Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?
Nej, det gör jag inte.
Jag hade förmånen att som ung få vara först stalltjej/ridtjej och pyssla med hästarna och lära mig hos en av Sveriges bästa kuskar då han fortf var tränare. Senare anställdes jag även.
Denne kusk är förutom att han är en helvetes kusk en fantastisk hästkarl med suverän feeling. Hans stallchef i stallet jag var i är känd inom travvärlden som en otrolig hästkarl även han. Och han har lärt mig så mycket om unghästhantering och hingsthantering. Jag är idag otroligt tacksam över att jag så tidigt fick gå den värdefulla skolan!
Och hästarna där hade det utmärkt! Korrekt tränade, fodrade, verkade/skodda, hanterade enbart av proffs, veterinärklinik på "gården" och ofta check.
Jag är i grunden ridmänniska och jobbar idag som dressyrtränare och problemlösare. Jag ser ofta på de tjejer som varit på travet. De har en mycket proffsiga hantering av hästarna och har mindre problem med dem.
Jag hade tyckt det vore super om fler unga tjejer fick lära sig!
Vad jag har svårt med rörande travet är vad någon tidigare tagit upp: man avlar fram en massa hästar som det inte finns någon större marknad för om de är dåliga i löp alt efter 12 års ålder. Det var alltid minst någon häst man försökte hitta hem åt då jag jobbade på Solvalla. De flesta gick till slakt.
För mig är det inget jag skulle kunna göra och stå bakom.
En ridhäst som inte pallar tävlan på elitnivå har iaf oftast ett liv som hobbyhäst eller skogsmulle framför sig. Travhästen har inte samma värde som ridhäst. De har sämre vinklar och svårare för att bära upp ryttare.
Det är oftast välhanterade och vb-travare har ofta trevlig skalle med stor arbetsvilja. Men vill man ha en viss ridkänsla alt är för okunnig så är de inte lämpliga. Jag skulle tex aldrig köpa en vb-travare. De kan inte utföra de rörelser jag vill rida(och rider).
Det går att få dem till att fixa lätta klasser och vissa begåvade kanske även msv på sämre poäng än halvbloden. På längre tid än de flesta andra raser. Men de klarar inte högre klasser. Och de kommer dömmas sämre iom att de rör sig sämre, för ridning.
Detta gör att många slaktas och resten reas ut iom att marknaden är mättat. Till de låga priserna dras tyvärr fler som eg inte har råd och då inte råd att skaffa sig kunskap. Det får hästarna lida för.
Det finns idioter som äger halvblod för 300 000 med, givetvis. Men tyvärr finns det alldeles för många vb-travare som köps pga billigt pris och sen inte riktigt får den utbildning de behöver. Och ägaren har inte alltid kunskap nog om foder, skoning, utrsutning etc.
Det finns så klart folk som tar fantastiskt bra hand om sina fd travare. Jag känner flera såna.
Men jag har sett allt för många som farit illa. Fler än ridraser.