Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Sv: Ser ni verkligen travet som djurplågeri?

Jag sa att det var en följd av grenen inget annat. Kan man inte klandra travsporten för en "restprodukt" utav travsporten?

Nej det tycker jag inte. Vi kan ju inte klandra oss för vad hitler gjorde.

kass jämförelse kanske, men samma sak.

Nej jag ser det inte som djurplågeri, dock tycker jag inte om att de använder hästarna förtidigt när de inte hunnit växa klart men det gäller även galopp å vanliga ridhästar så det är ju inte specifikt travet jag ogillar.

Ja, två sidor av samma mynt.

Det är inte vanligare med vanvård av travare än andra hästar, så vanvården kan inte relateras till en specifik ras (Islandshästar är t ex. mycket vanliga i vanvårdssammanhang) Därför anser jag att man ska hålla isär djurplågeri inom de olika sporterna (såsom träningsmetoder, misshandel etc.) och vanvård (bristande skötsel och tillsyn)

Nej?
Varför skulle man göra det?
Det är jätteroligt att köra trav och hästarna tycker också att det är roligt :)

Inte samma sak på något sätt. Konstig argumentation.

Jag fattar inte hur du tänker, du tycker alltså att om jag säljer en av mina travare som pensionär till en person som jag tror är vettig och denna människa sedan vanvårdar travaren, är det då mitt fel eller travsportens fel?

Det är inte vanligare med vanvård av travare än andra hästar, så vanvården kan inte relateras till en specifik ras (Islandshästar är t ex. mycket vanliga i vanvårdssammanhang) Därför anser jag att man ska hålla isär djurplågeri inom de olika sporterna (såsom träningsmetoder, misshandel etc.) och vanvård (bristande skötsel och tillsyn)

Har du någon källa till den informationen? Jag kan varken dementera eller bekräfta, men jag varit i kontakt med några vanvårdsfall varav samtliga varit varmblod.

Och jag förstår varför du anser att de begreppen skall hållas isär, och jag håller med, det var därför jag sa att det kan bli en följd av grenen. Ledsen att det blev oklart.

Jag fattar inte hur du tänker, du tycker alltså att om jag säljer en av mina travare som pensionär till en person som jag tror är vettig och denna människa sedan vanvårdar travaren, är det då mitt fel eller travsportens fel?

Varför skulle jag tycka att det var ditt fel, det skulle väl vara rätt bisarrt.

Jag ställde bara frågan "Kan man inte klandra travsporten för en "restprodukt" utav travsporten?"

Ärligt talat, ja...

Har väldigt mkt fördomar om travet. Inte minst efter att ha sett att hästar verkas snett så de kan springa på banor som lutar inåt.

:rofl:
Varför skulle någon vilja motverka bandoseringen och vad tror du händer på rakorna?
Antingen har du fått det hela om bakfoten eller så har du varit i kontakt med någon riktig "lallare"!
Bandoseringen är till för att skona hästens ben eftersom den lutar inåt när den springer i kurvorna.:idea:

KL

Som travmänniska måste jag säga att jag blir glad när jag läser inläggen i den här tråden!:bow:

Varför skulle jag tycka att det var ditt fel, det skulle väl vara rätt bisarrt.

Jag ställde bara frågan "Kan man inte klandra travsporten för en "restprodukt" utav travsporten?"

Men då borde vi väl dela ut en känga till hoppningen och dressyren nu också då när vi ändå är i farten eftersom det finns väl hästar som far illa där också efter avslutad karriär?

Kan man klandra ridsporten för alla medelmåttiga hästar som inte hamnar hos toppryttare utan glada amatörer som tror 6 kg havre och 2 kg hö är en vettig foderstat?

Men då borde vi väl dela ut en känga till hoppningen och dressyren nu också då när vi ändå är i farten eftersom det finns väl hästar som far illa där också efter avslutad karriär?

Du får dela ut dina kängor precis som du vill, om du tycker att det är relevant.

ja och vi får ju inte glömma hopphästen som nyss dog, usch den måste ha blivit väldigt vanskött som t.om dog..

*KL*

att de inte blir mattat av allt, jag hatar trav blabla. att inte ni som tycker så illa om det kontaktar hälsovårdsnämnden och anmäler alla travtränare som vanvårdar hästarna? ser jag någon travare som far illa anmäller jag gladeligen, precis som jag gör om en shettis far illa.

Det är en sån otrolig koll på travet, ridsporten kommer inte i närheten av den kollen och alla regler som finns inom travet- för hästarna skull.

Nu sitter jag ju nära en storbana med tufft motstånd och alltså hög klass på materialet (tycker jag i alla fall), men när jag tappar hoppet om alla usla förhållanden för ridhästar, konstiga upplägg och tankesätt - då åker jag till Jägers och tittar på välskötta hästar väl tränade för sin uppgift.

Försök hitta en ridsporttävling på motsvarande nivå med samma klass på hästarna...

Nej det gör jag inte. De flesta travhästar i träning är väldigt välskötta och ordentligt omsedda, sen finns det ju knepigt folk även i travet. Det jag kan tycka är väldigt tråkigt är att hästarna som det inte blir något av inte har något direkt värde och hamnar på slaktbilen. Där är det ju även ridsportfolket som har en del i det hela, travare står inte högt i kurs inom ridsporten ens som hobbyhäst och det är få som faktiskt har kunskap och vilja att utbilda extravaren till en grundnivå.

Har själv en extravare som numera tävlas i distans och fungerar super. Vill hellre köpa en häst som nyligen startat och gjort några starter på travet, ser ingen nackdel med att de har sprungit lite(nuvarande har gjort 31 starter,ganska lagom) och varit med om saker och ting på lite olika banor och varit ute och rest en del. Har de nyligen startat och startat med jämna mellanrum så är den oftast ganska fräsch och fixad med, för mig känns det som en större risk att köpa av en ridmänniska än travfolket.

känner en tjej hon har halvblod, de motionerades aldrig regelbundet kunde bli två dagar i veckan, och cirka 20 min åt gången, skritt. ibland kunde det bli något travsteg, de var enligt henne i hårdträning.

Att de var gravt överviktiga verkade hon inte se.

MÅNGA ridhästar är feta, jag har aldrig sett en fet/överviktig travhäst. Även de travare som inte startar utan bara tränas hemma är inte tjocka.

Nej, det gör jag inte.

Jag hade förmånen att som ung få vara först stalltjej/ridtjej och pyssla med hästarna och lära mig hos en av Sveriges bästa kuskar då han fortf var tränare. Senare anställdes jag även.
Denne kusk är förutom att han är en helvetes kusk en fantastisk hästkarl med suverän feeling. Hans stallchef i stallet jag var i är känd inom travvärlden som en otrolig hästkarl även han. Och han har lärt mig så mycket om unghästhantering och hingsthantering. Jag är idag otroligt tacksam över att jag så tidigt fick gå den värdefulla skolan!
Och hästarna där hade det utmärkt! Korrekt tränade, fodrade, verkade/skodda, hanterade enbart av proffs, veterinärklinik på "gården" och ofta check.

Jag är i grunden ridmänniska och jobbar idag som dressyrtränare och problemlösare. Jag ser ofta på de tjejer som varit på travet. De har en mycket proffsiga hantering av hästarna och har mindre problem med dem.
Jag hade tyckt det vore super om fler unga tjejer fick lära sig!

Vad jag har svårt med rörande travet är vad någon tidigare tagit upp: man avlar fram en massa hästar som det inte finns någon större marknad för om de är dåliga i löp alt efter 12 års ålder. Det var alltid minst någon häst man försökte hitta hem åt då jag jobbade på Solvalla. De flesta gick till slakt.
För mig är det inget jag skulle kunna göra och stå bakom.
En ridhäst som inte pallar tävlan på elitnivå har iaf oftast ett liv som hobbyhäst eller skogsmulle framför sig. Travhästen har inte samma värde som ridhäst. De har sämre vinklar och svårare för att bära upp ryttare.
Det är oftast välhanterade och vb-travare har ofta trevlig skalle med stor arbetsvilja. Men vill man ha en viss ridkänsla alt är för okunnig så är de inte lämpliga. Jag skulle tex aldrig köpa en vb-travare. De kan inte utföra de rörelser jag vill rida(och rider).
Det går att få dem till att fixa lätta klasser och vissa begåvade kanske även msv på sämre poäng än halvbloden. På längre tid än de flesta andra raser. Men de klarar inte högre klasser. Och de kommer dömmas sämre iom att de rör sig sämre, för ridning.

Detta gör att många slaktas och resten reas ut iom att marknaden är mättat. Till de låga priserna dras tyvärr fler som eg inte har råd och då inte råd att skaffa sig kunskap. Det får hästarna lida för.

Det finns idioter som äger halvblod för 300 000 med, givetvis. Men tyvärr finns det alldeles för många vb-travare som köps pga billigt pris och sen inte riktigt får den utbildning de behöver. Och ägaren har inte alltid kunskap nog om foder, skoning, utrsutning etc.
Det finns så klart folk som tar fantastiskt bra hand om sina fd travare. Jag känner flera såna.:love:
Men jag har sett allt för många som farit illa. Fler än ridraser.

Fast de som sysslar med trav bidrar ju till att alla dessa hästar föds upp. Om ingen sysslade med trav skulle inte en massa vb-travare avlas fram för att sen för tidigt gå till slakt alt reas ut till någon som köper pga låga priset.

Det jag kan tycka är väldigt tråkigt är att hästarna som det inte blir något av inte har något direkt värde och hamnar på slaktbilen. Där är det ju även ridsportfolket som har en del i det hela, travare står inte högt i kurs inom ridsporten ens som hobbyhäst och det är få som faktiskt har kunskap och vilja att utbilda extravaren till en grundnivå.

Sorgligt att så många måste slaktas, men hellre det än att hamna som gratishäst någonstans med okunniga människor och alla fördommar och oförståelse för dessa underbara hästar. Slakta travare som inte skulle funka hos okunnigt folk. Och jag tycker man ska börja slakta ridhästar som är skadade, gamla och less på livet också. Allt för ofta får hästarna leva ett dåligt liv hellre än att slaktas. - För att det känns bättre att låta sin häst leva än att ta bort den. När hästen är borta kan den inte längre ha ont eller hamna i dålig vård.

Tog tyvärr bort mitt egna varmblod nyss, missförstå mej inte och tro att jag gladeligen gjorde det och är känslokall. Nej, jag har gråtit tills jag inte fått åt mej luft, kämpat och funderat på lösningar och alternativ men tillslut har det inte gått längre. Det bästa för min fina älskade häst var att somna in, - och det värsta besultet jag någonsin tagit.

Skulle aldrig vilja sätta henne i en dålig situation eller ens riskera det. Skulle hon byta ägare skulle jag vilja ha garanterat att hon skulle få det mycket bättre än hos mej, skulle inte nöja mej med någon som inte hade goda ridkunskaper, utbildningskunskaper, stora erfarenheter inom vård, sjukdomar, hältor, utrustning, träning, fint stall och mycket tid.
Stor chans och realistiskt att hitta en sådan ryttare som "nöjer" sig med en speciell avdankad travare med div. småproblem? Inte direkt. När det gäller försäljning av fd.travare har man inte möjligheterna att ställa så stora krav på köpare...

Det viktiga var att hon aldrig någonsin skulle kunna råka ut för att hamna fel eller behandlas dåligt- Vad var lösningen då om jag inte kunde ha kvar henne? Jo slakt... Hon var mitt hjärta men kunde inte garantera henne ett gott liv om hon bytte hem så därav mitt val. Fler borde tänka på hästarnas framtid istället för att vara rädda att ta beslutet om avlivning och tycka att det viktigaste är att den lever, sen hur den mår eller var den hamnar verkar inte betyda lika mycket...

Sorgligt när man ser hur många gamla travhästar som har det hemskt men som inte protesterar pga att det är så godhjärtade och väluppfostrade från grunden :(

Fast de flesta hobby ryttare tävlar ju inga klasser alls, utan rider och har häst mest för att de tycker det är trevligt/kul/givande.

Och som hobbyhäst duger de flesta travare utmärkt, frågan är väl snarare om det verkligen kommer ut så mycket fd travare på marknaden att det sänker statusen eller om det är så att deras rykte är baserat på fördomar och det är ju inte sällan vi läser/hör historier av ägare som köpt fd travare och därför blir mobbade eller inte är välkomna i stallet, de borde ju skaffa sig en "riktig" häst...

Men jag håller med dig, travet borde ta bättre hand om sina pensionärer, en idé kan ju vara att "vi" slutar ösa pengar över ridsporten och istället lägger de pengarna på tex ridtravarföreningen och anordnar kurser, tävlingar och andra utbildande saker för de som har en travpensionär.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det gör ont i själen att skriva något illa om Åby. Travbanan i mitt hjärta. Men det ser mörkt ut. När travets pampar vill göra den till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen tog sig en kvinna in i stallet på Olofströms Ridklubb och började utfodra hästarna - något hon inte hade befogenhet att...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka