Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Rätta mig gärna om jag har fel men har det inte kommit eller är på gång en ny lag om spö och spödrivning inom häst sporten i sverige. Travet har mkt bra koll när det gäller doping och doping kontroller. Jag kan tycka (hukar mig nu) att det ibland kan vara lite väl hårt, man kan hitta spår av preparat hos hästen som inte längre är verksamma i kroppen och inte alls påverkar hästen på något sätt och ändå bli fälld för doping (hästen kan ha fått i sig något litet av misstag). Missförstå mig rätt tycker att det är fruktansvärt med doping och är stolt över att sverige har bra kontroller. Trav är absolut inte djurplågeri.

Det ligger väl ett förslag på lag mot spö som drivning om jag fattat det rätt.

Ja, det kanske bara är som förslag än.

Det ligger väl ett förslag på lag mot spö som drivning om jag fattat det rätt.

Ja, men vad majoriteten inte fattat är att det gäller all träning och tävling.

De flesta verkar tro att det bara är för trav- och galopptävlingar, men så är inte fallet :(
Jag har funderat på det där med spö "i frammanande syfte". VEM ska avgöra när det är befogat för att undvika en olycka att använda spö?
Är det t ex när man rider ute och hästen tramsar och bara backar?
Eller skulle det krävas fara för liv och lem?

Med den formulering som nu är i förslaget skulle man inte få använda det när man kör häst och vagn. Hur gör man vid longering eller löshoppning?
Även om man inte slår hästen, så smiskar man i luften, hur räknas det?

Ja, men vad majoriteten inte fattat är att det gäller all träning och tävling.

De flesta verkar tro att det bara är för trav- och galopptävlingar, men så är inte fallet :(
Jag har funderat på det där med spö "i frammanande syfte". VEM ska avgöra när det är befogat för att undvika en olycka att använda spö?
Är det t ex när man rider ute och hästen tramsar och bara backar?
Eller skulle det krävas fara för liv och lem?

Med den formulering som nu är i förslaget skulle man inte få använda det när man kör häst och vagn. Hur gör man vid longering eller löshoppning?
Även om man inte slår hästen, så smiskar man i luften, hur räknas det?

Att förbjuda spö vid körning, är ju som att förbjuda skänkel.

Håller med dig, det blir väldigt luddigt och får jag ha spö med mig om jag kör en häst som tramsar och backar som du beskriver?

Jag tror inte förbud mot spö är lösningen på något, alternativen till känns betydligt värre, som att driva med töm = i hästens mun eller behöva sparka en häst i sidorna för att få fram den.

Man behöver inte slå hästen för att man använder en pisk.

Men det e ju många som tror att hästarna inte vill springa när man måste visa dom pisken för att dom ska förstå att det e allvar.

Själva spöet är ju inte det som gör hela situationer fel. Det är ju missbruket av spö som är dåligt.
Och jag kan sats rätt mycket på att om de som missbrukar spöet tas ifrån det hittar de ngt nytt att missbruka.

Man kan missbruka vad fasen som helst. Och inom vilken gren som helst.

Själva spöet är ju inte det som gör hela situationer fel. Det är ju missbruket av spö som är dåligt.
Och jag kan sats rätt mycket på att om de som missbrukar spöet tas ifrån det hittar de ngt nytt att missbruka.

Man kan missbruka vad fasen som helst. Och inom vilken gren som helst.

Precis!! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka