Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Isåfall kan du nog vara tyst du också eftersom du garanterat inte är världsbäst i din gren :idea:

Det är en viss skillnad på att inte veta en jota och att vara hyfsat insatt... Om man inte vet en jota ska man vara försiktig med att uttala sig..

Det är ju lätt att vara dryg bakom en dator,skulle vilja se gry åka till ett travstall och dela med sig av sina kunskaper, för hennes jätteseriösa hovslagare har ju berättat hur det går till och sen har hon ju sett ett program på tv! Som var så intressant och givande så hon inte ens minns vad det hette..

Menar du att hovisen tyckte det var helt vansinnigt (detta med snedverkningen), men utförde det (mot sin vilja och tro?) för att hästägarna/tränarna ville det?

I så fall är det så långt ifrån trovärdig, kunnig och seriös som man rimligen kan komma. Men ett litet pyttesteg till en anmälan.

Jag har varit med om att man har verkat lite snett men det har inget med kurvorna att göra.

Jag håller med dig!!! Tycker också det är sjukt!! Jag tycker det är galet med snedverkning.

Vet bara det jag sett på teve och det hovisen berättade. Det var ju tränare som körde hästar på V65 och liknande och de pratade om det som det var en självklarhet.

Det är ju jättebra om det inte stämmer.

Rent logiskt, eftersom banan varken är helt rund eller odoserad, så är det till ingen som helst nytta, snarare tvärtom.

... och hur gör man när man kör i bakvarv? Eller vänta - det gör man väl aldrig! Eller....

Det man kan ha mot travet är väl att dom kör hästarna aldeles för unga och att dom gärna använder "quick-fix" istället för att verkligen åtgärda problem.

Har man en häst som bryter ut så likriktar man inte hästen utan då kör man med stång istället för töm på ena sidan - som typexempel.

Och att tävla hästar öht som är yngre än 4-5 år tycker jag är vansinne, men där är ju tyvärr även ridhästsidan idag med de förbannade treårstesten som gör att en del människor börjar hårdträna hästen redan nått år innan.

Men jag vill ju inte gå så långt så att jag sätter ett = mellan trav och djurplågeri. Det finns bättre och sämre folk där som överallt annars.

Det man kan ha mot travet är väl att dom kör hästarna aldeles för unga och att dom gärna använder "quick-fix" istället för att verkligen åtgärda problem.

Har man en häst som bryter ut så likriktar man inte hästen utan då kör man med stång istället för töm på ena sidan - som typexempel.

Ursäkta, men hur ska man då kunna styra hästen t.ex.??? :confused:

Det är ju i den synvinkeln inte så annorlunda än att ha skakeln, tömmen har du givetvis också (inte bara stången alltså). Det är för att hästen inte ska springa och bryta.

... vilket ju får ses som ett exempel på "quick-fix" istället för att lägga ner lite tid och möda på att dressyrträna hästen, det finns ju faktiskt kördressyr också.

Inom annan körning så vill man ju att skaklarna ska störa hästen så lite som möjligt och istället arbetar man med ställning och böjning på samma sätt som i riden dressyr, med yttertöm och pisk istället för att använda yttertygel och innerskänkel.

En rakriktad häst bryter inte ut.

Senast ändrad:

Du behöver inte lära mig det, jag har förtjänat mina hästars uppehälle på att få travhäst att sluta bryta (med goda resultat får jag säga).

Hade ridsportens quick-fixar varit ens varit i närheten av så harmlösa (som stången inom travet) hade jag verkligen varit lyckligare.

Som jag uppfattade ditt förra inlägg som jag svarade på så menade du att man satt dit en huvudstång istället för en töm på ena sidan.
Det jag undrade var hur du ska kunna styra hästen utan töm på ena sidan. Huvudstången fäster du ju vid sidan av huvudet och selen.

Eller missuppfattade jag dej? För mej låter det mycket främmande då det lär behövas två tömmar för att styra hästen. En på var sida. Eller...?

Det e ju fler o fler som rider dressyr på dom.
dom kan ju lika gärna bryta ner i kurvorna.

Ja, jag vet hur en huvudstång ser ut och hur man fäster den.

Vad jag inte förstår är hur den ska kunna ersätta en töm på en häst som bryter ner?????

Töm måste man ju lik förbaskat ha för att kunna styra hästen, lr hur?

Det är ju i den synvinkeln inte så annorlunda än att ha skakeln, tömmen har du givetvis också (inte bara stången alltså). Det är för att hästen inte ska springa och bryta.

Vad jag inte förstår är hur den ska kunna ersätta en töm på en häst som bryter ner?????

Töm måste man ju lik förbaskat ha för att kunna styra hästen, lr hur?

Ja, jag tyckte inlägget var rätt klart på den punkten?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka