Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Fast de flesta hobby ryttare tävlar ju inga klasser alls, utan rider och har häst mest för att de tycker det är trevligt/kul/givande.

Och som hobbyhäst duger de flesta travare utmärkt, frågan är väl snarare om det verkligen kommer ut så mycket fd travare på marknaden att det sänker statusen eller om det är så att deras rykte är baserat på fördomar och det är ju inte sällan vi läser/hör historier av ägare som köpt fd travare och därför blir mobbade eller inte är välkomna i stallet, de borde ju skaffa sig en "riktig" häst...

Men jag håller med dig, travet borde ta bättre hand om sina pensionärer, en idé kan ju vara att "vi" slutar ösa pengar över ridsporten och istället lägger de pengarna på tex ridtravarföreningen och anordnar kurser, tävlingar och andra utbildande saker för de som har en travpensionär.[/QUOTE]

Du är klok som en bok!:bow:
Vi borde ta hand om våra travare bättre efter avslutad karriär i första hand istället för att skänka pengar till andra grenar!
Är inte så jätteinsatt men har för mig att i tex USA finns mycket egna tävlingar/klasser för just ridtravare.
Mer sådant här i Sverige skulle öka statusen och intresset för rasen som ridhäst, för vem vill inte ha en välhanterad, vältränad häst med sammarbetsvilja till överkomligt pris?:-)

Senast ändrad:

Men jag håller med dig, travet borde ta bättre hand om sina pensionärer, en idé kan ju vara att "vi" slutar ösa pengar över ridsporten och istället lägger de pengarna på tex ridtravarföreningen och anordnar kurser, tävlingar och andra utbildande saker för de som har en travpensionär.

Ja, och jag förstår inte hur de som ogillar travet kan stå och ta "emot" pengar, det går liksom inte ihop.

Har du någon källa till den informationen? Jag kan varken dementera eller bekräfta, men jag varit i kontakt med några vanvårdsfall varav samtliga varit varmblod.

Och jag förstår varför du anser att de begreppen skall hållas isär, och jag håller med, det var därför jag sa att det kan bli en följd av grenen. Ledsen att det blev oklart.
Nej, jag har ingen källa till informationen, så jag får lov att ändra till att min erfarenhet i mitt län och i de närliggande länen så har det varit långt fler vanvårdsärenden (och misstanke om vanvård) gällande andra raser än travare. Men givetvis kan det se annorlunda ut i mer travhästtäta län. Dock har det oftast i mitt län rört sig om folk som har samlat ihop fler hästar än de klarar av (inte sällan avelsverksamhet), och oerhört sällan den lilla tjejen som fått en travare av sina föräldrar. De får ofta hjälp med skötseln från sina stallkompisar. men det är som sagt min erfarenhet. Andra som har annan uppfattning får gärna komma med kommentarer. Skulle vara mycket intressant att höra :) Jag tror jag startar en tråd om det förresten :)

Sorry för OT ts!

Som sagt så beror nog det oerhört mkt på hur många travhästar som finns. Där jag bodde tidigare var det otroligt många travare, och ja, det var lite väl många småtjejer som fick en häst de inte rådda med och inte visste hur de skulle sköta. Ju mer travhästtät det är ju svårare blir det att hitta nya hem till de avdankade.

Tycker också det är tråkigt att man inte tar bättre hand om de som är färdiga på banan, en gammal hopphäst brukar man ju oftast antigen behålla som pensionär eller sälja som uppskattad läromästare. En stackars travhäst får sista resan till scan när den är 7, eller slumpas bort till någon som inte har råd och/eller kunskap att ta hand om den.

Får gärna lägga ATG pengarna på att ge de ett värdigt liv. :)

*KL*

Jag bla och flera travtränare slaktar hästarna, det är fel. Andra säljer dem, det är fel, hur ska man göra?

Livstidsfoder är väl en lösning om man har möjlighet att kolla till hästen med jämna mellanrum.:)
Annars hellre slakta än att den hamnar i fel händer eller blir en vandringspokal.

Vandringspokaler verkar de kunna vara även som tränande travhästar. Ser på STC att min fodertravare har haft 9 hem och 4 olika ägare på 5 år, en blandning mellan amatör och proffstränare.

Senaste hemmet var hos en proffstränare vid en av landets största travbanor, det var minst sagt en sorglig syn när jag först såg honom.

*KL*

Tränarna har inte tid att kuska runt för o kolla vart gamla hästar är, det ligger inte i dersas intresse, det är isf upp till ägarna. Jag slaktar mina hästar, för att de inte ska vandra vidare, men de är alltid kvar på gården ett par år först och har det bra.

tehk Att man byter tränare är inget konstigt, att ha en häst i träning kostar runt 10.000 i månaden, som ägare vill man försöka få valuta för pengarna, så är man inte nöjd med hästens resultat kan man byta tränare. Många tränare säger också åt ägaren att byta tränare då hästen inte utvecklas.

Ta svanstedt, han kör något jobb med hästarna säger de, duger de inte- då får de inte komma in i hans stall.

Det är fördelen för mig som amatörtränare, jag bestämmer själv vilken takt hästarna ska utvecklas i, och har ingen brådska, har en fem åring som är född på gården, han kan inte ett dugg, men får gå kvar här ändå, för han är så söt =) Mina andra är fortfarande i tävlingsålder, men efter att deras karriär är klar, får de göra som de andra, gå ett par år som myshästar, ridas o köras lite, och när de börjar bli lite till åldern tas de bort.

En liten uppmaning eller vad vi ska kalla det för.

Hur som helst, ni som har "avdankade" travare och undrar över en det ena en det andra "problemet" som era hästar har. Varför inte utnyttja Bukefalisternas kunskap och eventuella kännedom om hästen? För faktum är att många som skriver här jobbar eller har jobbat i travstall.

Vad jag menar är att om man talar om hästens namn så kanske man kan få väldigt nyttig information.

Jag vet inte, det var bara en tanke som for genom mitt huvud.

Ursäkta trådkapningen ;)

Jag förstår absolut varför man vill byta tränare om man inte är nöjd med hästens prestation. Men jag menar, om det är ok att hästen är en vandringspokal inom travet och byter hem och ägare frekvent, så varför är det inte ok inom ridsporten så länge hästen inte missköts? Jag frågar detta som en allmän fråga, inte ett fingerpekande.

Det tror jag knappast man gör! alla banor "lutar inåt" det heter dosering, och det är i kurvorna, så de som verkar hovarna snett lär ju få hästar som felar när de går ur doseringen för på rakan på banan är det just rakt.. ska man skratta eller gråta?

Tror inte det finns någon hobbyhäst som lufsar omkring i skogen som kostas på så mycket som en travhäst som också bara luffsar träning i skogen innan det kommer ut till tävlingsbanan...

Och ändå skodde vår tidigare hovi travare på det sättet i många många år....
Och jag såg ett reportage på teve om det också

*KL*

Jag bla och flera travtränare slaktar hästarna, det är fel. Andra säljer dem, det är fel, hur ska man göra?

Det är ju lite det som är problematiken, jag förstår absolut varför många hellre tar bort sina hästar eftersom just billiga travhästar lätt hamnar fel. Har sett alldeles för många versioner av "unge som fick billigast möjliga häst som den sedan inte klarar av" för att inte se poängen i det hela. Det som jag tycker är det tråkiga är att det finns det överflödet av hästar som slaktas trots att de är unga och friska för att de inte springer snabbt nog.
Har tyvärr ingen mirakellösning på det hela, men jag tycker det är synd på trevliga hästar.

Nu rider jag distans med min extravare och det är en gren där det finns en hel del travare i och där de faktiskt är bra och kan gå upp i klasserna. Rätt tränade och med ok byggnad så finns alla möjligheter att åtminstone gå 8 mils klasser vilket är gränsen för de flesta ryttare. Det finns även travare på nivåer över det och även någon då på sm nivå och på lag sm så är det en hel del. Så det finns ju faktiskt ridsportgrenar där de kan prestera bra även efter travlivet, och där är de fullt accepterade.
Tyvärr är distansen inte någon jättesport i sverige men jag menar bara att de faktiskt kan vara fungerande sporthästar också om de är hela och inte allt för gamla.

Svamligt värre blev det visst.:angel:

Och ändå skodde vår tidigare hovi travare på det sättet i många många år....
Och jag såg ett reportage på teve om det också

usch vilken oseriös hovslagare du använder dig utav! en sådan ska inte ha några kunder.

Tv är inte alltid sanning, där vinklar man åt det man vet att folket vill se.

Jag förstår absolut varför man vill byta tränare om man inte är nöjd med hästens prestation. Men jag menar, om det är ok att hästen är en vandringspokal inom travet och byter hem och ägare frekvent, så varför är det inte ok inom ridsporten så länge hästen inte missköts? Jag frågar detta som en allmän fråga, inte ett fingerpekande.

Nog är det ok om den skulle byta hem i ridsporten och hamna bra. Men risken att den inte hamnar bra inom ridsporten är större pga många fler är okunniga och utan utbildning och erfarenhet.
Iallafall när de gäller de som tar sig an fd.travare.

Att hästen fått byta tränare och ägare under tävlingsåren känns ju inte bra att de får byta foder och stallmiljö så pass många gånger. Men oftast så har tränare, främst proffs stor kunskap och möjlighet att ta väl hand om hästen.

Kanske inte timmars gos på stallgången, men god hovvård, träning, foder och utrustning tycker jag väger mer för hästens välbefinnande.

Du läser inget vidare; vår tidigare hovis, skrev jag. Och han var inte ett dugg oseriös, han var oerhört kunnig och utbildad. Och mkt anlitad av både travhästägare och hoppryttare på internationell nivå.

Du har en ganska otrevlig ton, tycker jag. Vad hos dig gör att du måste hävda dig på det sättet?

en hovslagare arbetar förhoppningsvis för sund hov, och den kan ju knappast vara sund om den är alldeles sned och ska bära upp en häst? Och är det då hovslagaren som verkar den sned, ja då är det hovslagaren som är oseriös. Precis som ägaren/tränaren som ber den göra det, men i slutändan är det ju hovslagaren som gör det.

ingen som helst otrevlig ton, men blir så j*vla förbannad på folk som inte kan ett skit om trav som ska uttala sig om saker de minsann hört från en kompis kompis mormors mans get.

Och han var inte ett dugg oseriös, han var oerhört kunnig och utbildad. Och mkt anlitad av både travhästägare och hoppryttare på internationell nivå.

En hovslagare som är kunnig och seriös verkar inte en hästs hovar snett, punkt slut, oavsett om ägaren/tränaren ber om det eller inte. Att gå runt med sneda hovar är inte hälsosamt för hästen, en kunnig och utbildad hovslagare vet om det, och en hovslagare som är seriös verkar inte hästen på det sättet.

Sen att han var mycket anlitad av folk hit och dit spelar ingen roll, bara för att många gör en sak innebär inte det att det är rätt.

En hovslagare som är kunnig och seriös verkar inte en hästs hovar snett, punkt slut, oavsett om ägaren/tränaren ber om det eller inte. Att gå runt med sneda hovar är inte hälsosamt för hästen, en kunnig och utbildad hovslagare vet om det, och en hovslagare som är seriös verkar inte hästen på det sättet.

Sen att han var mycket anlitad av folk hit och dit spelar ingen roll, bara för att många gör en sak innebär inte det att det är rätt.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka