Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Hur cantrar du en häst i trav?
Precis som när du cantrar i galopp...men gör det i trav. (dvs kortar stiglädren så mycket som själv känner känns bra...sen gäller det att RIDA-så inte hästen faller över i galopp då det blir lite jobbigt:D)
gulan

Cantra för mig betyder lugn galopp en längre sträcka. Så om man cantrar en travhäst så betyder det trava lungt en längre sträcka och passa så att den inte börjar galoppera när det blir jobbigt? Har travare lätt att börja galoppera när de travar i mer normaltempo? Jag förstog inte riktigt...

Cantra för mig betyder lugn galopp en längre sträcka. Så om man cantrar en travhäst så betyder det trava lungt en längre sträcka och passa så att den inte börjar galoppera när det blir jobbigt? Har travare lätt att börja galoppera när de travar i mer normaltempo? Jag förstog inte riktigt...
Vi kanske ser olika på cantring. För mig är cantra något man gör för att få upp flåset.
En ridhäst som normalt bara ökar traven i korta stunder kan jag tänka mig att det blir jobbgit att gå i ökad trav längre sträckor utan att falla i galopp.
Ökad trav är bra mycket jobbigare än galopp.
gulan

kl
lägger mig i utrustnings frågan lite!

Vissa hästar har ju anatmoiska förutsättningar som som behöver hjälp med att stöjda upp, Som någon sa, då kan en stång vara precis vad hästen behöver för att balansera upp sig och springa rakt för att INTE dra på sig spänningar/låsningar och oliksidig muskulatur.

Sen kan jag tycka att vissa (abslout inte alla, och inte heller majoriteten) slänger på utrustning först som en quick-fix i travsporten precis som i ridsporten.

jag har ingenting emot utrustning om hjälpmedel men jag tror att man måste börja i andra änden, ta reda på varför springer hästen snett? Anatomiska förutsättningar? Oliksidigt musklad? spänningar/låsningar? tja om det två sistnämnda är det fallet så har man något att åtgärda och i vissa fall kan en viss utrustning hjälpa till med detta men oftast måste man åtgärda det på annat vis.

och så lägger jag mig i dressyrfrågan.

jag tror abolut på att ridträna travarna och utbilda dem i dressyr, elle för all del dressyrträna framför vagn, eller dra tungt etc
som när man själv tränar stryka med vikter: istället för att bara träna armarna så träna även mage och rygg för i slutändan kan man då klara tyngre vikter.
allsidig träning tror jag är bra för alla hästar oavsett gren! Tror att det ger en hållbarare häst!

Och så lite till:
blir vansinnig på folk utan speciellt mycket kunnighet som köper sig travare som ridhäst och som sedan gnäller på att dom går söder och då skyller på travet. jag övertygad om att MÅNGA av skador som kommer på det viset som ridhäst efter avslutad karriär INTE nödvändigtvis kommer ifrån travet utan ifrån att ryttaren inte har kunskap att skola om å ett vettigt sätt, utan det handlar om att bygga nya muskler sträka upp leder och ligament för en annan typ av beslastning etc, gör man inte det ja då är man illa ute.

Travare i min mening är fantastiska hästar ofta väldigt bra i huvet, arbetsvilliga, kloka, men också arbetsnarkomaner, ofta heta ( i ridsportens bemärkelse, där har ju jag märkt en klar skillnad i betydelse!) och allt som oftast INTE lämpade för lisa 13 år som ska skaffa sin första häst utan kunniga föräldrar eller tränare. inte heller greta 54 år som vill ha en häst att lulla runt på is skogen 2 dagar i veckan i skritt. Och INTE lämpade för människor som inte inser att det inte bara att hoppa upp och rida utan det krävs en hel del jobb för att få en fd travare att jobba vettigt, harmoniskt och hållbart.

Cantra kommer av canter som betyder galopp. Så jag fattar inte riktigt vad du menar.

Men att trava i den form som käken ger med ryttare längre sträckor hade jag inte gjort. Spec inte i högre tempo.
Det är inte sunt att ta upp huvudet så på en häst som ska bära. Där gör man så att de inte kan spänna bål och buk nog och inte vinkla bäckenet nog. Det gör att de måste hänga i skelettet istället för att bära med muskulaturen. Det ger slitage på hästarna.
Just i trav blir det ännu värre. Trav är den gångare som sliter mest i högre tempo om den tids i fel form.

Så nej, ryttare ska träna på ett annat sätt med sina hästar.

Sen ska man göra skillnad vid dressyrtränibg och dressyrträning. Det är väldigt låg nivå på instruktörsutbildningar i Sverige. Ska man dessutom ridträna startande travhästar får man träna dem på ett speciellt sätt. Få gör det riktigt bra. Så jag tror rätt dressyrträning kan vara fantastiskt. Men den ridtränibg de allra flesta travisar får kvalar inte dit. För en dell individer är det dock gott nog.

Cantra kommer av canter som betyder galopp. Så jag fattar inte riktigt vad du menar.

Ut och jogga förstod jag det som.

Men att trava i den form som käken ger med ryttare längre sträckor hade jag inte gjort. Spec inte i högre tempo.
Kan inte annat än att hålla med

Sen ska man göra skillnad vid dressyrtränibg och dressyrträning. Det är väldigt låg nivå på instruktörsutbildningar i Sverige. Ska man dessutom ridträna startande travhästar får man träna dem på ett speciellt sätt. Få gör det riktigt bra. Så jag tror rätt dressyrträning kan vara fantastiskt. Men den ridtränibg de allra flesta travisar får kvalar inte dit. För en dell individer är det dock gott nog.

jag skrev ju tidigare att jag blir vaninning på folk som köper fd travare utan att veta hur man skolar om till ridhäst.

Kom just på att jag blir lika vaninning på de travtränare som inte heller kan tillräckligt om ridning och slänger upp ryttare för galoppintervaller/monté jobb alt starter utan att ge hästen en vettig chans, utan att förbereda kroppen för den påfrestning som blir, skadorna kommer som ett brev på posten.

Nej, inte travet som sådant men självklart far många hästar illa pga att vissa individer inte trivs med att tävla och träna, pressas för hårt, drabbas av stressrelaterade magsår osv, tränaren använder osjyssta träningsmetoder eller otillåtna mediciner/behandlingar/tar inte hänsyn till karenstider mm mm Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att körspö kan vara tillåtet! Hur kan det någonsin vara tillåtet att slå på ett djur, bara för att det är tävling så ska det vara ok???

Kl
Stopp ett tag! Det var inte meningen att vi skulle köra 10 inlägg i hur man ska cantra eller om man ska cantra.
När jag läser i tidigare inlägg så är många väldigt inställda på att det är dressyrträning och böjning hit och dit som är lösningen på många olika slags problem eller rörelsestörningar. Så enkelt är det tyvärr inte. Jag ville likställa detta med att tvärsäkert påstå att många ridhästar skulle må mycket bättre om fler satte käk och var ute och red i frisk trav. Även om jag verkligen tror att det skulle vara så är det väl ingen av "Er" som tror det?...tänkte väl det!
Alltså...jag tror inte att dressyrträning hjälper i så stor utsträckning som många här verkar tro. Inte på travarna i alla fall.
gulan

kl
Sen kan jag tycka att vissa (abslout inte alla, och inte heller majoriteten) slänger på utrustning först som en quick-fix i travsporten precis som i ridsporten.
Men mest i travsporten.....;)
m
en jag tror att man måste börja i andra änden, ta reda på varför springer hästen snett? Anatomiska förutsättningar? Oliksidigt musklad? spänningar/låsningar? tja om det två sistnämnda är det fallet så har man något att åtgärda och i vissa fall kan en viss utrustning hjälpa till med detta men oftast måste man åtgärda det på annat vis.
Som jag sa i ett inlägg ovan. Hästen som springer snett i vagn tex...många gånger ÄR hästen otränad och behöver tränas för att det ska bli bra. Många nyinkörda unghästar travar snett därför att de är otränade och utan muskler. Det rättar till sig ju mer den får träna. Endel springer snett därför de vill "komma undan". Det gör ont någonstans...endel har en störning som alltid mer eller mindre kommer att finnas där. Ibland är det bättre ibland sämre. Den hästen kommer med all säkerhet inte bli stjärnan i stallet men med rätt omskötsel kan den tävla.
och så lägger jag mig i dressyrfrågan.

jag tror abolut på att ridträna travarna och utbilda dem i dressyr, elle för all del dressyrträna framför vagn, eller dra tungt etc
som när man själv tränar stryka med vikter: istället för att bara träna armarna så träna även mage och rygg för i slutändan kan man då klara tyngre vikter.
allsidig träning tror jag är bra för alla hästar oavsett gren! Tror att det ger en hållbarare häst!
Jag är inte alls så tvärsäker som du här. Jag har förlänge sedan lagt ner tänket att dressyrträning är den "rätta" träningen för hästar. Köra tryckvagn kan ge riktigt bra resultat..MEN det är väldigt lätt att ge för mycket träning och det kommer att ge bakslag i träningen.
gulan

Och jag är inget fan av dressyrträning på travhästar.....
Det är inte sunt att ta upp huvudet så på en häst som ska bära. Där gör man så att de inte kan spänna bål och buk nog och inte vinkla bäckenet nog. Det gör att de måste hänga i skelettet istället för att bära med muskulaturen.
Därför motioneras 98% av alla travhästar utan käk, 80% går fort utan och fler och fler tävlar också utan...
Käken behövs fortfarande på många hästar i lopp.
Trav är den gångare som sliter mest i högre tempo om den tids i fel form.
Därför tycker jag att hästen själv ska få välja vilken form den ska ha när den arbetar. Det är en självklarhet för mig i alla fall.
Sen ska man göra skillnad vid dressyrtränibg och dressyrträning. Det är väldigt låg nivå på instruktörsutbildningar i Sverige. Ska man dessutom ridträna startande travhästar får man träna dem på ett speciellt sätt. Få gör det riktigt bra. Så jag tror rätt dressyrträning kan vara fantastiskt. Men den ridtränibg de allra flesta travisar får kvalar inte dit.
Detta skriver jag under på . De som inte kan bör låta bli.
gulan

Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att körspö kan vara tillåtet! Hur kan det någonsin vara tillåtet att slå på ett djur, bara för att det är tävling så ska det vara ok???
Men det vet ju du att det inte ÄR tillåtet i Sverige! Du får inte slå på ett djur under lopp. Du får driva på den -men inte slå.
självklart far många hästar illa pga att vissa individer inte trivs med att tävla och träna
Meeeen..fel IGEN. Få hästar far illa (inte bara travhästar...väääl?). Det kommer vi tyvärr aldrig ifrån så länge som vem som helst får ha DJUR.
gulan

Men mest i travsporten.....;)
m

den åsikten får stå för dig.
För det är verkligen inte min.

Som jag sa i ett inlägg ovan. Hästen som springer snett i vagn tex...många gånger ÄR hästen otränad och behöver tränas för att det ska bli bra. Många nyinkörda unghästar travar snett därför att de är otränade och utan muskler.
ja då måste man ju på nått sätt hjälpa dem rätt.
lite det jag försöker få fram, ibland är stång vara helt rätt hjälpmedel, ibland behövs något annat som inte handlar om utrustning alls.

Endel springer snett därför de vill "komma undan". Det gör ont någonstans...

Har de ont nånstans ska de kollas upp och eventuella behandlingar.
Det är just här som jag anser att man inte bara ska slänga på utrustning för att raktikta och nöja sig med det.
Gäller travsport likväl som ridsport då jag sett det hända från båda håll.

endel har en störning som alltid mer eller mindre kommer att finnas där.
Japp så kan det vara och det tog jag upp i tidigare inlägg

Jag är inte alls så tvärsäker som du här. Jag har förlänge sedan lagt ner tänket att dressyrträning är den "rätta" träningen för hästar. Köra tryckvagn kan ge riktigt bra resultat..MEN det är väldigt lätt att ge för mycket träning och det kommer att ge bakslag i träningen.
gulan

Jag är väll kanske inte för just dressyr, men jag är för allsidig träning sen får man individ anpassa såklart hjälpte till med en märr som gick mer under sadel än med vagn då både intervaller, dressyr, styrketräning etc. för det funkade bäst för henne.

andra hästar kanske det varken gör till eller ifrån med ridträning. den tredje hästen funkar det inte alls på. Men varesig man rider eller kör eller båda så tycker jag att träningen ska vara varierad och allsidigt.

jag försöker snappa upp så mycket som möjligt från alla håll för att utöka min kuskap så mycket som möjligt. Ser för och nackdelar med både travsport och med ridsport men framförallt ser jag att det finns massor med kunskap att hämta från båda hållen!

Senast ändrad:

Kl
När jag läser i tidigare inlägg så är många väldigt inställda på att det är dressyrträning och böjning hit och dit som är lösningen på många olika slags problem eller rörelsestörningar. Så enkelt är det tyvärr inte.

Jag ville likställa detta med att tvärsäkert påstå att många ridhästar skulle må mycket bättre om fler satte käk och var ute och red i frisk trav. Även om jag verkligen tror att det skulle vara så är det väl ingen av "Er" som tror det?...tänkte väl det!
håller med om friskt tempo varesig det är i galopp eller trav, tycker båda är bra. håller inte med om käk

Alltså...jag tror inte att dressyrträning hjälper i så stor utsträckning som många här verkar tro. Inte på travarna i alla fall.

Jag tror absolut att det kan vara ett bra komplement, men vi kan komma överens om att vi inte tycker lika på den här punkten, vi båda har olika erfarenheter om saken.

Nej, inte travet som sådant men självklart far många hästar illa pga att vissa individer inte trivs med att tävla och träna, pressas för hårt
Enligt min erfarenhet har du fel här.

tränaren använder osjyssta träningsmetoder
Händer precis lika "ofta" inomridsporten som inom travsporten skulle jag villa påstå. i vart fall så tycker jag att det är fel oavsätt vilken gren man håller på med.

otillåtna mediciner/behandlingar/tar inte hänsyn till karenstider mm mm
Har du nån aning om hur pass hårda dopingkontroller det är på travet?

Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att körspö kan vara tillåtet! Hur kan det någonsin vara tillåtet att slå på ett djur, bara för att det är tävling så ska det vara ok???

Hur kan hopp spö vara tillåtet vid hoppning. Eller vid galopp
hur kan sporrar vara tillåtet vid de flesta ridgrenar?
är inte det precis lika illa oavsätt gren om man använder dessa för att göra hästen illa?
vet inte vad du far efter här?

Hej! Svar både dig och gulan!
Jag har inte sagt något om att ridsporten skulle vara ett dugg bättre! Galoppen däremot har ju iallafall förbud mot spödrivning i 2-åringsloppen vilket är utmärkt. Men frågan gällde ju travet...
Är själv aktiv inom travet så jag känner mycket väl till hur allting fungerar.
"Slå" eller "driva", tja, för mig är det i pricip samma sak... Vet du hur hårt proffskuskarna driver? Det är rätt hårt ibland...
Och angående karentider osv, det finns preparat som inte syns på dopingkontroller.

Klart att det finns fuskare inom alla former av sporter och det finns tyvärr alltid folk som är villiga att ta genvägen.. Men att det skulle vara fler inom just travet vågar jag inte uttala mig om.

Inom trav och galoppsporten tas 4000 dopingprov, varje år! Det är fler dopingprover än vad som görs sammanlagt i alla andra (inte bara häst!!) sporter i Sverige tillsammans! Det var ju ett väldigt uppmärksammat fall inom ridsporten där en mycket känd hoppryttare behandlat sin häst i en eller flera leder och sedan startat i hoppning senare samma vecka. Hon blev inte ens fälld för doping... Det ända hon eventuellt kan bli fälld för är brott mot djurskyddslagen. Som "travmänniska" tycker jag detta är ett stort skämt.. Man kan spruta och behandla sin häst hej vilt utan att bli fälld för doping. Helt vansinnigt!

Inom travsporten har man i alla fall en form av egenkontroll vilket ju är positivt. Många dopingkontroller! Dopingprover på misstanke/tips, är du tränare (proffs som amatör) inspekteras stallet där du stallar upp dina hästar. Det görs både oanmälda och anmälda kontroller hos tränare för att se att djurhållning (boxar, stallar, ventilation) och medecinhantering (förvaring, behandlingsjournaler) är som den ska.

Rätta mig gärna om jag har fel men har det inte kommit eller är på gång en ny lag om spö och spödrivning inom häst sporten i sverige. Travet har mkt bra koll när det gäller doping och doping kontroller. Jag kan tycka (hukar mig nu) att det ibland kan vara lite väl hårt, man kan hitta spår av preparat hos hästen som inte längre är verksamma i kroppen och inte alls påverkar hästen på något sätt och ändå bli fälld för doping (hästen kan ha fått i sig något litet av misstag). Missförstå mig rätt tycker att det är fruktansvärt med doping och är stolt över att sverige har bra kontroller. Trav är absolut inte djurplågeri.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka