Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis som när du cantrar i galopp...men gör det i trav. (dvs kortar stiglädren så mycket som själv känner känns bra...sen gäller det att RIDA-så inte hästen faller över i galopp då det blir lite jobbigt)Hur cantrar du en häst i trav?
Vi kanske ser olika på cantring. För mig är cantra något man gör för att få upp flåset.Cantra för mig betyder lugn galopp en längre sträcka. Så om man cantrar en travhäst så betyder det trava lungt en längre sträcka och passa så att den inte börjar galoppera när det blir jobbigt? Har travare lätt att börja galoppera när de travar i mer normaltempo? Jag förstog inte riktigt...
Cantra kommer av canter som betyder galopp. Så jag fattar inte riktigt vad du menar.
Kan inte annat än att hålla medMen att trava i den form som käken ger med ryttare längre sträckor hade jag inte gjort. Spec inte i högre tempo.
Sen ska man göra skillnad vid dressyrtränibg och dressyrträning. Det är väldigt låg nivå på instruktörsutbildningar i Sverige. Ska man dessutom ridträna startande travhästar får man träna dem på ett speciellt sätt. Få gör det riktigt bra. Så jag tror rätt dressyrträning kan vara fantastiskt. Men den ridtränibg de allra flesta travisar får kvalar inte dit. För en dell individer är det dock gott nog.
Men mest i travsporten.....kl
Sen kan jag tycka att vissa (abslout inte alla, och inte heller majoriteten) slänger på utrustning först som en quick-fix i travsporten precis som i ridsporten.
Som jag sa i ett inlägg ovan. Hästen som springer snett i vagn tex...många gånger ÄR hästen otränad och behöver tränas för att det ska bli bra. Många nyinkörda unghästar travar snett därför att de är otränade och utan muskler. Det rättar till sig ju mer den får träna. Endel springer snett därför de vill "komma undan". Det gör ont någonstans...endel har en störning som alltid mer eller mindre kommer att finnas där. Ibland är det bättre ibland sämre. Den hästen kommer med all säkerhet inte bli stjärnan i stallet men med rätt omskötsel kan den tävla.en jag tror att man måste börja i andra änden, ta reda på varför springer hästen snett? Anatomiska förutsättningar? Oliksidigt musklad? spänningar/låsningar? tja om det två sistnämnda är det fallet så har man något att åtgärda och i vissa fall kan en viss utrustning hjälpa till med detta men oftast måste man åtgärda det på annat vis.
Jag är inte alls så tvärsäker som du här. Jag har förlänge sedan lagt ner tänket att dressyrträning är den "rätta" träningen för hästar. Köra tryckvagn kan ge riktigt bra resultat..MEN det är väldigt lätt att ge för mycket träning och det kommer att ge bakslag i träningen.jag tror abolut på att ridträna travarna och utbilda dem i dressyr, elle för all del dressyrträna framför vagn, eller dra tungt etc
som när man själv tränar stryka med vikter: istället för att bara träna armarna så träna även mage och rygg för i slutändan kan man då klara tyngre vikter.
allsidig träning tror jag är bra för alla hästar oavsett gren! Tror att det ger en hållbarare häst!
Och jag är inget fan av dressyrträning på travhästar.....Men att trava i den form som käken ger med ryttare längre sträckor hade jag inte gjort. Spec inte i högre tempo.
Därför motioneras 98% av alla travhästar utan käk, 80% går fort utan och fler och fler tävlar också utan...Det är inte sunt att ta upp huvudet så på en häst som ska bära. Där gör man så att de inte kan spänna bål och buk nog och inte vinkla bäckenet nog. Det gör att de måste hänga i skelettet istället för att bära med muskulaturen.
Därför tycker jag att hästen själv ska få välja vilken form den ska ha när den arbetar. Det är en självklarhet för mig i alla fall.Trav är den gångare som sliter mest i högre tempo om den tids i fel form.
Detta skriver jag under på . De som inte kan bör låta bli.Sen ska man göra skillnad vid dressyrtränibg och dressyrträning. Det är väldigt låg nivå på instruktörsutbildningar i Sverige. Ska man dessutom ridträna startande travhästar får man träna dem på ett speciellt sätt. Få gör det riktigt bra. Så jag tror rätt dressyrträning kan vara fantastiskt. Men den ridtränibg de allra flesta travisar får kvalar inte dit.
Men det vet ju du att det inte ÄR tillåtet i Sverige! Du får inte slå på ett djur under lopp. Du får driva på den -men inte slå.Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att körspö kan vara tillåtet! Hur kan det någonsin vara tillåtet att slå på ett djur, bara för att det är tävling så ska det vara ok???
Meeeen..fel IGEN. Få hästar far illa (inte bara travhästar...väääl?). Det kommer vi tyvärr aldrig ifrån så länge som vem som helst får ha DJUR.självklart far många hästar illa pga att vissa individer inte trivs med att tävla och träna
Men mest i travsporten.....
m
ja då måste man ju på nått sätt hjälpa dem rätt.Som jag sa i ett inlägg ovan. Hästen som springer snett i vagn tex...många gånger ÄR hästen otränad och behöver tränas för att det ska bli bra. Många nyinkörda unghästar travar snett därför att de är otränade och utan muskler.
Endel springer snett därför de vill "komma undan". Det gör ont någonstans...
Japp så kan det vara och det tog jag upp i tidigare inläggendel har en störning som alltid mer eller mindre kommer att finnas där.
Jag är inte alls så tvärsäker som du här. Jag har förlänge sedan lagt ner tänket att dressyrträning är den "rätta" träningen för hästar. Köra tryckvagn kan ge riktigt bra resultat..MEN det är väldigt lätt att ge för mycket träning och det kommer att ge bakslag i träningen.
gulan
Kl
När jag läser i tidigare inlägg så är många väldigt inställda på att det är dressyrträning och böjning hit och dit som är lösningen på många olika slags problem eller rörelsestörningar. Så enkelt är det tyvärr inte.
håller med om friskt tempo varesig det är i galopp eller trav, tycker båda är bra. håller inte med om käkJag ville likställa detta med att tvärsäkert påstå att många ridhästar skulle må mycket bättre om fler satte käk och var ute och red i frisk trav. Även om jag verkligen tror att det skulle vara så är det väl ingen av "Er" som tror det?...tänkte väl det!
Alltså...jag tror inte att dressyrträning hjälper i så stor utsträckning som många här verkar tro. Inte på travarna i alla fall.
Jag tror absolut att det kan vara ett bra komplement, men vi kan komma överens om att vi inte tycker lika på den här punkten, vi båda har olika erfarenheter om saken.
Enligt min erfarenhet har du fel här.Nej, inte travet som sådant men självklart far många hästar illa pga att vissa individer inte trivs med att tävla och träna, pressas för hårt
Händer precis lika "ofta" inomridsporten som inom travsporten skulle jag villa påstå. i vart fall så tycker jag att det är fel oavsätt vilken gren man håller på med.tränaren använder osjyssta träningsmetoder
Har du nån aning om hur pass hårda dopingkontroller det är på travet?otillåtna mediciner/behandlingar/tar inte hänsyn till karenstider mm mm
Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att körspö kan vara tillåtet! Hur kan det någonsin vara tillåtet att slå på ett djur, bara för att det är tävling så ska det vara ok???