inte hur du svänger.

Och att gå från att "svänga" till att göra en bakdelsvändning med hjälp av tömmen är en hårfin skillnad som man kan lära sin häst, ganska användbart när man ska vända på liten yta med vagn - som tex inom brukskörningen där man måste kunna hantera alla hästens ben endast med tömmarna och sin röst.
Ja, naturligtvis, men fortsatt så är det inte svar på frågan.

Japp, du kan i viss utsträckning tom använda tömmen för att påverka bakbenen, det är en fråga om timing i hjälperna.
Även här då givetvis, bakdelen är lätt att flytta med töm.

Precis som en skänkel kan såväl öka påskjutet såväl som öka samlingen om den läggs till på samma plats på hästen beroende på med vilken timing den skänkeln ges i förhållande till var hästen har sitt bakben.

Och hur tusan tror du att man gör för att träna sidvärtsrörelser när man tömkör ?
Jag inbillar mig att det lättaste när man tömkör är att fästa tömmarna längre ner, för att få mer kontroll på hästen?
Så gör iallafall vi när vi tömkör.

Tömmarna är en otroligt förfinad signallina mellan kusk och häst/hästar och med en stadig men samtidigt mjuk och följsam hand så kan en kusk åstadkomma underverk med ett par tömmar.
Nähä?:eek:

you-dont-say-rage-face-240x180.jpg

Det går utmärkt att flytta bogar, köra skolor mm med hjälp av tömmen. Men svårt att förklara i skriven text... Testa några lektioner för en kompetent körtränare? :laugh:

Det går utmärkt att flytta bogar, köra skolor mm med hjälp av tömmen. Men svårt att förklara i skriven text... Testa några lektioner för en kompetent körtränare? :laugh:

Fast jag är ju inte så jätte intresserad av att köra dressyr o skolor med hästarna, det jag undrar är hur du med enbart töm flyttar in en utskjutande bog.
Att flytta rumpa är lätt, men att trycka tillbaka en bog, är jag väldigt nyfiken på hur man gör. :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka